Spring naar bijdragen

Batterijen


frans71

Aanbevolen berichten

Ik begreep dat er waardes zijn in factor van het mAh die beter zijn voor je laden dan anderen.

Dat bijv. laden op 0,5 x je mAh het beste is (de waarde weet ik niet, maar als voorbeeld)

 

Dus als je een 1000mAh batt. hebt zou je hem dan het beste op 500mA laden moeten zetten

 

Dat klopt volgens mij.

 

Met langzaam laden wordt een batterij verder doorgeladen dan met snelladen.

 

Dat is ook de reden dat de nieuwere (snel) laders beginnen op vol vermogen, maar naarmate de batterij voller raakt met minder vermogen gaan laden tot de batterij vol zit (en dan gaan "druppelen" om hem vol te houden)

 

Vraag me niet waarom dat zo is en hoe dat komt, want nogmaals, ik ben een 0 op dat vlak.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

 

Dat is ook de reden dat de nieuwere (snel) laders beginnen op vol vermogen, maar naarmate de batterij voller raakt met minder vermogen gaan laden tot de batterij vol zit (en dan gaan "druppelen" om hem vol te houden)

 

Vraag me niet waarom dat zo is en hoe dat komt, want nogmaals, ik ben een 0 op dat vlak.

 

Ach, om terug te komen op de jerrycan;

Die gooi je in het begin ook vol en je gaat langzamer op het einde. Anders stroomt het over. En ms sloop je de batt. als deze overstroomt (letterlijk dus)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Clever thinking MacDD :thumbup:

 

Zit ik alleen nog met dat druppelen..... afhankelijk van de temperatuur 1 (of meer) druppels water per uur erbij, om de verdamping te compenseren? en zo dus de jerrycan vol te houden?

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Clever thinking MacDD :thumbup:

 

Zit ik alleen nog met dat druppelen..... afhankelijk van de temperatuur 1 (of meer) druppels water per uur erbij, om de verdamping te compenseren? en zo dus de jerrycan vol te houden?

 

Op mijn lader heet dat ticklen en dat lees ik dan als prikkelen. prikkleen dat hij tegen die max lading aan blijft zitten.

 

Ja, je verzint een eind wat weg zo.

bewerkt door MacDD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over verzinnen gesproken, haha.....moet het niet "trickle-load" ofwel "druppel-laden" zijn?:blush:

 

Volgens mij wordt jij iets te graag "gekieteld" :lol1:

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook is het te vermelden waard dat ouder lader mogelijk niet goed in staat zijn zwaardere baterijen te laden dan waar ze mee geleverd zijn.

 

Misschien een domme vraag (maar jullie zijn inmiddels wat van me gewend) maar waarom zou je met een oude lader geen nieuwe batterijen kunnen opladen.

Oude laders leveren minder stroom, bijv maar 200mAh ip van de 2 x 1 Ah die ik nu heb, maar je kunt een nieuwe jerrycan van 20 l. net zo goed voldruppelen als die oude van 2 liter, met dezelfde ouwe kraan.

Het duurt alleen minstens 10 keer zo lang.

Tenminste, zo zag ik het altijd. Klopt dit niet? en zo nee, waarom niet?

 

Al mijn nieuwe batterijen van 3000 mAh laden namelijk ook gewoon op in mijn oude lader(s) het duurt alleen gruwelijk lang.

Hoe hoger de capaciteit is van de batterij, hoe lastiger het wordt voor de lader om te ontdekken dat de batterijen vol zijn.

 

Moderne laders stoppen namelijk niet bij een bepaald voltage, maar pas als er een voltage daling plaats vindt (de zogenaamde negatieve delta-V laders). Hoe minder stroom je gebruikt om te laden (of hoe groter de capaciteit van de batterij !), hoe geringer dus de spanningsafname in de batterij na het maximum en hoe lastiger het dus wordt om deze goed te detecteren.

zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Batterijlader

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe minder stroom je gebruikt om te laden (of hoe groter de capaciteit van de batterij !), hoe geringer dus de spanningsafname in de batterij na het maximum

 

Datzelfde fenomeen is dus de verklaring voor het feit, dat je met minder stroom een batterij voller geladen krijgt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet helemaal; dat heeft weer meer met de chemie van de batterij te maken.

Hoe meer stroom je gebruikt om te laden, hoe warmer de batterij wordt, hoe slechter het de stroom om kan zetten in chemische lading.Tevens heeft een warmere batterij een hogere spanning en zal de electronica dus eerder afschakelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom heb ik nu van de nieuwe generatie batterijen van eneloop en recyko zijn maar 2000 mAh maar das voldoende voor je fototoestel/gps

mijn Etrex draait hier rustig een uur of 15 tot 20 op (schermlicht op 10%)

In combi met een MAHA Lader die ongeveer hetzelfde doet als de voltcraft

bij www.nkon.nl zijn de batterijen niet al te prijzig en hij levert snel !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...