Spring naar bijdragen

Hoezo Staatsbosbeheer Positief??


Aanbevolen berichten

Ben net thuis en vond onderstaande mail in mijn mailbox:

 

knip

 

ou u mij daar alstublieft over kunnen bellen? Ik ben bereikbaar via onderstaand nummer. Dank alvast voor uw snelle reactie! Met vriendelijke groet, Milouska Meulens Redactie Jeugdjournaal  *** nummer verwijderd ***

 

knip

 

 

lteunis

 

 

I stand corrected :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ter aanvulling: ik heb in overleg met Chief Joseph, Hawkeyes en Mumzle uitgebreid met Milouska gesproken. De conclusie was dat er geen verhaal was. Er zijn heldere afspraken, Mumzle en ik zijn contactpersonen voor het geval er iets mis is en de afgelopen twee jaar is er maar een incident geweest, verder loopt het goed. Milouska heeft daarna met Joke Bijl van SBB gebeld en kreeg daar hetzelfde te horen. Ze hebben het item daarom afgeblazen: het jeugdjournaal heeft in het verleden al eens aandacht aan het fenomeen geocaching besteed, nu dit een storm in een glas water blijkt is er geen nieuws te melden.

 

EditieNL heeft vanavond Coert Donkers (SBB) in het programma, die eveneens vertelt dat er helemaal geen probleem is.

 

De Telegraaf heeft Jouke Schaapsma op het verhaal gezet, die door Chief Joseph naar mij is doorverwezen. Toen Joseph en ik later contact hadden kregen we de indruk dat Jouke probeert er nog iets spannends van te maken. In het forum is leesvoer genoeg te vinden om er een smeuig verhaal van te bakken... We zien het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanx GertJan,

 

Goed, dan is het dit keer een storm in een glas water. OK, prima. Toch blijven er ook vragen bij ons te over. De vele verhalen hier op het forum zeggen genoeg.

Het lijkt allemaal zo geheimzinnig te gaan bij SBB voor wat geocaching betreft.

Verder horen we natuurlijk van jullie ook bitter weinig en zijn jullie al diverse keren aangeroepen hier.

Er zijn nog problemen genoeg met het SBB. Niet over caches die al liggen maar om er maar zo eentje geplaatst te kunnen krijgen. Het lijkt vel willekeur.

De ene cacher lukt het om toestemming te krijgen voor allerlei caches, de ander kan voor een simpele aan een fietspad nog geen milimeter toestemming krijgen.

Menw erkt gewoon per regio verschillend, misschien wel per buro of boswachter verschillend.

Waarom niet gewoon een: Je krijgt toestemming mits..... En dat geldt voor het hele land.

Duidelijkheid is waar we om vragen.

Je bent mooi gen**id als je een grillige norse SBB medewerker aan de lijn hebt die zegt dat hij niet wil meewerken aan dit soort kinderachtige spelletjes......

 

Hetzelfe geldt voor de verhalen dat men de ene keer eerst een boswachter van geld moet voorzien om toestemming te krijgen... en de andere keer men blindelings toestemming krijgt. Ja hoor, prima.....

 

Evert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt Kruimel, dat komt door de autonomie van de boswachter. SBB landelijk staat positief tegenover geocaching. Ze zien recreatie als een van hun kerntaken, en zijn graag bereid mee te werken. Het laatste woord ligt echter altijd bij de plaatselijke boswachter, die het terrein goed kent en dus het beste kan beoordelen of de lokatie zich leent voor een cache. Nu zijn boswachters ook mensen, en dan kun je dus iemand treffen die de hakken in het zand zet zodra een GPS in beeld komt. Mumzle heeft vandaag met SBB afgesproken dat er een stukje op de SBB website komt, en in het SBB blad, dat gezamenlijk met Mumzle wordt opgesteld en waarin staat dat er goede afspraken zijn (en wat die zijn) en dat er verder niets aan de hand is. Misschien dat dat ook bijdraagt aan een beter begrip bij de lokale boswachter. Later vanavond zal Mumzle hier nog een postje aan wijden in deze thread; hij kent alle details, ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn GertJan,

 

Dan zou het ook wellicht leuk zijn als de afspraken die gemaakt zijn, eens online komen.

 

Er wordt hier op het forum nog wel eens naar gevraagd.

 

Tja, je zal maar die ene provinciale lokale norse boswachter in jouw gebied hebben zitten. Zoals ik al eerder schreef, dan ben je mooi gen**id.

 

Het zou dan toch leuk zijn ze te wijzen op de liggende afspraken en het zou ook prettig zijn dat we bij zo'n onwelwillende boswachter dus ergens anders terecht kunnen met een verzoek tot toestemming.

 

De boswachter kent zijn gebied, maar een redelijk normaal denkend mens weet ook wel wat er in zijn omgeving te koop is aan natuur.

