Jump to content
  • 0
jojonl

Wat is het?

Question

vaak kom je met cachen in prachtige natuur en vallen je zaken op waar je voor je cacheverslaving nog gewoon langsgelopen zou zijn. Soms lukt het om met je basiskennis van plant en dier het in een boek of op internet te vinden. Maar soms heb je ook geen flauw idee hoe je je determinatie zou kunnen starten. Je blijft dan zitten met de vraag: "ik heb iets moois gezien, maar weet echt niet wat het is"

Vaker zie ik ook die hulpvraag bij foto's die mensen bij logjes hebben geplaatst. Daar ikzelf ook lang niet altijd verder kom bij de determinatie van al dat moois, dacht ik eens een nieuw topic in het leven te roepen (of te laten herleven):

Wat is het?

Post hier je logjes/linkjes/foto's van natuur waarvan je geen idee hebt wat het zou kunnen zijn. Hopenlijk zijn er velen die kunnen helpen bij het vinden van een antwoord.

Om maar meteen te starten:

we hebben een karkas gevonden in een grot op Corfu. Welk dier is het geweest???

Recommended Posts

• 0

Een hazelworm is het zeker niet, daarvoor was de slang op de onderste foto te lang.

Hoewel we op de terugweg wel een hazelworm tegen kwamen, maar deze kunnen maximaal

60 cm lang worden.

Foto vertekend wel enigszins, de put was ongeveer een meter breed, dus dan zal de

slang op een dikke meter uitkomen.

• 0

Ja, dat is wel lang. Dan laat ik het maar over aan de echte deskundigen :)

Ik ben wel benieuwd en de slang op het dak herken ik ook niet.

Wat is dat er voor een?

• 0

hier een hazelworm die ik afgelopen week in de duitse eifel ben tegengekomen,

fototasje dat ernaast ligt zal ongeveer 10 cm zijn

snake2o.jpg

dat ziet er toch minder bedreigend uit

• 0

Wat is dat er voor een?

Zie bericht: 74 t/m 77

• 0
Maar nu de vraag van ons, welke slang is dit ?

Cache lag in het Beierse Woud

1-3.jpg

Ik weet het niet zeker, maar zo op het eerste gezicht: een Esculaapslang (Zamenis longissimus)

Die komt niet veel voor in Duitsland, maar in het Beierse woud zou het kunnen.

Heb je misschien meer kenmerken? Bijvoorbeeld de kleur van de buikzijde, eventuele tekeningen of patronen die niet zichtbaar zijn op de foto, vorm van de pupillen (rond of verticaal)?

• 0

Wat is dat er voor een?

Zie bericht: 74 t/m 77

Bedankt, had ik even overheen gelezen. Ik kwam op een Hazelworm doordat ik een tijdje geleden op internet een foto vond:

Anguidae.jpg

Is dus ook een Hazelworm en wat langer dan die we hier wel zien. De foto is gemaakt in Polen.

Vanmorgen even opgezocht, maar eh.... lijkt dus helemaal niet op wat team Tammo zag.

Ik heb ook helemaal geen verstand van slangen, zoals gezegd ik laat het nu maar aan de deskundigen over ;)

• 0

Weet iemand misschien van welk dier deze schedel zou kunnen zijn?

De lengte is een cm of 12. Opvallend zijn alle gaatjes bovenop de kop en de hele dunne jukbeenderen.

Tanden of kiezen zaten er niet (meer?) in.

Deze kwamen we tegen in Friesland, bij Vanellus vanellus. En nee, die is het zeker niet ;)

4f096edd-ae04-45c8-a8af-ec8fc9bf2083.jpg

• 0

De lengte is een cm of 12. Opvallend zijn alle gaatjes bovenop de kop en de hele dunne jukbeenderen.

Deze kwamen we tegen in Friesland, bij Vanellus vanellus. En nee, die is het zeker niet :thumbup:

Os Sacrum of heiligbeen van een reiger of andere grote waadvogel, je kijkt tegen het deel waar de rugwervels aan vast zitten aan de zijkant rechts zie je nog heel flauw een heupkom.

Edited by Eriksteam

• 0

Dan heb ik ook een vraagje... tijdens avatarren kwamen we op de spoorlijn een pootloze oversteker tegen. Is dit ook een hazelworm variant? Gele rand rond de kop.

15223d45-a0dd-4be0-b817-1f10ab4bb374.jpg

Edited by GEO BEAR

• 0
Dan heb ik ook een vraagje... tijdens avatarren kwamen we op de spoorlijn een pootloze oversteker tegen. Is dit ook een hazelworm variant? Gele rand rond de kop.

15223d45-a0dd-4be0-b817-1f10ab4bb374.jpg

Nee, ringslang:

22%20sep%2005%20jonge%20ringslang%20Doldersum.jpg

Werkgroep Ringslangen Westerveld (WRW)

De ringslang heeft achter de kop een gele ring, vandaar de naam.De ringslang is niet giftig en is redelijk schuw. Het is een van de drie slangensoorten die in Nederland voorkomt.

De ringslang leeft van kleine insecten, vissen en amfibieën. De slang voelt zich bij uitstek thuis langs beken en waterlopen. In mei, juni legt deze slang eieren in hopen van plantaardig materiaal. Door een lichte broei in de hoop worden de eieren uitgebroed en verschijnen jonge slangen.

Omdat het landschap in Nederland de laatste vijftig jaar sterk veranderd is, zijn de levenskansen voor de ringslang verminderd. Met kleine aanpassingen, door werk van vrijwilligers kan de ringslang geholpen worden.

Kijk ook eens op de website van de werkgroep.

Edited by Eriksteam

• 0

Deze kwamen we tegen in Friesland, bij Vanellus vanellus. En nee, die is het zeker niet ;)

Os Sacrum of heiligbeen van een reiger of andere grote waadvogel, je kijkt tegen het deel waar de rugwervels aan vast zitten aan de zijkant rechts zie je nog heel flauw een heupkom.

Kijk, zo leren we nog eens iets! Het is dus helemaal geen schedel :crybaby:

Zojuist nog even wat gegoogled, en nu snappen we hoe dit in een vogel moet passen :thumbup:

Bedankt!

• 0

Helaas zijn alle Vanellus Vanellus op dit moment gevlogen :) maar in maart kunnen we weer los! Wie dan deze cache bezoekt heeft een grote kans mij tegen te komen :)

• 0
Op 2 oktober gezien op weg naar Erwtje 180 GC16HZM gezien op een boomstronk. Wat is het?

e6yt6r.jpg

Zo te zien het kleverig koraalzwammetje (Latijn: Calocera viscosa, een paddenstoelsoort). Komt vrij algemeen voor.

Zie ook de soortenbank

Greetz Bloodwoosj.