Spring naar bijdragen

Een cache op "levend" matriaal bevestigen.


Gast JackHoe

Aanbevolen berichten

Waarom niet meteen tie-raps? vergaat niet zo snel, maar is wel in die zin een stuk natuurvriendelijker..

Ik heb im mijn eigen tuin al een boompje om zeep geholpen door er een touwtje om de stam te binden

door het groeien van de stam werd de sapstroom afgeklemd, en ging het bovenste stuk dood

 

Ik heb hierover eens nagedacht, en dacht toen aan die boompjes die vaak als nieuwe aanplant langs wegen gezet worden. Daar zit een soort van rubberen band omheen.

 

Dus volgens mij zou je het beste iets aan de boom kunnen bevestigen door middel van een flexibele (rubber o.i.d.) band, die dus met het groeien van de stam mee kan rekken. Ik vermoed echter wel dat dit onderhoud nodig heeft, maar een cache moet je toch onderhouden, dus kan dat er toch wel bij???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Weet niet of iemand van hier wel eens in die boom-klim-en-klauter constructies heeft gehangen die je tegenwoordig overal in Frankrijk vindt: les aventures dans les arbres, of zoiets... daar worden gigantische touwwerken en planken en alles in de bomen gehangen en dat doen ze op zo'n degelijke wijze dat die bomen daar niet onder lijken te lijden. Misschien wat extra gewicht, maar dat is sneeuw op zijn tijd ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik las een reactie over een productiebos, maar daar is het juist niet handig om een spijker of schroef in een boom te bevestigen. Als het beheer kwaliteitshout tot doel heeft, wil je in de onderste 10 meter van een boom weinig tot geen 'fouten' hebben. Een oude, kronkelige eik, waar dus geen kwaliteitshout van te oogsten valt, zal heus niet zwaar te lijden hebben van een schroefje in de boom. Minimaal 10% van de bast moet intact blijven, dus dan liever een schroefje erin, dan een tie-rap om de boom.....

 

Maar een lekkere grote cache, waar veel in kan, knoop of schroef je toch niet aan een boom vast ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het topic "Steun jij een Nederlandse natuurbeschermingsorganisatie" bracht mij bij de volgende gedachte:

Het is mooi om als geacacher een natuurorganisatie te steunen, maar hoe zit het nou met hoe we zelf met de natuur omgaan. Dit naar aanleiding van een cache die ik tegenkwam die met een beugeltje op een levende boom zat geschroefd. :lol1: Naar mijn idee getuigd dit niet van respect voor de natuur. Gelukkig was dit de eerste die ik zo tegenkwam en hoop ik er niet veel zo tegen te komen, maar het heeft mij wel aan het denken gezet.

Nu vraag ik me af hoe andere cahcers hier over denken? :)

 

ik ben lid van natuurmonumenten, en heb zelf een hoveniersbedrijf. ik ben het helemaal met je eens, ik heb helaas al 2x eerder gezien dat de bomen mishandeld worden. er moeten toch wel andere manieren te vinden zijn.

verwijs dmv een pijl van verf naar een plaats tussen de wortels; lijmen is nog altijd beter dan schroeven; vermelden in de log dmv .... mtr en ... graden werkt ook hoor. ik werk zelf met "bindbuis", dit is een kunststof materiaal waarmee je bomen kunt vastzetten aan draad of een paal. het voordeel is dat dit materiaal meegroeid met de stam, en wordt die dikker dan breekt de bindbuis, zonder de boom te beschadigen. de bindbuis gaat ook jaren mee.

er zijn best wel creatieve manieren te vinden zonder de bomen/struiken te beschadigen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het topic "Steun jij een Nederlandse natuurbeschermingsorganisatie" bracht mij bij de volgende gedachte:

Het is mooi om als geacacher een natuurorganisatie te steunen, maar hoe zit het nou met hoe we zelf met de natuur omgaan. Dit naar aanleiding van een cache die ik tegenkwam die met een beugeltje op een levende boom zat geschroefd. :dribble: Naar mijn idee getuigd dit niet van respect voor de natuur. Gelukkig was dit de eerste die ik zo tegenkwam en hoop ik er niet veel zo tegen te komen, maar het heeft mij wel aan het denken gezet.

Nu vraag ik me af hoe andere cahcers hier over denken? :unsure:

 

ik ben lid van natuurmonumenten, en heb zelf een hoveniersbedrijf. ik ben het helemaal met je eens, ik heb helaas al 2x eerder gezien dat de bomen mishandeld worden. er moeten toch wel andere manieren te vinden zijn.

verwijs dmv een pijl van verf naar een plaats tussen de wortels; lijmen is nog altijd beter dan schroeven; vermelden in de log dmv .... mtr en ... graden werkt ook hoor. ik werk zelf met "bindbuis", dit is een kunststof materiaal waarmee je bomen kunt vastzetten aan draad of een paal. het voordeel is dat dit materiaal meegroeid met de stam, en wordt die dikker dan breekt de bindbuis, zonder de boom te beschadigen. de bindbuis gaat ook jaren mee.

er zijn best wel creatieve manieren te vinden zonder de bomen/struiken te beschadigen

 

 

Ach mensen, maak je toch niet zo druk om een paar schroeven in een boom: daar lijdt ie niks mee.

Als je eenmaal gezien hebt wat natuurorganisaties zelf zo nu en dan doen en in een boom aanbrengen en/of hoe ze te keer kunnen gaan in het kader van onderhoud.

Heb je de sporen in de grond wel eens gezien als ze met die grote tractor aan de gang zijn geweest en alles gesloopt hebben , teneinde het bos aan te passen naar de nieuwe inzichten aangaande natuurbeleid.

 

De ene keer moet je voorzichtig zijn met in bomen aanbrengen, de andere keer kun je gerust je gang gaan. En zelf kunnen ze er echt ook wat van.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Men maakt zich, naar mijn mening, enigszins terecht druk om het beschadigen van bomen die als doel hebben het leveren van hoogwaardig hout.....

Een schroef ik een boom is de onderste 10 centimeter kan zonder problemen, daar heeft de boom weinig last van en de motorzaag komt hier ook niet. Cacher blij en houtkoper blij.

Een kleine kanttekening hierbij is dat het voor een leek niet goed te bepalen is welke bomen voor hoog waardig hout bedoeld zijn, maar "better safe than sorry" lijkt mij. Bovendien valt bijna elke boom vroeg of laat ten prooi aan de motorkettingzaag, om welke reden dan ook.

Tip: materiaal aan boom vastschroeven?, ik denk als er geen andere mogelijkheden zijn, dan in onderste 10 cm.

Succes!!!! en veel plezier verder.

 

Axel-F (bosbouwkundig ingenieur)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...