Spring naar bijdragen

Teken !!!!!


Polmske

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Toch kom je steeds weer her en der waarschuwingen tegen dat je 'niet onder bomen door moet lopen' want dan kan er een teek op je vallen.

Echter op andere sites staat dat dat juist grote onzin is.

 

Wat is nu waar? Naar mijn weten hebben wij (ons team) alleen bezoek van teken gehad omdat we door struiken struinden.

Het niet onder bomen door mogen lopen is inderdaad onzin. Teken klimmen echt niet in hoge bomen om zich vervolgens van 3 of 4 meter hoogte op je te 'storten'. :cry:

 

Het struinen door struikgewas en hoog gras is voor wat betreft de kans op een tekenbeet, het gevaarlijkst.

 

Ben ik niet helemaal met je eens hoor...

 

Het schijnt - en ZEKER ALS JE HONDEN BIJ JE HEBT - dat ze het signaleren als je "ademt" -> ik bedoel de "warmte" van je ademen, wanneer je bv stilstaat onder een boom. En dan zeker met die hijgende honden erbij is dat een massa productie van warme lucht....

 

Laten ze zich meteen zakken :P:blink:

 

Vorig jaar in Naaldwijk, gewoon een straat met veel bomen, de honden uitgelaten, geen struikje niks en wel na de wandeling een teek bij mijn vriend in zijn nek. Echt niet vanuit een struik omhoog gesprongen me dunkt.

 

Anyhow, zoveel zielen, zoveel gedachten, maar ik houd het erop / houdt er rekening mee dat ..., ze wel uit de lucht kunnen komen vallen en ga ook als het ff kan nooit op een bankje ONDER een boom zitten om die reden ...

 

Hiermee vallen sommige logbankjes dan ook af ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ik niet helemaal met je eens hoor...

 

Het schijnt - en ZEKER ALS JE HONDEN BIJ JE HEBT - dat ze het signaleren als je "ademt" -> ik bedoel de "warmte" van je ademen, wanneer je bv stilstaat onder een boom. En dan zeker met die hijgende honden erbij is dat een massa productie van warme lucht....

 

Laten ze zich meteen zakken :cry::blink:

 

Vorig jaar in Naaldwijk, gewoon een straat met veel bomen, de honden uitgelaten, geen struikje niks en wel na de wandeling een teek bij mijn vriend in zijn nek. Echt niet vanuit een struik omhoog gesprongen me dunkt.

 

Anyhow, zoveel zielen, zoveel gedachten, maar ik houd het erop / houdt er rekening mee dat ..., ze wel uit de lucht kunnen komen vallen en ga ook als het ff kan nooit op een bankje ONDER een boom zitten om die reden ...

 

Hiermee vallen sommige logbankjes dan ook af ;)

 

Dit kan wel als een broodje-Aap verhaal worden geclassificeerd... Een teek kan wel wat klimmen, maar gaat nooit uit zichzelf een boom in, de kans dat hij daar wat te eten tegenkomt is nihil; daarbij, als hij zich van zo'n afstand laat vallen, waait-ie gewoon weg. En dat detecteren van warme adem... we hebben het hier wel over een teek. Het enige wat een teek kan is reageren op een beweging of een veeg langs zijn blaadje of spriet zo dichtbij, dat er een grote kans is dat hij eraan vastzit als hij zich laat vallen. Daarna kan hij pas uitzoeken of hij aan tafel kan.

Ik heb in de bossen gewerkt, en heb veel teken te dineren gehad, maar commando-teken die uit een boom vallen? Ik dacht het niet. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb eigenlijk ook altijd begrepen dat ze niet hoger dan ongeveer een meter komen.

 

Maar springen kunnen ze wel...... helaas zelf meegemaakt bij een hoge-nood-stop achter een boom...... hij sprong toen vanaf de grond richting mijn broek..... gelukkig waren er geen mensen in de buurt toen ik mijn broek stond uit te kloppen... :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb eigenlijk ook altijd begrepen dat ze niet hoger dan ongeveer een meter komen.

