Spring naar bijdragen

Een cache op "levend" matriaal bevestigen.


Gast JackHoe

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Het lomp zoeken van een cache geeft meer schade. Er zijn plaatsen bij sommige caches waar een wild zwijn jaloers op zou zijn ;)

 

Het laatste kan ik onderschrijven, sommige cache plekken zijn compleet omgespit (Beegderheide bv. iets wat aan de hint voldoet is bijna kompleet uitgegraven.

 

Dit wil overigens niet zeggen dat je maar als een beest te keer moet gaan als je aan het cachen bent :no: Gebruik gewoon je verstand...

 

Zeggen we eigenlijk niet hetzelfde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mag toch hopen dat een ieder die aan levend natuur een wijziging gaat aanbrengen ten behoeve van een route oid voor een geocache, voor dat aanbrengen en/of wijzigen in levend materiaal TOESTEMMING heeft gekregen van de eigenaar/beheerder van het gebied waar de cache is/wordt geplaatst?

 

Dat is namelijk de regel anders komt zo'n cache niet eens online. Dus.... waar gaat dit nu allemaal over?

 

Als men tags en dergelijke aan een boom schroeft of spijkert dan heeft men daar toch van te voren toestemming voor gevraagd? Ik weet dat menig boswachter daar geen enkel probleem mee heeft. Ik ken zelfs een boswachter die meegeholpen heeft deze aanwijzigen aan te brengen en uit zijn eigen gereedschapkist kwamen spijkers waar je een Olifant aan vast kon knopen.

 

Wat het omploegen van het grond betreft, de meningen verschillen daar enorm over. Wij schijnen niet te kunnen zien/beoordelen of het grond gewoon flutgrond is dat omgeploegd kan worden, of groen van een zo byzonder stukje mos dat de boswachter al een hartverzwakking krijgt als hij merkt dat er iemand is overheen gelopen laat staan dat het door bezoekende cachers met een prikstok maar zo de vernieling in is "belucht".

 

Enneh broekies, het is wel een heel klein steentje dat je bijdraagt in de natuur door bewust vanwege de natuur geen kinderen te willen nemen. Maar.... er al aan gedacht dat de bewust niet genomen kind later wel eens de oplosser van de problemen in de natuur zou kunnen zijn? Misschien een gemiste kans?

 

Ik ben er van overtuig dat de natuur zichzelf wel regelt. Als er teveel mensen komen, komen er meer natuurrampen, oorlogen, wildvreemdste ziektes enz enz.

 

maar goed, ontopic en dat is dus wel of geen aanpassingen aanbrengen op levend materiaal. Ja, als je er toestemming voor hebt gekregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand vraagt zich af of het 'not-done' is om materiaal op 'levend' materiaal te bevestigen. Nu zie ik opeens in deze topic berichten over het wel/niet nemen van kinderen ten behoeve van de natuur? Beginnen we niet heel erg offtopic te geraken daarmee?! Het heeft mijn inziens geen relatie met geocachen. Daarnaast kan dit voor sommigen gevoelig liggen...Daarom het vriendelijk verzoek ontopic te blijven.
Dus een spijker in een kind slaan is weer on-topic? Oh sorry dat ligt ook gevoelig bij sommigen. :oops::no::band:;):hug:

 

Volgens ons kan af en toe een spijker of een schroef in een boom geen kwaad, maar is het misschien verstandig je ook af te vragen van wie de boom is? De eigenaar of beheerder van de boom vindt het misschien niet prettig dat je er een draadnagel in rost. Je gaat met je 4WD ook niet op het terrein van Natuurmonumenten de boel afraggen dunkt ons.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeggen we eigenlijk niet hetzelfde.

Misschien bedoelde je het zo, dat kan. Maar ik heb toch sterk het idee dat er hier af en toe wel erg pathetisch gereageerd wordt als er een stukje bos 'omgespit' wordt.

 

Je gaat met je 4WD ook niet op het terrein van Natuurmonumenten de boel afraggen dunkt ons.

Helaas denkt niet iedereen er zo over ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeggen we eigenlijk niet hetzelfde.

Misschien bedoelde je het zo, dat kan. Maar ik heb toch sterk het idee dat er hier af en toe wel erg pathetisch gereageerd wordt als er een stukje bos 'omgespit' wordt.

 

Ik bedoelde het inderdaad zo. Misschien wat onduidelijk neergepend. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is het "omploegen" van de toplaag in het bos niet zo heel erg, behalve als je mossen en varens omver trekt. Daarbij zal een boswachter vast geen toestemming geven voor een cache, als hij weet dat ergens een bijzondere mos soort voorkomt. Het omploegen wordt pas dramatisch, op het moment dat je de gehele ondergrond en het gehele bodemprofiel verstoord over een groot oppervlak.

