Spring naar bijdragen

Hoezo Staatsbosbeheer Positief??


Aanbevolen berichten

Afspraken maken? Allemaal prima en dat is toe te juichen. Maar kom kom, zo simpel is het toch niet? Stel dat ik een cache wil gaan leggen in een natuurterrein bij Utrecht (Heuvelrug bijv.), dan zal ik een afspraak moeten maken met SBB over waar en hoe. Dat is wat geocaching.nl wil. Maar hoe zit het dan met alternatieven? Navicache, terracache, freecache en al die andere mogelijkheden die er zijn. Voor die organisaties ligt die afspraak er niet. In die zin zie ik dan ook niets in afspraken met natuurorganisaties. Want wie maakt nu met wie een afspraak? En wat heb ik daar mee te maken?

Ik denk dat je dat zelf moet bepalen, wil je aan de witte kant van de regels blijven lijkt het me dat je die afspraken moet maken, lap je ze aan je laars dan hoeft dat niet. Aan beide zitten gevolgen vast, maar daarover is al in zoveel draadjes gediscuouwehoerd dat we er denk ik niet vrolijk van worden.

Persoonlijk denk ik dat als we de hobby op een goede manier willen bedrijven, zullen we zo goed mogelijk met het afsprakenbeleid moeten omdaan zodat er in elk geval geen anti hetze gaat ontstaan op den duur.

 

Groeten Kapitein Haak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Afspraken maken? Allemaal prima en dat is toe te juichen. Maar kom kom, zo simpel is het toch niet? Stel dat ik een cache wil gaan leggen in een natuurterrein bij Utrecht (Heuvelrug bijv.), dan zal ik een afspraak moeten maken met SBB over waar en hoe. Dat is wat geocaching.nl wil. Maar hoe zit het dan met alternatieven? Navicache, terracache, freecache en al die andere mogelijkheden die er zijn. Voor die organisaties ligt die afspraak er niet. In die zin zie ik dan ook niets in afspraken met natuurorganisaties. Want wie maakt nu met wie een afspraak? En wat heb ik daar mee te maken?

 

 

Het lijkt mij dat elke organisatie voor haar eigen belangen op komt. Wil je je niet aan de afspraken van geocaching.nl houden? Prima! Maar dan komt je cache niet op de site te staan. Simpel verhaal. En zal je naar een andere (kleinere) organisatie moeten gaan. Maar ook zij komen aan de beurt. Uiteindelijk zal je dan "ondergronds" moeten gaan. Persoonlijk kies ik voor overleg. Volgens mij kan de hobby dan het langst blijven bestaan. Als iedereen maar zijn of haar gang gaat dan is het straks de Geocacher waar op gejaagd wordt. In plaats van op bijv. de stroper.

 

Het artikel uit het Parool heb ik hier geparkeerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar hoe zit het dan met alternatieven? Navicache, terracache, freecache en al die andere mogelijkheden die er zijn. Voor die organisaties ligt die afspraak er niet.

 

Precies. Sterker nog: geocaching.nl heeft geen mogelijkheid (noch de behoefte) om op welke wijze dan ook druk uit te oefenen op de bezoekers van de website om zich aan de regels te houden. Er is geen vertegenwoordiging van 'de' geocachers. En dat maakt het er niet makkelijker op.

 

Er is alleen een aantal geocachers dat in een vroeg stadium heeft gezien dat onze mooie hobby explosief groeide (destijds verdubbelde het aantal cachers elk half jaar) en dat de problemen met beheerders even hard mee escaleerden. We hebben vervolgens veel tijd gestoken in het praten met beheerders en het maken van afspraken die zouden voorkomen dat de deur dicht werd geslagen. Daarbij is steeds aan de natuurorganisaties voorgehouden dat we (= het team) ze (= de geocachers) niet aan een touwtje hebben. Als een voetballer zich niet aan de regels van het spel houdt, kun je 'm een rode kaart geven zodat de rest lekker door kan spelen. Als een fietser zich misdraagt kun je 'm uit de club zetten, zodat de rest er geen last meer van heeft. Als een geocacher besluit zich niets aan te trekken van de afspraken die andere geocachers met natuurbeheerders hebben gemaakt, is er geen enkel middel om daarin te sturen. Of je zou de website helemaal op slot moeten zetten, de caches alleen toegankelijk maken voor 'leden' en met de beheerders moeten afspreken dat cachers zich identificeren met een clubkaart, maar dat is volgens mij iets dat niemand wil. Bovendien zijn er plenty alternatieve websites, en lost het probleem zich dus niet op.

