Spring naar bijdragen

Hoezo Staatsbosbeheer Positief??


Aanbevolen berichten

Waarin verschilt dit van de huidige situatie? Volgens mij alleen in het feit dat niet de cacheplaatser, maar de approver een belletje naar SBB pleegt. De enige 'winst' is dan dat niet honderden cachers een telefoontje plegen, maar dat een approver honderden telefoontjes mag gaan plegen. Dat lijkt me een ongewenste verschuiving van de werklast, en bovendien zinloos: een 'nee' blijft nog steeds een 'nee'. Tweede puntje is dat 'nee' bij veel boswachters gevolg wordt door 'hier niet, maar 100 meter verderop zou het best kunnen'. Alleen al daarom is contact tussen cacheplaatser en beheerder altijd gewenst, nog los van het feit dat als je ergens een cache neerlegt, het toch de normaalste zaak van de wereld is dat je zelf met de beheerder van het gebied in contact treed.

Werklast? Nu doe je alsof er honderden caches in SBB gebied worden gelegd. Maar stel dat ik 45 EUR per jaar wil betalen voor dit soort services, en nog 100 man doen dat, dan wil ik wel bellen hoor met SBB om al die caches af te handelen. Die 4500 EUR is dan snel verdient. :beerchug:

 

Zit een SBB-beheerder te wachten op al die verschillende mensen aan zijn bureau? De ene cacher accepteert een 'nee, mits...' wel, de ander gaat over de rooie omdat de beheerder 'zijn briljante cache tot een mislukking laat verworden'. Ik kan me voorstellen dat een SBB beheerder ook liever al die aanvragen verzameld en eens per week afhandeld. Die man heeft meer te doen dan geocachers te woord te staan, toch?! Een goede samenwerking tussen de NL-reviewers en de diverse natuurorganisaties kan voor een vlotte afhandeling zorgen. En jij hebt het over bellen, maar mailen kan uiteraard ook.

 

Ik denk dat jullie van geocaching.nl hier nu echt de toegevoegde waarde kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Maar hoe zit het dan met alternatieven? Navicache, terracache, freecache en al die andere mogelijkheden die er zijn. Voor die organisaties ligt die afspraak er niet. In die zin zie ik dan ook niets in afspraken met natuurorganisaties. Want wie maakt nu met wie een afspraak? En wat heb ik daar mee te maken?

 

Beste Elastigirl, ik ga even over op beeldspraak-mode:

 

Stel de importeur van automerk X (lees: geocaching.nl), heeft afspraken gemaakt dat er af en toe rondritten door de bossen van SBB gemaakt kunnen worden, die normaliter afgesloten zijn. Als berijder (lees: geocacher) van dat merk X, word je dus in de gelegenheid gesteld om daar gebruik van te maken (lees: afspraken met de natuurorganisatie). Wel wordt dan verwacht dat je je houdt aan de afspraken, waarbij overleg en toestemming de belangrijkste zijn. Omdat de importeur van merk Y geen afspraken heeft gemaakt, kun je toch niet stellen dat je niets ziet in de afspraken van je eigen importeur met SBB? Dat is toch onzin?

 

Dan vraag je wie deze afspraken maakt. Welnu, die afspraken zijn en worden gemaakt door Zenz en ondergetekende, waarbij ik opmerk dat ik de voortrekkersrol heb overgenomen van Zenz, i.v.m. zijn drukke werkzaamheden.

Ik beantwoord sinds enige tijd alweer alle mail en telefoontjes die betrekking hebben op de werkgroep geocaching en natuur.

Let wel, dit is geen éénmansactie! Het betreft uitsluitend het structureren en versoepelen van omgang met de natuurorganisaties op basis van de reeds bestaande regels, zoals die zijn opgesteld door de com-site. Van elk overleg wordt melding gedaan bij het bestuur van de stichting geocaching.nl. Tja, en wat je ermee te maken hebt? Als je chaches plaats op de com-site, heb je daar wel degelijk mee te maken. Want ook in Amerika wordt men op de hoogte gehouden van de gemaakte afspraken.

 

 

Waar je volgens mij de winst kan halen is wanneer je iets kan bieden aan de nederlandse geocachers waarbij ze voelen dat het hen wat oplevert. Alle afspraken met SBB ten spijt, ik zal uiteindelijk toch met de lokale boswachter in de clinch moeten. Wat kunnen mij al die afspraken dan schelen? Wat ik wil als cacher? Ik bedenk een cache, publiceer dat ding op geocaching.com, de approver controleert en als het in SBB gebied is, stuurt hij hem door naar SBB voor goedkeuring. Dan heb ik winst. Kom ik bij een lokale boswachter, stuurt hij mij naar huis met de melding "langs de gc.nl" kanalen. En voor die service wil ik wel betalen :beerchug:

 

Elastigirl, ik ga weer even terug op de beeldspraak van hierboven. Als je nu een auto koopt van merk X, heeft hij afspraken gemaakt over garantie. Heb je een garantiegeval, dan moet je toch echt naar de dealer waar de auto vandaan komt! Maar ook dan krijg je te maken met interpretatieverschillen van de betreffende dealer. De ene zal om wat voor reden dan ook, veel sneller geneigd zijn je garantieaanvraag te honoreren. Ook daar is en blijft het mensenwerk. En ik denk dat je op een gegeven moment erg blij zult zijn met de afspraken die gemaakt zijn door en met de importeur.

