Spring naar bijdragen

Batterijen


frans71

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik dacht dat een forum bedoelt was om te helpen, stel een simpele vraag en als ik de reacties bekijk denk ik maar een ding, eens en nu nooit meer.

 

Zoals Antarctica zegt, we maken een beetje lol. Geocachen is een pittige hobby en kan soms wel wat luchtigheid gebruiken. En ik heb de vreemde gewoonte om de aandacht af te leiden van het onderwerp en vaak lukt dat.

En natuurlijk gebruik ik batterijen van Zeeman alleen maar voor het achterlicht van mijn fiets. Voor mijn GPS gebruik ik GP 2700 mAh, die ik een paar keer per jaar in mijn digitale camera helemaal ontlaad en dan weer oplaad om ze scherp te houden. En natuurlijk altijd een reservesetje bij me als ik ga cachen.

 

Dus ondanks al het geleuter heb je inmiddels toch wel bruikbare informatie gekregen van je medecachers.

 

Jeetje, wat ben ik ineeens serieus. Moet ik niet te vaak doen.

 

Ik ga dus maar snel naar de topic Cachen in het Buitenland, kijken hoe ik daar verwarring kan stichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De batterijen, waarna verwezen wordt zijn niet overdreven duur. De specificaties duiden op een soort van eneloop batterijen. Daar heb ik goede ervaringen mee. Maar voor dat geld zou ik ze gewoon eens aanschaffen en proberen!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken al jaren de AA 2000mAh batterijen van PowerBase ( en AAA 1000mAh ) van de Action. Prijs 4 stuks 2000 mAh voor 4 euro. Ze werken prima en we hebben er genoeg, want de kinderen gebruiken ze ook voor alles en nog wat. Verder gebruiken we de super snellader NV77 van Hapé met eigenbouw voeding. Helaas is 2 jaar geleden de Hapé voeding ( na jaren dienst ) defect gegaan. Bijbestellen kon wel, maar we hadden nog een andere voeding ( 12v tot 6,3A ) liggen.

 

Edit: alweer dikke vingers...

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Overal lees ik dat Eneloops de beste batterijen zijn, al zijn de meeste berichten die ik lees al wel enkele jaren oud. Is dit nog steeds de beste keuze?

 

Zo zie ik dat er ook Sanyo xx 2500 batterijen zijn, die zogenaamd powered bij Eneloop zijn. Toch lees ik dat deze weer sneller leeglopen dan de Eneloops van 2000 en dat ze maar 1/3 van het aantal keren kunnen worden opgeladen. Dus dan zou de Eneloop een betere keuze zijn. Wat is jullie ervaring?

 

En hoe verhoudt de Eneloop zich tot de Sanyo 2700 of de GP Recyko?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik zowel de powered by versie van 2500mAh als de originele eneloop versie van 2000mAh.

Eenmaal opgeladen gaat de 2500-versie weliswaar langer mee bij direct gebruik na opladen, echter het ontlaadproces bij niet gebruik verloopt sneller als de 2000-versie.

Wie zijn batterijen direct na opladen gebruikt zal wellicht meer tevreden zijn over de 2500 versie.

Aan de andere kant, de kracht van eneloops is juist dat ze langzaam ontladen en dus ook langere tijd na opladen (dan hebben we het eerder of maanden dan over weken) nog het grootste deel van hun lading bezitten.

Wie dus batterijen nodig heeft die opgeladen moeten zijn, maar deze niet direct inzet zal meer aan de 2000-versie hebben.

Greetz Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie dus batterijen nodig heeft die opgeladen moeten zijn, maar deze niet direct inzet zal meer aan de 2000-versie hebben

 

Kan je misschien aangeven of schatten wanneer dit effect optreedt? Stel ik heb een setje 2500 en een setje 2000 op de zelfde dag opgeladen. Na hoeveel dagen/weken/maanden (?) is de 2500 onder het nivo van de 2000 gezakt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gemeten heb ik het niet, maar ik heb eens ergens op een duitstalig geocaching forum van iemand gelezen die daar hele mooie grafiekjes bij had gemaakt.

Ik meen me te herinneren dat hij op iets van een maand of vier uitkwam.

Theoretisch zou het volgens de fabrikanten een langere tijd moeten duren eer de powered by 2500 minder lading over had dan de 2000, maar bij de gebruikerstesten bleken nogal wat andere factoren van invloed waardoor de daadwerkelijke gebruikersduur in de gps na ongeveer 4 maanden van beide soorten gelijk was.

