Spring naar bijdragen

Teken !!!!!


Polmske

Aanbevolen berichten

Is dat niet het gebied van de arts :eek: .

 

Dat zou je zeggen, maar mijn ervaring is dat de meeste artsen zelf niet weten wat ze met Lyme moeten doen.... :eek:

 

Misschien dat ze er dan dit draadje maar even op na moeten slaan :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

@ Kwadraat.....Er zijn 2 richtlijnen in de artsenij. De CBO en de ILADS.

Probeer een kuur te regelen via de huisarts volgens de ILADS normen. Dit is de langdurige kuur in hogere doses.

Alle fora die gaan over Lyme disease zijn het erover eens dat de richtlijnen volgens de CBO niet afdoende zijn om Lyme disease te bestrijden.

Ik heb 2 linken voor je. Lees ze maar eens door. Hier worden ook de behandelmethoden van de 2 richtlijnen besproken.

 

http://www.borreliose.nl

 

en

 

http://www.lymevereniging.nl

 

De testen van het lab in Duitsland (Keulen) staan bekend als zeer betrouwbaar.

In Weert (Limburg) is ook een lab dat test op Borrelia.

Beiden worden echter niet vergoed door de ziektekostenmaatschappij.

 

Alles hierover is te vinden op bovenstaande linken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@molletjuh zal zo die linkjes doornemen.

 

Praten als brugman, het mocht niet helpen.

Ik: Wat is er dan zo erg aan die hogere dosering?

Zij: Je krijgt er maagklachten van. Het is slecht voor je lever.

Ik: Dan drink ik 2 biertjes minder op een dag en die maagklachten neem ik

voor lief.

 

Ook het argument dat 30-62% met de cbo-richtlijn binnen 3 jaar weer

recidiveert vond ze niet steekhoudend genoeg.

Zij: je zegt vaak tekenbeten te hebben gehad. Dat zal dan ook in de toekomst

wel gebeuren. Dus als het weer optreedt hoeft dat niets met de oude te maken

te hebben.

Kan gedeeltelijk kloppen .

 

ik Maar wat is er dan zo erg aan die iets hogere dosering? Ik vroeg om 300

ipv 200 en de ilads geven als richtlijn 400-600!

 

Zij: Ik mag niet anders dan conform de richtlijnen uitschrijven.

 

Weer een ander stuk tekst erbij dat er al veel artsen een hogere dosering

uitschrijven.

Is dat niet het gebied van de arts :crybaby:.

Arend je had gelijk alleen zijn de artsen niet gelijk.

 

Het mocht haar niet vermurwen.

 

Nu heb ik voor 16 dagen 200 mg Doxycycline gekregen. Beter dan de richtlijn van 10 dagen of

2 weken maar niet veel meer.

 

Nou ja misschien heeft ze gelijk maar ik had graag iets meer zekerheid

ingebouwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook bij mij is deze week toch Lyme vastgesteld.

Ik had tijdens mijn vakantie in Noorwegen ineens een vreemde blaar op de binnenkant van mijn bovenarm.

De blaar voorzichtig doorgeprikt en ontsmet, maar er ontstond een ontsteking, leek het, en de plek werd steeds groter, roder, dikker en warmer. Ik dacht eerst dat het ontstoken was geraakt door het doorprikken, maar ik had er verder niet echt veel last van dus ik ben pas bij thuiskomst naar de huisarts gegaan omdat het maar niet beter werd. Wel had ik er in de vakantie een foto van gemaakt voor de zekerheid om eventueel te laten zien.

De huisarts dacht dat het een allergische reactie was op een insectenbeet, maar geen Lyme!!

Medicijnen tegen die allergische reactie hielpen niet, maar de ontsteking kon ook langzamer genezen dan 'normaal' omdat ik diabeet ben. Doordat de plek soms toch bleef jeuken en maar groter werd ben ik weer terug gegaan naar de arts en ben ik nu dus positief getest.

Mij werd door de arts gevraagd of ik me ziek voelde/klachten had, dat was niet echt het geval. Wel had ik wat vage klachten o.a. vermoeidheid en temperatuursensaties (ander woord voor opvliegers), maar die horen ook 'bij de leeftijd', die heb ik dus niet als zodanig herkend.

Het hoeft dus niet enkel een rode kring te zijn, een blaar kan ook (heb ik inmiddels ook op internet gelezen).

Voor zover ik weet had ik van mijn leven nog nooit een teek gehad, maar na die blaar heb ik 2 teken op mijn armen gehad.

Nu gebruik ik 3 weken lang 2x daags doxycycline 100 mg.

 

Eugeni

Link naar opmerking
Deel via andere websites

N.a.v. dit bericht:

Aardig artikel.

