Spring naar bijdragen

Bestaat er een kwaliteits keurmerk?


medman

Aanbevolen berichten

Post hem even bij newbies, aangezien ik dat ben, en met de opmerking dat ik met de zoektermen "rating", "kwaliteit" e.d. topics met dermate veel pagina's krijg dat het ontmoedigt om die eerst allemaal door te lezen om te weten of mijn vraag al ergens anders in het forum staat. If so, excuse me...

 

Mijn vraag:

Kan er door geocachers ook een "cijfer" worden gegeven aan elke gelogde cache, waarin men de kwaliteit of originaliteit ofzo van die specifieke cache kan aangeven, waardoor een soort hitparade met meest populaire/gewaardeerde caches wordt gecreeerd? Liefst natuurlijk vanuit de geocaching.com site zelf.

 

Een soort keurmerk a la Michelin sterren?

 

Leek me wel een aardige toevoeging, maar zo voor de hand liggend dat ik nog steeds vermoed dat er wel iemand anders al ooit over begonnen is, if so dan nogmaals excuse me.

 

Het benieuwt me wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nou er zal heus wel al een topic over bestaan, maar zoveel excuses dat het je al vergeven is als je vraag "dubbel" zou zijn. :blush:

 

Om op je vraag terug te komen. Nee, er is geen rating voor caches op geocaching.com of geocaching.nl

 

Zo op het eerste gezicht lijkt zoiets leuk, maar de betrouwbaarheid is dan van zoveel factoren afhankelijk dat het voor mij geen waarde heeft.

Ik denk dat je al lezend veel waarde info uit de logjes kunt halen.

 

Ik denk dat een rating hetzelfde effect heeft als een songfestival. Geef jij mij 12 punten, dan krijg je dat ook van mij. :)

 

Even een aanvulling.

 

Het maakt ook niets uit. Ooit zul je ze allemaal moeten doen om nog wat nieuws te vinden :)

En verder is het vooral een "hear/Say"

Kreeg gisteren een telefoontje van een cacher die iets bij een van mijn caches niet kon vinden en die wist me meten te vertellen dat een nieuwe cache in de buurt van de mijne ook een hele mooie was. Dus die staat bij mij genoteerd als ToDo dit jaar :angry:

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou er zal heus wel al een topic over bestaan, maar zoveel excuses dat het je al vergeven is als je vraag "dubbel" zou zijn. :)

 

Om op je vraag terug te komen. Nee, er is geen rating voor caches op geocaching.com of geocaching.nl

 

Zo op het eerste gezicht lijkt zoiets leuk, maar de betrouwbaarheid is dan van zoveel factoren afhankelijk dat het voor mij geen waarde heeft.

Ik denk dat je al lezend veel waarde info uit de logjes kunt halen.

 

Ik denk dat een rating hetzelfde effect heeft als een songfestival. Geef jij mij 12 punten, dan krijg je dat ook van mij. :)

 

Even een aanvulling.

 

Het maakt ook niets uit. Ooit zul je ze allemaal moeten doen om nog wat nieuws te vinden :)

En verder is het vooral een "hear/Say"

Kreeg gisteren een telefoontje van een cacher die iets bij een van mijn caches niet kon vinden en die wist me meten te vertellen dat een nieuwe cache in de buurt van de mijne ook een hele mooie was. Dus die staat bij mij genoteerd als ToDo dit jaar :)

 

Duidelijk, kan me ook goed vinden in je redenering. "Elkaar beoordelen" is in de praktijk meestal niet zo objectief en eerlijk als je zou wensen, en dan heeft het hele systeem ook geen zin. Hou ik het toch bij wat je zoal leest in de logjes als je een cache pagina doorkijkt inderdaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt natuurlijk ook nog de bookmark-lists van bepaalde gebruikers. Die daarmee aangeven welke caches (al dan niet voor een specifieke doelgroep) aantrekkelijk zijn!

 

Maar verder lees vooral de logs en ach ja er zijn zat mooie caches en bij mij is zelfs zo dat caches waar ik niet veel van verwacht, vaak toch de mooiste zijn! En eigenlijk is elke cache wel een must-do. Niet dat het mij gaat om de punten, maar toch leuk als je een dagje er voor uittrekt er een flink aantal vind!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er bestaat zoiets als 'Free Cache Stats'. Een tellertje voor op een cachepagina met een knop waar je op kunt klikken om de cache een beoordeling te geven. Dit komt van http://www.keenpeople.com.

Sommige cacheplaatsers gebruiken dit bij hun caches, zie bij(willekeurig)voorbeeld deze.

 

Er zijn zo veel factoren die een cache leuk of minder leuk maken, dat zo'n beoordeling volgens mij zinloos is.

Als light-cacher heb ik al geniale puzzels gezien met een minder spannende ontknoping en simpele micro's die juist weer op een geweldig leuke manier verstopt waren. Hoe beoordeel je dat?

Laatst nog een cache gedaan in duister, storm en regen, ik geniet er nu nog van na. Iemand anders vindt dezelfde cacheroute misschien maar een gewone, zij het aardige, wandeling.

Ook de cache inhoud zou kunnen leiden tot verschillende beoordelingen. Hier kan de cacheplaatser ook maar in beperkte mate iets aan doen.

Kortom, vorm je eigen oordeel. :thumbup:

bewerkt door Blurk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt natuurlijk ook nog de bookmark-lists van bepaalde gebruikers. Die daarmee aangeven welke caches (al dan niet voor een specifieke doelgroep) aantrekkelijk zijn!

