Spring naar bijdragen

Kopie Cdtje Als Goodie?


de familie beer

Aanbevolen berichten

Maar....om op de vraag van de topicstartster terug te komen....

 

Ik denk dat je daar hier geen antwoord op krijgt.

 

de een vindt het "not done" vanuit wat voor, al dan niet schijnheilige, al dan niet zuivere, al dan niet nou ja...wat voor soort principes dan ook, terwijl een ander er absoluut geen moeite mee heeft.

 

Wat ik ermee wil zeggen (en eigenlijk met mijn eerste verhaaltje al) we weten allemaal dat het niet mag, maar we doen er allemaal aan mee...

 

Doe gewoon wat jij zelf denkt dat goed is...wie het niet waardeert, laat ze lekker in de cache liggen...toch?

 

Dat je een lans wil breken voor al die noodlijdende artiesten die zwaar in hun portemonnee worden geraakt, wegens gederfde inkomsten en wellicht daardoor een meter motorjacht minder achter hun villa aan het water in Akersloot kunnen leggen, tja....erruugg sneu natuurlijk....

 

Ik zeg maar zo...wie zonder zonden is...werpe de eerste steen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Tja, de oorspronkelijke vraag ging over kopietjes van muziek CD's.

Alle kopie's vallen onder het auteursrecht. Voor m.n. muziek is geregeld dat het maken van een thuiskopie mag en artiesten worden daarvoor gecompenseerd door een heffing op de blanco geluidsdragers.

(knip)

Rest de vraag of een "thuiskopie" ook valt onder "verspreiding" van CD's in caches?

 

Dit is inderdaad een beetje de achtergrond van mijn vraag. Bij mijn weten zijn de kopiën op zich niet illegaal, je mag CD's dacht ik voor eigen gebruik kopiëren, zodat je niet 2 dezelfde CD's hoeft te kopen als je liever niet het origineel meeneemt naar de camping, om maar eens iets te noemen.

De vraag gaat dan eigenlijk over wat je er mee moet (of mag) als je ze niet meer gebruikt. Mag je ze dan weggeven (in een cache stoppen) of moet je ze in de prullenbak gooien (of in de kerstboom hangen of iets dergelijks :blush: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Nee het is niet correct om deze CD's als goodies te gebruiken. Het feit dat je zelf de vraag als stelt duid er op dat je zelf stiekem al weet dat het niet kan/mag. Net zo goed als dat je geen eetwaar als goodies in een cache stopt doe je dat ook niet met gekopieerde CD's. Ik bedoel mag je illegaal gekopieerde topo-kaarten gebruiken, ruilen verhandelen? Nee...... De volgende stap is om gestolen juwelen in een cache te stoppen, dat laatste is natuurlijk zwaar overdreven. Maar als oud muzikant voelt het kopiëren van muziek toch echt als diefstal.

...

 

 

Beste Ervani, om mee te beginnen, ik begrijp en respecteer je mening. Maar... in dit geval gaat het in mijn ogen om legaal voor eigen gebruik gekopieerde cdtjes, die nu niet meer gebruikt worden.

Ik weet dus duidelijk niet stiekem dat het niet kan/mag, anders had ik de vraag niet gesteld... :blush:

Verder (beetje off-topic) kan het gebruik van eetwaar als goodies gevaar opleveren. Ik vind het bijzonder logisch om geen eetwaar in een cache te stoppen, dat vind ik geen vergelijking...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, "we weten allemaal dat het niet mag", dus het "geweten" beslist. (Overigens zijn er heel veel "kleine artiesten"die geen metertje boot hebben en hier ook last van hebben)

 

Gelukkig zijn we hier niet in de USA, waar je iedereen voor van alles kan vervolgen :blush:

maar, Twin Peaks, ik zou zeggen, trek het voor de discussie eens zeer serieus door. Je kunt wel besluiten dat je een CD als Goodie in een cache legt, maar formeel gezien maak je daarmee de cache eigenaar verantwoordelijk voor het verspreiden ervan. Nu gaat het over CD's, straks over wat anders. Wat vinden de cache eigenaren ervan en waar ligt dan de grens?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens zijn er heel veel "kleine artiesten"die geen metertje boot hebben en hier ook last van hebben

 

persoonlijk denk ik, dat dat nogal meevalt.

 

"kleine artiesten" zijn doorgaans in veel beperkter kring bekend. De mate waarin "kleine artiesten" dus illegaal worden gekopieerd, in verhouding met de "grote artiesten" is dermate gering, dat ik me niet kan voorstellen dat ze dat enorm in hun inkomsten raakt.