 

Als in het verleden boswachters niet mee wilden werken aan geocaching kwam dat vaak door een gebrek aan informatie. Men dacht dat Geocaching een kwestie was van als een blind paard je pijl achterna gaan om vervolgens een hectare land om te ploegen op zoek naar een verborgen schat. Veel energie is gestoken in het informeren van beheerders; op open dagen, met folders, met talloze gesprekken. Ik denk dat we ondertussen op een punt zijn gekomen dat elke beheerder wel ongeveer weet wat geocaching wél is. Natuurlijk zijn er beheerders bij die het hele spelletje niet zien zitten, en zoiets hebben van 'not in my backyard'. Beheerders zijn net mensen, en ik denk dat we allemaal wel iemand kennen die de lol van geocaching niet inziet. Die mensen zijn echter niet oververtegenwoordigd onder de natuurbeheerders, dus het is te makkelijk om negatieve reacties daaraan toe te schrijven. Beheerders zijn geen boemannen. Als ik nu beheerders spreek die niet mee willen werken komt dat niet meer door gebrek aan kennis, maar door teveel negatieve ervaringen met cachers die zonder overleg maar wat doen. Ervaringen van de beheerder zelf, of van horen zeggen van een collega, want zo werkt dat natuurlijk ook. En eerlijk gezegd werken die ervaringen ook op mij erg demotiverend: de winst van uren overleg kun je soms zo door de plee spoelen als een 'vrije' cacher besluit z'n r**t af te vegen met de afspraken en gewoon maar te doen wat hem goeddunkt, zonder overleg.

 

Maar, zoals al gezegd, er is geen middel om goed gedrag af te dwingen. Het enige dat je dus kunt doen is hopen dat de spelers niet alleen aan hun eigen belang, maar ook aan dat van de anderen denken. En de laatste tijd gaat dat - in mijn waarneming, en naar ik heb begrepen ook bij de beheerders, zo in het algemeen gesproken - juist heel aardig.

 

Iets heel anders: inderdaad kun je op het forum mij roepen tot je een ons weegt. Het spijt me als je op die manier geprobeerd hebt assistentie te krijgen en geen gehoor vond. Ik kom al meer dan een jaar zelden tot nooit meer op het forum. De tijd ontbreekt me, maar de herinneringen aan het forum waren ook niet van dien aard dat ik zin had daarvoor tijd vrij te maken. Sinds een paar maanden heeft Mumzle de actiefste rol als contactpersoon met de beheerders overgenomen. Ik denk dat we met hem een perfecte woordvoerder en vertegenwoordiger hebben voor de contacten met de beheerders. Ik hoop dat de geocaching community zich breed achter hem schaart!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een slag in de rondte:

 

Als het geocache wereldje in Nederland kennelijk zo hard gegroeid is, dat nu de TV en de schrijvende pers over ons heen rolt, wordt het dan niet eens tijd dat we een vereniging gaan oprichten, met contributie en maandblad erbij? En vooral: een goed centraal werkend bestuur, die in de gebeurtenissen zoals gisteren, de belangen van geocaching Nederland optimaal kan behartigen en verwoorden? Ik zie dat journalisten willekeurige cachers hebben benaderd. Erg leuk, maar het zou makkelijker zijn als er één aanspreekpunt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een slag in de rondte:

 

Als het geocache wereldje in Nederland kennelijk zo hard gegroeid is, dat nu de TV en de schrijvende pers over ons heen rolt, wordt het dan niet eens tijd dat we een vereniging gaan oprichten, met contributie en maandblad erbij? En vooral: een goed centraal werkend bestuur, die in de gebeurtenissen zoals gisteren, de belangen van geocaching Nederland optimaal kan behartigen en verwoorden? Ik zie dat journalisten willekeurige cachers hebben benaderd. Erg leuk, maar het zou makkelijker zijn als er één aanspreekpunt is.

