Spring naar bijdragen

Geocachen in de media


elsinga

Aanbevolen berichten

Dit is precies waar het spelletje aan ten onder gaat.
Doet mij een beetje denken aan mensen die een brief inzenden voor De Kampioen van de ANWB waarin ze vertellen dat ze al jaren in Frankrijk op een idyllisch plekje langs een zacht stromend riviertje staan in Ville de Non-Sens, waar de campingeigenaar zelf zijn stokbroden bakt, en zijn vrouw elke dag een potje honing komt brengen, en het is er zo heerlijk rustig !!!!
Vervolgens wordt dat blad door een paar honderdduizend mensen gelezen, en Jan Doedel kan nooit meer op zijn geliefde plekje staan de komende 50 jaar ....

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dit is precies waar het spelletje aan ten onder gaat.

Doet mij een beetje denken aan mensen die een brief inzenden voor De Kampioen van de ANWB waarin ze vertellen dat ze al jaren in Frankrijk op een idyllisch plekje langs een zacht stromend riviertje staan in Ville de Non-Sens, waar de campingeigenaar zelf zijn stokbroden bakt, en zijn vrouw elke dag een potje honing komt brengen, en het is er zo heerlijk rustig !!!!

Vervolgens wordt dat blad door een paar honderdduizend mensen gelezen, en Jan Doedel kan nooit meer op zijn geliefde plekje staan de komende 50 jaar ....

Hoezo gaat het spelletje hierdoor ten onder?

Het is misschien gek hoor, maar als wij geocachen maakt het ons niet uit of 10 of 100.000 anderen ook geocachen. Jaren terug was men ook al bang voor file-cachen, maar daar zie ik niets van. Dus vanuit het cache-ervaren zie ik niet waardoor het spel ten onder gaat als meer mensen geocachen of van het spel geocachen afweten.

Geocachen alleen leuk vinden omdat maar een enkeling er van af weet vind ik persoonlijk (dus mijn mening) op zijn zachtst gezegd zeer vreemd.

 

Het is maar hoe je het bekijkt, maar wij zien elke maand fantastische geocaches online komen en veel meer dan voor 2004. Dus van de positieve kant bekeken (en ik weet dat voor sommigen dat zeer moeilijk is) komen met meer geocachers er ook meer mooie geocaches.

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, lastig. Zelf ben ik vorig jaar bij toeval achter het bestaan gekomen en ik vind het een geweldig spel waarbij ik mooie natuurgebieden te zien krijg en op een leuke manier een stad kan ontdekken. Maar het valt me wel op hoe slecht sommige caches er bij liggen. Ik geloof niet dat dat alleen aan de CO's te wijten is. Als er niet netjes mee omgegaan wordt door de vinders wordt het ook een zootje.

Helaas heb ik het idee dat als een spel als dit in de media breed wordt uitgemeten er heel veel mensen, zonder zich een beetje voor te bereiden, zomaar de bossen instampen en weinig respectvol met de natuur en andermans spullen omgaan. Om het er vervolgens na een sloopactie of 5 weer bij te laten zitten. En dat vind ik dan wel echt jammer.

Tegelijk denk ik dat met alle (sociale) media van tegenwoordig het nagenoeg onmogelijk is wat dan ook "geheim" of beperkt te houden tot de echte liefhebbers...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas heb ik het idee dat als een spel als dit in de media breed wordt uitgemeten er heel veel mensen, zonder zich een beetje voor te bereiden, zomaar de bossen instampen en weinig respectvol met de natuur en andermans spullen omgaan.

Dat is een geocache dogma. Als het maar vaak gezegd wordt, dan wordt het waarheid. En helaas is dat met dat zogenaamde natuur vernielen ook.

Indien een geocache in het bos ligt, heb je toestemming van de beheerder. Prima. Dat betekent dar er mensen mogen komen met een GPSr die iets gaan zoeken op een of meerdere plaatsen. Deze plaatsen zijn bekend bij de beheerder.

Let wel, er lopen meer wandelaars in het bos zonder GPSr dan met, dus dat is geen probleem. Daar zijn die paden namelijk voor.

