Spring naar bijdragen

Geocachen in de media


elsinga

Aanbevolen berichten

ha ha ha die stekelbaars, die zet even zijn stekels op, maar nadenken mag een stekelbaars ook wel hoor

een geocacheteam bestaat gemiddeld uit twee personen maar bij een cache zoals hier bedoeld is komen er meestal meer kinderen mee

al die mensen lopen op precies de zelfde plekken, dat in tegenstelling van en gewone boswandelaar die dwaalt maar wat rond en blijft op de paden

als je zelf de cache zou hebben bezocht kan je ervaren dat de route van het doorgaande pad naar de tussenpunt in het bos, vaak meer uitgesleten was dan het doorgaande pad zelf, en dat uitgesleten pad is gemaakt door geocachers

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Met alle respect, maar gaan we het feit dat na een tijdje zich een soort van paadje vormt (doordat cachers er veelal langs lopen) nu ook al rekenen tot schade aan de natuur? Dat lijkt me toch wat erg ver gaan.

In principe heb je natuurlijk gelijk, maar dan kun je elke menselijk handelen in de natuur wel beschouwen als schadelijk voor de natuur. En zo door redenerend: zijn het dan niet de natuurbeheerders zelf die buitengewoon schadelijk zijn voor de gebieden die ze beheren, met bv. het aanleggen van vijvers, het bouwen van bezoekerscentra, het oprichten van kijkschermen bij plekken waar wilde zwijnen geregeld komen, het plaatsen van vogelkijkhutten, het aanleggen van wandel- fiets- en crosspaden, etc. etc. etc.

 

Je zou toch meteen stoppen met ze financieel te steunen? De barbaren! :wink2:

  • Top! 6
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We kunnen er wel omheen blijven praten, maar bijna overal geldt (en staan er groene of oranje bordjes) met de mededeling: Vrij toegang op paden en wegen. Dat houdt in dat er buiten de paden geen toestemming is. Sterker nog, er staat dat de toegang verboden is buiten wegen en paden met een artikelnummer!

 

Waarom zouden wij geocachers opeens een uitzondering zijn op dat verbod?

 

Nog absurder, dus snel nieuwe cachepaadjes maken, want dan loop je met toestemming op een pad!

bewerkt door Barry
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peetee dat jij een wegkijker ben was me al veel eerder opgevallen maar elke schade wat wij in de natuur toebrengen, vanwege een simpel spelletje, is er gewoon eentje te veel.

en de cachepaden uit het voorbeeld was nog eens de overtreffende trap van een cacherspaadje, zo erg ben ik ze in mijn loopbaan nog niet tegengekomen

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee Barny, ik ben geen wegkijker. Maar ik zie ook niet meer problemen dan er werkelijk zijn. Over het algemeen valt het heel erg mee. Maar inderdaad, zo nu en dan valt het helemaal niet mee en dat zet ik dan ook in de log, soms met het verzoek om de cache maar op te doeken. Maar meestal heeft dat vooral te maken met het feit dat de cache erg moeilijk te vinden is, of zelfs weg.

 

Maar soms heeft het cacherspaadje ook zijn voordelen. Zo heb ik twee weken geleden nog een trail van 14 tradi's gelopen, die allemaal in de berm van een mooi natuurpad lagen. Allemaal rond de anderhalve meter vanaf het pad: achter bomen, onder struiken, bij palen etc. Doordat je precies aan de cacherspaadjes kon zien waar je langs moest, hoefde je je nergens echt af te vragen waar het kistje zou moeten liggen. Dus ook geen loos en langdurig gezoek op verkeerde plekken. Een voordeel voor de natuur, lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en dan de verwaarloosde doorgelopen teksten, gaf mij echt aan dat de cache zijn hoogtepunt al een tijd geleden heeft gehad,

Barny

Hier ben ik het toch niet mee eens.

