Spring naar bijdragen

Natte logrol bij micro's


Team 53° Noord

Aanbevolen berichten

Toen we als DCG (Deventer Cachers Gilde) de geopoly ontwierpen met 40 traditionals, hebben we de goede oplossing gevonden. We hebben bij de apotheek 60 kokers gekocht voor 15 euro. Prikkie toch: 0.25 eurocent. Koker heeft deksel met schroefdraad is absoluut waterdicht, uitgetest in de vriezer en na 4 maanden meer dan 200 keer gelogd geen klachten. Koker is fractie groter dan filmkoker en van flexibel pvc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb zelf ook te maken gehad met natte logrolletjes in mijn caches. Daarvoor heb ik nu twee oplossingen:

• logrol eerst in een plastic zakje stoppen, die ook wel gebruikt worden voor marihuana

• filmkokertjes vervangen door van die mooie kleine vierkante plastic doosjes die bij de Xenos worden verkocht ( 4 voor 1euro49). Ze zijn ook groot genoeg om een filmkokertje in te stoppen. En dan is er nog net ruimte voor een coin!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook te maken gehad met natte logrolletjes in mijn caches. Daarvoor heb ik nu twee oplossingen:

• logrol eerst in een plastic zakje stoppen, die ook wel gebruikt worden voor marihuana

Dan loop je weer tegen het probleem op dat je logrolletje is opgerookt. :lol:

 

• filmkokertjes vervangen door van die mooie kleine vierkante plastic doosjes die bij de Xenos worden verkocht ( 4 voor 1euro49). Ze zijn ook groot genoeg om een filmkokertje in te stoppen. En dan is er nog net ruimte voor een coin!

Kun je hiervan een plaatje inlinken. Ben ik wel benieuwd naar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook te maken gehad met natte logrolletjes in mijn caches. Daarvoor heb ik nu twee oplossingen:

• logrol eerst in een plastic zakje stoppen, die ook wel gebruikt worden voor marihuana

Dan loop je weer tegen het probleem op dat je logrolletje is opgerookt. :lol:

 

• filmkokertjes vervangen door van die mooie kleine vierkante plastic doosjes die bij de Xenos worden verkocht ( 4 voor 1euro49). Ze zijn ook groot genoeg om een filmkokertje in te stoppen. En dan is er nog net ruimte voor een coin!

Kun je hiervan een plaatje inlinken. Ben ik wel benieuwd naar.

 

Ik gebruik voor de 'SMALL' versie altijd een kunstof doosje dat verkrijgbaar is bij de marskramer voor 2 euro of 2,50.

Zeer degelijk 100 % waterdicht en vorstbestendig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het nat worden van de binnenkant zal altijd een probleem blijven, geïsoleerd met carottepot o.i.d. of niet.

 

Ook al houd je de boel droog bij regen.

 

Denk maar eens aan de koelkast, goed geïsoleerd maar vochtneerslag (vaak in de vorm van die vervelende ijslaag) is zo goed als onvermijdelijk.

 

Bij opening telkens aanvoer van warme(re) (en dus ook meer vocht bevattende) lucht in de koker koelt na wegleggen af. Koudere lucht kan minder vocht vast houden en het overtollige vocht zal condenseren tegen de koudere kokerwand. Bij geïsoleerde versies duurt alleen de afkoeling langer.

 

Alleen af en toe goed ventileren of drogen kan het meeste vocht wegnemen.

 

Goed afsluiten voorkomt dus vochtinlaat, maar houdt ook het vocht dàt al binnen is goed binnen.

 

Echter snel vochtig worden door vieze (zand/modder) lekkende randen van de afdichting kan wel voorkomen worden door even wat extra aandacht bij het sluiten van de containers.

 

Misschien een aardige vervanger voor de filmkokertjes: link artikel 011465. Ongeveer een duppie per stuk en gemaakt van PP (polypropeen), dus niet zo gevoelig voor scheuren of breken.

Door de schroefdraad zal het slechte afsluiten wellicht afnemen.

Al is de afnamehoeveelheid minder interessant. Miscchien iets voor de goodiesshop, Prof.?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het valt ons team op dat er de laatste tijd veel natte logrolletjes in de micro's zitten, als deze gemaakt is van een fotorolletje. Blijkbaar zijn fotorolletjes niet altijd even waterbestendig. Wat zijn de ervaringen van mede cachers hiermee?

Wat ons betreft kunnen fotorolletjes wel als micro, indien er een 'constructie' omheen is gemaakt om hem beter te verstoppen. Losse fotorolletjes worden te snel nat, vooral als ze rechtstreeks met de grond in contact staan.

