Spring naar bijdragen

Het Nieuwe Cachen Begint!

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

geloof niet dat dit onder reclame maken valt!!!

Schreew tegen je vriendin of vrouw maar niet tegen mij aub.!

waar mensen zich druk om kunnen maken. Lang leve de gezelligheid en de vergevingsgezindheid van de forum bezoekende geocache gemeenschap. Als iedereen op een event zich hetzelfde zou gedragen als hier op het forum, zou er geen event meer georganiseerd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig zijn de forumregels nog even aangepast zodat onder punt 7 het regeltje "reclame maken voor andere cachingsite is niet toegestaan", verwijderd is zodat er gereageerd kan worden zoals nu door een mod gereageerd wordt.

Sorry hoor maar vind dit een beetje raar gedaan allemaal?

eeehhh..... "nog even aangepast"?? dat is, in alle openheid naar de gebruikers toe, al zowat een half jaar geleden gebeurd hoor.

Ik snap dus niet goed wat je er raar aan vind. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wens jullie veel succes en heb er geen bezwaar tegen als mijn caches op jullie site te vinden zijn. Ik nsap niet dat er mensen zijn die op de stoel van GC.COM gaan zitten en zich namens dit bedrijf druk maken om dit initiatief. Hoe meer er beschikbaar is hoe beter het voor mij persoonlijk is, als daar members only dingen bij zitten prima. Dat niet GC.COM mensen zich daar hier in Nederland druk om maken kan ik niet helemaal begrijpen.

Ik bijt echter nog even op mijn tong om mij niet wederom stevig in de discussie te mengen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe meer er beschikbaar is hoe beter het voor mij persoonlijk is, als daar members only dingen bij zitten prima. Dat niet GC.COM mensen zich daar hier in Nederland druk om maken kan ik niet helemaal begrijpen.

Die redenatie begrijp ik niet. Ik bedoel: je zult toch om bepaalde redenen jouw Member Only caches Member Only hebben gemaakt?

Dat een andere site die Member Only caches van jou (als jij die al hebt) voor iedereen bereikbaar maakt, zonder jou iets te vragen, kan jou dan mogelijk niks schelen, maar waarom de caches dan Member Only gemaakt?

En waarom het dan ook logisch is, dat anderen zich daarover ook niet druk zouden moeten maken, ontgaat mij eveneens.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het een mooie site! Veel mooie zoekmogelijkheden en gebruiksvriendelijk. Leuke functies zoals een waypoint notitieblok en cache notificatie mogelijkheden. Zoekfunctie is ook erg prettig, vooral ook het kunnen zoeken op afstand. Voor mij erg belangrijk. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Peetee:

Die members-only caches kan ik helemaal niet uitlezen, dat kan alleen als je premium member bent dat zie je ook netjes als je op de link naar een dergelijke cache drukt. Dat jij de caches wel ziet komt waarschijnlijk omdat je premium member bent. Ik ben geen lid dus kan het niet testen maar ik denk dat als je onder een andere gebruikersnaam inlogt je de caches ook niet kan uitlezen. DUs ik rekende mij al rijker dan dat ik ben :-( dus nog steeds geen gratis premium caches :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Peetee:

Die members-only caches kan ik helemaal niet uitlezen, dat kan alleen als je premium member bent dat zie je ook netjes als je op de link naar een dergelijke cache drukt. Dat jij de caches wel ziet komt waarschijnlijk omdat je premium member bent. Ik ben geen lid dus kan het niet testen maar ik denk dat als je onder een andere gebruikersnaam inlogt je de caches ook niet kan uitlezen. DUs ik rekende mij al rijker dan dat ik ben :-( dus nog steeds geen gratis premium caches :-)

Dat argument hoor ik steeds, maar het is niet waar.

Inderdaad: als je de tool gewoon gebruikt dan kun je de member only caches niet uitlezen. Maar als je er een GPX-bestand van aanmaakt, dan staan daar de volledige beschrijvingen in en kun je als niet PM-er Member Only caches gaan lopen. Niet loggen, wel lopen.

Ik weet dat, omdat ik tot voor enkele weken een paar maanden geen PM-er bij .com was. En in die paar maanden heb ik de tool uitgebreid getest. Maar goed, je kunt het zelf ook checken: maak (als niet PM-er) maar eens een GPX aan, en je zult het zien!

Mijn verhaal is trouwens niet nieuw. Ik heb het al eerder gehouden in nl.hobby.geocaching en in correspondentie naar de beheerders van de buren.nl. Het is daar door de eigenaren nooit tegengesproken.