 

Maar springen kunnen ze wel...... helaas zelf meegemaakt bij een hoge-nood-stop achter een boom...... hij sprong toen vanaf de grond richting mijn broek..... gelukkig waren er geen mensen in de buurt toen ik mijn broek stond uit te kloppen... :D

 

Haha, maar ook hier geldt: een teek kan echt alleen maar wandelen en vallen. Meer zit er echt niet in voor 't beestje. Dus ook deze broekspringer komt uit een andere familie. :cry:

Het is trouwens ook niet voor niks dat een teek wel vijf jaar zonder gastheer kan, echt mobiel is-ie namelijk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is trouwens ook niet voor niks dat een teek wel vijf jaar zonder gastheer kan, echt mobiel is-ie namelijk niet.

Ik heb een keer gelezen dat ie gewoon ergens gaat zitten en dan geduldig wacht op de dingen die komen gaan ..... of niet.

Lijkt me wel een relaxt leventje. :D:cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu nog wat.

 

Ik zat me te bedenken, misschien rare en domme vraag:

 

We hebben zelf geen huisdier maar voor degenen met honden:

 

Indien een of meerdere teken de hond gebeten hebben (zoals in hun oren zoals ik hier gelezen heb), dan is de hond dus mogelijk drager van Lyme zonder dat ie er zelf ziek van wordt.

In theorie lijkt me in dat geval dat als een mens om wat voor reden dan ook bloedcontact op loopt met deze hond dat de ziekte dan overgedragen kan worden op de mens.

 

Klopt dit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vorige week in Belgie geweest. Ik ben daar meerdere malen gestoken door dazen. Die geven ook enorme bulten en rode kringen bij mij. Ik ben er niet helemaal gerust op dat er geen tekenbeet bij zat. Wordt een beetje paranoIde van al die tekenbesmettingen en berichten in het forum. In een Belgische krant stond overigens dat het aantal besmette teken schandalig overdreven wordt. Is er verschil tussen Belgie en Nederland. Is het hier veel erger?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu nog wat.

 

Ik zat me te bedenken, misschien rare en domme vraag:

 

We hebben zelf geen huisdier maar voor degenen met honden:

 

Indien een of meerdere teken de hond gebeten hebben (zoals in hun oren zoals ik hier gelezen heb), dan is de hond dus mogelijk drager van Lyme zonder dat ie er zelf ziek van wordt.

In theorie lijkt me in dat geval dat als een mens om wat voor reden dan ook bloedcontact op loopt met deze hond dat de ziekte dan overgedragen kan worden op de mens.

 

Klopt dit?

 

Soms lees je weleens dat iemand, na medisch onderzoek, Lyme blijkt te hebben. Vervolgens wordt gekeken wanneer zo iemand een tekenbeet heeft gehad. Dat kan zo maar 11 tot 15 jaar of langer geleden zijn. Dat betekent dus gewoon dat de bewuste tekenbeet NIET de oorzaak is geweest. Een teek is maar een van de vectoren die ziektes over kunnen brengen, hij is niet de drager want dat is namelijk een gastheer geweest, zoals een schaap of hert. Ik ben ervan overtuigd dat je Lyme ook op een andere manier kan oplopen, namelijk door rechtstreeks contact met de oorspronkelijke drager op wat voor manier dan ook. Het lijkt mij dus dat bovenstaande theorie klopt (tot het tegendeel is bewezen). :wine:

 

Vorige week in Belgie geweest. Ik ben daar meerdere malen gestoken door dazen. Die geven ook enorme bulten en rode kringen bij mij. Ik ben er niet helemaal gerust op dat er geen tekenbeet bij zat. Wordt een beetje paranoIde van al die tekenbesmettingen en berichten in het forum. In een Belgische krant stond overigens dat het aantal besmette teken schandalig overdreven wordt. Is er verschil tussen Belgie en Nederland. Is het hier veel erger?