 

De mate waarin het de grote artiest in de inkomsten raakt, valt ook wel mee denk ik. (als ik naar de leefstijlen van de gemiddelde grote artiest kijk)

 

Twin Peaks, ik zou zeggen, trek het voor de discussie eens zeer serieus door.

 

uuuhhh...ik weet niet of ik, gezien mijn standpunten hierover, in staat ben tot een "serieuze" discussie...

 

maar formeel gezien maak je daarmee de cache eigenaar verantwoordelijk voor het verspreiden ervan

 

is dat zo? ....formeel?..

 

ik heb onlangs de plaatselijke juwelier beroofd (sssttt...) de buit heb ik op het NS station in een bagagekluis gestopt.

de code van het slot heb ik aan "een kennis" doorgespeeld en die komt eerdaags die juwelen uit die kluis halen.

 

Is de NS nu aansprakelijk voor "de verspreiding" van de gestolen juwelen? (het is hun bagagekluisje)

 

is een cache-eigenaar aansprakelijk voor wat een cacher in zijn cache stopt? of ligt de verantwoordelijkheid bij die cacher?......zomaar wat vragen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, "we weten allemaal dat het niet mag", dus het "geweten" beslist. (Overigens zijn er heel veel "kleine artiesten"die geen metertje boot hebben en hier ook last van hebben)

 

Gelukkig zijn we hier niet in de USA, waar je iedereen voor van alles kan vervolgen :blush:

maar, Twin Peaks, ik zou zeggen, trek het voor de discussie eens zeer serieus door. Je kunt wel besluiten dat je een CD als Goodie in een cache legt, maar formeel gezien maak je daarmee de cache eigenaar verantwoordelijk voor het verspreiden ervan. Nu gaat het over CD's, straks over wat anders. Wat vinden de cache eigenaren ervan en waar ligt dan de grens?

 

Die grens ligt bij de cache eigenaar. Er zijn een aantal standaard regels met betrekking tot etenswaar, brandbare stoffen e.d. maar dat is ook een beetje "common sense".

 

Een gekopieerd CDtje zouden we als cache eigenaar geen probleem vinden. Er zijn wel zaken die we zeker niet in onze caches willen - zo heb ik ooit eens een zakje wiet aangetroffen in een van de caches, gelijk verwijderd (en weggegooid). Maar nogmaals, waar die grens ligt bepaald de eigenaar van de cache. Wat wel weer wat haken en ogen heeft - je staat natuurlijk niet constant met je neus bovenop de box.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knip....

 

is dat zo? ....formeel?..

 

ik heb onlangs de plaatselijke juwelier beroofd (sssttt...) de buit heb ik op het NS station in een bagagekluis gestopt.

de code van het slot heb ik aan "een kennis" doorgespeeld en die komt eerdaags die juwelen uit die kluis halen.

 

Is de NS nu aansprakelijk voor "de verspreiding" van de gestolen juwelen? (het is hun bagagekluisje)

 

is een cache-eigenaar aansprakelijk voor wat een cacher in zijn cache stopt? of ligt de verantwoordelijkheid bij die cacher?......zomaar wat vragen...

 

 

Ik denk niet dat je formeel aansprakelijk bent als cachelegger. Wel ben je als cachelegger degene die beslist of je er bij een cachecontrole bepaalde zaken uithaalt en in de vuilnisbak mikt.

bewerkt door De Oliva's
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn wel zaken die we zeker niet in onze caches willen - zo heb ik ooit eens een zakje wiet aangetroffen in een van de caches, gelijk verwijderd (en weggegooid).

 

Zo kregen wij ooit een logje op een eigen cache binnen van iemand die een kogel in die cache had achter gelaten. Toch maar even heel snel in de auto gestapt om dat exemplaar uit de ammobox te halen. Voor je het weet staat de MP voor de deur wegens het runnen van een munitie opslagplaats :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die grens ligt bij de cache eigenaar. Er zijn een aantal standaard regels met betrekking tot etenswaar, brandbare stoffen e.d. maar dat is ook een beetje "common sense".

 

 

Precies en daarom maak ik het ook een beetje serieuzer. De "common sense" is natuurlijk wel veranderd. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het gegeven dat dit spelletje nu gespeeld wordt door meer dan 10 duizend cachers. Dat geldt zo voor allerlei regels, maar zeker ook voor de vraag over wat voor goodies er in de caches kunnen of niet kunnen, want die vraag komt hier regelmatig langs.

