Spring naar bijdragen

Geocachen hobby of sport?


Hoe zie jij Geocaching vooral?  

157 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe zie jij Geocaching vooral?

    • Als een hobby?
      146
    • Als een sport?
      11


Aanbevolen berichten

Gast Team_Maju

Ik ben geen puntjesjager, ben echter wel dol op icoontjes, met name van coins en ook een FTF vind ik niet verkeerd.

 

In welke groep val ik dan? Want ik zie het als hobby.. ondanks die icoontjes en FTF.. dus eigenlijk vind ik de opties en de redenen erachter niet kloppen.

 

Ik doe het omdat ik het leuk vind en beschouw het als een hobby, net zoals ik als hobby heb lezen, internetten etc.

Ik doe het zeker niet om zoveel mogelijk puntjes te scoren, want dat puntjes scoren zoals het genoemd wordt ligt hier best wel stil :thumbup:

 

Een sport is in mijn ogen iets heel anders.. dus hobby, kan er niks anders van maken.

Dus wat er in een andere topic geschreven wordt dat beide niet te combineren zou zijn.. onzin :yes:

 

Ik geef nl helemaal niets om elk weekend ergens heen te gaan om maar zoveel mogelijk oprapers te scoren, ik geniet veel meer van een mooie wandeling als mijn gezondheid het toelaat. En als ik dan die wandeling als eerste kan doen.. vind ik dat extra leuk.

bewerkt door Team_Maju
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik ben geen puntjesjager, ben echter wel dol op icoontjes, met name van coins en ook een FTF vind ik niet verkeerd.

 

Hier sluit ik me bij aan. Bij mij ook voornamelijk hobby, maar de puntjes is erg leuk.

Ik ga voor optie 3.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dus niet gestemd omdat er wat dingen erg onduidelijk zijn. Waarom is er een wandelSPORTbond als wandelen geen competitie element is. Sport is volgens van dale

 

lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden.

 

Volgens mij voldoet geocaching daaraan.

 

Hobby is volgens van dale

 

bezigheid die men voor zijn genoegen of ontspanning doet => liefhebberij.

 

Goh daar voldoet het ook al aan. Daarnaast mis ik naast hobby en sport de term lifestyle en dat is het voor mij.

Als er een draadje is over micro's dan wordt veelaal geroepen ieder zijn ding, zoveel keuzes dus doe waar je zin in hebt. Deze poll komt voort uit het draadje over de afname van multi's in Nederland ten opzichte van de gele en blauwe stipjes. (Traditionals en mysteries) Voor de betreffende topic geldt wat mij betreft hetzelfde het is net als TV wat je niet wilt zien zet je uit of zap je weg.

 

Ik heb wel meningen over hoe ik zelf graag caches zie, en dat is simpel te beantwoorden als je naar mijn eigen caches krijgt, desondanks heeft cachen een dusdanige invloed op e dat ik ook het andere meeneem als ik er in de buurt ben, zo maak ik dus ook van mijn lifestyle een sport waarbij ik voor de hobby probeer alle facetten van geocaching mee te maken van nachtcache tot micro.

 

Groeten Kapitein Haak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 stemmen en nog op 100%. :thumbup:

Ik ben wel benieuwd waar de FTFers, STFers en TTFers op stemmen. Daargaat het toch om ranglijsten. Ze "jagen" desnoods tot diep in de nacht door en dat is volgens mij geen hobby.

Ach ja, die kunnen nu nog niet stemmen, zijn vannacht bezig geweest en slapen nu uit :yes: .

 

Voor mij/ons is het een gelukkig nog steeds een hobby.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken iemand die een heel bijzondere hobby heeft; namelijk hardlopen.

Hardlopen is een sport, en ook beoefende hij dit als hobby.

Dus geocachen kan zowel een sport als een hobby zijn. Als ik hierbij de definitie van hobby voeg ("Een hobby kost geld") is er maar een conclusie mogelijk: geocachen is een duursport.

 

Zo, nu serieus.

Wat mij betreft gaat het om de ontspanning van het wandelen en de inspanning van het zoeken en -vreemd dat dit nooit wordt vermeld- ook de tochten met de auto. Plezier dus.

 

En is icoontjes verzamelen en FTF-certificaten scoren niet hetzelfde als een postzegelcollectie of het verzamelen van suikerzakjes: gewoon een hobby?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocachen is voor me een verslavende hobby. Ook het xTF-klassement is voor me een hobby, net als het relatieve van het puntjes klassement. Lukt het om een dingetje (mijlpaal behalen, jeep gevonden, hitch hiker gevonden, FTF) dan is dat leuk. Lukt het een keer niet, jammer dan volgende keer beter.

 

Zilvervloot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom staat het nog op 100% hobby?

 

Ik denk dat de stemming nog 100% hobby is, omdat iedereen het als een hobby ziet. Puntjesjagen of niet, geocaching is en blijft een hobby. Dan hadden volgens de mening van de topicstarter misschien wel enkele cachers het hokje "sport" moeten aanvinken, maar volgens die cachers zelf niet.