't Valt schijnbaar best mee met die bee(s)tjes

Mijn reactie:

Tekenbeet blijkt minder gevaarlijk

DVHN | Gepubliceerd op 22 september 2008, 14:35

Laatst bijgewerkt op 22 september 2008, 18:59

 

-knip-

De kans ziek te worden van een tekenbeet is veel kleiner dan gedacht. Dat stelt de Amelander huisarts Jac Jacobs na een onderzoek onder 146 mensen, waarvan de uitkomsten zijn gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

 

-knip-

De onderzoekers concluderen dat de kans op het krijgen van de ziekte van Lyme slechts 0,7 procent is. Het RIVM concludeerde op basis van Amerikaans onderzoek al eerder dat de besmettingskans tussen de 0,1 en 4,4 procent is. Maar er was nog geen betrouwbaar Nederlands onderzoek gedaan.

Tsjaa, om nu een onderzoek onder 146 mensen een betrouwbaar onderzoek te noemen :eek: ... ?!

 

Uiteindelijk bleek slechts één patiënt besmet met Lyme.

Je zou maar net die ene zijn, nee hoor, Mamma vindt dit echt een afdoener. (schrijf je dat zo ??)

 

Nou en die ene is dan zeker eentje van ons, kan me er echt weinig bij voorstellen. Bovendien vind ik het geen representatief onderzoek, omdat er vele mensen zijn die NIET naar een arts gaan of GEEN teken laten onderzoeken...

 

***

 

Als het werkelijk minder gevaarlijk is, waarom adviseren ze eenieder dan toch steeds zich in de natuur tijdens het wandelen te bedekken :crybaby:

 

*******

 

Nadien hebben diverse medecachers hier te kennen gegeven dat ze ook Lyme hebben opgelopen !!

 

We zouden eens een linkje naar dit topic kunnen plaatsen bij de onderzoekers van bovenstaande link, want zeg nou zelf :

Uiteindelijk bleek slechts één patiënt besmet met Lyme.

Me Hoela ! Erg naief...

 

Voor iedereen beterschap en een snel herstel toegewenst en blijf vooral posten allemaal, want het blijft ook erg leerzaam om van "onszelf cachers" hier de ervaringen te kunnen lezen. (medicatie, blaren ... -> wanneer ik tegenover mijn huisarts zit, zal hij me moeilijker de mond kunnen snoeren als ik goed kan onderbouwen welke kant ik op wil kwa behandeling, voor zover je zelf iets in de melk te brokkelen heb).

 

Toch maar eens langsgaan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hm, nog vreemder is, dat wanneer ik een van de voorgaande linken doorlees, ik de volgende tekst te lezen krijg:

 

Dat het krijgen van de ziekte van Lyme door een tekenbeet een reëel gevaar is, blijkt uit onderzoek van het RIVM. Huisartsen hebben in 2005 bij circa 17.000 mensen in Nederland de ziekte van Lyme vastgesteld.

Dus lekker verhaal nogmaals van die ene patiënt !

 

***

 

Hier kun je trouwens een checklist vinden met symptomen....

bewerkt door IkbenMamma
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kwadraat......wat jij ondervonden hebt is dus een typisch voorbeeld van een arts die de CBO richtlijnen volgt.

Jeeminee. !!!

Dit soort kwesties staan ook uitvoerig beschreven op beide sites.

Volhouden en aandringen. Geef je arts het adres van bovenstaande links. Vraag advies op het forum aldaar.

Het is een welbekend probleem dat artsen er niet aan willen en stoicijns de mindere richtlijn volgen.

Ze mag zeer zeker afwijken van de richtlijn. Ik kan daar zo boos om worden als een arts met zo'n flutsmoes aankomt.

Stap desnoods over op een andere huisarts.

 

En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar dan moet je alle AB zelf betalen. Op zich vallen die kosten wel mee

en veel mensen hebben baat bij een dergelijke behandeling. Lees het forum van de site maar eens door.

 

Toegegeven, AB is slecht voor je maag. Maar Lyme is vele malen kwalijker.

En als je weer opnieuw een tekenbeet oploopt kan je wederom Lyme krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Zitawalk, hoe kwam je dan op het idee om je te laten testen op lyme?

Ik voelde mij al weken grieperig, last van mijn gewrichten, liep maar te hoesten en meer van dat soort ongemakken. Eerst is mijn bloed onderzocht op algemene bloedwaarden, die bleken allemaal goed te zijn. Volgens de huisarts mankeerde ik niets. Omdat ik vorig jaar 2 teken heb verwijderd, maar nooit een kring had gehad, kon het volgens mijn huisarts nooit Lyme zijn.

