Spring naar bijdragen

Geocachen hobby of sport?


Hoe zie jij Geocaching vooral?  

157 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe zie jij Geocaching vooral?

    • Als een hobby?
      146
    • Als een sport?
      11


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik gooi t onder "hobby"en af en toe een vleugje "sport".

Maar dan hobby in vele opzichten.

Het is niet alleen het puzzelen en wandelen en genieten van de natuur. Maar ik fotografeer ook graag. En ik maak dan ook veel foto's tijdens het cachen. Daarbij komt nog eens een stukje creativiteit. Want ik vind het bijv ook leuk om aan de missies van TBs te voldoen. Dus als er een missie bij zit, probeer ik die uit te voeren en er een leuk plaatje van te schieten.

En om het over eigen TB's ook nog niet te hebben.

En dan zit er ook vaak nog een stukje geschiedenis/aardrijkskunde- of andere educatieve les bij een cache en dat vind ik dan ook leuk om even bij stil te staan.

Soms doen we gewoon even een enkele cache. Maar soms maken we er ook een compleet dagje uit van. Zetten de wekker en gaan dan de hele dag op pad. Soms komt daar dan een stukje "sport" bij en willen we gewoon een leuke reeks doen op één dag. Maar vaak worden het gewoon lekker ontspannen wandelingen. Thermoskan en broodjes mee en tussendoor even lekker ergens zitten.

Maar toegegeven: soms kriebelt het dan wel en heb ik vaak nog iets van "vooruit, nog eentje dan".

 

:beerchug::yes::blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie het meer als hobby met een sportief karakter.

Het spel zelf is voor mij persoonlijk een hobby, maar het fietsen, lopen en klauteren wat je doet geeft het toch wel een sportief tintje.

 

En het feit dat er gesproken werd over een WK neigt ook wel naar een sport ipv een hobby.. :blink:

 

Kan GPSGek geen definitie's plaatsen van de 2 begrippen? :yes:

 

Of het nou een hobby of een sport is, de bar/kantine is 's avonds altijd errug gezellig! :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja,

 

Denk dat ik me toch aan moet sluiten bij de meerderheid... Het is en blijft een hobby, ook al moet je soms inderdaad aan 'denksport' doen om een puzzel op te lossen, of hindernissen nemen om bij een cache te komen, en ga je soms zweten tijdens het lopen van een multi (meestal veroorzaakt door een bakkende zon op je knar), het blijft m.i. toch meer hobby dan sport.

 

M.i. is het grote verschil:

 

Bij sport voert het fitter/gezonder worden of het verbeteren van je conditie of spieren de boventoon, en is het leuk ondergeschikt.

 

Bij een hobby is wat mij betreft het belangrijkste: plezier! En dat je je dan fitter of gezonder gaat voelen, je vette pens kwijtraakt of wat dan ook: da's leuk meegenomen :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mis het stukje verslaving, daar zouden wij dan 100% onder vallen

 

Is tie me alweer voor :lol:

 

Ik vind het wel grappig. Het merendeel zegt geocachen te zien als een hobby (ruim 90% op dit moment) maar weet niet hoe snel ze een statistieken venster in hun handtekening moeten zetten om te laten zien hoeveel ze er gevonden hebben. Dit heeft toch iets weg van concurrentie, dus toch een sport :D

 

TOPSPORT, dus erg zelfgericht, niet sociaal. Hmmmm, en toch willen we gezellig naar dat MEGA event! Allemaal TOPSPORTERS lekker eenzaam bij elkaar :wine:

 

Ik noem het gewoon een SPOBBY!!!! Sportieve hobby!! ;)

Nee, HORT, ik ben even de HORT op, weer een puntje erbij.

 

Jongens en meisjes, hier komen we niet uit!

 

Ik hou het op een hobby, waarbij het de sport is om dat vermalijde eindpunt te vinden :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het begin was het een obsessie. Totdat een kennis zei "Je bent helemaal niet meer ontspannen in het bos" :thumbdown: Sindsdien doe ik het wat rustiger aan en ga ik meer voor de mooiere caches (o.a. geo d'ors). Maar het kan ieder moment weer de kop op steken ben ik bang. Voor nu dus een hobby.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Xaa, je bent tenminste niet uitgemaakt voor Keurslager, had je dat liever gewild?

 

Dus een jaar geleden vond een Nederlands team per cachedag 2.35 cache en nu per cachedag 2.64 cache. Ronden we beide af: toen 2, nu 3 per dag. Dus een toename van 50%!!

 

Maar dan? Maak maar eens een mooi staafdiagram of zo van die maanden. Dat zal wel meer zeggen. Gaap ... wat wil een mens hier eigenlijk mee om 1 uur in de nacht?

 

Welterusten, Fangorn.

bewerkt door Team Aragorn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Xaa, je bent tenminste niet uitgemaakt voor Keurslager, had je dat liever gewild?