 

Als het voor wat de vegetatie of de bewoners van het perceel niet goed is, dan is dat ok en dan kan men wel met een alternatief komen.

Maar meestal staat dat al aangegeven in het bos.

 

Dus gewoon een, ja je hebt toestemming..... mits je aan deze voorwaarden voldoet.

 

Maar goed, ik verval in herhaling. (Zit eigenlijk te wachten op Ronald Heirbaut op TV Gelderland....)

 

Groet

 

Evert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat we, als Stichting Geocaching, vandaag met diverse journalisten werden geconfronteerd ook even ons verhaal:

 

Heden-middag werden we achtereenvolgens gebeld door Editie-NL (RTL4), de Telegraaf en het NOS Jeugdjournaal. Allereerst begrepen we de komotie niet helemaal maar gaandeweg werd ons duidelijk dat het allemaal naar aanleiding van een artikel in de Gelderlander was.

 

We hebben de pers fatsoenlijk te woord gestaan en algemene Geocaching-vragen zo goed mogelijk beantwoord. Over de vragen t.a.v. de natuurbeheerders hebben we onze standpunten duidelijk gemaakt:

 

1) Wij hebben de indruk dat, over het algemeen, de natuurbeheerders redelijk verdeeld zijn over Geocaching en omdat de individuele beheerders behoorlijk autonoom zijn is het vanuit de natuurbeheerders moeilijk om een eensluidend standpunt in te nemen en overleg te voeren met de Geocachers.

 

2) De Stichting Geocaching, in haar huidige vorm, wil (en kan) de Geocachers niet vertegenwoordigen in overleg met de natuurbeheerders. Voor vragen daaromtrent hebben we, na overleg met Zenz, de journalisten naar hem doorverwezen. Zenz heeft het verder opgepakt en daarmee was de kous voor ons af.

 

3) De Stichting Geocaching is nog steeds van mening dat regulering van Geocaching door de natuurbeheerders niet noodzakelijk is. Er zijn geen noemenswaardige incidenten bekend die extra regulering van Geocaching wenselijk maken. Er leeft slechts bij een enkele beheerder de angst dat er mogelijk schade aan de natuur zou kunnen worden toegebracht.

 

Het NOS-Jeugdjournaal kwam al redelijk snel tot de conclusie dat er eigenlijk geen "nieuws" was en dat standpunt delen we. De situatie zoals die er nu ligt is er al jaren en buiten dat er af en toe een beheerder wat stof doet opwaaien is er niks nieuws te melden.

 

Met Editie-NL hebben we slechts even gesproken en ik weet niet of zij er nog aandacht aan besteden.

 

De Telegraaf, in de persoon van Jouke Schaafsma, daarentegen dacht nog even een smeuig verhaal te kunnen bouwen door Zenz en ondergetekende een beetje tegen elkaar uit te spelen. Gelukkig hadden we dat beide redelijk snel door en hebben het gelaten voor wat het was: niets nieuws te melden. We zijn toch een beetje benieuwd of de Telegraaf er nog aandacht aan besteed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben net het stukje op Editie NL gezien!!! Hierbij was ook de boswachter, nu was hij veel positiever. :dribble:

 

 

Ook wij hebben het gezien en misschien word het in de toekomst makkelijker om toestemming te krijgen ,ik moet eerlijk zeggen dat het hier wel moeilijk is!

 

Dus wie weet word onze plek ook nog goed gekeurd!

:thumbup:

Groetjes inkesa(inge)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

SBB amerongen is zeer positief, ik ben met hen twee nieuwe routes aan het maken.

Vandaag was ook RTL4 daar voor een interview en een kort filmpje om het geheel te promoten.

Ik heb daar met plezier aan meegewerkt, en SBB ook.

Dus de meningen zijn nogal verdeeld.

 

Groeten van Geoknarf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat we, als Stichting Geocaching, vandaag met diverse journalisten werden geconfronteerd ook even ons verhaal: [KNIP]

Joseph, goedenavond. (Dat is het nu voor mij)

Standpunt is helder en duidelijk. Eigenlijk ken ik jullie standpunt wel. Er is niets aan veranderd. Voor mezelf denk ik ook zo.

 

Het was precies zoals ik vanmiddag al van Ronald hoorde... Een storm in een glas water. Ach en de Telegraaf is weer lekker aan de gang dus.

Nou ja, liever de telegraaf dan een echte krant :thumbdown:

 

Ik ieder geval goed dat het jeugdjournaal er geen brood in zag.

Kun je nagaan, wat een stukkie in een regionaal dagblad allemaal teweeg kan brengen.

En eens in de zoveel tijd krijg je dit weer opnieuw. En even zo vaak trap ik er weer in en reageer ik weer met een epistel van hier tot ginder.