Natuurlijk lijden de wp's van intensief gebruik en liggen in vochtige omstandigheden. Deze owner neemt onderhoud echter zeer serieus. Toen wij meldden dat er een wp miste, kwam hij direct poolshoogte nemen. Hij had toen tevens een vervangende rol meegenomen voor het wp dat erg doorgelopen was (de afsluitdop was kapot, deze heeft hij ook direct vervangen).

Binnen 24 uur lag er een vervangende munitiekist met een duplicaat van het cruciale voorlaatste waypoint.

 

Als geocachen op een positieve manier onder de aandacht wordt gebracht als buitenactiviteit, met name om meer mensen in de frisse buitenlucht te krijgen, lijkt me dat nog altijd zeer positief.

bewerkt door MarcoDomi
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ooit las ik in de Oostenrijkse alpen een gezegde, vertaald iets van: De pessimist klaagt over de scheur in zijn broek en de optimist verheugt zich vanwege de ventilatie.

Op internet kwam ik deze tegen:De pessimist klaagt over de wind, de optimist verwacht dat die draait en de realist stelt de zeilen bij.

Vrij vertaald: Je kunt bij de pakken neerzitten en je beklagen over hoe dingen anders zijn gelopen dan je had verwacht of hebt gehoopt, maar je kunt je ook aanpassen aan de veranderde situatie.

Als je je zou kunnen of willen aanpassen, dat vooropgesteld, natuurlijk.

Klagen is het gemakkelijkst.

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

nadat ik toch wel erg benieuwd ben geraakt naar wel verschrikkelijk goed merk oogkleppen de NLrevieuwrs toch gebruiken bij het beoordelen van een cachepagina heb ik dan ook maar meteen de vraag aan een revieuwer gesteld, dat allemaal om jullie wegkijkende forumbezoekers te behoeden van een nek hernia van juist dat vele wegkijken

op het moment dat ik een link heb gekregen naar die fabrikant zal ik hem hier plaatsen, dan kunnen er vast en zeker veel notoire wegkijkende bezoekers van deze site hun voordeel mee doen,

 

2fa0bcbb-91ee-4ed1-8de5-5957e1def897.jpg

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

do, ik heb echt met meer dan 1 WP moeite gehad om de doorgelopen texst te lezen,

en toch mooi dat hij uit schuldgevoel heel vlot reageerde, ik zelf zou niet op het idee gekomen zijn of gewild te hebben om de co daar meteen mee lastig te vallen, weer een reden dat ik blij ben met mijn eindcoords :)

cache onderhoud betekent tevens ook dat bij het zien van (natuur) beschadigingen er kordaat word opgetreden, en hierin faalt de CO wel duidelijk

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoezo oogkleppen? :wink2: Volgens mij hebben wij allemaal wel eens deze bordjes gezien. Maar hebben wij cachers ons daaraan te houden? Nee, natuurlijk niet, de cache is immers gepubliceerd en dan heeft dat voorrang boven regels. Het is ons spelletje!

 

Wij zijn niet degenen die buiten de paden treden en iets vernielen of meenemen. Nee, wij zijn cachers en hebben niets met paadjes te maken. We maken onze eigen cachepaadjes wel, hahaha! En daarop gelden onze regels!

 

Ach, duidelijker kan ik het niet maken, we zijn continu in overtreding, maar we zullen raar opkijken als onze hobby vroeg of laat een halt wordt toegeroepen door de overlast en het verkeerd inschatten van overlast door beheerders.

 

Inderdaad het zit vol met wegkijkers in dit land.

 

gd4gz2uwgih.jpg

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Barry en Barny,

 

Ik begin me nu toch echt zorgen over jullie te maken. Een aantal weken nog maakten jullie je sterk om het spelletje te spelen zoals het volgens jullie in zijn zuiverste vorm gespeeld hoort te worden. Je kent het wel: "Iemand verstopt op een bijzondere plaats, meestal in de natuur, een waterdichte doos met daarin een logboek, en verder evt. een aantal leuke .....".

Afijn je kent het wel ...