 

Ja, het schijnt op de Veluwe wel wat vaker voor te komen. Maar de teken-hysterie is hier wel erger, ja.... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Tekenbeet blijkt minder gevaarlijk

DVHN | Gepubliceerd op 22 september 2008, 14:35

Laatst bijgewerkt op 22 september 2008, 18:59

 

-knip-

De kans ziek te worden van een tekenbeet is veel kleiner dan gedacht. Dat stelt de Amelander huisarts Jac Jacobs na een onderzoek onder 146 mensen, waarvan de uitkomsten zijn gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

 

-knip-

De onderzoekers concluderen dat de kans op het krijgen van de ziekte van Lyme slechts 0,7 procent is. Het RIVM concludeerde op basis van Amerikaans onderzoek al eerder dat de besmettingskans tussen de 0,1 en 4,4 procent is. Maar er was nog geen betrouwbaar Nederlands onderzoek gedaan.

 

Tsjaa, om nu een onderzoek onder 146 mensen een betrouwbaar onderzoek te noemen B) ... ?!

 

Uiteindelijk bleek slechts één patiënt besmet met Lyme.

 

Je zou maar net die ene zijn, nee hoor, Mamma vindt dit echt een afdoener. (schrijf je dat zo ??)

 

Nou en die ene is dan zeker eentje van ons, kan me er echt weinig bij voorstellen. Bovendien vind ik het geen representatief onderzoek, omdat er vele mensen zijn die NIET naar een arts gaan of GEEN teken laten onderzoeken...

 

***

 

Als het werkelijk minder gevaarlijk is, waarom adviseren ze eenieder dan toch steeds zich in de natuur tijdens het wandelen te bedekken :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zien regelmatig teken na een zoektocht naar een cache. We schuiven ze van onze handen of armen en daar is het mee gedaan. Toch was een grote rode plek op mijn been wel heel vreemd. Die plek werd steeds groter en zag er raar uit. Maar ik heb nooit echt een teek op mijn been gezien. Niet zoals bij onze kat waar ik regelmatig de teken (volgezogen) uithaal. Na onderzoek op internet en plaatjes van huiduitslag bij de ziekte van Lyme, toch maar even bij de huisarts langs. Ja dit was duidelijk een voorbeeld van de ziekte. Ik kreeg een antibioticakuur van 2 weken. En ik hoop dat het hiermee opgelost is. En dat ik niet over een paar jaar allerlei klachten krijg. Maar ik houd het nu allemaal wel heel goed in de gaten en bij een rode plek (met rand) zal ik direct de huisarts bezoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zien regelmatig teken na een zoektocht naar een cache. We schuiven ze van onze handen of armen en daar is het mee gedaan. Toch was een grote rode plek op mijn been wel heel vreemd. Die plek werd steeds groter en zag er raar uit. Maar ik heb nooit echt een teek op mijn been gezien. Niet zoals bij onze kat waar ik regelmatig de teken (volgezogen) uithaal. Na onderzoek op internet en plaatjes van huiduitslag bij de ziekte van Lyme, toch maar even bij de huisarts langs. Ja dit was duidelijk een voorbeeld van de ziekte. Ik kreeg een antibioticakuur van 2 weken. En ik hoop dat het hiermee opgelost is. En dat ik niet over een paar jaar allerlei klachten krijg. Maar ik houd het nu allemaal wel heel goed in de gaten en bij een rode plek (met rand) zal ik direct de huisarts bezoeken.

 

 

Helaas is dit de meest gemaakte fout, maar zo`n rode kring hoeft niet te betekenen dat je de ziekte van Lyme hebt en het niet krijgen van die kring betekent dus ook niet dat je geen Lyme kan hebben. En helaas van dat laatste weet ik alles van. Ik heb nooit een kring gehad, maar kreeg in februari wel te horen dat ik Lyme heb.

 

En ook honden kunnen de ziekte van Lyme krijgen, alleen schijnen zij er minder last van te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...