Wat blijft is dat waar rook is, vuur is. SBB kan alles wel weer resetten :eek: maar er zijn er teveel eigengereid bezig wat jij eigenlijk al aanhaalde.

 

Ik wil nu ook wel eens duidelijkheid en openheid. Lijkt me toch niet zo moeilijk. Maar ja, wie ben ik (Kruimel dus)

Dan zou het ook wellicht leuk zijn als de afspraken die gemaakt zijn, eens online komen.

 

http://www.geocaching.nl/dummies/richtlijnen.php#Afspraken

Bedankt GertJan. Wat mot ik zeggen? Staat dus gewoon online op de site. Tenminste, als je de plek weet te vinden. Ik zal het morgen eens nalezen. In ieder geval de URL ook opslaan.

Er wordt zo nu en dan hier op het forum wel eens naar gevraagd.

Ik zie wel dat de update in 2004 was. Is er daarna geen overleg of iets dergelijks geweest? Dan lijkt het alsof "de zaak rond is". Wat naar mijn bescheiden mening niet het geval is, gezien de vele "klachten"al dan niet terecht.

 

Groet

 

Evert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste geocachers

 

Wat zijn we met z’n allen toch licht ontvlambaar! Ik viel na het lezen van de vele stukjes, van de ene verbazing in de andere.

 

Allereerst en het meest ben ik verbaasd over het feit dat we een stukje tekst, waarvan niemand van ons weet wat daarvan de (werkelijke) waarheid is, gaan gebruiken als middel om onze grieven weer eens even te uiten. Dat hebben dan ook velen met verve gedaan. Ik citeer hier een aantal stukjes (zonder naam; als je wilt weten wie, zoek je het maar op):

- ik vraag me ook af wat de contacten met Staatsbosbeheer voor zin hebben;

- de heren boswachters racen in hun landrovers door de bossen;

- wat mij betreft gaan we ondergronds want overleg voeren met een organisatie die je dan achteraf zo het mes in de rug steekt druist sterk in tegen mijn principes;

- In elk geval veroorzaakt het bijna dat je steeds maar achterom gaat lopen kijken als je in het bos wandelt;

- De pot verwijt dus de ketel;

- gooi die afspraak maar over de schutting misschien hebben de buren er wat aan;

- ik snap niet dat ze zo moeilijk doen;

- Jammer dat er mensen zijn die onze hobby anders zien;

- Verbaast me niet dat een ongeorganiseerd zooitje als SBB zichzelf weer eens tegenspreekt;

- …… dan een geschreven papiertje van een nietszeggende instelling waarvan het overkoepelende orgaan ook niet weet welke regeltjes ze zelf hebben opgesteld;

- Steeds weer dat gekl**i door enkele van die gasten van het SBB die schijnbaar niet meer achter hun buro vandaan komen en inmiddels het internet ook proberen te ontdekken en dan ineens een "nieuwe" type wandelaar ontdekt hebben die iets vreemds doet in hun o zo heilige bosjes;

- Vreemde vervelende vogels lopen er rond bij het SBB;

- En dan zit er naar het schijnt, zo'n krentekakker te zeiken over een paar mensen die met een GPS lopen en meer gevoel voor de natuur in hun linkerpink hebben dan die krentekakker in zijn hele lijf, een enkele daargelaten.......;

- ……..maar binnen de bureaucratische organisatie van SBB weten ze van elkaar niet wat ze doen en is er ook (nog) geen centrale afspraak over hoe hiermee om gegaan moet worden……

- Waarom die ongenuanceerde negatieve houding van met name Gelders Landschap en nu een lokaal SBB district over het gebruik van GPS voor geocaching;

- GL en SBB kom nu toch eens realistisch tegemoet aan de geocommunity en beschouw ons niet als zijnde de houthakkers in het Amazone gebied.

 

Slechts een enkele geocacher heeft door dat de ‘schrijvende pers’ wel eens uit zou kunnen zijn op een sensatieverhaal. Hoe vaak hebben we nu al niet – op allerlei fronten - kunnen constateren dat een verhaal compleet uit z’n verband is gerukt?

 

Vervolgens worden vragen gesteld en opmerkingen geplaatst, die mij nog meer verbazen:

- het schijnt dat WE ??? harde afspraken hebben ???? met sbb;

- maar ja wie zijn WE en waar staan die harde afspraken;

- Kom eens met een goed verhaal richting ons geocachers. Een eenduidend verhaal dat voor SBB Nederland geldt. Er is hier veel onduidelijkheid;

- Geef ons een naam en adres waar we landelijk terecht kunnen met vragen en opmerkingen en klachten en.... waar het ons om gaat, aanvragen om een cache te mogen verstoppen;

- Misschien is het handiger dat een woordvoerder dit soort dingen naar buiten brengt ???