Dan het dogma van natuur vernieling indien er gezocht wordt rondom een waypoint of stash/geocache. Ja, er zal best wat gewoeld worden rondom die plaatsen. Maar de beheerder weet dit en vindt dit geen probleem. Wat blaadjes omdraaien, takjes die knakken, vermolmde boom die wat eerder afbrokkelt is geen natuur vernieling. Onze bossen worden beheerd. Bomen worden gekapt, paden worden aangelegd of verwijderd. Zwijnen (en dan bedoel ik echt de dieren) woelen ook veel om, net zoals mollen en andere dieren. Dat is juist goed voor de grond. Blaadjes omdraaien of met jouw voet of prikker de grond wat omwoelen is geen vernieling van de natuur. Dat is maar op enkele vierkante meters. Indien het echt een kwetsbare plek is zal je geen toestemming krijgen van de beheerder.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt dan wel toestemming van de beheerder, maar vaak weet deze ook de impact niet van vele honderden zoekers. Onwetendheid in geocaching land is er ook nog steeds. Wat er niet verteld wordt is vaak het belangrijkste.

 

Als cacher krijg je vaak al een uitzonderingspositie. Bijna in alle natuurgebieden staan bordjes met alleen wandelen op paden. Ga niet van de paden af. En dan gaan er opeens vele honderden mensen wel de paden af voor een cache en wroeten daar de boel om. Een ander ziet dat weer, het kuddegedrag treedt in werking en iedereen gaat daar opeens wandelen of een ongewenst nieuw pad creeeren. En vaak wordt het ook nog eens veroorzaakt door het gebrek aan bruikbare hints, want de CO vind het zo leuk dat mensen moeite doen voor zijn creatie. En de natuur, ach, wat kan dat?

 

Er zijn geen duidelijke regels. Waarom krijgt iemand met een metaaldetector wel een boete als hij een stap buiten het pad doet en mogen honderden banjers wel van de paden af? Volgens mij gaat hier iets helemaal verkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet zomaar dat geocachen in de USA in de meeste natuurparken inmiddels verboden is.

Dat is een heel andere situatie.

Hier hebben de natuurbeheerders juist geocachen omarmd en zien het als een middel om mensen hun gebieden in te krijgen. Staatsbosbeheer staat hierin voorop, maar ook Natuurmonumenten en enkele landschappen.

Staatsbosbeheer wilde zelfs geocaching stand tijdens hun buiten fair. En Flevolandschap had zelfs geocachen als hoofdthema op hun 25 jaar jubileum feest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is volgens mij gewoon een kwestie van goede communicatie tussen de lokale boswachter/natuurbeheerder en de cacheplaatser. Als die twee elkaar goed weten te vinden dan is er niets aan de hand. De cacheplaatser moet er op kunnen vertrouwen dat de cache op een plek is verstopt waar enige verstoring geen kwaad kan, en dat kan m.i. de beheerder het beste beoordelen.

Daarnaast moet de beheerder de middelen hebben om contact op te nemen met de cache eigenaar, voor het geval zich in de situatie veranderingen voordoen en/of onverwachte effecten heeft. En die mogelijkheden zijn er m.i. voldoende.

 

Tot slot speelt volgens mij een rol dat de cachers (als het goed is) als regel steeds weer op de zelfde plek de cache zoeken, vinden en loggen. Dat is na verloop van tijd ook voor de dieren een voorspelbare situatie, waarmee ze rekening kunnen houden. Deze is daardoor minder bedreigend en dus ook minder verstorend. Dat is heel anders bij bv. loslopende honden of personen die op willekeurige plekken in het bos of heidegebied met metaaldetectors en schepjes in de weer zijn.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ha ha ha die Indiana's zijn weer opdraaf met waar ze het beste in zijn halve waarheden en hele leugens,

zij zelf hebben dit jaar al 20 cache's gevonden en weten dus nu te vertellen dat zij geen ervaring hebben met file cachen daar niets van zien,

caches waar ze naar toe gaan omdat anderen ze daar op attenderen

toch wel lekker als bijna niemand kan controleren of je maar wat zit te bazelen.