Wil je dat moeten doen, dan heb je volgens mij ergens een cache begraven en bij mijn weten zijn er geen caches in bosgebieden waar tot een meter onder maaiveld gespit en gezocht moet worden.

Verder, zoals eerder vermeld, bomen ondervinden nauwelijks schade van ijzeren of roestvrijstalen spijkers en schroeven in de bast, zolang de boom niet compleet door en door gepierced wordt. Koper, nikkel, lood, cadmium en dat soort zware metalen zijn een ander verhaal, deze zullen een boom vergiftigen. Dus gewoon geen koperen schroefjes gebruiken (volgens mij komen geen andere zware metalen voor in schroeven).

Lange spijkers kunnen wel voor een ander probleem zorgen. Als de boom omgezaagd wordt en de ketting slaat vast in de spijker, dan kan dit voor de houthakker nare gevolgen hebben. Tevens kunnen spijkers etc gevaarlijk zijn in houtzagerijen, als het zaagblad zo'n spijker raakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koper, nikkel, lood, cadmium en dat soort zware metalen zijn een ander verhaal, deze zullen een boom vergiftigen. Dus gewoon geen koperen schroefjes gebruiken (volgens mij komen geen andere zware metalen voor in schroeven).

 

Volgens mij zal je in de bouwmarkt weinig (lees: geen) koperen schroeven vinden. Deze zijn van messing.(een legering). Kortom: schroef vol die boom. Zolang de eigenaar het maar oké vindt. (correct me if i'm wrong)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betreft het omwroeten van de grond is natuurlijk enige zorg wel op z'n plaats, maar op de site van Plattelandsvereniging Hei, Heg & Hoogeind Leende las ik een artikel over zwijnen:

 

"Wilde zwijnen kunnen schade veroorzaken in maïsaanplanten. Ze breken de stengels met hun tanden

af om de kolven te kunnen op eten. Ze laten echter ook de kolven op de grond achter, die dan bij

het ploegen in de grond terechtkomen en gaan gisten. Later kunnen deze door de de zwijnen weer

opgegraven worden, waarbij de dieren soms 60cm diepe kuilen kunnen maken."

 

60 centimeter :thumbup::crybaby:

Zo bont heeft volgens mij nog geen cacher het gemaakt. En wie zegt dat het slecht is, al die gaten? Zie het als verticuteren, daar wordt de grond ook beter van!

 

Bij een cache op levend materiaal kreeg ik hele andere associaties

 

info-koe.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zal je in de bouwmarkt weinig (lees: geen) koperen schroeven vinden. Deze zijn van messing.(een legering). Kortom: schroef vol die boom. Zolang de eigenaar het maar oké vindt. (correct me if i'm wrong)

You're wrong. Legio koperen schroeven hier in de bouwmarkten. Voornamelijk bedoeld voor gebruik te afwerking van het e.e.a.

Niet echt geschikt als bouwmateriaal, maar daarom nog prima verkrijgbaar.

 

Ook gaat niet iedere boom dood aan zware metalen. Sommige soorten lijken er wel van te smullen en harder van te groeien.

 

Voor wat betreft dingen aan bomen schroeven kan ik er nog wel 1 herinneren in het purmerbos. Onderweg staat het bos vol met roestige objecten, al dan niet aan bomen bevestigd. Overigens schijnen ze een voorkeur voor roestige kunst te hebben in sommige gemeentes.

 

Verder slaat Barney de schroef op z'n kop. We maken ons weer veel te druk om niets. "but I feel sorry for the elephant..."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een cache op levend materiaal kreeg ik hele andere associaties
Ow, en ik kreeg bij dat plaatje weer associaties van koeien met zo'n schroefdop op hun magen. Lekker wroeten in vermalen graspulp om je kokertje te zoeken...... :thumbup:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik had een leuk bos gevonden om een cache te plaatsen, maar dat idee heb ik moeten laten varen...

 

En wel hierom: http://www.infrasite.nl/news/news_article_...berichten=10801

 

En ik was niet eens van plan om ergens spijkers in te slaan (of schroeven in te draaien)...

 

[Edit]

Ik heb nog een foto gevonden... Shockerend voor natuurliefhebbers...

http://static.panoramio.com/photos/original/7032992.jpg

[/Edit]

bewerkt door Mr.Atari
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom niet meteen tie-raps? vergaat niet zo snel, maar is wel in die zin een stuk natuurvriendelijker..

Ik heb im mijn eigen tuin al een boompje om zeep geholpen door er een touwtje om de stam te binden

door het groeien van de stam werd de sapstroom afgeklemd, en ging het bovenste stuk dood

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...