Bedoel je dan het volgende: De site geocaching.nl is alleen toegankelijk voor betalende leden, die naar caches kunnen gaan zoeken? "Illegalen" (lees niet leden) kunnen dan de caches niet zoeken en zo ook geen schade aanrichten? Op deze manier kun je afspraken met SBB en andere organisaties hard maken?

 

Als je zoiets wilt, kun je m.i. alleen maar cachen in Nederland en niet op vakantie in het buitenland. Je krijgt dan nieuwe stats, eigen TB's etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoel je dan het volgende: De site geocaching.nl is alleen toegankelijk voor betalende leden, die naar caches kunnen gaan zoeken? "Illegalen" (lees niet leden) kunnen dan de caches niet zoeken en zo ook geen schade aanrichten? Op deze manier kun je afspraken met SBB en andere organisaties hard maken?

 

Als je zoiets wilt, kun je m.i. alleen maar cachen in Nederland en niet op vakantie in het buitenland. Je krijgt dan nieuwe stats, eigen TB's etc.

Zinloos. Cachen doe je bij geocaching.com, terracaching.com, navicache.com etc etc enz. Geocaching.nl is volgens mij nu net geen site waar je kan geocachen. En betalen, waarvoor? Om een cache te kunnen loggen? Volgens mij zijn cachers een vrijgevochten volkje wat zich niet wenst vast te leggen aan een organisatie. Voor geocaching.com duizend anderen.

 

Waar je volgens mij de winst kan halen is wanneer je iets kan bieden aan de nederlandse geocachers waarbij ze voelen dat het hen wat oplevert. Alle afspraken met SBB ten spijt, ik zal uiteindelijk toch met de lokale boswachter in de clinch moeten. Wat kunnen mij al die afspraken dan schelen? Wat ik wil als cacher? Ik bedenk een cache, publiceer dat ding op geocaching.com, de approver controleert en als het in SBB gebied is, stuurt hij hem door naar SBB voor goedkeuring. Dan heb ik winst. Kom ik bij een lokale boswachter, stuurt hij mij naar huis met de melding "langs de gc.nl" kanalen. En voor die service wil ik wel betalen :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar je volgens mij de winst kan halen is wanneer je iets kan bieden aan de nederlandse geocachers waarbij ze voelen dat het hen wat oplevert. Alle afspraken met SBB ten spijt, ik zal uiteindelijk toch met de lokale boswachter in de clinch moeten. Wat kunnen mij al die afspraken dan schelen? Wat ik wil als cacher? Ik bedenk een cache, publiceer dat ding op geocaching.com, de approver controleert en als het in SBB gebied is, stuurt hij hem door naar SBB voor goedkeuring. Dan heb ik winst. Kom ik bij een lokale boswachter, stuurt hij mij naar huis met de melding "langs de gc.nl" kanalen. En voor die service wil ik wel betalen :thumbdown:

 

Met deze redenatie ben ik het eens. Alleen moet je je verenigen om tot zulke afspraken te komen. En verenigen kost nu eenmaal altijd geld. Al is het alleen maar om tijdens overleg een bak koffie o.i.d. aan te kunnen bieden (denk verder aan reiskosten etc.). Als er al mensen bereid kunnen worden gevonden zich sterk te maken voor de hobby van duizenden anderen, dan kunnen wij als duizenden anderen niet verwachten dat zij dat op eigen kosten gaan doen.

 

Ik ben het dus eens met het oprichten van een vereniging (op vrijwillige basis weliswaar) om zodoende onze belangen te kunnen behartigen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem met een vereniging is dat niet alle geocachers op één lijn zitten, dat zou dus uitmonden in steeds weer bestuurscrisis en dan maar nieuwe verenigingen oprichten. Op enig moment zouden we door de bomen het bos niet meer zien, en dat is nu net waar we willen cachen.

Ik zie zeker iets in een instantie die de belangen behartigt en ook een centraal standpunt vertegenwoordigd maar ik ben bang dat we aan onze eigen verscheidenheid tenonder zouden gaan.

