Spring naar bijdragen

Een cache op "levend" matriaal bevestigen.


Gast JackHoe

Aanbevolen berichten

Zolang de schroef de sapstroom van de boom niet beïnvloedt lijkt het me niet zo'n groot probleem. Zoals al eerder werd aangehaald, de natuur springt zelf ook niet altijd even voorzichtig met bomen om (de genoemde vogels).

 

Persoonlijk zou ik wel kijken of er een alternatief is (dode boom, stronk, begraven) voordat ik over zou gaan tot het bevestigen van iets op zoals je zo mooi zegt "levend materiaal".

 

Overigens, de natuur neemt ook wel eens wraak hoor... http://img.geocaching.com/cache/log/26340b...9d7573a3d22.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Mmmm, het lijkt me dat we wel grotere milieuproblemen hebben om ons druk over te maken. Ik zag laatst "An inconvenient truth" van Al Gore op tv. Die film gaat over de klimaatverandering en de gevolgen daarvan. Zo kom ik toch weer uit bij wat Barny zei: hoeveel fossiel brandstof is er verstookt om vast te stellen dat er ergens een schroefje in een boom zit? Maar ja, het is natuurlijk veel makkelijker om je druk te maken om een schroefje en je voor te nemen daar iets aan te doen, dan om de klimaatverandering onder ogen te zien en dáár zelf daadwerkelijk wat aan te doen.

Wat niet wegneemt dat je bij het uitzetten en zoeken van een cache je wel steeds moet afvragen of je geen schade berokkent met wat je van plan bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een kistje begraaft en je beschadigd daarbij een wortel of tijdens het graven worden er levende insecten vermoord of hun habitat vernield is dat veel erger dan een boom van een kleine piercing te voorzien waaraan hij niet dood gaat.

Ik ben het verder ook met smeule eens dat de vogelnestkastje door SBB niet aan een boom worden gelijmd maar vastgespijkerd.

 

PS lijkt mij niet handig om vogelnestkastjes te begraven in de grond ipv ophangen aan een boom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jah, in hoeverre is het schadelijk voor een boom. Hier in de stad worden verschillende bomen juist door metaal bij elkaar gehouden. (mischien dat het soort metaal dat gebruikt wordt nog van invloed is, maar ook dit roest als een gek)

 

Maar snap aan de andere kan ook wel weer dat als elke cacher zomaar in elke boom een spijker slaat niet iedereen daar blij mee is.

 

Ik zou niet weten wat te doen. Denk eerst kijken of er geen andere leuke/goede mogelijkheid is, en zo niet zou het best eenmalig wel kunnen denk ik zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik hier in de Meinweg kijk, zijn er genoeg caches waar van alles is vast gespijkerd, aan de Duitse kant is het nog erger.

Maar dat is niet van SBB of Natuurmonumenten, terwijl ze wel samen met de Duitse instantie het gebied beheren.

Het is maar hoe de gebiedsbeheerder er mee omgaat.

En het gewroet in de grond, de wilde zwijnen graven nog steeds beter dan wij. :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schroef al jaren alu plaatjes op levende en dode bomen. Met toestemming trouwens. Zolang je maar geen gegalvaniseerde schroeven gebruikt is er niets aan de hand. Maar er zijn andere redenen om niets op levende bomen te schoeven.

 

Want wie verteld de boom dat hij dat ALU plaatje niet mag inkapselen? Heb er al 5 moeten "bevrijden"

bewerkt door Vinnie1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het goed heb dan is het zo dat sommige metalen giftig zijn voor bomen. Dus dat bomen dood gaan als je een spijker van het verkeerde materiaal er in slaat.

 

Wie kan daar iets meer over vertellen? Want het precieze weet ik er niet van. Ik zie nu hier de term 'gegalvaniseerd' langs komen, hoe slecht is dat voor een boom?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een kistje begraaft en je beschadigd daarbij een wortel of tijdens het graven worden er levende insecten vermoord of hun habitat vernield is dat veel erger dan een boom van een kleine piercing te voorzien waaraan hij niet dood gaat.

