Spring naar bijdragen

Commercie in geocaching


Ruud4d

Aanbevolen berichten

Ik ben we caches tegen gekomen waar je een smsje moest sturen als je een hint wilde hebben a 60 eurocent per smsje.

Mag dat wel dan?

Vraag je toch geen hint :thumbup: . Een hint is niet verplicht en je voorbeeld is dus niet te vergelijken met de cache waar het in deze topic over gaat.

 

Maar.......en dan komt de 1e positieve bijdrage voor GeoAlmere, we hebben toch al jaren deze cache? OK, als je van niets weet lijkt er weinig commercieels aan deze cache, maar eenmaal ter plaatse sta je in de tuin van DE Garmin leverancier van Nederland. Klopt dat dan helemaal?

Hij is nu gearchiveerd (om een andere reden), maar was deze niet grandfathered?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vraag je toch geen hint :thumbup: . Een hint is niet verplicht en je voorbeeld is dus niet te vergelijken met de cache waar het in deze topic over gaat.

 

Hier hoef je toch ook niet te kijken, kopen? Zelfde idee. Eigen keuze lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben we caches tegen gekomen waar je een smsje moest sturen als je een hint wilde hebben a 60 eurocent per smsje.

Mag dat wel dan?

 

Ik ben blij als ik een hint kan krijgen op die manier, een keer extra op en neer rijden kost me meer aan benzine dan één sms.

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben we caches tegen gekomen waar je een smsje moest sturen als je een hint wilde hebben a 60 eurocent per smsje.

Mag dat wel dan?

 

Ik ben blij als ik een hint kan krijgen op die manier, een keer extra op en neer rijden kost me meer aan benzine dan één sms.

 

groetjes GeoVlinder

 

Diezelfde hint kunnen ze er ook gratis neerzetten.

 

Over de cache; Als je alles goed doet zie je de hele shop nieteens. Grote kans dat je hem wel ziet, en dan is het aan de bezoeker de mogelijkheid om verder te surfen of om op vorige te klikken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij gaan hier nu een drietal discussies door elkaar lopen.

Ten eerste: of je een cachebeschrijving op .com mag gebruiken om mensen naar jouw webwinkel te lokken. En ik ben van mening dat dat hier het geval is.

Ten tweede: mag je cachers verplichten een soort van entree te betalen om een cache te kunnen lopen en loggen.

Ten derde: mag je een hint aanbieden via een sms-systeem.

 

Volgens mij mag het eerste niet. Maar mocht ik daarbij mis zijn, dan kan ik iedereen verzekeren dat we dit vanaf nu veel meer gaan zien. En ik zou dat geen goede ontwikkeling vinden.

Het tweede: ik weet dat enkele van zulke caches zijn goedgekeurd. Denk bv. aan die cache in Dierenpark Amersfoort. Of enkele caches in een duinengebied, waarvoor je als bezoeker een toegangskaartje moet kopen.

Het derde: het sms-systeem. Je hoeft dit niet te gebruiken om de cache te vinden. Het is een soort van service van de plaatser aan de cacher, waarvan je gebruik kunt maken, maar ook niet als je dat niet wilt. Je hebt het in ieder geval niet nodig om de cache te kunnen vinden.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gevoelsmatig vind ik een Dierenpark of een duingebied iets heel anders dan een webwinkel. En als ik het draadje goed begrijp runt de cache-legger zelf de webwinkel? Bah, te banaal voor woorden. Als je webwinkel goed is wordt ie in het kleine cache-wereldje vanzelf bekend, daar heb je dan geen cache voor nodig. En als ie niet goed is, ook duidelijk.

 

Morgen mag ik de cache van Slager X pas loggen als ik bij hem een karbonade heb gekocht, sorry maar dit gaat geheel de verkeerde kant op. En zeggen 'dan doe je hem toch niet' is niet op z'n plaats: al bij het bekijken van de info stuit je op de reclame. Ik vind dat als je een cache gaat doen, dat het review-systeem garanties geeft en moet blijven geven dat de cache aan zekere randvoorwaarden voldoet. Dat er voortuincaches zijn vind ik al erg genoeg, alsjeblieft niet ook nog winkelcaches erbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit lijkt me dus niet de bedoeling.

