Spring naar bijdragen

Begrippenlijst


Aanbevolen berichten

Willem ik heb nog paar termen gevonden op een van mijn eerste documentaties over GPS gebruik. Het heeft niet per se iets met Geocaching te maken maar met het gebruik van een GPS in het algemeen. Misschien leuk om te noteren...

 

NAVSTAR

eerste naam voor GPS

 

Het ruimte segment

Het ruimte segment en het controle segment zijn de delen waar wij het minst bewust van zijn maar wat wel het meest indrukwekkende is. Het ruimte segment wordt gevormd door in totaal 24 GPS satellieten. Deze satellieten liggen niet ergens stil maar draaien vele banen rond de aarde zodat er overal op de wereld dekking is gegarandeerd.

 

Het controle segment

Het controle segment is gevormd door de verschillende Stations overal op de wereld en het Master Control Station bij Colorado Springs. Vanuit deze stations worden de satellieten in de gaten gehouden en gegevens verzonden zoals updating, foutmeldingen en correcties aan de hand van uiterst nauwkeurige atoomklokken.

 

Het gebruikers segment

Het gebruikers segment is het gedeelte waar wij het meeste mee te maken hebben. Vroeger bestond dat segment alleen maar uit militaire gebruikers maar het wordt nu ook gebruikt voor landmetingen, routering en hobbyisme.

 

L1-frequentie (1575,42 MHz)

is de frequentie die toegankelijk is voor alle GPS gebruikers.

 

Citycanyon

waar gebouwen een obstructie vormen tussen satelliet en antenne. Ook in de natuur kunnen rotsen en bomen een obstakel vormen.

 

Miswijzing (EPE) misschien handig om het term Miswijzing ook te noemen?

Deze miswijzing is te wijten aan veel factoren: satellietklokfouten, omloopbaan afwijkingen, atmosferische vertraging, groepsvertraging, multipad, ontvangerruis en ontvangerdynamiek. Deze miswijzingen variëren tussen de 0,5 en de 6 meter. Gemiddeld komen we uit op 8,5 meter.

 

Heading

uw verplaatsingsrichting. De richting waar je op dat moment naar toe gaat.

 

Bearing

de peiling vanaf uw positie naar uw bestemming.

 

Tripcomputer

enkele onderdelen zijn, huidige snelheid, gemiddelde snelheid, maximum snelheid, bewegingsrichting, peiling, hoogte, tijd van zonsopgang en –ondergang, trip-timer en afgelegde afstand.

 

Acquisitietijd

De tijd die de GPS nodig heeft om een positionering te bepalen vanaf het moment dat deze aangezet wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Willem ik heb nog paar termen gevonden op een van mijn eerste documentaties over GPS gebruik. Het heeft niet per se iets met Geocaching te maken maar met het gebruik van een GPS in het algemeen. Misschien leuk om te noteren...

 

NAVSTAR

eerste naam voor GPS

 

Het ruimte segment

Het ruimte segment en het controle segment zijn de delen waar wij het minst bewust van zijn maar wat wel het meest indrukwekkende is. Het ruimte segment wordt gevormd door in totaal 24 GPS satellieten. Deze satellieten liggen niet ergens stil maar draaien vele banen rond de aarde zodat er overal op de wereld dekking is gegarandeerd.

 

Het controle segment

Het controle segment is gevormd door de verschillende Stations overal op de wereld en het Master Control Station bij Colorado Springs. Vanuit deze stations worden de satellieten in de gaten gehouden en gegevens verzonden zoals updating, foutmeldingen en correcties aan de hand van uiterst nauwkeurige atoomklokken.

 

Het gebruikers segment

Het gebruikers segment is het gedeelte waar wij het meeste mee te maken hebben. Vroeger bestond dat segment alleen maar uit militaire gebruikers maar het wordt nu ook gebruikt voor landmetingen, routering en hobbyisme.

 

L1-frequentie (1575,42 MHz)

is de frequentie die toegankelijk is voor alle GPS gebruikers.

 

Citycanyon

waar gebouwen een obstructie vormen tussen satelliet en antenne. Ook in de natuur kunnen rotsen en bomen een obstakel vormen.

 

Miswijzing (EPE) misschien handig om het term Miswijzing ook te noemen?