 

Beste vent hoor die Keurslager hier in het dorp. Niet alleen de man zelf, maar ook de klanten die er komen. Altijd goedenmorgen/middag/avond en een vriendelijk babbeltje over koetjes en kalfjes. Laatst vertelde de Keurslager enthousiast dat er misschien een andere Keurslager zich in het dorp zou gaan vestigen. Ze hadden al kennis gemaakt en onder het genot van een :thumbdown: hadden ze zelfs al afgesproken dat ze samen naar een mooi winkeltje voor de nieuwe Keurslager zouden gaan kijken! Zelfs de inrichting van de slagerij gaan ze een beetje op elkaar afstemmen.

 

Dus een jaar geleden vond een Nederlands team per cachedag 2.35 cache en nu per cachedag 2.64 cache. Ronden we beide af: toen 2, nu 3 per dag. Dus een toename van 50%!!

 

Maar dan? Maak maar eens een mooi staafdiagram of zo van die maanden. Dat zal wel meer zeggen. Gaap ... wat wil een mens hier eigenlijk mee om 1 uur in de nacht?

 

Welterusten, Fangorn.

 

Ik ben niet alleen verbaasd over de toename van logs per cacher per dag, maar zelfs over de optimistische rekenmethode's van Fangorn :lol: Hier moet maar eens een zakjapanner aan te pas komen, want ergens zit toch een addertje onder het gras.

 

Ah, ik snap hem: jullie hebben het over de maanden april 2006 en 2007. Wellicht is het mogelijk om ook wat staafdiagrammen te produceren van eerdere produktiejaren. Ik ben heel benieuwd hoe de kwantitieve inflatie eruit ziet en dan zou de optimistische berekening wel eens een erg zuinige berekening kunnen blijken.

 

Maar ik ben nu even naar de Keur, want die is inmiddels alweer open, de fanatiekeling :wine:

 

 

 

 

 

Wij hebben hier anders wel de knuffelleeuw van de keurslager ja! En die voelt zich hier heel erg thuis!

 

Ik was de naam van de nieuwe Keurslager even kwijt Xaa, maar dat is hem :D Fijne vent ook, ik heb hem hier al zien lopen op zoek naar een leuk pandje ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laatste nieuws van AH: voortaan worden de soepballetjes per stuk verpakt en verkocht ... da's opwekkend nieuws.

 

Je doorkruist mijn eerdere vraagstelling Fangorn :wine:

 

Laat dat AH-mannetje eerst eens staafjes produceren, die soepballetjes van jou kunnen wel even wachten :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laatste nieuws van AH: voortaan worden de soepballetjes per stuk verpakt en verkocht ... da's opwekkend nieuws.

 

Voorlopig alleen in filiaal Bernheze :thumbdown:

 

(misschien iets voor de Begrippenlijst? "soepballetjes-caches"?

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een vermakelijke discussie. En een waar je niet uitkomt volgens mij. Ik heb even wat oude dingen teruggehaald. Allereerst die eerder gebruikte definities:

Eerst maar even gekeken naar de definities

Hobby:bezigheid die men voor zijn genoegen of ontspanning doet

Sport: lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

Die overlappen elkaar nogal. Tenminste, blijkbaar doet men sport niet voor zijn/haar genoegen? Dat lijkt mij sterk, als ik sporten niet leuk zou vinden, zou ik het niet doen... En blijkbaar heb je voor een hobby geen conditie en vaardigheden nodig en zouden er geen regels gelden. :eek:

 

Tja, van mezelf dacht ik dat mijn sport fietsen was en mijn hobby geocachen. Maar fietsen doe ik vooral voor mijn genoegen en zeker niet om me te ontspannen. Geocachen doe ik slechts voor mijn genoegen. Fietsen doe ik vrijwel altijd alleen, vooral als het me om hard fietsen gaat. Een wedstrijdelement is daarmee uitgesloten. Ook van mezelf kan ik niet goed winnen, omdat ik zelden hetzelfde rondje fiets en dan nog verschillen de omstandigheden (regen, wind) zodat er geen sprake kan zijn van gelijkheid. De enige vaardigheid die ik voor fietsen nodig heb is niet vallen, iedereen kan fietsen toch. Maar bij Geocachen komen nog wel meer vaardigheden komen kijken, zoals leesvaardigheid, nadenken, navigeren en soms zelfs klim- of klauterwerk. Regels? Geocachen kent toch wel een aantal regels, maar heb je ooit een Amsterdammer op de fiets gezien? Daarvoor gelden geen regels hoor! :lol:

 

Dus? Blijkbaar is fietsen hobby en geocachen sport. En toch zie ik het andersom. Of eigenlijk, ze zijn het allebei :D.

 

 

Dus een jaar geleden vond een Nederlands team per cachedag 2.35 cache en nu per cachedag 2.64 cache. Ronden we beide af: toen 2, nu 3 per dag. Dus een toename van 50%!!

Tja. Of 12%. Doelgericht afronden kan soms wel verhelderen :lol: .

 

Met andere woorden, ik onthoud mij van stemming... :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...