Spring naar bijdragen

Geocachen in de media


elsinga

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

  • 2 weeks later...

 

http://vtm.be/telefacts/artikel/geocaching-internetspelletjes-spelen-in-de-natuur

 

Geocaching: internetspelletjes spelen in de natuur

32.jpgDinsdag 20 maart - Niet alle internetspelletjes kluisteren ons aan de PC. Geocaching bewijst dat. Het is een soort van schattenjacht, waarbij overal ter wereld hebbedingetjes zijn verstopt. Zelfs op Antarctica, en in het ISS ligt er een schat, een soort doosje met een logboek en een aandenken. Wereldwijd zijn er 5 miljoen mensen die het spelen. “Ik ben bezeten door geocaching”, vertelt Denis Schepens, een projectmanager van 29. “Als ik zie dat er ergens een ‘schatje’ is bijgekomen in België, rij ik er meteen naartoe. Dag of nacht, het maakt niet uit. Ik wil de eerste zijn om het te ontdekken”. Denis heeft altijd klimtouwen, zaklampen en zelfs een opblaasbaar bootje in z’n wagen liggen want “… je weet nooit waar er een schat verstopt ligt”.

 

Bijna elk weekend gaan Ann Vanpachtenbeke en haar gezin op schattenjacht, smartphone en gps-toestel in de hand. “Het is ongelooflijk hoeveel er verstopt liggen. In bijna elk dorp in Vlaanderen ligt er één. Ikzelf was al gebeten door het geocach-virus, maar ook voor de kinderen is het een toffe manier om erop uit te trekken in de natuur. Je komt op plaatsen waar je anders niet zo gemakkelijk komt. Het is wandelen met een ‘doel!’”.

 

Bij Geocaching draait alles rond plaatsbepaling, net als de populaire smartphoneapplicatie Foursquare. Het toonaangevende zakenblad Forbes heeft dit soort online gps-toepassingen uitgeroepen tot ‘de’ trend van 2012. Bedrijven organiseren geocaching-tochten als incentive, wandelclubs zijn er meer en meer mee bezig en ook in het onderwijs lijkt het ingang te vinden.

 

“Scholen zijn altijd op zoek om los te komen van die bank, om iets met de kinderen te doen”, vertelt Leoni De Schrijver. Ze is laatstejaarsstudente lerarenopleiding en heeft een speciale ‘kindercache’ gemaakt, met de bedoeling die te implementeren in lessen op de lagere school. “Geocaching combineert aardrijkskunde, wiskunde en oriëntatieoefeningen in één. Het is dus op een speelse manier dingen aanleren”, verduidelijkt Leoni.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Gisteren kreeg ik een mailtje van team Molletje83. Er was een verslaggever die een stukje wou schrijven over de heropening van de vernieuwde Emmapyramide en de geocache die daar zou moeten liggen. Hij zocht contact gegevens van de eigenaar van de cache.

 

Ik las het mailtje vandaag pas en stuurde meteen een reactie naar team Molletje83.

 

Een klein uurtje later kreeg ik een mailtje terug met een link naar een artikel.

 

Daarin las ik dat de cache bijna in de prullenbak was beland, maar dankzij Rik Velhorst en de verslaggever is deze weer terug geplaatst. Niet helemaal daar waar ik hem verstopt heb, maar iedergeval is hij er nog.

 

Na mijn werk meteen naar de Emmapiramide gereden en de cache weer op zijn originele plaats verstopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

 

Steeds meer schatten verstopt in Nederland

 

RIJSWIJK -

Steeds meer mensen verstoppen een schat in Nederland. In stadscentra, natuurgebieden en industrieterreinen: overal liggen de zogeheten geocaches. Inmiddels zijn het er al 24.400, tegenover een kleine 21.600 in januari, meldde het hoofdkwartier van Geocaching in Seattle zaterdag.

[...]

Wereldwijd zijn er inmiddels 6 miljoen mensen actief bij het zoeken naar deze schatten. Hoeveel het er in Nederland precies zijn, weet de woordvoerder van het hoofdkantoor niet. Maar wel is duidelijk dat er maar in vijf andere landen ter wereld meer wordt gespeurd naar geocaches (Verenigde Staten, Duitsland, Groot-Brittannië, Tsjechië en Canada).

[...]

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21749947/__Schatten_verstopt_in_Nederland__.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om te voorkomen dat iedereen in Nederland fotorolletjes gaat zoeken zou de oorspronkelijke vorm, de traditional, helemaal moeten worden afgeschaft.

Want dat is het waar Vlindertje zich zo druk om maakt, de nietszeggende eindcache. Ook bij de traditional zijn er spectaculaire caches, maar dat valt kennelijk niet op.

Niet voor niets wordt de traditional voor het gemak 'oppikker' genoemd.

En nou blijkt dus dat de andere vormen, zoals de multi, minder populair zijn. En deze zijn vaak juist wel uitgevoerd zoals Vlindertje zou willen.

Dus weg met de traditional en ruim baan voor de meer gesophisticeerde caches.

bewerkt door Dagwacht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...