Spring naar bijdragen

Geocachen hobby of sport?


Hoe zie jij Geocaching vooral?  

157 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe zie jij Geocaching vooral?

    • Als een hobby?
      146
    • Als een sport?
      11


Aanbevolen berichten

Bij o.a. tennis is dat anders volgens mij. Zelfs als je met zijn 2-en tegen elkaar speelt, volg je nog altijd de regels van de tennisbond en speel je hoe dan ook een soort competitie denk ik, tenzij je de punten niet telt dan wordt het een ander verhaal, maar dan is tennis volgens mij niet meer zo leuk.

 

Met deze stelling kun je een aardige parallel met cachen trekken. Je houdt je aan de regels van .com (en .nl) en als de puntjes niet tellen is het (voor een groot aantal cachers) een stuk minder leuk.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik stem maar niet. Mijn optie staat er niet bij: nr 3 (combinatie).

Als je een behoorlijke multie loopt (meer dan 6 km), ben je naar mijn mening toch echt met een sport bezig. Dat voldoet niet helemaal aan de definitie zoals Haak hem noemde. In geocachen ontbreekt volgens mij namelijk het competitie element.

Het enige echte competitie element wat er wel inzit en waar ik mij mee bezig houd, is het FTF klassement.

Het scoren van een groter aantal caches dan een andere cacher is alleen voor degene die zich daarmee bezig houdt een competitie. Laat ik me maar even duidelijk maken met een voorbeeld. Wilxlii Carotte heeft de meeste caches gevonden. Hij heeft die niet gevonden met het doel bovenaan de lijst met vinders te komen maar voor z'n plezier. Iemand die nu als een gek caches aan het zoeken is om hem voorbij te komen, is in competitie met hem. Maar Wilxlii is niet in competitie met de ander omdat hij caches nog steeds vindt voor zijn plezier. De competitie komt dus maar van één kant.

 

Ik zoek graag caches en doe liever multie's (lange) dan andere caches. Maar ook puzzels maken vind ik leuk. Mooie traditionals vind ik ook leuk. "Oprapers" vind ik niks. Maar ik doe ze wel. Ik ga zelden een cache uit de weg. FTF's vind ik leuk. Icoontjes van coins vind ik leuk. Maar ik doe ook vaak mijn best om aan een opdracht van een TB of coin te voldoen. Kortom, voor mij is het een combinatie van sport en hobby.

Even goed lezen Ruud de definitie is uit de Dikke van Dale. En bovendien als je de vierdaagse loopt doe je dus aan hobby? Terwijl je er toch echt flink voor moet trainen doorgaans hoor.

Nog een voorbeeld als je tennist, wat ik jaren gedaan heb, dan heb je de mensen die competitie spelen maar ook de mensen die gewoon elke dinsdag gaan spelen. Heb je dan dus in de sport ook nog het verschil tussen sport en hobby?

 

Groeten Haak.

 

:thumbup: is dat die Dikke van Dale Wacht Op Antwoord of De Moord op Dikke van Dale?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik kan niet kiezen. Volgens geocaching.com is het een sport. maar als ik de uitleg van FF lees dan zou ik moeten kiezen voor een hobby.

 

Geocaching, the sport where you are the searchengine. Alhoewel geocaching.com tegenwoordig "the Sport where" weglaat.

 

Ik zie het als een sport omdat ik altijd zo'n end moet sjouwen. Hobbies doe ik het liefst zittend.

 

Ik begrijp niet dat er niet meer varianten zijn. Je kunt voor de sport gaan, voor de FTF gaan, voor zoveel mogelijk puntjes gaan en toch het beoogde gedrag van de hobbyist in stelling 1 hebben.

 

Waarom zou je niet zoveel mogelijk caches willen vinden, gek op FTF's zijn, zoveel mogelijk icoontjes willen halen en daarbij bij iedere cache genieten van de wandeling, de opdrachten en de puzzels en deze allemaal eerst doen en oplossen voordat je de cache vindt?

 

Het lijkt er in deze poll op dat FF denkt dat het een niet samengaat met het ander. En dat is niet correct. Deze poll doet vermoeden dat FTFers, puntjesjagers en dergelijke vreemde vogels, niet van een cacheroute genieten, geen puzzles oplossen, geen caches volbrengen.