 

Dan even over op de toegevoegde waarde. Betalen voor service?? Nou, ik vrees dat daar weinig van komt. Ehhh, hoeveel forumleden hebben een groene (donerende) naam?? De doe-het-zelf pagina's zijn ontwikkeld als service, maar het heeft alleen geld gekost en van donaties is weinig gebleken. Dus het geloof in vrije bijdrage in verhouding tot de inzet lijkt mij niet reëel. Ik zeg er verder niets van; het is alleen een vaststelling van feiten.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Ron Mumzle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om bij je beeldspraak aan te sluiten: hoe kan de importeur voorkomen dat zijn rondrit ook gereden wordt door mountainbikers, die de boel wel aan gort rijden? Zonder daarbij de mountainbikers allemaal over 1 kam te scheren.

 

Dat kan hij ook niet, dus zal hij zich beperken tot zijn 'eigen handeltje'. Is toch niets mis mee? Doen we dagelijks meer dan eens zelf ook. "Het eigen gewin."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om bij je beeldspraak aan te sluiten: hoe kan de importeur voorkomen dat zijn rondrit ook gereden wordt door mountainbikers, die de boel wel aan gort rijden? Zonder daarbij de mountainbikers allemaal over 1 kam te scheren.

 

Dat kan hij ook niet, dus zal hij zich beperken tot zijn 'eigen handeltje'. Is toch niets mis mee? Doen we dagelijks meer dan eens zelf ook. "Het eigen gewin."

En daar zit hem de crux, in mijn ogen. Want nu krijgt de importeur de zwarte piet toegespeeld voor de vernielingen van de mountainbikers. En aangezien de natuurorganisatie die individuele mountainbikers niet kan aanspreken (in werkelijkheid zijn dat dus de wandelaars, 'foute' geocachers, mountainbikers, loslopende honden, crossbrommers), zal die natuurorganisatie de importeur aanspreken omdat deze wel georganiseerd is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Werklast? Nu doe je alsof er honderden caches in SBB gebied worden gelegd.

 

Er zijn in NL bijna 2000 actieve caches. Laat een kwart op gebied van SBB, NM of een van de provinciale landschappen liggen, dan praten we over 500 caches. Elke maand komen er 90 caches bij (zie http://www.geocaching.nl/stats/grafiek.php). Als het goed is, wordt voor al die caches toestemming gevraagd aan de eigenaar/beheerder van de grond. Da's een boel communicatie voor twee approvers...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Werklast? Nu doe je alsof er honderden caches in SBB gebied worden gelegd.

 

Er zijn in NL bijna 2000 actieve caches. Laat een kwart op gebied van SBB, NM of een van de provinciale landschappen liggen, dan praten we over 500 caches. Elke maand komen er 90 caches bij (zie http://www.geocaching.nl/stats/grafiek.php). Als het goed is, wordt voor al die caches toestemming gevraagd aan de eigenaar/beheerder van de grond. Da's een boel communicatie voor twee approvers...

En als ik nou eens donateur wordt voor 50 EUR per jaar, wil geocaching.nl dat dan voor mij gaan regelen? Ik wil geocachen en niet babbelen met natuurorganisaties. Eigenlijk ben ik gewoon een lui meisje :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om bij je beeldspraak aan te sluiten: hoe kan de importeur voorkomen dat zijn rondrit ook gereden wordt door mountainbikers, die de boel wel aan gort rijden? Zonder daarbij de mountainbikers allemaal over 1 kam te scheren.

 

Dat kan hij ook niet, dus zal hij zich beperken tot zijn 'eigen handeltje'. Is toch niets mis mee? Doen we dagelijks meer dan eens zelf ook. "Het eigen gewin."

En daar zit hem de crux, in mijn ogen. Want nu krijgt de importeur de zwarte piet toegespeeld voor de vernielingen van de mountainbikers. En aangezien de natuurorganisatie die individuele mountainbikers niet kan aanspreken (in werkelijkheid zijn dat dus de wandelaars, 'foute' geocachers, mountainbikers, loslopende honden, crossbrommers), zal die natuurorganisatie de importeur aanspreken omdat deze wel georganiseerd is.