 

Persoonlijk doe ik helemaal niet aan goodieruil en vind ik dat het moet blijven bij een aardigheidje, maar "wat je in een cache stopt als goodie" is wel een vraag die behoorlijk leeft als ik dat hier af en toe lees.

CD's? (Los van het leuke verhaal over de uitwisseling van software in het begin van het spelletje.) Ik zie niet in waarom je een kopie in een cache zou willen stoppen.

En daarbij vind ik dat Ervani wel een punt heeft; waarom zou je dat doen als het eigenlijk niet mag? Zijn dit soort goodies dan zo belangrijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vals geld mag dat wel? Ik zou het niet doen, en zeker niet in de lijst met items opnemen bij publicatie. Een cache hoort gewoon waardevol te zijn door de plaatsing van de cache in de omgeving of de wandeling - niet door de spulletjes die erin zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Persoonlijk doe ik helemaal niet aan goodieruil en vind ik dat het moet blijven bij een aardigheidje, maar "wat je in een cache stopt als goodie" is wel een vraag die behoorlijk leeft als ik dat hier af en toe lees.

CD's? (Los van het leuke verhaal over de uitwisseling van software in het begin van het spelletje.) Ik zie niet in waarom je een kopie in een cache zou willen stoppen.

En daarbij vind ik dat Ervani wel een punt heeft; waarom zou je dat doen als het eigenlijk niet mag? Zijn dit soort goodies dan zo belangrijk?

 

Wij vinden ook dat het bij een aardigheidje moet blijven, we mogen dan ook graag shoppen bij de bekende winkelketens...

Maar om even bij de CDs te blijven: we hebben het hier niet over CDs van grote bands die in de winkel voor 30 of 40 euro over de toonbank gaan, maar over bijvoorbeeld een luistercd van Hans en Grietje die bij het Kruidvat pak m beet 1,99 euro gekost heeft, of op een speelgoedmarkt 2 kwartjes. Dat vind ik nog wel in de categorie "aardigheidjes" vallen.

 

Waarom zou je een kopie van een CD in een cache willen stoppen? Heel simpel: het gevoel dat het zonde is om iets weg te gooien waar je nog iemand anders blij mee zou kunnen maken! Het is dus niet zo dat ik CDs ga kopiëren om de kopietjes in een cache te stoppen, ik snap dat dat niet mag. Het zijn (jaren oude) kopietjes waarbij de keus is: cache of prullenbak, en waarbij ik de optie prullenbak zonde vind (dit in tegenstelling tot bij sommige andere goodies die je wel eens tegenkomt...) Probleem is natuurlijk wel dat je aan het CDtje niet kunt zien met welk doel het gekopieerd is. Wat dat betreft is misschien de optie van Ivo-tje om de kopie samen met het origineel in een cache te doen nog wel de beste...

 

Verder ben ik het er mee eens dat Ervani een punt heeft: waarom zou je dat doen als het eigenlijk niet mag? Daarom stelde ik de vraag ook, ik was er niet zeker van of het mocht. (Even off-topic: Het standpunt van Ervani: "Het feit dat je zelf de vraag als stelt duid er op dat je zelf stiekem al weet dat het niet kan/mag." vind ik dan weer wat minder, persoonlijk ga ik er altijd van uit dat mensen op het forum vragen stellen waarop ze het antwoord nog niet weten)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat wellicht een grappig weetje is (ik vind het in elk geval tamelijk ludiek):

 

"De allereerste cache"

 

Op 3 mei 2000 verstopte ene Dave Ulmer, de allereerste "cache" ergens in Beaver Creek (op een niet eens zo spectaculaire plaats)

Niet met het idee om de mensen "een bijzondere plaats" te laten zien, maar omdat hij nieuwsgierig was, of mensen in staat zouden zijn om "zijn schat" te vinden.

 

"The original cache (a plastic bucket, with a lid) contained a logbook, can of beans, mapping software, five dollars in cash, and a slingshot. "

Mmmm...leuke goodies toch?

 

  1. can of beans - blik bonen - etenswaar,
  2. mapping software - ehh kaartmateriaal op CD (illegaal?),
  3. five dollars in cash - contant geld,
  4. a slingshot - een katapult - volgens onze wetgeving een wapen dus.

Een simpele traditional, in een plastic emmer, op een niet bijster interessante plaats (vlak langs de weg ook nog) met allerlei zaken die nu "not done" goodies zijn, waarbij het hem vooral ging om "het vinden"

 

Daar maakte zich toen helemaal niemand druk over.....de good old days....

 

....maar goed dat het spelletje ondertussen naar een hoger nivo is geevolueerd,....toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...