Spring naar bijdragen

Batterijen


frans71

Aanbevolen berichten

Bedankt allemaal voor alle nuttige info. De grafiekjes van A_K zijn erg interessant. Om daar even op door te gaan: wat zijn de eenheden bij de x- en y-as? Ik denk dat de oppervlakte onder de grafiek het totale vermogen geeft. In dat geval zou de batterij met de grootste hoogte x breedte het langste meegaan. Zie ik dat goed?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Zelf koop ik mijn eneloops rechtstreeks bij dealextreme.com:

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6807

Prijs $12,61 (gratis verstuurd). Met de huidige dollarkoers is dat EUR 8,50 !

 

Het enige wat je nodig hebt is een paypal-account om de betaling te kunnen doen.

Ik heb er diverse malen besteld. Enig nadeel is dat de levering soms tot 2 weken kan duren, maar dan heb je ze wel goedkoop.

 

Dealextreme levert geregeld namaak, kijk maar eens op het forum onderaan... Of op het tweakers batterijen topic. Iemand heeft daar 2 keer achter elkaar namaak gekregen (afwijkende prestaties, schrijffouten...)

Dus bij Dealextreme zou ik ze zeker NIET kopen...

 

Bedankt allemaal voor alle nuttige info. De grafiekjes van A_K zijn erg interessant. Om daar even op door te gaan: wat zijn de eenheden bij de x- en y-as? Ik denk dat de oppervlakte onder de grafiek het totale vermogen geeft. In dat geval zou de batterij met de grootste hoogte x breedte het langste meegaan. Zie ik dat goed?

Hm staat er inderdaad niet erg duidelijk bij. Maar x-as is de spanning, en y-as is het aantal mAh. De oppvervlakte is het afgegeven vermogen ja.

 

De Sanyo 2700 gaat het langste mee, maar dat geldt alleen als deze net is opgeladen en snel wordt leeg gebruikt. Want als je ze niet gebruikt, lopen normale 2700 mah batterijen leeg uit zichzelf (20% in 2 weken ongeveer), terwijl LSD (Low Self Discharge) batterijen als de Eneloop daar bijna geen last van hebben. (20% per jaar ongeveer).

bewerkt door A_K
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Even een technisch verhaaltje

mAh betekent het amperage wat de batterijen kunnen leveren per uur (milliAmpere uur)

Dus hoe hoger deze waarde hoe beter en hoe langer de batterij het uit houd.

b.v. een auto (12V) accu is over het algemeen 44 Ah (ampere uur)

Dit betekent dat een accu met deze waarde een uur lang 44 A kan leveren

dit houdt in dat een lampje van 10 Watt op deze accu ruim 52 uur kan draaien

P=U*I P=12*44=528 Watt

lampje verbruikt 10 W per uur dus 528 /10 is 52,8 uur branden

 

Hetzelfde geldt voor een AA accu maar dan in mA in plaats van A (dat is een factor 1000 x )

 

Tevens is de zelfontlading van belang, dat is de mate waarin de capaciteit van de accu afneemt in verloop van tijd

voorbeeld:

een accu van 1200 mAh is na 24 uur nog maar 1000 mAh deze verhouding is de mate van zelfontlading

Naar mate een batterij ouder wordt zal de maximale capaciteit afnemen door geheugeneffect (niet nader verklaard)

 

Zelf merk ik dat mijn batterijen nu na 4 jaar slechter beginnen te worden.

 

Ben alleen nog op zoek naar een betrouwbare meter /tester voor mijn accus

Ik weet dat cadex er een heeft maar die ligt buiten mijn budget (2500 euries geloof ik), probeer nu op het werk via labview een tester te bouwen die eerst laadt tot de accu verzadigd is en daarna de accu langzaam ontlaadt en daarmee de capaciteit gaat berekenen.

 

Als dit voor de meeste mensen te technisch is sorry voor het ongemak (het is helaas mijn werk)

 

Zal als vervanger de eneloops eens proberen

voor de digitale camera hebben we nu memorex batterijen 2400 mAh blijven redelijk stabiel

 

 

Succes met de accu keuze

bewerkt door handleiding
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je nu nog oplaadbare batterijen moet aanschaffen koop dan batterijen a la Eneloops en Recyco van GP.

Dit is de laatste ontwikkeling op het gebied van oplaadbare batterijen.

NiMh batterijen ontladen zichzelf in de tijd, dus die moet je gebruiken als ze net zijn opgeladen. Wacht je een week dan is hun capaciteit al flink minder.

 

De Eneloops en zeker de Recyco's van GP zijn de laatste ontwikkeling: deze batterijen - oplaadbaar - verliezen hun lading veel en veel minder dan de NiMh batterijen.