Als deze kan, ben ik heel erg benieuwd waar dan nog de grens ligt wat niet kan.

 

Ik heb eens op de stats geklikt: tot nu toe 296 bezoekers sinds 24 nov. jl, waarvan 144 van vandaag.

En waarschijnlijk is het grootste deel van die 144 (ik durf te wedden op meer dan 95%) ook doorgesluisd naar de webshop.

Als het de opzet is om bezoekers naar de webshop te trekken, of mensen attent te maken op het bestaan van de webshop is ie geslaagd. Maar in dat geval ook commercieel.

Mocht dat niet de bedoeling zijn, dan zou ik zeggen, bouw de mystery zodanig om dat je ook niet naar de webshop geleid wordt. Dan riekt er tenminste ook niets naar commercie.

 

Ik lees bij sommigen hier in het forum (en ook wel eens bij soortgelijke onderwerpen in het verleden) het argument dat je niet verplicht bent om er iets te kopen. Dat klopt helemaal. Maar dat heeft niets te maken met enig criterium of je iets als commercieel beoordeeld of niet. Immers: commercieel staat direct in relatie tot reclame, maar geen enkele reclame of commerciele instelling verplicht je tot aankoop van een product.

Als het niet verplichten tot aankoop een criterium zou zijn zou geen enkele cache commercieel zijn en is de commercialiteitsregel bij .com dus overbodig?

 

Tot slot nog een citaat van Geoalmere, bericht nr. 7: "Er staat op de pagina een linkje naar een website (zal hem hier ivm reclame niet noemen), maar geen linkje naar een webshop."

 

Huh?

Op gc.com is het in de cachebeschrijving wel toegstaan want niet comercieel, maar in het forum wil je hem niet plaatsen omdat het dan opeens reclame is?

 

Just my 2 cents,

Greetz Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De site is voor deze cache opgezet en pas later kwam het webshop idee.

:dribble:

Maar de site (webshop) was er al veel eerder.

Daarom komt dit antwoord een beetje vreemd over bij mij.

 

:thumbup:

bewerkt door Team WilP
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, 150 bezoekers is erg leuk. Iedereen die tegen de cache op het forum bezwaar heeft gemaakt wil ik hiervoor bedanken, want zonder hun was dat nooit gelukt. Ik kan je trouwens verzekeren dat bijna iedereen naar de shop is doorgegaan.

 

Omdat ik weet dat het gc.nl bestuur liever mijn site niet op het forum heeft staan vertel ik het adres niet. De reviewer van gc.com had geen problemen met het linkje op de cachepagina.

 

ivm de puzzel heb ik de shop een maand eerder open gedaan, de cache was toen al klaar en zou als je wist wat je zou moeten doen dan al de cache kunnen zoeken,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over de cache; Als je alles goed doet zie je de hele shop nieteens. Grote kans dat je hem wel ziet, en dan is het aan de bezoeker de mogelijkheid om verder te surfen of om op vorige te klikken.

 

Tsja, als je alles goed doet... en ook nog in een keer zeker :cry:

Maar eer je door hebt wat nou eigenlijk de bedoeling is (en dat heb ik nog steeds niet :crybaby: ) dan heb je vaak al een heel aantal bezoeken aan de shop gebracht.

 

Ik heb de coords inmiddels trouwens gevonden, zij het op barnyaanse wijze :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

KNIP

Ik heb de coords inmiddels trouwens gevonden, zij het op barnyaanse wijze :cry:

 

:crybaby:B)

Is dat hetzelfde als dit?

(Volgens de begrippenlijst)

Barny-Carrotte-methode 1.5.2: Doeltreffende intuïtieve methode om een cache te vinden met de handen in de zakken. Wel vooraf spoilerfoto's verzamelen en goede gesprekken voeren met degenen die de cache hebben geplaatst en/of (vooral en) gevonden. Ook ruiltechnieken in de trant van: "Als jij vertelt waar cache X ligt, vertel ik jou waar cache Y ligt" behoren tot de methode.

 

Zo niet, dan zou ik hem aanmelden :P:lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...