Spring naar bijdragen

Rekenen:Tekens in de opdrachten


RMBS

Aanbevolen berichten

Ook ik bezondig me eraan om -/- te schrijven. Is inderdaad een tic die nooit meer overgaat vrees ik :thumbup:. Werk ik echter op de PC dan gewoon maar enkel.

Vooral bij schrijven vind ik -/- duidelijker.

 

Spirit

bewerkt door Pentagram
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

En dan weer die dubbele haken (((12*3)-(6/3)*(6+1)-25=

 

Kan bovenstaande? ik ben nu zelf de tel kwijt. Tja, het is ook al weer ruim 30 jaar geleden :)

 

Bovenstaande kan niet. Het aantal haken ( en ) moeten gelijk zijn. :( Tenzij het hogere wiskunde is dan kan het weer wel geloof ik :thumbup:;)

 

nee, zie ik nu ook weer :)

 

(((12*3)-(6/3))*(6+1))-25=

 

Zo beter? Of ben ik nu helemaal de weg kwijt?

 

 

het beste met dit soort mooie vraagstukken lijkt me dat men er dan maar een soort "legenda" bij doet;

 

* = x = keer = vermenigvuldigen

/ = : = delen

+ = plus, optellen

- = min, aftrekken

 

enz enz. Dan is het gelijk voor iedereen duidelijk. Nog mooier wordt als men ook nog een X moet zoeken in de vraag en dat dan x staat voor vermenigvuldigen. Dat is ff handig om volledig in de knoop te raken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Een . (Punt) mag je ook gebruiken als vermenigvuldigen. Overigens mag je "ab" ook zien als a*b.

 

En dat zou ik in ieder geval al weer niet met coördinaten doen. Om verwarring te voorkomen, immers de punten staan, als het goed is, al sowieso in een coördinaat. ;) Nu moet men nog leren er een gradenteken in te plaatsen °

 

En dan heeft het niemand oveer de () haakjes die waarschijnlijk dan ook niet begrepen worden. Tussen haakjes eerst :)

 

En dan weer die dubbele haken (((12*3)-(6/3)*(6+1)-25=

 

Kan bovenstaande? ik ben nu zelf de tel kwijt. Tja, het is ook al weer ruim 30 jaar geleden :)

 

Nee, dat kan niet, wat wel kan is:

(12*3)-(6/3)*(6+1)-25=

of

((12*3)-(6/3)*(6+1))-25=

of

(((12*3)-(6/3))*(6+1))-25=

 

Of de bril en asperine's meegeleverd worden weet ik niet? :thumbup:

 

Die oude Mr. Van Dale moest eens weten :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(((12*3)-(6/3))*(6+1))-25=

 

Volgens mij mag je de 2e * ook weglaten. Volgens mij heb ik ooit wel eens geleerd dat (6/3)(6+1) gelijk is aan (6/3) * (6+1)

 

Maar misschien was dat ook wel alleen bij ons school zo :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij mag je de 2e * ook weglaten. Volgens mij heb ik ooit wel eens geleerd dat (6/3)(6+1) gelijk is aan (6/3) * (6+1)
Maar dat is bij het Geocachen weer lastig, want als je naar N 51 30.(2*3)(1+7)(3^2) moet, moet je dan naar N51 30.689 of N51 30.432 :thumbup:

Dat eerste werkt tot nu toe toch het beste. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(((12*3)-(6/3))*(6+1))-25=
213 volgens Excel.

Pfff laat ik dat nu ook hebben ......

 

En dan weer die dubbele haken (((12*3)-(6/3)*(6+1)-25=

 

Kan bovenstaande? ik ben nu zelf de tel kwijt. Tja, het is ook al weer ruim 30 jaar geleden

 

Nee, dat kan niet, wat wel kan is:

(12*3)-(6/3)*(6+1)-25=

of

((12*3)-(6/3)*(6+1))-25=

of

(((12*3)-(6/3))*(6+1))-25=

 

Of de bril en asperine's meegeleverd worden weet ik niet?

 

Die oude Mr. Van Dale moest eens weten

 

Je wordt er niet goed van. Dan was toch mijn laatste goed :thumbup: Ja, die ouwe moest eens weten. Zal die wel een leven hebben gehad? Hij wacht nog steeds op antwoord is het niet?

 

Volgens mij mag je de 2e * ook weglaten. Volgens mij heb ik ooit wel eens geleerd dat (6/3)(6+1) gelijk is aan (6/3) * (6+1)

 

Maar misschien was dat ook wel alleen bij ons school zo

Gut, is waar ook. dat was bij ons ook al zo :( Maar ja, zoals ik al schreef, weer ruim 30 jaar terug.

