Spring naar bijdragen

Kopie Cdtje Als Goodie?


de familie beer

Aanbevolen berichten

Wanneer is een kopietje illegaal? Denk eens aan al dat namaakspul uit China of Taiwan (speelgoed, kleding, horloges, gadgets, etc.)? Dat is soms/vaak nagemaakt van een duur origineel en wordt vervolgens gewoon op de markt gebracht. Misschien kwam er wel kinderarbeid aan te pas... En ik mag dus wel voor 50 cent zo'n kopie-prul kopen bij de Action en dat in een cache stoppen? Het verschil met CD's zit hem niet in de gemaakte kosten want ook het lege CD'tje was niet gratis.

 

Wat is het formeel juridisch verschil tussen deze twee gevallen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vroeger (ja Barny daar zijn we weer) was het zo dat bij de prijs van cassettebandjes een stukje auterusrechten (BUMA/STEMRA) in de aanschafprijs van een leeg/onbespeeld cassettebandje zat. Volgens mij is dat bij CDtjes ook zo. Dan zijn m.i. de auterusrechten toch betaald? Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen?

bewerkt door De Roode Loper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Amen Twin Peakes, Amen

:blush:

eehhh...voordat iedereen nu van alles gaat roepen, en datgene wat ik als ludiek ervaar, gaat uitleggen als een pleidooi om allemaal maar je g....... gang te gaan: de actie van Dave Ulmer, het plaatsen van de cache, de cache zelf, enz., is wel aanleiding geweest tot het ontplooien van een aantal initiatieven waaruit uiteindelijk het "Geocachen" is ontstaan, maar het was oorspronkelijk natuurlijk geen Geocache.

 

De cache is later "ondergebracht" bij GC.com als "allereerste cache"

 

Na de actie van Dave Ulmer zijn er nog wat anderen geweest die soortgelijke initatieven ontplooiden.

De persoon bijv. die de cache als eerste vond, heeft er daarna ook enkele verstopt, die weer door anderen werden gevonden en zo breidde zich dat uit.

 

Via een of ander "techie-forum" werden de gegevens uitgewisseld, en gingen meer , toen nog voornamelijk "techies" of andersoortige "nerds" ermee aan de gang.

 

Pas enkele maanden later hebben Jeremy Irish, Bryan Roth en Elias Alvord de Groundspeak / Geocaching site opgericht en het spel "Geocachen" genoemd.

Met de introductie van het officiele "Geocachen" zijn ook de diverse regels ten aanzien van plaatsen en inhoud e.d. opgesteld.

 

Regels waaraan je je dan ook gewoon dient te houden als je jezelf "Geocacher" noemt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroger (ja Barny daar zijn we weer) was het zo dat bij de prijs van cassettebandjes een stukje auterusrechten (BUMA/STEMRA) in de aanschafprijs van een leeg/onbespeeld cassettebandje zat. Volgens mij is dat bij CDtjes ook zo. Dan zijn m.i. de auterusrechten toch betaald? Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen?

Het feit dat je nu inderdaad wat extra betaald voor lege cd's, wekt de suggestie dat een kopie maken van muziek die iemand anders heeft gekocht wordt gedoogd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroger (ja Barny daar zijn we weer) was het zo dat bij de prijs van cassettebandjes een stukje auterusrechten (BUMA/STEMRA) in de aanschafprijs van een leeg/onbespeeld cassettebandje zat. Volgens mij is dat bij CDtjes ook zo. Dan zijn m.i. de auterusrechten toch betaald? Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen?

Het feit dat je nu inderdaad wat extra betaald voor lege cd's, wekt de suggestie dat een kopie maken van muziek die iemand anders heeft gekocht wordt gedoogd.

 

Daar lijkt het wel op, maar dat is de vergoeding die je betaalt voor het maken van de zogenaamde thuiskopie. Het verder verspreiden buitenshuis is en blijft verboden, dus ook het in een cache stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroger (ja Barny daar zijn we weer) was het zo dat bij de prijs van cassettebandjes een stukje auterusrechten (BUMA/STEMRA) in de aanschafprijs van een leeg/onbespeeld cassettebandje zat. Volgens mij is dat bij CDtjes ook zo. Dan zijn m.i. de auterusrechten toch betaald? Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen?

Het feit dat je nu inderdaad wat extra betaald voor lege cd's, wekt de suggestie dat een kopie maken van muziek die iemand anders heeft gekocht wordt gedoogd.

 

Daar lijkt het wel op, maar dat is de vergoeding die je betaalt voor het maken van de zogenaamde thuiskopie. Het verder verspreiden buitenshuis is en blijft verboden, dus ook het in een cache stoppen.

Dan is dat ook weer duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. Zojuist had ik even een helder moment :blush: en heb ik even gezocht op de site van Buma Stemra. Daar vond ik het volgende bij de veel gestelde vragen:

 

"Mag ik muziek opnemen of kopiëren?

Ja. Voor privégebruik mag u opnames maken van auteursrechtelijk beschermde muziek. U hoeft hiervoor geen toestemming te vragen en geen vergoeding te betalen. Voorwaarde is dat u de opnames zelf maakt. Let op: het is strafbaar om opnames of kopieën weg te geven, uit te lenen of te verkopen."

 

De originele CDtjes gaan dus in de goodietas, de kopietjes zullen waarschijnlijk als knutselmateriaal eindigen...

