Spring naar bijdragen

Geocachen in de media


elsinga

Aanbevolen berichten

Het houdt niet op.. ik werd gebeld door Omrop Fryslan. :blush: Naar aanleiding van de sensatiebeluste berichtgeving in een niet nader te noemen sensatiekrant vroegen zij zich af wat de gemiddelde geocacher bezielt/drijft/trekt. Of ik mee wilde werken aan een meer "voorlichtend" programma item over geocaching. Op zich heb ik daar geen moeite mee (heb dat eerder gedaan en dat is ook goed gekomen), maar wel als we het verre houden van hype, sensatie en negativiteit. Dat was ook niet de bedoeling, sterker nog, het programma begint pas eind juni weer, dan is de storm wel weer geluwd.

 

Graag hoor ik van jullie reakties hierop. Meewerken of juist niet? Hoe meewerken? Wie erbij betrekken, SG, SGN, andere geocachers?

 

Mijn idee (even op de stoel van de regiseur gaan zitten): eerst een stel geocachers een cache laten vinden (uiteraard netjes over de paden, wellicht zelfs CITO), dan de geboorte van een Omrop Fryslân geocache (uiteraard met toestemming, bijvoorbeeld bij hen op het terrein), daarna een korte tocht van een geocacher die 'm vindt. Tussendoor met uitleg wat ons geocachers trekt (de natuur, mooie plekken, puzzelen, whatever), op een positieve manier. wellicht een GC-minded SBB iemand (ik ken er wel eentje) ook z'n zegje laten doen, dat alles in Friesland in onderling overleg gaat, prima, dat hij nu ook cacht, dat soort dingen.

 

Ik wil proberen om vooraf het item te zien, wellicht zelfs bij de montage te zijn, om zo een scheef beeld te voorkomen... mar of dat helemaal lukt? Ik heb wel het idee dat Omrop Fryslan er positief in zit.

 

Roept u maar! :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het houdt niet op.. ik werd gebeld door Omrop Fryslan. :blush:

 

[KNIP door moderator om lange scrollen tegen te gaan]

 

Roept u maar! :blush:

Ik zou zeggen elke positieve bijdrage is een welkome bijdrage, dus zolang je zelf behoorlijke invloed hebt op inhoud zou ik zeggen ga ervoor.

 

Groeten Kapitein Haak.

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hehehe! Er is een moddereter aan het slepen geweest. :blush: Die bevestigt dus mijn twijfel of ik moest aanhaken of niet... niet dus. :lol1:

 

En inderdaad, het moe een positief (nou ja, realistisch! Geen mooiweer dingen!) item worden.

 

Zaken die ik naar voren wil laten komen (met de kanttekeningen die er bij horen):

- onze liefde voor de natuur, die we proberen te ontzien (met inderdaad een enkel iets minder ervaren cacher, die snel op het goede pad wordt geholpen, letterlijk!)

- overleg met beheerders (SBB bijvoorbeeld) en tegenwoordig altijd toestemming want dat is verplicht (al is er wel een tijd dat dat nog niet aan de orde was)

- plezier voor het hele gezin, geen hobby specifiek voor "nerds" (al hebben we daar, net als iedere groep, vast wel een paar van)

- je komt nog eens op mooie plekken waar je het bestaan in je omgeving niet van kende (en soms inderdaad op een minder mooie plek...)

- wereldwijde hobby

- van geocachers, door geocachers, losse gemeenschap van mensen

 

Als iemand aanvullingen heeft... roept u maar! :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hieronder het stiukje, dat ik net op mijn site heb gezet.

 

 

Op stap met Radio Rijnmond (uitzending is ?????)

Terwijl ik bij de drogist in de winkel stond met een pakje zovirax in de hand, werd ik gebeld door MegaHeks met de vraag of ik een journalist van Radio Rijnmond te woord wilde staan. Jazeker. Aanleiding was een artikel (ikke niet gelezen) in de Telegraaf waarin geocachers naar verluid worden afgeschilderd als criminelen van het laagste allooi. Aan mij dus de taak dit misverstand recht te zetten.

Erik, de journalist, stelde voor om samen een cache te gaan zoeken en dan onderweg wat te babbelen over geocachen. Prima idee. Als cache werd gekozen voor Rondje Eiland. Dit is een eiland bij Rotterdam onder de Van Brienenoord-brug. De cache had ik natuurlijk al gedaan, maar dat was alleen maar een voordeel, want dan weet je waar de cache ligt en zo. Dan kun je je dus beter concentreren op het gesprek.

Zo gezegd, zo gedaan. Marianne, die ook gaat werken bij Radio Rijnmond, liep mee als geïnteresseerde toehoorder. Het werd een gezellige tocht, waarin ik veel over geocachen heb proberen te vertellen. Erik had veel aandacht en dat deed mij goed, zodat ik heel wat kwijt kon over mijn prachtige hobby.