 

Wij weten natuurlijk ook wel dat een fotorolletje lekker goedkoop is, maar soms zie je ook betere micro's zoals een dunne pvc buis met dopje. We hebben ook al een paar keer de situatie meegemaakt dat er in de micro een aanwijzing zou staan voor de bonuscache, maar dat de aanwijzing niet te lezen was...erg jammer!

 

Als ik het goed heb gelezen worden tot nu toe de oplossingen alleen gezocht in het soort behuizing van de micro. Het lijkt erop dat het, hoe goed de behuizing ook is, dat het papier een grote kans heeft om nat te worden. Is het dan niet een oplossing op van papier gebruik te maken dat niet zo veel last heeft van vocht: Rite in the Rain Microcache-Log Sheets. Deze heb ik vevonden via de geaocaching.com site bij de winkels die daar vermeld staan. (een Canadese shop) :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd want volgens mij is deze discussie al een beetje voorbij.

Ik heb toch iets bij te dragen en het viel me op dat deze oplossing nog niet is langs gekomen.

Ik heb wel de oplossing van de carottepot gezien. En de uitleg waarom fotorolletjes toch nat worden van binnen.

Maar er is nog een oplossing die het zoeken ook meteen een stuk leuker maakt.

Mij is namelijk opgevallen dat rolletjes die zich op/in de grond bevinden degenen zijn die altijd nat worden door het vocht dat toch via de deksel naar binnen komt. Omdat het rolletje niet goed hersloten werd, er iets zwaars op ligt waardoor het rolletje vervormd is, of omdat er zand in de rand zit waardoor de afsluiting niet meer deugt.

Zoek bij het leggen nou eens naar een andere plek dan de grond! Als de rolletjes op een andere manier zijn verborgen, worden ze zeer zelden nat. En als je het niet geloofd, kom je mijn micro's maar eens zoeken. Ook de micro's die geadopteerd zijn mag je daarbij meenemen (behalve de Cor Litjens-serie want die was van voor dat inzicht :rolleyes:)

bewerkt door Ruud4d
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is geheel geen mosterd na de maaltijd, het is zelfs geen mosterd voor de maaltijd, het is helemaal niets van waarde wat we hier allemaal schrijven.

 

Wat mij opvalt is juist diegene die de zooi neerlegt en nagenoeg geen onderhoud pleegt meestal niet op het forum komen, we kunnen dan met z’n alle de meest schitterende oplossingen bedenken maar dat generlei waarde heeft omdat het simpelweg niet bij de veroorzakers terecht komt.

Het is een voortvloeisel uit het steeds bekender worden van onze hobby, en het verval van de mensheid om zich niet willen inzetten voor een levensstijl (cache) waar maar iets van kwaliteit in behuisd, zowel de verbergmethode, verbergplaats als verbergomhulsel.

 

 

Edit:

 

Helaas zie ik ook hetzelfde verval aan dit forum

De kwaliteit van de gestarte draadjes is daar voor mij een goed voorbeeld van.

 

 

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

bewerkt door barny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas zie ik ook hetzelfde verval aan dit forum

De kwaliteit van de gestarte draadjes is daar voor mij een goed voorbeeld van.

 

Goed voornemen voor 2009: "Zelf het goede voorbeeld geven"? :blink:

 

Al vind ik het moeilijk iets over de 'kwaliteit' van topics te zeggen.

Natuurlijk zitten er enkele topics tussen waarvan je zegt: "draagt dit iets bij?" maar of dat altijd noodzakelijk is, is ook maar de vraag.

Wat voor de één een vraag van 'levensbelang' is, ziet de volgende voor de 20e keer voorbij komen of vindt de vraag/opmerking totaal niet interessant.

 

Eigenlijk zie je op het forum veel uit het dagelijks leven terug. Goede dingen, slechte dingen, interessante dingen, saaie dingen, emotionele dingen, leuke dingen etc etc.

 

Welke van die onderwerpen hebben dan 'kwaliteit'? :rolleyes:

 

(dit is richting off-topic dus als hier op gereageert gaat worden maak ik er wellicht een nieuw draadje van :dribble: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is geheel geen mosterd na de maaltijd, het is zelfs geen mosterd voor de maaltijd, het is helemaal niets van waarde wat we hier allemaal schrijven.

 

Wat mij opvalt is juist diegene die de zooi neerlegt en nagenoeg geen onderhoud pleegt meestal niet op het forum komen, we kunnen dan met z’n alle de meest schitterende oplossingen bedenken maar dat generlei waarde heeft omdat het simpelweg niet bij de veroorzakers terecht komt.