 

groetjes van de familie beer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. Zojuist had ik even een helder moment :blush: en heb ik even gezocht op de site van Buma Stemra. Daar vond ik het volgende bij de veel gestelde vragen:

 

"Mag ik muziek opnemen of kopiëren?

Ja. Voor privégebruik mag u opnames maken van auteursrechtelijk beschermde muziek. U hoeft hiervoor geen toestemming te vragen en geen vergoeding te betalen. Voorwaarde is dat u de opnames zelf maakt. Let op: het is strafbaar om opnames of kopieën weg te geven, uit te lenen of te verkopen."

 

De originele CDtjes gaan dus in de goodietas, de kopietjes zullen waarschijnlijk als knutselmateriaal eindigen...

 

groetjes van de familie beer

 

 

Hm. Ruilen staat er niet bij... :ph34r: een maas in de wet!?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. Zojuist had ik even een helder moment :thumbup: en heb ik even gezocht op de site van Buma Stemra. Daar vond ik het volgende bij de veel gestelde vragen:

 

"Mag ik muziek opnemen of kopiëren?

Ja. Voor privégebruik mag u opnames maken van auteursrechtelijk beschermde muziek. U hoeft hiervoor geen toestemming te vragen en geen vergoeding te betalen. Voorwaarde is dat u de opnames zelf maakt. Let op: het is strafbaar om opnames of kopieën weg te geven, uit te lenen of te verkopen."

 

De originele CDtjes gaan dus in de goodietas, de kopietjes zullen waarschijnlijk als knutselmateriaal eindigen...

 

groetjes van de familie beer

 

Hm. Ruilen staat er niet bij... :lol1: een maas in de wet!?

Dat is niet de wet; dat is de interpretatie die de Buma (niet geheel onpartijdig in deze) eraan geeft...

Er is wel een maas: je hoeft namelijk niet zelf eigenaar van het origineel te zijn; Je mag het origineel dus lenen, en zolang je er zelf maar een kopie van maakt valt dit onder thuiskopie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben in het bezit van een aantal ...ahum... kaarten, waar ik het hier niet over mag hebben.

 

Toen ik nog beginnend cacher was, vond ik die bij mij in de buurt met enige regelmaat in caches. Dat was toen blijkbaar "gebruikelijk"

Er zat zelfs een briefje bij met uitleg en het verzoek om de cd "na gebruik" weer in een andere cache weg te leggen.

 

(een soort TravelKabouters dus)

 

Destijds was ik daar erg blij mee ;) Nu verfoeien wij cachers dit soort praktijken natuurlijk. We weten nu beter.

Want het mag natuurlijk niet!! net zo min als dat je een potlood van je baas meeneemt.....toch? ....dat je het durft te vragen....FOEI!!! :lol1:

Ik mijn cache zitten pennen van mijn baas. :lol1:

En toen ik het vertelde vond hij het nog leuk ook, toch een stukje reclame. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar als oud muzikant voelt het kopiëren van muziek toch echt als diefstal.

 

Het onderzoek is gebleken dat juist door de grote hoeveelheid van illegaal materiaal de aandacht voor artiesten aanmerkelijk is toegenomen.

Dit resulteert weer in meer mensen bij hun concerten en ook neemt de verkoop van bijvoorbeeld T-shirts e.d. evenredig toe.

 

Volgens het onderzoek verliest de artiest dus inkomsten uit de CD verkoop, maar krijgt hij via andere wegen juist weer geld extra, en het blijkt dat deze aardig tegen elkaar weg gestreept kunnen worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit soortgelijke onderzoeken komt echter ook naar voren dat met name de grote artiesten en de gevestigde namen dit verlies aan inkomsten van CD-verkoop kunnen compenseren middels een enorm merchandising spektakel eromheen.

Voor kleinere bands en beginnende artiesten geldt echter het omgekeerde.

Platenmaatschappijen zien veel minder brood in artiesten als er geen "markt" voor is, juist omdat aan hun CD's minder verdiend kan worden dan vroeger.

Er zijn dan ook velen die beweren dat de variëteit aan muziekstromingen minder groot wordt doordat de platenindustrie juist alleen geïnteresseerd is in eenheidsworst voor de massa.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is de NS nu aansprakelijk voor "de verspreiding" van de gestolen juwelen? (het is hun bagagekluisje)

is een cache-eigenaar aansprakelijk voor wat een cacher in zijn cache stopt? of ligt de verantwoordelijkheid bij die cacher?......zomaar wat vragen...

 

Was dat niet de inzet van de Pirate Bay rechtszaak in Zweden vorige maand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroger (ja Barny daar zijn we weer) was het zo dat bij de prijs van cassettebandjes een stukje auterusrechten (BUMA/STEMRA) in de aanschafprijs van een leeg/onbespeeld cassettebandje zat. Volgens mij is dat bij CDtjes ook zo. Dan zijn m.i. de auterusrechten toch betaald? Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen?

Het feit dat je nu inderdaad wat extra betaald voor lege cd's, wekt de suggestie dat een kopie maken van muziek die iemand anders heeft gekocht wordt gedoogd.

Extra auteursrechten betalen voor lege CDtjes waar ik me vakantiefoto's etc op ga branden? Leuk dat ik dan ook mee betaal aan het inkomen van al die arme muzikanten. Vinden ze vast niet erg dat ik dan ook even een stukje muziek van ze terug pak zonder dat ze daar om vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...