Spring naar bijdragen

Een cache op "levend" matriaal bevestigen.


Gast JackHoe

Aanbevolen berichten

Het topic "Steun jij een Nederlandse natuurbeschermingsorganisatie" bracht mij bij de volgende gedachte:

Het is mooi om als geacacher een natuurorganisatie te steunen, maar hoe zit het nou met hoe we zelf met de natuur omgaan. Dit naar aanleiding van een cache die ik tegenkwam die met een beugeltje op een levende boom zat geschroefd. :) Naar mijn idee getuigd dit niet van respect voor de natuur. Gelukkig was dit de eerste die ik zo tegenkwam en hoop ik er niet veel zo tegen te komen, maar het heeft mij wel aan het denken gezet.

Nu vraag ik me af hoe andere cahcers hier over denken? :)

bewerkt door JackHoe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik ben met je eens dat je bomen nooit moet beschadigen. Aan de andere kant betekent dat ook weer niet dat bomen in alle gevallen gemeden moeten worden. Ik kan me een cachetocht herinneren waarbij een paardenhoef aan een touwtje in een boom was getakeld. In dat geval werd de boom niet beschadigd.

Maar dingen vastschroeven in bomen lijkt me in ieder geval nooit de bedoeling. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, in hoeverre is iets beschadiging van een boom?

Ik heb al 1 en ander gezien en moet zeggen dat ik nog niet echt vernieling heb gezien.

Geregeld zie je plaatjes bevestigd aan een boom (met schroeven). Is toch geen probleem? Kijk, je moet natuurlijk geen groot uithangbord plaatsen in het bos, dat lijkt mij niet mooi.

Vogels hakken een compleet gat in de boom, een klein schroefje om een plaatje te bevestigen is niet schadelijk voor de boom.

 

Bij ons hebben we te maken met natuurmonumenten. Hier willen ze helemaal niets van dit soort. Enige wat ik kan doen is iets begraven. Goed, moet ik mij bij neerleggen en doe ik dat dus ook. Geen probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat heeft de natuur eraan dat er een plastic kokertje aan een boom wordt geschroefd?

Wat heeft de natuur er aan dat er een munitie kistje in de grond zit?

 

Die paar schroefjes in enkele duizenden bomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat heeft de natuur eraan dat er een plastic kokertje aan een boom wordt geschroefd?

Wat heeft de natuur er aan dat er een munitie kistje in de grond zit?

 

Die paar schroefjes in enkele duizenden bomen.

 

Het is natuurlijk maar een mening. Wanneer ik zelf een cache (of vogelhuisje) zou plaatsen, zou ik dat dus niet op levend matriaal doen. In kist in de grond vind ik toch anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat we geen drama moeten maken van een schroefje in een boom. Hier bij Zeist gaat een heel bos (tot voor kort 'beschermde natuur') tegen de vlakte voor een autoboulevard. En in het aanpalende Panbos worden er telkens complete woudreuzen omgehakt als de beheerder op het idee komt om weer eens een paar paden ontoegankelijk te maken.

bewerkt door gr2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het topic "Steun jij een Nederlandse natuurbeschermingsorganisatie" bracht mij bij de volgende gedachte:

Het is mooi om als geacacher een natuurorganisatie te steunen, maar hoe zit het nou met hoe we zelf met de natuur omgaan. Dit naar aanleiding van een cache die ik tegenkwam die met een beugeltje op een levende boom zat geschroefd. :beerchug: Naar mijn idee getuigd dit niet van respect voor de natuur. Gelukkig was dit de eerste die ik zo tegenkwam en hoop ik er niet veel zo tegen te komen, maar het heeft mij wel aan het denken gezet.

Nu vraag ik me af hoe andere cahcers hier over denken? :)

Als het een productie bos is maakt het volgens mij geen moer :) uit. De boonm legt toch voortijdig het loodje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat we geen drama moeten maken van een schroefje in een boom. Hier bij Zeist gaat een heel bos (tot voor kort 'beschermde natuur') tegen de vlakte voor een autoboulevard. En in het aanpalende Panbos worden er telkens complete woudreuzen omgehakt als de beheerder op het idee komt om weer eens een paar paden ontoegankelijk te maken.

 

Nu wil ik er ook geen drama van maken. Het is ook maar net waar je het mee vergelijkt en wat voor jou zelf al dan niet goed voelt. Dat geld (en macht) een motivatie is voor wangedrag ten opzichte van de natuur is wel duidlijk lijkt mij. (HSL, betuwe lijn)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(...), alleen aan dood materiaal.
Bij mensen is het volgens mij precies andersom, daar nemen juist de levenden een piercing :beerchug: .

 

Wij kwamen een half jaar geleden een boom tegen waar 25 spijkers ingeslagen waren t.b.v. een raadsel voor geocaching. Dat vonden we wel over de grens (het was ook ergens over de grens).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach ja, moeten we ons nu weer schuldig voelen omdat er iets in een boom geschroefd zit.

En dat terwijl we zorgeloos vele liters fossiele brandstof van miljoenen jaren oud er doorheen jagen om een weggeworpen filmkokertje te gaan zoeken.

En dat we een om ons hooft zoemende vliegend insect zonder mededogen plet tussen het Algemeen Dagblad en elk willekeurig object waar die Kleijne vlieger eventjes op uitrust.

Laten we de muizen, mollen en andere knaagdieren niet vergeten die onze tuinen tot een ware slagveld maken waar we dan professionele krachten kunnen inhuren om ze met vergif een langzaam dood te laten kramperen.

Nee een schroef in een boom, daar moeten we ons druk over maken.

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...