toevallig heb ik ook zo een overgewaardeerde gehypte geocache bezocht http://coord.info/GC45YK1 Asterix en het recept van de Toverdrank

het was treurig om te zien dat bij elk WP een breed pad het bos inliep naar de tussenpunt en daar waar het nulpunt niet erg duidelijk was zat er aan de beide kanten een groot zoekspoor

MarcoDomi onze forum babe, kan het bevestigen omdat zij vlak na ons is geweest maar er geen woord over in haar uitgebreide log heeft geschreven

dit is echt heel veel meer dan een paar omgedraaide blaadjes zoals de Indiana's dat proberen te verdoezelen, de veelgehoorde kreet dat de zwijnen er veel meer een zooi van maken is ook hier weer gebruikt, maar de zwijnen horen daar, ze maken een zooi om eten te vinden, wij horen daar niet ons eten ligt in de schappen van AH

rare lui die met oogkleppen op en dan ook nog eens wegkijken

 

Barny

bewerkt door barny
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Indiana: "Dat is een geocache dogma. Als het maar vaak gezegd wordt, dan wordt het waarheid. En helaas is dat met dat zogenaamde natuur vernielen ook."

Nog een cliche opmerking; hoe vaker we zeggen dat het goed gaat met onze hobby dan gaan we het nog zelf geloven ook.

Dat het in vele natuurgebieden reeds verboden is, zegt natuurlijk een hoop. En terecht, honderden, zo niet duizenden mensen gaan met "schreeuwende" kinderen en loslopende honden op pad. En juist de paar bosjes die wij in Nederland nog hebben, daar moeten we volgens mij nog veel zuiniger mee omgaan.

Vergeet ook het aantal "cachers of C-O's" niet wat caches plaatst zonder toestemming. Juist die groep gaat het vroeg of laat verpesten voor de liefhebbers. Maar ook de prestatiedrang speelt een grote rol. Men wil die found maar hebben, liever de boel omploegen, dan zonder found naar huis. Ik wijt dat deels aan een slechte inmeting van de cache en het gebrek van een goede hint. Daar komt dan vaak weer het ego van de CO om de hoek kijken, want: laat ze maar moeite doen voor MIJN cache.

Vroeger schreef ik bij overlast in de natuur of gebrekkig onderhoud een write log of even een emailtje naar de legger. In de meeste gevallen kreeg ik geen reaktie of werd de opbouwende kritiek totaal niet positief opgevat. Tegenwoordig plaats ik direct een Needs Maintenance log. Ik zet de cache op de watchlist en na een maand als er niets is gebeurd, plaats ik een Needs Archived log. Zo scheidt je het kaf van het koren, maar ik vind dat veel meer cachers zo moeten handelen. De meesten gaat het simpelweg om de found en willen niet dat de CO "boos" wordt omdat hun log zou kunnen worden verwijderd. Ik noem dat de ego-cachers, alleen oog voor de found.

Van de week had ik nog een geval van natuurschade. Mijn log bleef verwijderd worden, terwijl ik er goede tips in had staan om onze hobby in een goed daglicht te houden. Was beledigend, want er waren al vele cachers geweest die plezier aan de cache hadden beleefd. Ga dan maar eens uitleggen dat het daar nou juist niet om draait.

We praten alles maar goed. Wat Barny ook zegt, sommigen praten natuurschade zelfs goed, want de zwijnen maken er ook een zooitje van. Alleen, die horen daar te leven en wij arrogante mensen eisen de natuur alleen maar op. Niet een halt op de woningbouw, nee hoor, de natuurgebieden nog kleiner maken en het favoriete schietclubje van Nederland inlichten. Want de zwijnen zorgen voor zoveel overlast. De omgedraaide wereld.

Een paar weken terug, ook een melding van overlast in de stad gemaakt. Eerst een NM log, omdat de cache midden op een drukke verkeersrotonde lag. Na een maand werd het een NA log, maar zag al snel dat de cache weer actief was. Hoe kan dat nou? Ik gebeld met de politie afdeling verkeer. Caches mogen nooit op verkeersrotondes liggen, zonder dat er een zebra naar toe loopt. Nu is de cache weer gearchiveerd, maar ik durf geen schatting te maken van hoeveel caches er in Nederland nog op verkeersrotondes liggen (zonder zebra). En dan te bedenken dat cachers hun kinderen meenemen in de oversteek. Ik weet me nog te herinneren dat mijn ouders altijd trachtten het goede voorbeeld te geven.