We hebben niet het hele rondje gedaan, maar wij stevenden vrij snel af op de cache, alwaar wij gedrieën ons suf liepen te zoeken naar het ding. Mijn geheugen liet mij ter plekke behoorlijk in de steek evenals mijn GPSr. Omdat Erik met een tijdslimiet had te maken, werd de zoektocht daarom maar afgebroken. Niet vinden hoort ook bij het cachen. Maar plots, nog één brainwave, en daar was ie toch. Pffff...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor ervaren cachers die gevraagd worden door de media en geen ervaring hebben met pers; ben zelf cameraman en heb jarenlange ervaring met het maken van landelijke en regionale TV. Daarnaast ben ik betrokken geweest als cameraman-regisseur bij Will Simon (ex. Avro's Televizier en Opsporing Verzocht) Mediatrainingen. Als iemand behoefte heeft aan enkele tips op het gebied van omgaan met de media; welkom om mij te mailen! Anders succes gewenst voor de microfoons en camera's; zorg ervoor dat onze fantastische hobby goed naar buiten wordt gebracht. Jij bepaalt wat je zegt; niet de journalist! :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als iemand behoefte heeft aan enkele tips op het gebied van omgaan met de media; welkom om mij te mailen! Anders succes gewenst voor de microfoons en camera's; zorg ervoor dat onze fantastische hobby goed naar buiten wordt gebracht. Jij bepaalt wat je zegt; niet de journalist!  :blush:

 

Tips zijn altijd welkom. :blush: Al heb ik eerder op tv (Dolce Vita) en radio wat over geocaching vertelt. Ik weet dus ongeveer wat me/ons te wachten staat. :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij bepaalt wat je zegt; niet de journalist!

 

Oneens en reeds meermaals meegemaakt: een journalist en cameraman komen naar je toe met een bepaald verhaal in hun hoofd. Er wordt vervolgens 3 uur gefilmd en 1001 vragen gesteld, sommige vragen 12 keer met een nuance-verschil erin.

 

In de studio wordt een reportage van 5 minuten gemonteerd en daarin wordt alleen DAT materiaal gebruikt wat hun verhaal staaft.

 

Ik kan je voorbeelden laten zien. Zelfs journalisten die onder valse voorwendselen komen filmen en je dan tegen de achtergrond van een totaal ander verhaal zetten.

 

Ik heb er 1 ding mee geleerd: let niet alleen op wat je antwoord maar verwerk zijn vraag in je antwoord. Anders kan er iets heeeeel anders uitkomen in de reportage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ken ik Joseph, heb ik bij die Dolce Vita reportage ook in mijn hoofd gehouden. En ze gebruikten inderdaad precies die zinnen die ik op een bepaalde manier formuleerde (lees: die in hun straatje te pas kwamen, maar wel met mijn boodschap er in).

 

Plus dat ik vooraf het item probeer te zien en eventueel bij te sturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als iemand behoefte heeft aan enkele tips op het gebied van omgaan met de media; welkom om mij te mailen! Anders succes gewenst voor de microfoons en camera's; zorg ervoor dat onze fantastische hobby goed naar buiten wordt gebracht. Jij bepaalt wat je zegt; niet de journalist!  :blush:

 

Tips zijn altijd welkom. :lol1: Al heb ik eerder op tv (Dolce Vita) en radio wat over geocaching vertelt. Ik weet dus ongeveer wat me/ons te wachten staat. ;)

 

Je hoeft het niet met mij eens te zijn; ik heb 'slechts' tig jaren ervaring. Met een goede mediatraining kun je iedere journalist aan. Dingen die jij niet zegt, kan men ook niet gebruiken! Kijk maar eens naar goed (o.a. door ons) getrainde politici, politiemensen, leger-officieren etc. Die bepalen zelf wat ze kwijt willen. Ze antwoorden bv. met: Kijk, meneer Witteman, waar het eigenlijk om gaat is het volgende; en dan komt hun verhaal!!!! Of; Interessante vraag meneer Freriks, maar de kern van het verhaal is... etc. etc.

 

Je hoeft het niet met mij eens te zijn hoor; wellicht heb jij vele malen langer ervaring dan ik...

 

Enkele klanten van ons; Ministerie van Defensie, Ministerie van Justitie, Politie-top. Die huren waarschijnlijk mensen in die geen verstand van zaken hebben.

 

Denk na voordat je reageert!

 

Het was de bedoeling van mijn reactie om diegenen te assisteren bij het omgaan met de media die namens Geocaching.nl voor een camera moeten. Deze mensen mogen gerust contact opnemen. Laat alle beterweters die ooit eens voor een DV cameraatje van een locale omroep hebben gestaan maar lekker carambalen...

 

Verder onzin reacties hierop lijken mij off-topic; het is geen discussie over mediatraining of journalistiek! :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil proberen om vooraf het item te zien, wellicht zelfs bij de montage te zijn, om zo een scheef beeld te voorkomen... mar of dat helemaal lukt? Ik heb wel het idee dat Omrop Fryslan er positief in zit.

 

Roept u maar! :blush:

 

Dat mag je gerust eisen, je werkt tenslotte eraan mee.

We kunnen het niet hebben dat we nog meer in een kwaad daglicht gesteld worden.

 

Er is al meer de vraag gesteld of we al die publiciteit wel kunnen gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoeft het niet met mij eens te zijn hoor; wellicht heb jij vele malen langer ervaring dan ik...

 

Euhm... het was zeker niet mijn bedoeling om neerbuigend te doen... en ik heb zeker minder media-ervaring dan jij...

 

Het ging me erom dat ik weet hoe het is om met een camera op je gericht dingen te moeten beantwoorden. Niet dat ik dat goed doe, maar tot nu toe is het resultaat niet echt slecht geweest gelukkig.

 

Vandaar dat ik ook alle tips graag hoor!

bewerkt door elsinga
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...