Omdat mijn moeder een neurologische afwijking in haar rug heeft en daardoor nu bijna niet meer kan lopen, wat waarschijnlijk het gevolg is van een tekenbeet van een jaar of 30 geleden, wilde ik echt de zekerheid hebben dat ik niet besmet zou zijn. Daarom heb ik op eigen verzoek mijn bloed in Weert bij ProHealth laten testen. De huisarts wilde er alleen maar aan mee werken voor mijn gemoedsrust. Na twee weken kreeg ik de uitslag via de huisarts, zij is toen wel erg geschrokken toen bleek dat ik toch met de borrelia bacterie besmet was en dus Lyme heb.

Ook mijn huisarts wilde alleen maar via e CBO richtlijnen testen, maar gelukkig een internist (bij wie ik ook kom voor mijn schildklier) wilde het wel proberen met een tweede kuur.

 

Voor iedereen die twijffelt, je kunt altijd met ProHealth bellen, zij geven ook advies. Ik heb hun in juli nog aan de telefoon gehad, toen waren zij bezig met het samenstellen van informatiepakketten voor artsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dat niet het gebied van de arts :blush:.

 

Toen bij mij bleek dat ik antistoffen had en dus waarschijnlijk ook besmet was, wilde mijn huisarts eerst 6 weken afwachten en dan oppnieuw testen. Een dag later belde hij op dat dat toch geen goed idee was en hij wilde me 6 dagen 100 mg. voorschrijven. Ik ben toen met een stapel prints van de Lymesite naar hem toegegaan en hij heeft er toen 3 weken 200 mg van gemaakt. Maar verder wilde hij niet gaan en gaf me de verzekering dat daarna alles over zou zijn.

Een paar weken heb ik me weer laten testen en er bleek dat ik geen Lyme meer zou hebben. Maar wat is zekerheid bij deze test?

 

 

Hans - Finbar.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Zitawalk: interessant zou zijn om je hond eens te laten testen op Lyme. (Ik neem aan dat je een hond hebt?).

 

Nav je opmerking zelf maar even de dierenarts gebeld, aangezien Mamma ook nog één hond over heeft en al die jaren (13) twee honden had. (De laatste twee jaren is het verwijderen van teken een frequentere bezigheid gebleken !)... Dus:

 

Even gebeld.

 

Borrelia bepaling via een laboratoium kost al gauw zo'n 34,75 (Bij ons nog het consult 31 en bloedafname 20 euri's erbij).

 

De bacterie die de ziekte van Lyme kan overbrengen wordt alleen via teken zelf overgebracht en gaan dus niet van mens op mens, van hond op hond, of van hond op mens/ mens op hond (Ik had ook wel eens anders gehoord en dacht via bloedcontact van de hond, dat het overgebracht kan worden...)

 

De bacterie zelf kan al binnen 18-24 uur worden overgebracht. (Maar we hebben hier op het forum al kortere tijden gehoord !!).

 

Er zijn geen typische symptomen voor de hond: maar ter vergelijking kunnen dezelfde symptomen als bij mensen optreden, behalve de rode kringen in het beginstadium.

 

De dierenartsassistente had het via het www opgezocht

http://www.whgdierenartsen.nl/

Vervolgens de Bibliotheek aanklikken en bij de L -> Lyme opzoeken.

 

Iemand nog meer ?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag een second opinion gehaald bij een schoolvriend van mij. Een persoon waarvan ik weet dat hij niet klakkeloos achter de meute aanloopt maar zeker zelf ook nog nadenkt. Die vond het een goede hoeveelheid. Overigens had hij de door mij toegemailde linkjes nog niet gelezen gezien de snelheid waarmee hij terugbelde.

 

Het probleem zit hem wellicht ook meer bij Stadium 2 en Stadium 3. Daar hebben we te maken met mensen met klachten en die worden onderbehandeld beschouwd. De Ilads richtlijnen lijken door te willen behandelen tot het over is. Bij stadium 1 is de klacht de rode kring en die zal wel weg zijn aan het eind van de kuur. En daar waar in het stuk van Klusman gesproken wordt over een percentage van 30-62% dat recidiveert is mij niet duidelijk over welk stadium ze het hebben. Kan stadium 1 daar ook onder vallen. Vallen mensen die nog geen klachten hadden maar alleen een rode kring onder de groep recividisten?

Bijkomend probleem is dat je op de fora (ik heb ze echt nog niet uit hoor :-) ) de zwaardere / schrijnender gevallen te lezen krijgt. Ik lees nog nergens dat iemand met een rode kring na 2 weken AB daarna al x jaar klachten vrij is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...