- Hoog tijd voor de PR persoon of personen van geocaching.nl om zowel met deze journalist als ook met de woordvoerder van SBB (en willicht andere organisaties) rond de tafel te gaan zitten (of nog beter in de natuur te gaan lopen -- geeft ook mooiere plaatjes) en dit grove misverstand voor eens en altijd uit de wereld te helpen

- Goede afspraken zijn noodzakelijk en kunnen blijkbaar ook op regionaal niveau prima gemaakt worden

 

Beste geocachers, ik ga er voor het gemak toch even vanuit dat jullie allemaal weten dat voor het plaatsen van een cache toestemming nodig is van de landeigenaar. Dat zijn nu eenmaal de regels voor het on-line kunnen krijgen va een cache via geocaching.com. Persoonlijk, maar nu praat ik dus ook echt op persoonlijke titel, geef ik er de voorkeur aan dit vooralsnog uitsluitend zo strikt te hanteren in de natuurgebieden van SBB, NM, de Landschappen en eventuele andere natuurorganisaties. Daarbuiten ben je pas echt overgeleverd aan de goden.

 

Zoals jullie weten hebben we een werkgroep geocaching en natuur. Deze probeert zich in te zetten om voor jullie afspraken te maken met de natuurbeheerders. Afspraken, die tot doel hebben om een eensluidend geheel te creëren. Dat gaat echter niet van de ene op de andere dag. Daar is tijd voor nodig. We willen als het ware een overeenkomst, maar die moet wel door beide “partijen” ondersteund worden. En als die “andere partij” nu zo is georganiseerd, dat daar een vorm van “zelfsturendheid” in zit, moeten we dat respecteren. Zelf vinden we het namelijk ook niet leuk als ons wordt verteld hoe we georganiseerd moeten zijn. “Dat maken we zelf wel uit”, hoor ik zo maar een paar mede-cachers zeggen.

 

Ik vind het dan ook jammer dat er op het forum gelijk conclusies worden getrokken aan de hand van het krantenartikel, terwijl de “tegenpartij” daarin niet eens is gehoord. Dat zouden wij zelf ook niet leuk vinden als wij het onderwerp van gesprek zouden zijn. Of wel soms….?

 

Ik heb vandaag veelvuldig telefonisch overleg gehad met de natuurorganisaties. Met SBB heb ik afgesproken dat “wij” (ik als lid van de werkgroep geocaching en natuur) gezamenlijk ‘met een stukje naar buiten komen’ door plaatsing op hun SBB-site. Daarnaast zal hoogstwaarschijnlijk nog weer aandacht worden geschonken in één van de volgende nummers van “Onverwacht Nederland”, de magazine van Staatsbosbeheer.

 

Ik ben zo vrij om het navolgende voor te willen stellen:

- We openen een apart stukje op het forum – Natuur @ Geocaching – waarin vragen gesteld kunnen worden m.b.t. plaatsing van caches in natuurgebieden.

- Daarin wordt een ieder z’n medewerking verwacht. Als iemand afspraken heeft gemaakt, vermeld hij/zij dit, zodat we weten hoe het werkelijk zit.

- De moderator wordt gevraagd hier extra streng te modereren, zodat er geen flamewars of andere onzin ontstaat. Uitsluitend informatief dus!!

- Vragen of twijfels over vragen verzoek ik een ieder te stellen op natuur@geocaching.nl. Door een nieuwe instelling lees ik elke dag de mail, dus je kan snel antwoord krijgen.

- Ik nodig de natuurorganisaties uit om op dit stukje forum ook hun ervaringen met ons te delen, zodat we begrip voor en met elkaar kunnen krijgen over die ontzettend leuke hobby die ons zo bezig houdt.

 

Mensen, wees niet boos over wat ik geschreven heb. Het is een spiegel die ik getracht heb voor te houden. Laten we daar lering uit trekken. En mocht er weer zo’n stukje verschijnen, ga of zelf na hoe dat in elkaar zit of geef mij een mailtje. Dan ‘hoor’ ik de andere partij, voordat we met vooroordelen aankomen. Dat is wel zo netjes.

 

Met vriendelijke geocachegroeten,

 

Ron Mumzle

natuur@gecaching.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mumzle, dat is duidelijk! Ik zie graag iets over natuur@geocaching in dit forum, zodat e.e.a. nog duidelijker wordt.

 

Inderdaad heb ik me ook laten verleiden door de "sensatie"pers. Ik hoop dat ik er uitkom met het Geldersch Landschap. Het zal moeilijk gaan. Mijn 1e verzoek werd bot afgewezen met de mededeling: lees onze borden (daarop staat dat je niet van de paden mag gaan).

 

Ik ga contact opnemen met de regio-manager van GL en hoop er in het aparte stukje in dit forum op terug te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...