Spring naar bijdragen

Wat is het?


jojonl

Aanbevolen berichten

Die paddestoel is in ieder geval een stekelzwam. Als ik zoek kom ik op het volgende uit:

 

- Stekelkopamaniet (Amanita solitaria)

 

of heeeeel misschien de:

 

- Entoloma jahnii

 

(deze is echter nog maar 2 keer in Nederland gezien...)

bewerkt door Jorienepien
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Die paddestoel is in ieder geval een stekelzwam. Als ik zoek kom ik op het volgende uit:

 

- Stekelkopamaniet (Amanita solitaria)

 

of heeeeel misschien de:

 

- Entoloma jahnii

 

(deze is echter nog maar 2 keer in Nederland gezien...)

Deze zijn het niet, de paddenstoel lijkt zowel qua formaat als kleur en omvang op de champignon. Als er geen stekels op zouden zitten tenminste...

 

Op internet vond ik de parelstuifzwam er nog het meest op lijken, maar de vorm van de steel is anders. Daar waar de parelstuifzwam een steel heeft die van boven naar beneden taps toeloopt, heeft deze een rechte steel.

 

Ik heb even een andere foto geupload naar mijn eigen webspace, dan kan ik de volledige grootte gebruiken.

Klik op de foto voor de volledige grootte

 

DSCF0766%20small.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik was een paar dagen geleden (10 mei) in de bossen bij Wezep voor cache GC1PCW7 ("Rondje Veluwe"). Daar hoorde ik vele vogels hun hoogste lied zingen. Daarbij hoorde ik een opvallend soort gezang, dat ik zelf nog nooit had gehoord.

Ik heb er een geluidsopname van gemaakt en ben erg benieuwd of iemand mij kan vertellen om welke vogel het hier gaat.

Je hoort het gezang duidelijk boven de rest uit komen en hij heeft verschillende "tonen".

Wie-oh-wie?

 

WELKE VOGEL HOOR JE HIER?

 

 

 

logo_anim.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was een paar dagen geleden (10 mei) in de bossen bij Wezep voor cache GC1PCW7 ("Rondje Veluwe"). Daar hoorde ik vele vogels hun hoogste lied zingen.

 

 

Groen - geel gestippelde flierefluiter ;)

 

 

 

Ik zou het niet weten, maar om toch een bekende vogel te noemen, een merel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie kan me vertellen welk insect (neem ik aan) dit huisje bouwt? Het hangt in de nok van ons tuinhuisje en heeft een doorsnee van ongeveer 5 - 10 cm. Ik heb er nog geen beestje omheen/uit zien kruipen.....

 

p1000380.th.jpg

 

Ik zou het maar gauw weg halen lijkt verdacht veel op een beginnend wespennest

Heb er zelf ook al geregeld uit mijn tuinhuis verwijderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie kan me vertellen welk insect (neem ik aan) dit huisje bouwt? Het hangt in de nok van ons tuinhuisje en heeft een doorsnee van ongeveer 5 - 10 cm. Ik heb er nog geen beestje omheen/uit zien kruipen.....

 

p1000380.th.jpg

 

Ik zou het maar gauw weg halen lijkt verdacht veel op een beginnend wespennest

Heb er zelf ook al geregeld uit mijn tuinhuis verwijderd.

 

Nog tips? Met een bezemsteel eruit tikken en heel snel maken dat je weg komt? Hoe groot wordt zo'n ding? Zoveel kunnen hier nog niet in zitten, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie kan me vertellen welk insect (neem ik aan) dit huisje bouwt? Het hangt in de nok van ons tuinhuisje en heeft een doorsnee van ongeveer 5 - 10 cm. Ik heb er nog geen beestje omheen/uit zien kruipen.....

 

p1000380.th.jpg

 

Ik zou het maar gauw weg halen lijkt verdacht veel op een beginnend wespennest

Heb er zelf ook al geregeld uit mijn tuinhuis verwijderd.

 

Nog tips? Met een bezemsteel eruit tikken en heel snel maken dat je weg komt? Hoe groot wordt zo'n ding? Zoveel kunnen hier nog niet in zitten, toch?

 

Is inderdaad een beginnend wespennest. Kan heel groot worden dus op tijd weghalen.

Als het past:

Jampotje o.i.d. en een stukje dun maar stevig karton nemen. Deksel van het potje doen, potje over het nest zetten, karton er tussen schuiven en zo het nest losmaken.

 

Anders even van stevig karton een "doosje" vouwen dat in de hoek past en dit i.p.v. een jampotje gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet te lang mee wachten want dat "wespennestje" gaat heel hard groeien.

Ik heb er hier eens een weggehaald van ongeveer 30 cm.

Je wil niet weten wat voor geweld daar vrijkomt als ie valt.

 

Allen dank voor de waarschuwing.... ik heb hem er vanavond uitgetikt.... gelukkig niet zoveel wespen.... hopen dat ze weg blijven...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij hebben zo nu en dan een vreemde vlieg, we noemen het hier altijd een : T-tje

 

Lijkt mij meer een nacht uiltje dan een vlieg, maar zoals je ziet is het net de letter T

 

Iemand enig idee ?

 

DSC03776.jpg

 

DSC03775.jpg

 

Daarnaast hadden wij gisteren een hele andere bezoeker op ons dak.

Slangen experts, kom er maar in, welke type is het ?

Van de buurman weten wij inmiddels het antwoord :rolleyes:

 

DSC03771-border.jpg

bewerkt door Team Tammo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...