 

Nu lees ik met stijgende verbazing dat vooral Barry wil dat we ons niet meer van de paden af bewegen. Ongeacht of we daarvoor toestemming hebben van een beheerder of niet. Je zou het bijna kunnen zien als een pleidooi voor de voortuin- en carpoolcaches. Blijkbaar zijn teksten op de groene en oranje bordjes in het bos belangrijker dan het oordeel van de beheerder.

 

Je zou onderhand bijna gaan denken dat achter jullie argumenten geen werkelijke overtuiging zit, maar dat ze enkel bedoeld zijn voor het discussiëren, om het discussiëren.

  • Top! 7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Svp geen zorgen om mij hoor. Ik maak me wel zorgen om hoe onverschillig de grote massa met alles omgaat (niet alleen in ons spelletje hoor). Laat ik je even uit de waan helpen dat alle caches met toestemming zijn geplaatst. Volgens mij hebben de meesten hier gewoon moeite met regeltjes, draai het aub niet om. Ik geef heel veel om de natuur en zou het liefst zien dat het zo bleef als in het begin van mijn cacheperiode, maar heb de afgelopen jaren ook een verschuiving gezien hoe nietsontziend er met alles omgegaan wordt.

 

Waarom ben ik toch altijd degene die vuil bij caches weghaalt? Als iedereen dat zou doen, zou dat toch niet hoeven? Sterker nog, dan had de overlastveroorzaker zijn troep zelf wel meegenomen. Ja, ik ben ervan overtuigd dat de natuur tegen cachers beschermd moet worden. Er is al bijna geen natuur meer in Nederland. Of kan er nog wel meer afgeschoten en ingepikt worden om de commercie en immigranten nog meer ruimte te geven?

 

Ik dwaal af, maar cachers zorgen op dit moment voor overlast en daar moet iets gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk, ook ik zie veel rommel in bossen liggen, en ook ik erger me daar aan. En daar zal ongetwijfeld ook een hoop zooi tussen liggen die door cachers is achtergelaten. En ja, dat is een kwalijke zaak en is nergens voor nodig.

Met een afgekloven klokhuis dat het bos in geslingerd wordt heb ik nog niet zoveel moeite, maar met de rondslingerende bekertjes en bierblikjes e.d. wel. Maar volgens mij staat dat in principe los van het geocachen. Het is een algemeen maatschappelijk probleem.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je gelijk hebt Peetee, je ziet bijna overal rommel en dat wordt niet alleen door geocachers weggegooid. Op mijn werkplaats zie ik bijvoorbeeld dat kinderen rommel op de grond gooien, moeder kijkt ernaar en laat het gewoon liggen. En daar begint het toch. Ik weet nog goed dat mijn moeder ons alle (snoep)papiertjes in onze zakken liet stoppen vroeger en dan konden wij het thuis weggooien. Dat zit er gewoon in, ik doe het nu nog steeds. Wat vol mee heen kan, kan leeg mee terug, toch?

Het verschilt wel hoe vies een natuurgebied is. Het heeft me bijvoorbeeld de afgelopen week verbaasd hoe schoon het bos bij Malden was. Ik heb er nergens prullenbakken gezien, maar we zijn maar één rietje tegengekomen op een bospad. Dat viel gewoon op omdat er verder niets lag.

 

Gelukkig hoef je niet alles alleen op te ruinen Barry. We hebben er niet altijd zin in en we hebben niet altijd de juiste spullen bij ons, maar regelmatig nemen wij ook andermans rommel mee.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op mijn werkplaats zie ik bijvoorbeeld dat kinderen rommel op de grond gooien, moeder kijkt ernaar en laat het gewoon liggen. En daar begint het toch.

 

Het Verwende Kind Syndroom (ja dat bestaat echt!)

On topic: Voor HQ geldt Tsjechië als verzadigd en dat land wordt ook in dat opzicht beschouwd als proeftuin. Hoeveel cachers en caches kun je aan?

bewerkt door Twentse Mug
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...