Zijn er daarom niet meerdere Geocaching sites?

 

Groeten Kapitein Haak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gooi slechts een balletje op met het idee van een vereniging. Wat mij opvalt dat in elke discussie over goedkeuringen ed. steevast de namen van het SBB, GL en NM genoemd worden. Bij SBB heeft nu kennelijk iemand op persoonlijke titel gesproken of heeft iets gezegd wat niet de bedoeling was. Is daar ook terecht over terug gefloten. Bij ons zijn diverse cachers benaderd om het toe te lichten. Maar waarom niet landelijk door één PR persoon? Wat approven betreft denk ik dat het overgrote merendeel van de caches niet op SBB/GL/NM terrein liggen, maar op gemeentegrond. Tig gemeenten, maar die zijn ook overkoepeld in de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Zijn wij landelijk vereningd, dan kun je keiharde afspraken met één orgaan maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik vanmorgen dit item onder ogen zag, schrok ik ook. Als de media gevoed wordt door de 'slachtoffers' die zogenaamd voor de natuur opkomen als SBB, zijn we in een hoek verzeild geraakt, waar we helemaal niet moeten zijn.

Volgens mij moet er toch vertegenwoordiging van de geocachers op en de media en de natuurbeheerders af en gezamenlijke afspraken maken. Beiden moeten natuurbehoud + natuurbeleving nastreven. dan kom je positief over. Als je begint met moddergooien, geeft je je ongelijk al toe.

Ik zou meer feiten willen weten, welke soort vernielingen, waar? Is hier het vooroordeel niet vele maten groter dan het aantal feiten?

In een WNF-beschermd gebied, het Ruigeplaatbos in Hoogvliet waar ik werk, mag je juist van de paden af. Het is een populaire cache en ik zie behalve een pad tussen de brandnetels, geen schade.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik wil als cacher? Ik bedenk een cache, publiceer dat ding op geocaching.com, de approver controleert en als het in SBB gebied is, stuurt hij hem door naar SBB voor goedkeuring. Dan heb ik winst. Kom ik bij een lokale boswachter, stuurt hij mij naar huis met de melding "langs de gc.nl" kanalen. En voor die service wil ik wel betalen :beerchug:

 

Waarin verschilt dit van de huidige situatie? Volgens mij alleen in het feit dat niet de cacheplaatser, maar de approver een belletje naar SBB pleegt. De enige 'winst' is dan dat niet honderden cachers een telefoontje plegen, maar dat een approver honderden telefoontjes mag gaan plegen. Dat lijkt me een ongewenste verschuiving van de werklast, en bovendien zinloos: een 'nee' blijft nog steeds een 'nee'. Tweede puntje is dat 'nee' bij veel boswachters gevolg wordt door 'hier niet, maar 100 meter verderop zou het best kunnen'. Alleen al daarom is contact tussen cacheplaatser en beheerder altijd gewenst, nog los van het feit dat als je ergens een cache neerlegt, het toch de normaalste zaak van de wereld is dat je zelf met de beheerder van het gebied in contact treed.

 

En wat betreft de vereniging: zoek voor de gein eens op dit forum naar het woord 'vereniging' :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van mij mogen we de hele media erbuiten houden.

Als er iets is op de wereld, dat er perfect voor kan zorgen dat een duidelijk beeld zwaar vertekend wordt, is het de media wel.

 

Het zou beter zijn om gewoon tezamen te komen.

Ieder heeft zijn belang, en net zoals met alles kun je een stuk makkelijker praten tegen elkaar dan over mekaar.

 

Je oordeel baseren op een paar afgedwaalde zielen slaat helemaal nergens op, en dat is nou net waar al die media-aandacht naartoe gaat. Goedkoop scoren met een storm in een glas water.

 

Nou nog even een leuk stukje bedenken over mensen in natuurgebieden met loslopende honden, crosmotoren of naaktrecreanten en we kunnen weer een kolommetje vullen in de krant, of 5 minuten op het zoveelste nieuwsherhalingskanaal.

bewerkt door dmace
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...