 

Het kan, maar het een sluit het ander niet uit. We cachen nu 5 jaar en als de gezondheid het hier niet al die jaren zou hebben laten afweten, dan zaten we nu op 2500 found its (als er al zoveel multis zijn) in plaats van 250. Dan had ik al jaren hoger gestaan in de FTFrankinglist in plaats van al jaren in de top3 van Drenthe. En daarbij hadden we van iedere cache(route) genoten en een minimale traditional score en een maximale multi score gehad. En dus ook iedere cacheopdracht volbracht. Niet met de gedachte om zoveel mogelijk te scoren, maar als je ieder vrije dag op pad gaat en dat 5 jaar lang, hoef je niet te rennen om op een behoorlijk aantal found its te komen. Gaan voor de punten wil niet zeggen dat je ten koste van alles gaat voor zo snel mogelijk zo veel mogelijk punten. 5 per dag vinden, in 100 vrije dagen per jaar, in 5 jaar tijd en je zit op 2500 caches.

Het duurt dan misschien wat langer, maar je komt er dan ook, Hardlopers zijn doodlopers. Menig cacher in de rankinglist, ver boven ons, heeft de GPSr al lang weer aan de wilgen hangen en weet soms zelfs niet eens meer waar zijn eigen verstopte cache ligt.

 

Met alle respect FF, maar de poll klopt niet. Of je moet de achterliggende gedachte eens gaan vermelden. Hier kan ik geen keuze uit maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een korte vraag waar ik heel erg benieuwd naar ben, hoe men nu eigenlijk Geocaching ervaart. Ga er eens rustig voor zitten en laat de twee opties eens langskomen. Hoe ervaar je het vooral als je eerlijk bent? Bewust is een derde optie niet mogelijk, namelijk beide opties. Het gaat er dus om wat voor jou gevoel de boventoon voert:

 

1) zie je het vooral als een hobby, waarbij je een mooie wandeling maakt of eerst lekker een puzzel gaat oplossen en dan de cache gaat zoeken?

 

of:

 

2) maak je er een soort sport van met het idee om zoveel mogelijk caches te vinden, ben je gek op FTF's of zoveel mogelijk icoontjes behalen?

 

3) Kunst of vaardigheid... Voorbereiden, puzzelen, kaart lezen, wandelen, zoeken, vinden, sportief loggen en maken dat je niet gezien wordt. Afhankelijk van de type caches (persoonlijk vindt ik de microcaches het minst leuk) toch wel een hoog ontspannend maar ook inspannend gehalte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sport (de ~, ~en)

1 lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

2 trede van een ladder

3 spaak in een stoel

 

Ik stem beiden :)

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is het puur een hobby met een sportief tintje. En wel dat je lekker in beweging bent in een mooie omgeving. Het puntjes scoren vind ik dus niet zo interessant. Gewoon lekker buiten zijn, beetje puzzelen en vooral genieten. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sport is volgens van dale

 

lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden.

 

Volgens mij voldoet geocaching daaraan.

 

Hobby is volgens van dale

 

bezigheid die men voor zijn genoegen of ontspanning doet => liefhebberij.

 

 

Dat voldoet niet helemaal aan de definitie zoals Haak hem noemde.

Even goed lezen Ruud de definitie is uit de Dikke van Dale. En bovendien als je de vierdaagse loopt doe je dus aan hobby? Terwijl je er toch echt flink voor moet trainen doorgaans hoor.

Nog een voorbeeld als je tennist, wat ik jaren gedaan heb, dan heb je de mensen die competitie spelen maar ook de mensen die gewoon elke dinsdag gaan spelen. Heb je dan dus in de sport ook nog het verschil tussen sport en hobby?

 

Groeten Haak.

Ik heb voor het gemak de definitie zoals jij hem in je bericht schreef er maar even bij ge-quote.

In mijn reactie geef ik vervolgens aan dat jij de definitie noemde. Niet dat je de definitie definieerde. Ik bedoelde dus niet dat het jouw definitie was. (Of mis ik nou jou punt?)