Tegenwoordig moet je de omgeving en natuur beschermen tegen cachers. Helemaal met meldingen van natuurschade. Blijf dat melden in logs! En je log zal een keer verwijderd worden, maar dat mag niet eens. Je kan de reviewer inlichten en die kan je log dan vastzetten, zodat de boodschap ook voor anderen duidelijk wordt.

Niet blijven doen alsof er niets aan de hand is met geocaching en overlast in ons land. Niet de boel weglachen, maar zelf initiatief nemen om de rotte appels een beetje weg te werken. Geocaching is simpelweg te massaal geworden en de communicatie tussen reviewer, CO en natuurbeheer moet echt beter worden. Iedere gek kan maar wat neerdonderen en dat mag best wat strenger gecontroleerd worden.

In de tussentijd kan een ieder best voor zijn eigen hobby opkomen door een log te plaatsen wat daarin wat kritische opmerkingen indien nodig. Vaker en sneller Needs Maintenance en Needs Archived logs dus.

bewerkt door Barry
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat het in vele natuurgebieden reeds verboden is, zegt natuurlijk een hoop. En terecht, honderden, zo niet duizenden mensen gaan met "schreeuwende" kinderen en loslopende honden op pad. En juist de paar bosjes die wij in Nederland nog hebben, daar moeten we volgens mij nog veel zuiniger mee omgaan.

 

Je hebt helemaal gelijk. Die schreeuwende kinderen zijn een gevaar voor de natuur! :bangin:

 

Gelukkig zijn de natuurbeheerders positiever over geocaching dan menig geocacher hier op het forum, anders krijg je nooit meer toestemming voor het plaatsen van een geocache.

En nogmaals, een cachers- of hazepad is geen natuurvernieling.

bewerkt door indiana
  • Top! 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Dat het in vele natuurgebieden reeds verboden is, zegt natuurlijk een hoop. En terecht, honderden, zo niet duizenden mensen gaan met "schreeuwende" kinderen en loslopende honden op pad. En juist de paar bosjes die wij in Nederland nog hebben, daar moeten we volgens mij nog veel zuiniger mee omgaan.

 

Je hebt helemaal gelijk. Die schreeuwende kinderen zijn een gevaar voor de natuur! :bangin:

 

Gelukkig zijn de natuurbeheerders positiever over geocaching dan menig geocacher hier op het forum, anders krijg je nooit meer toestemming voor het plaatsen van een geocache.

En nogmaals, een cachers- of hazepad is geen natuurvernieling.

 

Dank je, jij hebt in elk geval oogkleppen op. We hadden het over overlast, niet over gevaar van kinderen in de natuur. Hoewel ze met die krijsstemmen behoorlijk wat dieren kunnen wegjagen.

 

Jij denkt alleen maar vanuit jezelf, wat het overgrote deel dan ook doet. Wat dat betreft kan ik je ook niets kwalijk nemen. Ik pleit juist voor minder snel toestemming krijgen voor het plaatsen van een cache en betere controle, zodat er minder overlast plaatsvindt. Dat had ik volgens mij al beschreven.

 

Als jij een nieuw pad maakt door de heide, is dat wel degelijk natuurvernieling. Maar de grote overlast vind plaats op bestemming. Het gewroet om de cache heen. Natuurschade. En daarom mogen wandelaars ook niet van de paden af in de natuur. Maar wij cachers natuurlijk wel! :bangin:

bewerkt door Barry
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk niet dat een cachepaadje te voorkomen is bij populaire caches als Asterix, Barny. Al maakt het de boel natuurlijk wel wat minder verrassend.

 

Maar beter een cachepaadje dan een omgeploegde zoekcirkel van 30 meter doorsnee, toch?

 

Liefs van "de forumbabe" (wahahahahaha)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...