Als ik niet zoveel NiMh batterijen had kocxht ik acuut ReCyco's . De comsumentengids van een maand of 2 geleden is daar heel duidelijk over: Recyco van GP zijn de duidelijk betere batterijen dan elke soort van NiMh batterijen.

 

Ik zou het dus wel weten.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben alleen nog op zoek naar een betrouwbare meter /tester voor mijn accus

Ik weet dat cadex er een heeft maar die ligt buiten mijn budget (2500 euries geloof ik), probeer nu op het werk via labview een tester te bouwen die eerst laadt tot de accu verzadigd is en daarna de accu langzaam ontlaadt en daarmee de capaciteit gaat berekenen.

 

De CBA III al eens bekeken? http://www.westmountainradio.com/CBA.htm

Heb er eentje staan, is best leuk grafiekjes maken.

De Maha Powerex MH-C9000 is een wat simpelere Analyzer & lader in 1 voor AA/AAA's: http://sk.nkon.nl/maha-powerex-mh-c9000-charger.html

 

Let bij het laden ook dat als je ze echt goed vol wilt je ze ook nog poosje laat druppelladen, of nog beter uurtje top-off laden zoals de C9000 dat doet.

Overigens is de spanning ook van belang: die verschilt tussen batterijen, met name onder hoge last. Eneloop heeft een relatief hoge spanning (lage interne weerstand): http://batterylab.net/

En daar zie je dat het aantal opgegeven mAh niet altijd hoeft te kloppen, boven de 2700 is sowieso onzin :thumbdown:

 

De consumentenbond testen heb ik zo mijn mening over, niet verifieerbaar en nog een paar problemen. Oftewel ik zou het niet al te serieus nemen. hier staan nog een rits testen, waar Eneloop toch verdraaid vaak wint..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mAh betekent het amperage wat de batterijen kunnen leveren per uur (milliAmpere uur)

Dus hoe hoger deze waarde hoe beter en hoe langer de batterij het uit houd.

 

Iets anders gezegd:

 

mAh is een eenheid van (maximale) elektrische lading, gelijk aan 3.6 Coulomb.

In een uur kan een batterij met 2700 mAh dan ook 2700 mA leveren.

Omdat het amperage vaak (ruwweg) bepaald wordt (gegeven is) door wat je met de batterij doet (in je GPS stoppen bijvoorbeeld), geeft de hoeveelheid mAh je informatie over het aantal uur dat de batterij meegaat.

Het amperage kan wel verschillen met het soort gebruik van de GPS (satellietontvangst aan of uit, schermverlichting, externe omstandigheden).

 

Kennelijk zijn er (veel) batterijen in omloop waarbij de vermelde mAh niet overeenkomt met de werkelijke hoeveelheid.

Zelf gebruik ik GP batterijen (en oplader) met 2700 mAh -- doorgaans goed voor twee dagen geocachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Het merk maakt niet uit, je moet alleen kijken of de lader geschikt is voor het type batterij die je wilt opladen.

 

Bedoel je met Type batterij het soort AA of AAA of bedoel je wat anders ?

Ik heb laders zat waar AA in kan, volstaat het dan om gewoon een paar eneloop Bat. te kopen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben een lader voor Ansmann batterijen. Die zijn inmiddels (na 2 jaar) wel snel leeg.

Daarom willen we nieuwe batterijen kopen. Moeten dat weer Ansmann zijn of kunnen we ook andere batterijen in de lader van Ansmann doen?

Het gaat steeds om AA batterijen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja AA of AAA past meestal wel, maar ik bedoel NiCd of NiHM of Li-ion en dat soort types.

Zelf gebruik ik NiHM 2700 mAh van GP en deze werken perfect en gaan lang mee en ik gebruik hetzelfde merk snellader ervoor.

 

http://spaun.factoryprices.nl/product_info.php?cPath=306&products_id=94425&GP_H500_Powerbank_Batterijlader_Snellader_+_4xAA_2700mAh

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik al enige maanden OEGE 3200 mAh batterijen. Mij bevallen ze prima. Ik gebruik ze in mijn Dakota20 en na ze vol te laden kan ik er 2 a 3 dagen mee cachen met 50% verlichting en scherm 30 seconden aan. Wat wel opvalt is dat als ze dan eenmaal 'terug' gaan lopen het opeens wel vrij snel gaat. Dit betekent dus dat de spanning tot het laatst toe 1,2 V blijft. Besteld via marktplaats €15 per 4 inclusief verzending.

Volgens opgave fabrikant Ni-MH technologie. Tot 1000x oplaadbaar. Geschikt voor sneloplading. Zeer geringe zelfontlading.

Absoluut geen geheugen effect!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...