In mijn optiek kan de buren kan die "service" enkel aanbieden als ze de beschrijvan de caches (waarschijnlijk via PQ's) van de site van GC.com hebben gehaald en vanuit een eigen database aan de Nederlandse cacher aanbieden. Dat verhaal van die zoekmachine geloof ik niet zo. Want welke zoekmachine levert volledige cache-beschrijvingen? Ik ken er geen één die dat doet ...

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover mij bekend wordt de 'zoekmachine' inderdaad gevoed door eigen of toegestuurde gpx-files.

Op zich is dit vrij eenvoudig te controleren?

Als ik een cache van mijzelf daar bekijk, en vervolgens de beschrijving op .com wijzig.

Dan zou volgens optie 1, de gewijzigde beschrijving ook direct bij hun moeten verschijnen.

Optie 2, het is 'eigen' materiaal, dan zal het even duren, afhankelijk van de gpx-file waar mijn (gewijzigde) cache in zit?

bewerkt door Lepman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil nog wel even duidelijk stellen dat mijn verhaal niet gezien moet worden als een anti-de buren.nl verhaal. Want ik vind het prima dat geocachers die zich hier op dit forum niet meer zo heel erg thuis voelen, een alternatief hebben waar ze zich wel thuis kunnen voelen. En of dat nou Metacaching.nl, de buren.nl of een andere site is, dat boeit me niet zo.

Maar ik kan me voorstellen dat lezers een andere indruk hebben vanwege mijn beweringen in mijn vorige reactie t.a.v. de gpx-bestanden. Maar ik ben mijn eerder genoemde onderzoekje gestart, omdat men hier op dit forum stellig beweerde dat het niet waar was dat men caches publiceerde vanuit een eigen database. Dit was ten tijde van de brand in Amerika. En als zo'n verhaal mij dan onlogisch lijkt, dan ga ik het zelf eens bekijken.

Ik ben, net als Indiana, van mening dat de tool een hele mooie is en de site er gelikt uitziet en veel handige functionaliteit biedt.

Ik vind wel dat de nieuwe websites zich bewust moeten zijn van het feit dat zij nu een verantwoordelijkheid hebben t.a.v. het wel en wee van het geocachen en de geocachers in Nederland.

Ik denk dan vooral aan de gemaakte afspraken met de natuurbeheerders. Als men van die afspraken gaat afwijken, kan dat resulteren in problemen in de toekomst. Nu heeft de buren.nl meerdere malen duidelijk gemaakt dat men helemaal niet tegen die afspraken is, en dat men cacheplaatsers juist aanmoedigt toestemming te vragen. Maar dat men de uiteindelijke verantwoordelijkheid hiervoor bij de cachers legt.

In een deel van de gevallen denk ik dat dit mogelijk zou moeten kunnen zijn. Bijvoorbeeld bij caches die niet in natuurgebieden liggen.

Maar of de natuurbeheerders dit ook een gunstige ontwikkeling vinden, valt m.i. te bezien.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een serieuze vraag die niet bedoeld is om vervelend te doen:

Het verhaal over de afspraken met bijvoorbeeld Natuurmonumenten. Ik begrijp dat gc.nl afspraken met organisaties zoals natuurmonumenten heeft gemaakt. Maar gc.nl biedt toch geen caches aan?

Ik denk overigens dat die afspraken met natuurmonumenten en dergelijke ook een kwestie van goed fatsoen is. ik ga er niet van uit dat er nu opeens en wildgroei aan cache-eigenaren zal ontstaan die zonder respect voor bijvoorbeeld de natuur caches gaan plaatsen en daarbij de natuur bijvoorbeeld schade aan gaan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verhaal over de afspraken met bijvoorbeeld Natuurmonumenten. Ik begrijp dat gc.nl afspraken met organisaties zoals natuurmonumenten heeft gemaakt. Maar gc.nl biedt toch geen caches aan?

Klopt. GC.nl biedt zelf geen caches aan.

Maar het overleg met natuurorganisaties is ontstaan op het moment dat deze natuurorganisaties het geocachen gingen ontdekken en zich hierover grote zorgen gingen maken. Ze schrokken van het grote aantal caches dat er al lag, zonder dat ze er erg in hadden gehad. Ik denk dat dit zo rond 2004 is geweest.