Ik zie het verschil niet :thumbup: Het begraven van een kistje veroorzaakt evenmin schade als het plaatsen van een schroef in een boom. En hetzelfde geldt voor het 'omploegen' tijdens het zoeken naar dat kistje. Allemaal verwaarloosbaar. De 'natuur' is echt niet afhankelijk van een enkele boom, struik of insect en kan heus wel tegen een stootje. Om de 'natuur' om zeep te helpen is er echt wel meer nodig. Het aanleggen van woonwijken, snelwegen etc. veroorzaakt veel meer schade. Altijd dat denken op veel te kleine schaal... :lol1:

 

En stel dat een boom het niet overleeft. Een dode boom heeft net zoveel, zo niet meer, natuurwaarde als een levende.

 

Ik ben het verder ook met smeule eens dat de vogelnestkastje door SBB niet aan een boom worden gelijmd maar vastgespijkerd.

Ik vraag me toch sterk af of SBB zelf vogelkastjes ophangt. Dat wordt ongetwijfeld gedaan door overijverige buurtbewoners. Een vleermuiskast kan ik me nog iets bij voorstellen, maar vogelkastjes... Kom op zeg, vogelkastjes ophangen in een bos dat is hetzelfde als aquariums in zee plaatsen...

 

Ergens in dit draadje staat een opmerking waar je je veel drukker over zou moeten maken. Maar daar hoor je dan weer niemand over :birthday:

bewerkt door KarelKraak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ergens in dit draadje staat een opmerking waar je je veel drukker over zou moeten maken. Maar daar hoor je dan weer niemand over

 

Het is dan ook een onderwerp die niet direct geocaching-gerelateerd is, en te politiek getint om hier te bespreken. Wel interessant om eens tijdens een cachewandeling of event te bespreken :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is dan ook een onderwerp die niet direct geocaching-gerelateerd is, en te politiek getint om hier te bespreken. Wel interessant om eens tijdens een cachewandeling of event te bespreken :birthday:

Zoals het in dit draadje staat is het wel degelijk cache-gerelateerd, hoewel héél erg ver gezocht. Ik bedoel overigens niet de klimaatveranderingen :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals het in dit draadje staat is het wel degelijk cache-gerelateerd, hoewel héél erg ver gezocht. Ik bedoel overigens niet de klimaatveranderingen :)

 

Ha...dat klinkt als een mystery :thumbup:

Effe kijken wat mij bij bleef uit het draadje:

 

"Enige wat ik kan doen is iets begraven" (klinkt als een valkuilengraver in Helden)

"Hier bij Zeist gaat een heel bos (tot voor kort 'beschermde natuur') tegen de vlakte voor een autoboulevard." (hoeveel caches lopen er gevaar?)

"Bij mensen is het volgens mij precies andersom, daar nemen juist de levenden een piercing" (hmm..net als bij caches moet je soms goed zoeken om hem te vinden?)

 

Ben ik op het goede spoor? :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En in het aanpalende Panbos worden er telkens complete woudreuzen omgehakt als de beheerder op het idee komt om weer eens een paar paden ontoegankelijk te maken.

 

 

Ergens in dit draadje staat een opmerking waar je je veel drukker over zou moeten maken. Maar daar hoor je dan weer niemand over :rolleyes:

 

Bedoel je dit? Cacheroute KAN geblokkeerd worden? En dan ook nog op een achterlijke manier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als er geen alternatieve pad in de buurt is loop ik gewoon om de omgevallen/omgehakte bomen heen. Als dat niet de bedoeling is moeten ze er maar bordjes "verboden toegang" neer zetten. Of nog beter, een hek neerzetten. Hoeven er geen bomen omgehakt te worden, al zal natuurlijk hiervoor als goedkoopste oplossing gekozen worden jammer genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...