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks dat wij, Team MacOZ58 het best wel fanatiek doen (ik heb het over geocaching), zien wij het nog altijd als hobby. We genieten van de wandelingen en de puzzels. Dat we er soms een groot aantal op een dag doen is gewoon omdat het dan lekker gaat en we het niet zinvol vinden om voor 1 cache en grotere afstand te gaan rijden (het probleem als je eigen regio leeg begint te raken).

 

Groeten,

MacOZ58

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie het ook als hobby.

 

Bij een sport denk ik toch meer aan een competitie element dat volgens vaststaande regels gebeurt. En ondanks de lijstjes die worden bijgehouden, vind ik niet dat er een geregeld competitie element is. Dat het leuk is (kan zijn) af en toe een puntje te scoren doet daar m.i. niets aan af.

 

De 'ranglijst' is tenslotte alleen ter eer en meerdere glorie van onszelfs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik stem maar niet. Mijn optie staat er niet bij: nr 3 (combinatie).

Als je een behoorlijke multie loopt (meer dan 6 km), ben je naar mijn mening toch echt met een sport bezig. Dat voldoet niet helemaal aan de definitie zoals Haak hem noemde. In geocachen ontbreekt volgens mij namelijk het competitie element.

Het enige echte competitie element wat er wel inzit en waar ik mij mee bezig houd, is het FTF klassement.

Het scoren van een groter aantal caches dan een andere cacher is alleen voor degene die zich daarmee bezig houdt een competitie. Laat ik me maar even duidelijk maken met een voorbeeld. Sparks Sailor heeft de veel caches gevonden. Hij heeft die niet gevonden met het doel bovenaan de lijst met vinders te komen maar voor z'n plezier. Iemand die nu als een gek caches aan het zoeken is om hem voorbij te komen, is in competitie met hem. Maar Sparks is niet in competitie met de ander omdat hij caches nog steeds vindt voor zijn plezier. De competitie komt dus maar van één kant.

 

Ik zoek graag caches en doe liever multie's (lange) dan andere caches. Maar ook puzzels maken vind ik leuk. Mooie traditionals vind ik ook leuk. "Oprapers" vind ik niks. Maar ik doe ze wel. Ik ga zelden een cache uit de weg. FTF's vind ik leuk. Icoontjes van coins vind ik leuk. Maar ik doe ook vaak mijn best om aan een opdracht van een TB of coin te voldoen. Kortom, voor mij is het een combinatie van sport en hobby.

bewerkt door Ruud4d
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik stem maar niet. Mijn optie staat er niet bij: nr 3 (combinatie).

Als je een behoorlijke multie loopt (meer dan 6 km), ben je naar mijn mening toch echt met een sport bezig. Dat voldoet niet helemaal aan de definitie zoals Haak hem noemde. In geocachen ontbreekt volgens mij namelijk het competitie element.

Het enige echte competitie element wat er wel inzit en waar ik mij mee bezig houd, is het FTF klassement.

Het scoren van een groter aantal caches dan een andere cacher is alleen voor degene die zich daarmee bezig houdt een competitie. Laat ik me maar even duidelijk maken met een voorbeeld. Wilxlii Carotte heeft de meeste caches gevonden. Hij heeft die niet gevonden met het doel bovenaan de lijst met vinders te komen maar voor z'n plezier. Iemand die nu als een gek caches aan het zoeken is om hem voorbij te komen, is in competitie met hem. Maar Wilxlii is niet in competitie met de ander omdat hij caches nog steeds vindt voor zijn plezier. De competitie komt dus maar van één kant.

 

Ik zoek graag caches en doe liever multie's (lange) dan andere caches. Maar ook puzzels maken vind ik leuk. Mooie traditionals vind ik ook leuk. "Oprapers" vind ik niks. Maar ik doe ze wel. Ik ga zelden een cache uit de weg. FTF's vind ik leuk. Icoontjes van coins vind ik leuk. Maar ik doe ook vaak mijn best om aan een opdracht van een TB of coin te voldoen. Kortom, voor mij is het een combinatie van sport en hobby.

Even goed lezen Ruud de definitie is uit de Dikke van Dale. En bovendien als je de vierdaagse loopt doe je dus aan hobby? Terwijl je er toch echt flink voor moet trainen doorgaans hoor.

Nog een voorbeeld als je tennist, wat ik jaren gedaan heb, dan heb je de mensen die competitie spelen maar ook de mensen die gewoon elke dinsdag gaan spelen. Heb je dan dus in de sport ook nog het verschil tussen sport en hobby?

 

Groeten Haak.

bewerkt door Kapitein Haak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij o.a. tennis is dat anders volgens mij. Zelfs als je met zijn 2-en tegen elkaar speelt, volg je nog altijd de regels van de tennisbond en speel je hoe dan ook een soort competitie denk ik, tenzij je de punten niet telt dan wordt het een ander verhaal, maar dan is tennis volgens mij niet meer zo leuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...