 

Volgens mij mag je de 2e * ook weglaten. Volgens mij heb ik ooit wel eens geleerd dat (6/3)(6+1) gelijk is aan (6/3) * (6+1)
Maar dat is bij het Geocachen weer lastig, want als je naar N 51 30.(2*3)(1+7)(3^2) moet, moet je dan naar N51 30.689 of N51 30.432

Dat eerste werkt tot nu toe toch het beste. ;)

 

ik ben blij weer met deze uitleg. Het moet wel duidelijk blijven en ik heb me al eens tijdens het cachen een tikkie verrekend en o wee, wat is het dan ineens een eind omlopen totdat je er achter komt en weer gaat rekenen. Dat heeft me toen aardig wat onnut kilometers gekost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan weer die dubbele haken (((12*3)-(6/3)*(6+1)-25=

 

Kan bovenstaande? ik ben nu zelf de tel kwijt. Tja, het is ook al weer ruim 30 jaar geleden

 

Nee, dat kan niet, wat wel kan is:

(12*3)-(6/3)*(6+1)-25=

of

((12*3)-(6/3)*(6+1))-25=

of

(((12*3)-(6/3))*(6+1))-25=

 

Of de bril en asperine's meegeleverd worden weet ik niet?

 

Die oude Mr. Van Dale moest eens weten

 

Je wordt er niet goed van. Dan was toch mijn laatste goed :) Ja, die ouwe moest eens weten. Zal die wel een leven hebben gehad? Hij wacht nog steeds op antwoord is het niet?

 

 

ik ben blij weer met deze uitleg. Het moet wel duidelijk blijven en ik heb me al eens tijdens het cachen een tikkie verrekend en o wee, wat is het dan ineens een eind omlopen totdat je er achter komt en weer gaat rekenen. Dat heeft me toen aardig wat onnut kilometers gekost.

 

Nou of hij nog steeds wacht weet ik niet, volgens mij is ie in de fut en was hij het wachten zat. Misschien is ie nu ook aan het genieten van geocachen, en maakt ie ook regelmatig een ommetje (of zou ie de weg kwijt zijn) :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even over de vermenigvuldigingspunt:

Als je die al wilt gebruiken, dan moet ie halverwege staan, en niet onderaan op de regel.

Je mag dus niet schrijven 5.2, dat is abslotuut niet 5x2. Of het 5,2 is, is weer een andere discussie.

 

(Door de rekenmachine vindt me het steeds gewoner om een punt ipv een komma te gebruiken in een decimaal getal. Op de rekenmachine is de komma inderdaad een punt, omdat die achterlijk apparaten vaak Amerikaans/Japans machientjes zijn. En daar gebruiken ze juist weer wel een punt in een decimaal getal.

 

Bij ons is duizend: 1.000 (maar ver weg is dit 1)

In Amerika is duizend 1,000 (en dat is bij ons weer 1).

Handig he :rolleyes: )

bewerkt door Malyenki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb nog nooit van A**B gehoord. Ook niet tijdens de lerarenopleiding wisunde :huh:

 

Bij een cache van mijzelf gebruik ik -/- in de formule.

Ik kwam er door reacties achter (maar had me dat niet eerder gerealiseerd) dat die schrijfwijze ook niet algemeen bekend blijkt te zijn. Ik bedoel hier - mee (minus, aftrekken). Om verwarring te vermijden heb ik dat vervolgens maar in de hint toegelicht.

Bij sommige dingen krijg je een soort bedrijfsblindheid.

 

Waarom schrijf je -/- als je gewoon - bedoelt?? Is gewoon - schrijven niet veel makkelijker dan in een hint uitleggen wat -/- betekent?

 

Zoals ik al schreef, ik realiseerde mij niet dat anderen de schrijfwijze -/- niet zouden begrijpen. Het is geen 'teken' dat ikzelf verzonnen heb, in de financiële wereld wordt dit veel gebruikt. Maar ja, door 'bedrijfsblindheid' realiseer je je niet dat niet iedereen dat gelijk snapt.

Nu de pagina aanpassen heb ik niet gedaan omdat -/- in mijn ogen nog steeds een juiste schrijfwijze is, maar belangrijker nog: dit was in een plaatje verwerkt, en om nu dat plaatje daar weer voor te gaan aanpassen vond ik iets te ver gaan.

Maar een volgende keer zal ik die schrijfwijze inderdaad niet meer gaan gebruiken bij een cachebeschrijving.

 

 

 

 

(((12*3)-(6/3))*(6+1))-25=

 

Volgens mij mag je de 2e * ook weglaten. Volgens mij heb ik ooit wel eens geleerd dat (6/3)(6+1) gelijk is aan (6/3) * (6+1)

 

Maar misschien was dat ook wel alleen bij ons school zo :)

 

 

Wiskundig gezien mag die * er inderdaad tussenuit. Maar je ziet ook vaak bij cacheberekeningen dat een coordinaat weergegeven wordt als N52 50.ABC, en dat dat dan weer uitgedrukt wordt in de formule (5+2)(6-1)(9-0). Dat wordt dan N52 50.759, en dus niet N52 50.(7*5*9) = N52 50.315.

 

Maar omdat je de gedachtenkronkel van de cachelegger moet doorgronden, wil het wel eens helpen beide varianten door te rekenen, kan een flinke wandeling of zwempartij schelen... :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

-/- wordt soms als deelteken (÷) gebruikt.

Het deelteken ken ik alleen zonder streepjes dus zo: /

Bedoel je dat? Ziet er anders raar uit toch: 4 gedeeld door 2 is dan: 4-/-2. En wat is dan 4 gedeeld door min 2? (Ja, moeilijk en hogere wiskunde, maar dat bedoel ik niet :rolleyes: ) Ik kom dan tot 4-/--2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...