Spring naar bijdragen

Begrippenlijst


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

...

 

Ging het niet over 'Hans Kazan Caches'? Dat zijn caches waaruit in rap tempo de leuke goodies verdwijnen en er niets anders dan nietszeggende, goedkope prulletjes worden terug gedaan.

 

 

 

Hans Kazan Cache toegevoegd. #314. Dank. :)

bewerkt door Willxii Carrotte
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een vraagje: wat is nou de bedoeling met deze lijst? Wordt het een keer in boekvorm uitgebracht of blijft het bij een lijst die bij een server gestald staat? Een boekje zou wel leuk zijn, hebben ze in Amerika ook: 'Geocaching for Dummys' heet dat daar.

 

Ik heb geen plannen om er een boekje van te maken. :blink:

Lijkt me ook niet handig, want het is een dynamische lijst. :dribble:

Er komen voortdurend begrippen bij. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Even wat vraagjes tussendoor over wat begrippen, want hoe vertaal je al die engelstalige begrippen naar goede nederlandse?

Gebruik je barbarisme (buitenlandse - engelse - woorden "vernederlandsen") of zijn er echte nederlandse termen?

Hoe heet het bv. als je bezig bent met de zoektocht naar een cache? geocachen, cachen, hunten, jagen of mischien geojagen, speuren, anders .....

Hoe heet iemand die bezig is met die zoektocht? geocacher, cacher, hunter of cachehunter, jager, schatzoeker, anders .....

en hoe noem je een cache op z'n nederlands? cache (algemeen geaccepteerd), schatkist, .....

Ik lees in de fora en logjes allerlei verschillende begrippen die min of meer op hetzelfde slaan, maar wat is nu juist?

 

:thumbup:

bewerkt door GPS-Team Dommelen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even wat vraagjes tussendoor over wat begrippen, want hoe vertaal je al die engelstalige begrippen naar goede nederlandse?

Gebruik je barbarisme (buitenlandse - engelse - woorden "vernederlandsen") of zijn er echte nederlandse termen?

Hoe heet het bv. als je bezig bent met de zoektocht naar een cache? geocachen, cachen, hunten, jagen of mischien geojagen, speuren, anders .....

Hoe heet iemand die bezig is met die zoektocht? geocacher, cacher, hunter of cachehunter, jager, schatzoeker, anders .....

en hoe noem je een cache op z'n nederlands? cache (algemeen geaccepteerd), schatkist, .....

Ik lees in de fora en logjes allerlei verschillende begrippen die min of meer op hetzelfde slaan, maar wat is nu juist?

 

:thumbup:

 

Mijn bedoeling is om al die speciale geocache-termen die langskomen in logs, beschrijvingen of forum, in één lijst bij elkaar te zetten.

Lijkt me handig bij voorbeeld voor beginnende cachers om even te kijken als ze een term nog niet kennen.

Verder vind ik het gewoon leuk om zo'n lijst te maken en stop er soms ook wat humor of grappen in om het wat luchtig te houden.

Natuurlijk probeer ik wel zo juist mogelijk de begrippen te omschrijven, vaak daarbij geholpen door de geocachers zelf, die mij mailen of op het forum voorstellen doen.

 

Wat ik NIET bepaal, welke woorden juist zijn. Volgens mij worden inderdaad alle door jou genoemde termen gebezigd. Het zij zo.

 

Het gebeurt ook, dat voor sommige begrippen nog geen term was. Dan wordt er eentje bedacht en wat mij betreft dan liefst Nederlands. 'Brandstapel' bij voorbeeld of 'Buskruit-truc' of 'vindersplicht'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...