 

En omdat er al overleg is, zal dat gemakkelijker gaan, dan wanneer we ons afzijdig zouden houden. Men weet ons te vinden en dat is helemaal niet erg. Ik werd dus ook gebeld door SBB en we hebben in overleg besloten gezamenlijk met een stukje naar buiten te komen. Als die communicatie er niet zou zijn geweest, was het in mijn ogen veel erger geweest. Alles helemaal afdekken lukt je toch niet, ook niet als je je organiseert in een vereniging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een slag in de rondte:

 

Als het geocache wereldje in Nederland kennelijk zo hard gegroeid is, dat nu de TV en de schrijvende pers over ons heen rolt, wordt het dan niet eens tijd dat we een vereniging gaan oprichten, met contributie en maandblad erbij? En vooral: een goed centraal werkend bestuur, die in de gebeurtenissen zoals gisteren, de belangen van geocaching Nederland optimaal kan behartigen en verwoorden? Ik zie dat journalisten willekeurige cachers hebben benaderd. Erg leuk, maar het zou makkelijker zijn als er één aanspreekpunt is.

 

Daartoe is een paar jaar geleden een initiatief voor geweest.

De situatie is toen geescaleerd - details laten we nu RUSTEN - en het is helaas vroegtijdig beeindigd.

Toch denk ik dat er behoefte aan is.

 

Het is niet goed dat mensen willekeurig benaderd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Telegraaf  :beerchug: heb ik hier neergezet

Typisch Telegraaf. Opruiend taal zoals piraten enzo, heb ik weer wat uit te leggen aan collega's en bekenden. Het is eigenlijk ook achterhaald nieuws, want op tv werd er heel wat genuanceerder mee omgegaan. Als ik een abonnement had bij de telegraaf zou ik die opzeggen :( .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Telegraaf  :beerchug: heb ik hier neergezet

 

Dankjewel! En inderdaad, sensatie troef :( Op zich is het toch ook wel weer een vak, zoveel mensen die sussende woorden tegen je spreken en er dan toch nog in slagen er een indianenverhaal te schrijven over piraten en schatten.

 

Ruud zou zeggen: "Laat je niet gek makuuuuuh!" :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoveel mensen die sussende woorden tegen je spreken en er dan toch nog in slagen er een indianenverhaal te schrijven over piraten en schatten.

 

Laat ik het even opnemen voor mijn vrinden bij de Telegraaf. Als ik zie hoe de emoties kolken hier op het forum lijkt het me terecht dat er wordt voorbijgegaan aan de sussende woorden.

Net nog een onlangs bekeurde cacher gesproken. Zijn relaas kan ook de basis zijn voor een thriller. In de conversatie werd gewag gemaakt van valkuilen graven in het bos en van kogelbrieven.

bewerkt door gr2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zojuist telefonisch benaderd door RadioRijnmond, die wilde graag opname's maken met een geocacher (vanmiddag al) of ik iemand wist. Mij leek Williii een heel geschikt persoon. Na telefonisch kontakt met Williii die positief reageerde heb ik die 2 met elkaar in kontakt gebracht. Mijn ervaring met Rijnmond is over het algemeen positief.

 

Ik krijg die vraag vaker, ik heb dan 2 keuze's ik zeg ja of nee. In het nee geval zoeken ze zelf door wat in het verleden 1 x goed mis is gegaan. Er werd toen een geocacher geintervieuwd die 3 cache's had gevonden en vervolgens met een ploeg camera mensen een lange multicache ging lopen die hij nu nog niet gevonden heeft. Die persoon heeft daarna ook nooit meer gecached.

Ik kies dan liever voor ja en probeer er iemand bij te vinden die mij geschikt lijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een slag in de rondte:

 

Als het geocache wereldje in Nederland kennelijk zo hard gegroeid is, dat nu de TV en de schrijvende pers over ons heen rolt, wordt het dan niet eens tijd dat we een vereniging gaan oprichten, met contributie en maandblad erbij? En vooral: een goed centraal werkend bestuur, die in de gebeurtenissen zoals gisteren, de belangen van geocaching Nederland optimaal kan behartigen en verwoorden? Ik zie dat journalisten willekeurige cachers hebben benaderd. Erg leuk, maar het zou makkelijker zijn als er één aanspreekpunt is.

 

Daartoe is een paar jaar geleden een initiatief voor geweest.

De situatie is toen geescaleerd - details laten we nu RUSTEN - en het is helaas vroegtijdig beeindigd.

Toch denk ik dat er behoefte aan is.

 

Het is niet goed dat mensen willekeurig benaderd worden.

 

Als je kijkt hoe het aantal cachers groeit, dan kun je dat echt wel explosief noemen. Toen wij begonnen (oktober 2004) waren we forumlid 2550. Van de week zag ik iemand posten die al nummer 4000 heeft. Het aantal cachers in de statistieken zit al boven de 6000. Natuurlijk stoppen er ook weer mee, zijn niet meer aktief of cachers zijn het onderling niet geheel eens. Dat heb je in elke vereniging en daar is niks mis mee. Ieder beleeft een hobby op zijn manier, dat zie je ook bij geocaching. Toch denk ik dat het niet verkeerd zou zijn als er nu wel 'iets' komt, al is het alleen maar om meer eensgezind naar buiten te kunnen treden en niet zo versnipperd als dat het nu is. In het belang van de hobby, in het belang van jezelf en zeker ook in het belang van de natuur, waar wij met z'n allen zo graag vertoeven!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...