Volgens de definitie zou de Vierdaagse een hoby zijn. Er is daar geen spel- of wedstrijdelement. Wandelsport zou dus volgens die definitie geen sport zijn.

Neemt niet weg dat het uitlopen van de 4-daagse een enorme prestatie is. En voor de een wat makkelijker dan voor de ander.

En tennissen buiten de competitie om, valt nog steeds binnen de definitie van sport. Het is ter ontspanning maar wel met een element van spel of wedstrijd. Want jij speelde dan toch ook regelmatig een setje voor de punten. De sport wordt dan echter als hobby beoefend :)

bewerkt door Ruud4d
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel ik "hobby" heb gekozen, bedenk ik me nu dat een sport niet per se een fysieke inspanning hoeft te vragen.... immers dammen wordt ook een sport genoemd.

Hoewel ik dat persoonlijk meer een "spelletje" vindt (oeps, derde optie: geocaching is een spel ?)

 

Ach, sport of hobby, wat maakt het uit. We vermaken ons er mee toch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar goed Ruud daar gaat het nu net om, een woord dat in het nederlands verankerd is zoals in de van dale beschreven kun je niet een eigen invulling geven in mijn ogen. Het staat zoals het er staat. In feite is het dezelfde redenatie als mensen het over dammen hebben, is het een sport? Er is geen conditie voor nodig dus is het eerder een spel, en toch zit er ook competitie in. Kortom de mogelijkheden zijn niet 100% uitsluitgevend zoals de vierdaagse wel bewijst.

 

Groeten Haak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel ik "hobby" heb gekozen, bedenk ik me nu dat een sport niet per se een fysieke inspanning hoeft te vragen.... immers dammen wordt ook een sport genoemd.

Hoewel ik dat persoonlijk meer een "spelletje" vindt (oeps, derde optie: geocaching is een spel ?)

 

Ach, sport of hobby, wat maakt het uit. We vermaken ons er mee toch.

 

Nou heb ik geen verstand van dammen (tenminste: niet genoeg om enigszins clubniveau te halen), maar van denksporten in het algemeen kan ik je wel vertellen dat je het ook wel sport mag noemen, en dat je het verschil tussen een mindere of een betere conditie echt wel merkt :-) Partijen van 6 uur of langer zijn genoeg voor een flink geradbraakt gevoel en zo, net zoals je na een cache van 6 uur behoorlijk dood bent.

 

 

Was niet mijn bedoeling me denigrerend over dammers/schakers/ mens erger je nieters uit te laten. Allicht kan ook een denksport fors zwaar zijn, afhankelijk van het nivo.

 

Van mijn bericht was vooral de laatste regel relevant: zolang je je maar vermaakt! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik (de vrouwelijke van de Gretzky's) zie Geocaching meer als hobby :) . Voor mij betekent sporten; bewegen waarbij je minstens 1x het gevoel hebt dat je echt niet meer kunt. Wij proberen van het cachen wel een sport te maken door af en toe de caches met een hoog aantal km's op te zoeken. Zo zijn we eigenlijk ook aan het cachen gekomen. We gingen bijna elk weekend een lange wandeling maken, maar dit werd wat saai, dus ...... ;)

 

Greetz,

 

Gretzky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hobby, sport?

 

Toevallig houd ik van vaak alleen zijn en buiten zijn, denken en doen wat je wil zonder dat een ander zich met jou bemoeit. Zoiets is goed te maken met lekker wandelen, op je dooie akkertje, vogeltjes luisteren, plantjes en dieren bekijken. Dat kan je geen sport noemen, dat is hobby. Dus is cachen voor mij hobby.

 

Toevallig houd ik ook erg veel van autorijden, lekker vaak en alleen, zonder radio. Gelukkig heb ik die kans. Ergens waar je de weg niet weet, veel zien en zoek het verder maar uit. Doelloos rondrijden vind ik niet leuk maar rondrijden is niet meer doelloos als je een stapel oppikkers meeneemt. Dan is het een sport om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk punten (lees:caches, neem wel de veiligheid in acht) te bezoeken. Dan is cachen ineens sport.

 

Tja, hobby of sport is dus afhankelijk van hoe mijn gemoedstoestand is en waar ik die dag zin in heb?

Doe toch maar optie 3.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...