Als ik hem vind post ik de link hier.

 

Wat ik wel met effe googlen vond was deze hier: http://www.eneloop-test.de/

Weliswaar een test uit 2006, maar interessant omdat het een vergelijking betrof tussen eneloops en "gewone" Sanyo's

Daaruit blijkt dat een maand na volladen de ouderwtese 2500 Sanyo 17% kwijt was (en dus ca 2075 mAh overbleef) terwijl de 2000 slechts 6% kwijt was (hetgeen nog steeds een iers sterker verlies was geweest dan de fabrikant zelf had opgegeven) waardoor nog 1880 mAh overbleef.

In hetzelfde tempo heb je in dat geval dus al binnen 2 maanden meer lading in de Eneloop 2000 over dan in de klassieke 2500.

 

Volgens de fabrikanten houdt de "powered by" XX versie (2500 mAh) tegenwoordig 75% van zijn lading over na 1 jaar.

De echte eneloop, zijnde de in 2009 geintroduceerde nieuwe versie (2000 mAh), herkenbaar aan de extra A in de type aanduiding: HR-3UTGA, behoudt 85% na 1 jaar volgens de fabrikant.

Vanaf oktober komt er blijkbaar een nieuw type eneloop 2000 op de markt (HR-3UTGB) waarvan de fabrikant claimt dat die zelfs na 3 jaar nog 90% van zijn oorspronkelijke lading behoudt. Als we uitgaan van een exponentieel verlies komt dat neer op afgerond 96,5% behoud na 1 jaar!

 

Zie http://www.eneloop.info/eneloop/whats-eneloop.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn 2500 mAh Eneloops zijn na 6 maanden nog voor 99,9% geladen, dus zoveel maakt het niet uit of je moet ze meer dan een jaar laten liggen, maar daar gebruik je dan toch geen oplaadbare batterijen voor :rolleyes:

Dat kan ik zeer moeilijk geloven.

Zelfs de fabrikanten schermen niet met zo'n percentage.

Bedoel je misschien dat de afgegeven spanning na 6 mmaanden nog 99,9% van de beginwaarde is?

Dat lijkt me een stuk waarschijnlijker.

 

Daarnaast, ik kan het fout hebben hoor, bestaan er volgens mij (nog) geen echte 2500 eneloops.

Er bestaat een originele 2000 eneloop (wit) en er bestaat een 2500 XX "powered by" eneloop (zwart), soms ook wel "pro" genaamd.

Eneloop 2500 kan ik (ook op het web) nergens vinden.

Heb je een linkje welke je bedoelt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mmm, de keuze wordt er niet veel makkelijker op. Mijn batterijen liggen vaak toch wel een paar weken tussen opladen en daadwerkelijk gebruik. Dan is de 2000 misschien toch beter, tenzij HerelsTom gelijk heeft, dan zou het niet uit moeten maken.

Is er misschien nog iets zinnigs te zeggen over het aantal keren op te laden? De 2500 geeft aan dat ze 500 keer herladen kunnen worden, de 2000 1500 keer (al is mijn ervaring met batterijen dat 50 keer al veel is terwijl ze 1000 keer beloven)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja ik heb de 2000 mAH niet dus kan ook geen vergelijking maken, maar zoals gezegd ben ik tevreden met mijn Sanyo's 2500 mAh's.

Ik heb ze nu ruim een jaar, maar volgens mij nog geen 500x opgeladen omdat ze zo lang mee gaan, dus als ik het zo bekijk doe ik nog wel 10 jaar met de 2500's :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel je herlaadt je batterijen iedere week 1 keer.

Dat lijkt me redelijk veel, maar goed, het zou kunnen.

Dan zouden de batterijen die "slechts" 500 keer kunnen worden opgeladen bijna 10 jaar meegaan.

In mijn ogen is het verschil tussen 1500, 2000 of "maar" 1000 keer opladen geen criterium bij de aankoop.

Het is waarschijnlijker dat je je batterij ergens verliest of dat hij door slijtage kapot gaat, dan dat hij daadwerkelijk de door de fabrikant opgegeven levensduur haalt met zijn herlaad-cycli.

En inderdaad, mijn ervaring met oudere types is dat ze niet zo lang meegaan als beloofd.

Maar de wijze van herladen blijkt ook van invloed op het aantal cycli.

Snelladers zijn handig maar schijnen de levensduur van een batterij behoorlijk te verkorten.

Naast degelijke batterijen is de aanschaf van een degelijke lader zeker zo belangrijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...