Omdat het er erg naar uit ging zien dat men het geocachen in hun gebieden geheel wilde gaan verbieden, omdat men behoorlijk pissig was over de onstane situatie, is gc.nl het overleg gestart. Allereerst om de bekendheid van geocaching bij de natuurbeheerders te vergroten/verduidelijken maar vooral ook om draagvlak voor de hobby te creëren en het dreigende onheil te keren. Vooral Zenz en Mumzle hebben zich daar in eerste instantie voor ingezet. Ik geloof dat Marit/Sivota die taak nu op haar schouders heeft genomen.

In eerste instantie wist men SBB en NM al snel voor zich te winnen, maar wel onder voorwaarde dat toestemming enkel mogelijk was als vooraf toestemming was gevraagd én gekregen van de boswachters/opzichters van het gebied waarin men de cache wilde gaan plaatsen.

De verschillende voorwaarden die met de verschillende natuurclubs werden gemaakt werden toen op .nl gepubliceerd. En, wat mogelijk nog belangrijker was: men sprak met .com af dat ook de reviewer van .com deze afspraken zou respecteren.

Dat kon natuurlijk het beste gedaan worden door een reviewer die ook zelf goed op de hoogte was van deze afspraken, een Nederlandse reviewer dus. In eerst instantie was dat Hawkeyes, later zijn daar Kruimeldief en de Kralenfee bijgekomen.

Vóór de periode Hawkeyes werd het reviewerswerk uitgevoerd door reviewers uit de USA, die het overigens zelf ook als een probleem ervoeren dat ze Nederlandse situatie niet goed kenden.

Later waren ook andere beheerders, zoals het Utrechts en Gelders Landschap en It Fryske Gea, mede door de ervaringen van de andere twee, bereid om caches in hun gebieden toe te staan.

Je ziet het: GC.nl heeft zeker een grote bijdrage geleverd aan hoe de hobby er nu uit ziet.

Ik denk overigens dat die afspraken met natuurmonumenten en dergelijke ook een kwestie van goed fatsoen is. ik ga er niet van uit dat er nu opeens en wildgroei aan cache-eigenaren zal ontstaan die zonder respect voor bijvoorbeeld de natuur caches gaan plaatsen en daarbij de natuur bijvoorbeeld schade aan gaan doen.

Over zijn algemeenheid denk ik dat ook, althans dat hoop je dan maar. Maar er zullen vast ook cachers die minder verantwoordelijkheid tonen, caches gaan plaatsen. En daar gaan anderen dan mogelijk onder lijden.

Ik vind het sowieso goed om met boswachters goede afspraken te maken. Het is wel het gebied waar zij verantwoordelijkheid voor dragen, waar jij je cache wilt plaatsen.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder moet ik zeggen dat ik de zoekmachine wel oke vind qua criteria. Kan nu bijvoorbeeld zoeken op de af te leggen afstand tijdens de cache en daar heb ik heel veel aan.

Dat kun je net zo goed als nu cq. net zo slecht als nu !

Ze kunnen dat wel beweren , maar daarvoor zijn en blijven ze afhankelijk van de medewerking van de cache-eigenaren. Nu kunnen ze evenveel aanleveren als .com en wie dan ook.

Ik meen dat ze aangeven dat bij het posten van een nieuwe cache de cache-eigenaar daartoe een vragenlijst kan invullen. Zoals het nu is vindt een deel der cache-eigenaren dat die totale afstand van de cache onderdeel is van het avontuur dat geocaching heet. Ik zal nooit bij hun iets aanmelden,de totale lengte van een geocacheroute staat bij mij altijd in de tekst en niet in een of ander icoontje dus ook van dat soort caches zullen ze nooit de totale lengte kunnen vinden via een tooltje,tenzij ze ze allemaal 1 voor 1 gaan screenen. Ik wens ze veel succes daarmee! :thumbup:

Het enige dat ik daarnaast wil vuil maken over deze bastaard is dat ze gaan bijdragen aan de ondergang van het geocachen in Nederland: iedere gefrusteerde cacher die een cache wil plaatsen maar geen zin heeft in rompslomp kan bij hun een cache - geen geocache - online gooien. Die zijn er altijd wel te vinden. :crybaby:

Een van de figuren die in het verleden bij discussies over kwaliteit altijd dwars lag en alleen voor zijn eigen belang opkwam heeft dat eigenbelang nu doorgedramd. Ik hoop dat zijn werk gauw voor niets zal zijn, zoals er voorheen al meerdere van dat soort initiatieven een snelle dood stierven. :thumbup:

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...