Deze miswijzing is te wijten aan veel factoren: satellietklokfouten, omloopbaan afwijkingen, atmosferische vertraging, groepsvertraging, multipad, ontvangerruis en ontvangerdynamiek. Deze miswijzingen variëren tussen de 0,5 en de 6 meter. Gemiddeld komen we uit op 8,5 meter.

 

Heading

uw verplaatsingsrichting. De richting waar je op dat moment naar toe gaat.

 

Bearing

de peiling vanaf uw positie naar uw bestemming.

 

Tripcomputer

enkele onderdelen zijn, huidige snelheid, gemiddelde snelheid, maximum snelheid, bewegingsrichting, peiling, hoogte, tijd van zonsopgang en –ondergang, trip-timer en afgelegde afstand.

 

Acquisitietijd

De tijd die de GPS nodig heeft om een positionering te bepalen vanaf het moment dat deze aangezet wordt.

 

Alle termen toegevoegd. #251-#259. Dank. :dribble:

 

Alleen de 3 segmenten samengevoegd tot 1 begrip: GPS-segment.

Graag een reactie of ik het goed heb opgeschreven. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Mooie lijst!

 

Kleine opmerking: :D

Je schrijft:

 

WGS84 coördinaten

De manier waarop coördinaten worden genoteerd bij Geocaching.com. Namelijk de graden geheel en de minuten met 3 cijfers achter de komma. WGS84 is daardoor de standaard voor geocaching.

 

Lijkt me niet helemaal "tof". :no:

WGS84 is een coordinaten systeem en niet een notatie methode...

 

Quote: (van http://www.rdnap.nl/stelsels/stelsels.html )

Oorspronkelijk (voordat GPS gemeengoed werd) waren de WGS84-coördinaten gebaseerd op Doppler-metingen. Er werd geen rekening gehouden met de bewegingen van aardschollen. De nauwkeurigheid van dit coördinaatsysteem was niet beter dan 1 meter. Het beheer van WGS84 was (en is nog steeds) in handen van NIMA (voorheen DMA), een onderdeel van de Amerikaanse defensie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu het leger ter sprake komt:

Ik mis hun NANU's ( NOTICE ADVISORY TO NAVSTAR USERS) in de lijst zoals die te lezen zijn bij

http://www.schriever.af.mil/gps/current/current.nnu?

(Schrievers Airforce Base,waar ze de zaak onder beheer hebben)

B.v. een stukje text van ze (nog TELEX-geschik !) :

CONDITION: GPS SATELLITE SVN44 (PRN28) WAS UNUSABLE ON JDAY 119

(29 APR 2005) BEGINNING 1433 ZULU UNTIL JDAY 119 (29 APR 2005)

ENDING 1630 ZULU.

Dit is mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar soms hebben ze daar voorspellende gaven:

CONDITION: GPS SATELLITE SVN60 (PRN23) WILL BE UNUSABLE ON JDAY 126

(06 MAY 2005) BEGINNING 1416 ZULU UNTIL JDAY 127 (07 MAY 2005)

ENDING 0216 ZULU.

 

Ik geloof dat ZULU niet in de lijst hoeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De begrippenlijst zal best wel fouten, onnauwkeurigheden bevatten of begrippen missen. Daarom gooi ik het op het forum om samen met jullie op te bouwen. Bij 'ongerechtigheden' of aanvullingen vind ik het wel prettig het nieuwe of gecorrigeerde begrip te ontvangen samen met een omschrijving. Hoef ik die niet te bedenken met mijn beperkte kennis van zaken.

Zeker ingeval het stukje van de prof. Eigenlijk snap ik daar niet veel van...

En wat moet de omschrijving zijn van WGS84?

HELP! :no:

 

Ik probeer de lijst leesbaar te houden door niet moeilijk taalgebruik. Ook zo nu en dan wat humor als de krenten in de pap, zodat de lijst niet te saai wordt. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag kwam ik er weer een tegen die nog niet in de lijst staat. Hij stond in een log van onze cache.

 

Geoflasher = hardlopende geocacher

Die heb ik wel vaker gezien. Is erg lollig om te zien hoe mensen zich druk kunnen maken om wat puntjes te vinden :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

WGS84: dat definieert niet de wijze waarop de coordinaten worden weergegeven maar beschrijft de referentie ellipsoide wat het grondvlak is voor het coordinaten systeem in de lengte- en breedtegraden.

De vorm van de aarde wordt dus weergegeven met een "omwentelingsellipsoide".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...