Spring naar bijdragen

Begrippenlijst


Aanbevolen berichten

Die link werkt inderdaad niet.

Kan ook geen andere vinden via google.

Wie helpt me de link voor geolutins vinden?  :cool2:

 

www.geolutins.com. Scheelt maar één letter maar werkt een stuk beter :huh:

 

 

***Mod.edit - Sigurd, link aanklikbaar gemaakt ***

 

Aangepast. Dank! :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Voor de gebruikers van GPS en seriele verbinding (computer) lijkt me de volgende term nog wel handig om op te nemen:

 

NMEA-0183

 

Een dataprotocol voor een electrische interface ter regeling van de communicatie tussen maritieme instrumenten, waaronder GPS.

 

NMEA is een afkorting van National Marine Electronics Association.

 

NMEA-0183 is een standaard waarin vastgelegd is hoe de informatie door bijv. een GPS ontvanger verstuurd kan worden naar andere apparaten.

Alle gebruikte tekens bestaan uit printbare ASCII tekst (plus carriage return en linefeed). NMEA-0183 wordt verzonden op 4800 baud

 

Om dit op te nemen in de lijst is waarschijnlijk enkel de eerste zin nodig.

 

Groetjes Jan-Willem PA3FUS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

 

NMEA-0183

 

Een dataprotocol voor een electrische interface ter regeling van de communicatie tussen maritieme instrumenten, waaronder GPS.

 

...

 

Mag het nog een ietsje populairder? Ik zou het zelf wel willen populariseren, als ik het maar begreep... :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

 

NMEA-0183

Een dataprotocol voor een electrische interface ter regeling van de communicatie tussen maritieme instrumenten, waaronder GPS.

 

...

 

Mag het nog een ietsje populairder? Ik zou het zelf wel willen populariseren, als ik het maar begreep... :crybaby:

 

eeeeeh, tja effe lastig voor een techneut als ik ;-)

 

Wat dacht je van:

NMEA-0183

Een gestandariseerd protocol waarin is vastgelegd hoe informatie door een GPS verstuurd kan worden via een seriele kabel naar bijv. een computer.

 

Groeten J-W.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

 

NMEA-0183

Een dataprotocol voor een electrische interface ter regeling van de communicatie tussen maritieme instrumenten, waaronder GPS.

 

...

 

Mag het nog een ietsje populairder? Ik zou het zelf wel willen populariseren, als ik het maar begreep... :cool2:

 

eeeeeh, tja effe lastig voor een techneut als ik ;-)

 

Wat dacht je van:

NMEA-0183

Een gestandariseerd protocol waarin is vastgelegd hoe informatie door een GPS verstuurd kan worden via een seriele kabel naar bijv. een computer.

 

Groeten J-W.

 

Als totale leek op dit gebied die het toch denkt te berijpen:

Standaard "taaltje" waarmee alle boot- apparaten met elkaar praten. (of communiceren, maar apparaten-praten bekt lekkerder)

Toch vindt ik de dingen als "buskruit-log" ed. leuker in de lijst passen dan die technische kanten die niet direkt met cachen in het veld te maken hebben.

 

Groetjes Quaerens :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch vindt ik de dingen als "buskruit-log" ed. leuker in de lijst passen dan die technische kanten die niet direkt met cachen in het veld te maken hebben.

 

Groetjes Quaerens :crybaby:

 

Da's waar, maar een term als deze was voor mij 1 van de eerste om verder info te vinden over hoe en wat betreft gebruik van een GPS module in combinatie met een laptop, pas later is de Geko in huis gekomen.

En ook die bleek de standaard aan te kunnen naast het eigen Garmin protocol wat dus afwijkt van de eerder genoemde standaard.

 

Ik denk dat Willy met de lijst zowel de serieuze kant als de komische kant van het cachen raakt, dan mag deze er wat mij betreft wel in. :cool2:

 

Groeten J-W

Link naar opmerking
Deel via andere websites

NMEA-0183 toegevoegd. #280. Hopelijk klopt het zo een beetje.

Dank voor de bijdrages van alle kanten. :crybaby:

 

Zoals we natuurlijk al wisten, zitten er vele kanten aan het geocachen. Die probeer ik allemaal in de begrippenlijst te krijgen. Ook dus de technische begrippen, waar ik zelf niet veel van begrijp. Gelukkig zijn er onder ons lieden die dat wel kunnen en zo wordt de lijst steeds completer. :cool2:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik zie in een ander draadje het begrip mapdatum of kaartdatum voorbijkomen. Dat begrip staat nog niet in de lijst. Voornamelijk omdat ik geen goede definitie ervoor heb. Ik ken ook het verband tussen kaartdatum en coördinaten niet. Het is geloof ik niet hetzelfde, maar hoe het wel zit? Kan of wil iemand deze gewone-achter-het-pijltje-aan-loper helpen? :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien nog een aardige toevoeging voor de lijst: rekenbankje, bank bij het laatste wp van een multi waar je op je gemak de eindcoördinaten kunt berekenen. Wordt door veel cachers gewaardeerd!

Of rekenterras, rekenen onder het genot van een drankje. [:rolleyes:]

 

Ook een candidaat begrip: City Bushwack, niet zoals een Bushwack alle natuur platwalsen, maar in de stad in een doodlopend straatje terecht komen. (Tijdens de City Bushwack natuurlijk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien nog een aardige toevoeging voor de lijst: rekenbankje, bank bij het laatste wp van een multi waar je op je gemak de eindcoördinaten kunt berekenen. Wordt door veel cachers gewaardeerd!

 

Rekenbankje toegevoegd. #282. Dank. :rolleyes:

 

Meteen ook maar logbankje toegevoegd. #283.

 

Helaas wat problemen met mijn provider, zodat ik nog niet heb ge-upload. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Of rekenterras, rekenen onder het genot van een drankje. [:D]

 

Of een rekencafé, of een rekenrestaurant, of een rekenhotel, of een...

Misschien een verzamelbegrip (rekentafel?) voor een comfortabel plekje om te rekenen of te loggen. Zou verplicht moeten zijn... :rolleyes:

 

Ook een candidaat begrip: City Bushwack, niet zoals een Bushwack alle natuur platwalsen, maar in de stad in een doodlopend straatje terecht komen. (Tijdens de City Bushwack natuurlijk)

 

Ik begrijp wat je bedoelt, maar wil het dan graag anders noemen, zeker als je in doodlopende straatjes terecht komt. Ook liefst Nederlands. Moet kunnen.

Stadsdwaling?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Vishnu

Micro-Runner - Iemand die een micro-cache logt en het fotorolletje ergens in de bosjes gooit, en niet de moeite neemt deze op zijn plaats terug te leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...