 

Maar verder lees vooral de logs en ach ja er zijn zat mooie caches en bij mij is zelfs zo dat caches waar ik niet veel van verwacht, vaak toch de mooiste zijn! En eigenlijk is elke cache wel een must-do. Niet dat het mij gaat om de punten, maar toch leuk als je een dagje er voor uittrekt er een flink aantal vind!

 

 

Helemaal mee eens :thumbup:

Ook wij hebben een bookmark-list (Bookmark list van de spetters) waarin we aangeven dat onze kinderen die cache erg leuk vonden. Uit de in de bookmark genoemde bouwjaren van de kinderen en de datum van loggen kan je dan achterhalen hoe oud de kinderen waren op het moment van loggen. Zo weet je dat kinderen van "die leeftijdsklasse" de cache (mogelijk :crybaby: ) leuk vinden.

 

 

Maar het lezen van logs zegt toch wel het meeste over een cache denken wij!

 

 

Happy caching, de spetters

bewerkt door de spetters
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op www.geocaching.nu heb je zoiets. Maar of het werkt...?

 

Daar heb ik maar een copy paste voor nodig :thumbup:

(die gaat trouwens over ranking)

Rank Cacher Gevonden Totaal Caches Laatst Gevonden

1 Willxii Carrotte 1691 1793 2005-11-20

 

De statistieken zijn blijkbaar vorig jaar voor het laatst bijgehouden...

en ook veel van de waarderingen zijn voor oude caches. Jammer want juist recenter zijn er veel toppers bijgekomen.

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het beste kwaliteitssysteem bestaat al.

 

De logjes...

 

Verder heb je volgens mij niets nodig om te beoordelen of de cache leuk is, of het moeten de sterke verhalen van een medecacher zijn.

bewerkt door Vinnie1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het beste kwaliteitssysteem bestaat al.

 

Ook dat is zeer twijfelachtig!

Ik heb toch zelf wel aan den lijve mogen ervaren dat bepaalde sentimenten en ressentimenten de inhoud, toon en lengte van een log knap negatief :D , maar ook knap positief :thumbup: kunnen beinvloeden !

Subjectiviteit is niet uit te sluiten , dus objectieve logs .... ?

 

Kortom: het enige juiste kwaliteitssysteem is je eigen waarneming en ervaring.

 

Als iedereen juicht zal het overigens wel een mooie zijn!

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De logjes geven de beste indicatie, inderdaad, denk ik. Het blijft allemaal heek persoonlijk. Wat een team met kleine kinderen leuk vindt hoef ik nog niet leuk te vinden en andersom.

En ook blijft het subjectief: ik persoonlijk heb een gruwelijke hekel aan 1 bepaalde cache waarbij je zodanig moet klauteren om erbij te komen dat je een ladder of een aap moet meenemen. Anderen vinden dat weer geweldig. En sommige puzzels die ik erg leuk vind worden door anderen weer niet erg gewaardeerd. Kortom: doe ze gewoon en beleef het zelf!

 

Happy hunting!

bewerkt door knijn2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De logjes geven de beste indicatie, inderdaad, denk ik. Het blijft allemaal heek persoonlijk. Wat een team met kleine kinderen leuk vindt hoef ik nog niet leuk te vinden en andersom.

En ook blijft het subjectief: ik persoonlijk heb een gruwelijke hekel aan 1 bepaalde cache waarbij je zodanig moet klauteren om erbij te komen dat je een ladder of een aap moet meenemen. Anderen vinden dat weer geweldig. En sommige puzzels die ik erg leuk vind worden door anderen weer niet erg gewaardeerd. Kortom: doe ze gewoon en beleef het zelf!

 

Happy hunting!

 

 

Het linkje voor de betreffende cache waar hierboven over gesproken wordt:

 

Het Oude Zwembad

 

Veel plezier ermee :D

 

 

(Morgen is hij weer online)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij lijkt het op zich wel een goed idee (los van de reeds genoemde "voors en tegens")

 

Het lijkt mij iets makkelijker een "leuke", "spannende" of specifieke "kinder" cache te selecteren als daar ranglijsten voor zouden bestaan.

 

Als ik bijvoorbeeld op zoek ben naar een "leuke" cache is er geen leidraad die mij naar alleen maar "leuke" caches brengt. (En uit een top 10 b.v. selecteert het nu eenmaal eenvoudiger dan willekeurig een cache selecteren en dan de logjes lezen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is over dit onderwerp (het beoordelen van caches, dus niet het ranken van cacheRs) al heel veel te doen geweest op de forums van gc.com. Veel na- en voordelen zijn daar uitvoerig besproken.

Volgens mij is als 'tussenoplossing' gekozen voor het implementeren van de Bookmark lists.

In de UK heeft men een, mijns inziens goed werkend, systeem gebouwd. Je geeft, als je dat wilt, elke cache die je hebt gedaan 1 tot 5 sterren. Als veel cachers dat doen ontstaat vanzelf een soort gemiddelde voorkeurs-ranking.

Natuurlijk zijn er verschillen in smaak, en caches zijn vaak ook leuker als de zon schijnt, maar ik denk dat de wet van de grote getallen hier goed helpt. Ook vond ik het zelf niet erg de caches die ik heb gedaan en niet zo interessant vond, een wat lagere rating te geven. Zo komen de echt leuke caches vanzelf bovendrijven.

Je kunt in de UK ook (regionaal) zoeken op de 'hoogst gewaardeerde caches'.

 

Zie deze URL: http://stats.geocacheuk.com/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...