Het is een voortvloeisel uit het steeds bekender worden van onze hobby, en het verval van de mensheid om zich niet willen inzetten voor een levensstijl (cache) waar maar iets van kwaliteit in behuisd, zowel de verbergmethode, verbergplaats als verbergomhulsel.

 

 

Edit:

 

Helaas zie ik ook hetzelfde verval aan dit forum

De kwaliteit van de gestarte draadjes is daar voor mij een goed voorbeeld van.

 

 

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

 

Zo, eerst even "prettige 1e kerstdag" :rolleyes: gewenst. Dan het reageren.

Dit draadje volg ik ook al vanaf het begin.

Er zijn inderdaad allemaal goede ideen voorbij gekomen. Maar zoals Barny op zijn Barniaans aangeeft is het wel aan de maker om de boel te onderhouden. En daarvoor geldt ook de knop met het blauw kruis "needs maintenance", zeker als er al enkele logjes staan met logboekje vol, nat, vies, kist lijkt wel een kliko!

De mogelijkheid wordt geboden en moet zeker niet als een soort verwijt worden gezien zoals sommigen aangeven. Verschijnt er zo'n mededeling in je mail, dan is reactie direct nodig als je boel serieus neemt en leuk wilt houden voor volgende cachers!

En de gevolgen van het toenemende aantal cachers en helaas ook de randverschijnselen. Tja, het hoort er helaas bij.

Maar mijn mening is.....kom je slecht onderhouden caches tegen, druk op die knop! Het geeft nieuwe zoekers een goede waarschuwing, mits ze de logjes lezen. En ja, soms heb ik ook een extra logboekje of microotje bij me. Maar dat is absoluut geen vereiste.

Onderhoud hoort bij de maker! :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, dat was ik glad vergeten: Iedereen hier op het forum natuurlijk een heel fijn Kerstfeest gewenst! :rolleyes:

 

Over die knop van Needs Maintenance. Ik heb absoluut geen remmingen om die te gebruiken. Sterker nog: ik heb geen remmingen om de Needs Archived knop te gebruiken.

Maar niet zomaar.

Daar waar ik kan, zal ik ook onderhoud plegen aan een cache. Maar als ik dat niet kan, gebruik ik de Needs Maintenance. En als ik terug lees in logjes dat dat onderhoud al veel langer nodig is en dat de eigenaar van de cache niet meer op geocaching.com inlogt, dan maak ik gebruik van de Needs Archived knop. Want ook die zit er niet voor niets. En als we dat nu eens allemaal zouden doen, zouden er een hoop caches geruimd worden die de kwaliteit van het cachen naar beneden halen. Dat levert dan minder kwantiteit maar meer kwaliteit op.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat als een cache niet bevalt, de Needs Archived knop gebruikt wordt.

In sommige gevallen is het ook beter dat je gewoon in je logje zet dat de rol nat is. Vooral als je weet dat de legger normaal gesproken goed onderhoud pleegt. Wat ik doe, hangt dus heel sterk van het onderhoud van de legger in het verleden af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom ziet men een 'Needs Maintenance' altijd zo negatief ?

Het zegt niets anders dan dat er bij deze cache onderhoud nodig is, dat kan varieren van een vochtige rol tot het verdwenen zijn van de cache.

 

Een 'Needs Maintenance' staat niet voor: Hé %$@&%#, die k*tcache van je klopt weer voor geen meter; alle wp's zijn verdwenen en de cache zit vol met water :rolleyes:

 

maar meer voor:

Beste cachelegger, ten eerste bedankt voor alle moeite die je gedaan hebt om de cache te leggen :blink: . Helaas was tijdens ons bezoek van de cache iets mis; zou je hier eens naar kunnen kijken? Alvast bedankt, ook namens de volgende bezoekers.

 

(Overigens moet de cachelegger daarna niet vergeten om even een Owner Maintenace te loggen om het maintenace-symbooltje weer uit te zetten :-))

bewerkt door kalkendotters
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, nog even over dat 'needs maintainance':

Het is me al zo vaak overkomen dat die knop is gebruikt om aan te geven dat een logrol vol is. Ik ga vervolgens kijken, en blijkt dat zo'n rol ook een achterkant heeft :rolleyes: . Voor niks op pad gegaan. En het gebeurt vaak genoeg dat er melding van een natte logrol is, en ik ga kijken, blijkt dat er een ietwat vochtig randje aan de rol zit, maar is verder prima te beschrijven. Daarom wordt ik er wel eens... tsja, wat voor woord zal ik nu weer eens gaan gebruiken.

Fijne dagen allemaal :newyear::beerchug::wine:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...