Spring naar bijdragen

Houdt geocaching op te bestaan?


spoekie

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Berenboot:

Wat leuke/mooie multi's betreft: kijk altijd even in de logs

Dat heet voorbereiding (bij ons); we kijken, selecteren van te voren welke multi en wat er verder eventueel nabij kan liggen, maar het hoefdoel is de route / wat er te zien is onderweg.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

9 uur geleden zei Berenboot:

Hier in de randstad zie je ook duidelijk veel meer micro's en  nano's, gewoon omdat het netjes verberen van b.v. een ammo-box hier op heel veel plaatsen gewoon niet mogelijk is.

Dat smoesje blijf gebruikt worden. Gelukkig hebben wij in Nederland een fantastisch tegenvoorbeeld in de vorm van BugFurryMonster die het centrum van de stad Utrecht een aantal munitiekisten wist te verstoppen. De overvloed aan micro's (en nano's, wat een subcategorie van micro's is) is volgens mij een van de oorzaken van de teloorgang van het cachen.

Mensen die zeggen dat het niet mogelijk is om een echte cache (= opslagplaats, dus groot genoeg voor een logBOEK en andere spullen) te plaatsen, zijn volgens mij mensen die niet WILLEN zoeken naar een fatsoenlijke verstopplaats.

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk ben ik ook meer van de grotere caches in een natuurlijke omgeving. Ander mensen hebben ook andere smaken of voorkeuren.

Zo is er voor iedereen wel iets wat ze leuk vinden.

Nu met dat Corona gedoe lijkt het of iedereen ineens naar buiten wilt want men voelt zich opgesloten. Wel raar want hiervoor bleef men gewoon opgesloten zitten. Maar dat Corona heeft er ook een beetje voor gezorgd dat men het cachen gaat (her)ontdekken. Het zal waarschijnlijk ook alleen maar drukker worden want het is ook een leuke hobby en gezien de recente sociale media berichten zou het een heel stuk aangenamer gaan worden voor vele cachers ;)

Zelfs bij Opencaching is het al wat drukker dan voorheen met nieuwe caches en logs :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij maken regelmatig een fietsroute langs caches. De basis daarvoor kan een trail zijn, maar hoeft niet. Op dit moment proberen we gebieden/tijdstippen uit te kiezen die minder bekend zijn. Dan lopen we weinig kans dat het er te druk is. Ik denk dat het nu in de stad minder druk is dan in de bekende natuurgebieden. De laatste tijd kiezen we ook wat vaker voor labcaches, zowel in de stad, als in de natuur. Soms doen we alsof we gek zijn en fietsen gerust een uur heen en weer terug voor één of twee caches. Dat deden we vóór de lockdown nooit.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu het weer zo langzamerhand beter wordt, ga ik er weer gewoon op uit. Een aanloop rond een station, daarna liefst het buitengebied in. Maar daar kun je niet meer ervan uitgaan dat het rustig is. Gisteren in het ene gebied bijna filelopen - in een aanpalend gebied heerlijk rustig.

Qua cachegrootte: ik prefereer small en regular maar soms kom je die bijna niet tegen op een cachedag. Zelf probeer ik nieuwe caches wel een ruimere behuizing te geven - zelfs in de stad lukt dat wel eens. Dan passen er ook goodies en TB's in.

  • Dank 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn verslaafd aan deze hobby vanaf 2007, maar helaas lijkt het me dat er best veel is veranderd in de periode tot op heden. Enkele voorbeelden:

* steeds meer volstrekt oninteressante caches

* slordige logrolletjes of slordig je naam erin gekalkt

* een beetje fatsoenlijke log schrijven is vaak al teveel moeite en dan zie je staan "gevonden of TFTC"

* geocoins of leuke TB's worden te vaak niet meer herplaatst en verdwijnen

* caches waar je veel tijd aan hebt besteed en kosten voor hebt gemaakt worden slordig behandeld of vernield

* favorieten punten die niet worden gegeven voor aparte en mooi gemaakte caches door cachers met veel gevonden caches, terwijl dit voor de CO juist zo leuk is

* caches loggen waar je nog nooit in de buurt ben geweest

Zo maar een niet volledige opsomming, die wellicht aardig weergeeft hoe sommigen met de spullen van anderen en deze hobby omgaan.

Toch beleven we nog steeds veel plezier in het geocachen en het plaatsen van een cache al gaan we wel selectiever om met de cache die we willen bezoeken.

  • Leuk 2
  • Dank 1
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat nagenoeg iedereen het met je eens is met de aangegeven punten.

Helaas doet nagenoeg niemand er wat aan zoals fatsoenlijke caches plaatsen. Allemaal trails met kokers achter bomen of verkeersborden, alleen maar om punten te scoren. Dan ook nog maar te zwijgen over die te lastige mysteries die haast niet op te lossen zijn. Natuurlijk zijn hiervoor wel sites of scripts die voor de antwoorden zorgen maar dat is niet de oplossing.

bewerkt door harrie
Kleine correctie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoeft niet alles te vinden, een eerste indruk van aantal favorieten, listing en locatie verraden vaak al het wel/niet nut van het bezoeken van die cache.

Verder zijn er wel degelijk uitzonderingen, er komen nog steeds mooie routes uit, nog steeds ontdekken we nieuwe plekken enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-3-2021 om 21:32 zei Geoman:

Wereldwijd en met name in Nederland is onze hobby bezig aan een revival. Zie onderstaande Google Trends grafieken. 
Persoonlijk merk ik het aan de belangstelling vanuit de media die, met name in de Corona periode, flink is toegenomen. 
Ook het aantal forumregistraties per maand vertoond, na jaren van daling, een opgaande lijn. 

Geoman: bedankt voor het laten zien van deze grafieken. De Google Trends functie kende ik nog niet, heel interessant.

image.png
Bron: https://trends.google.nl/trends/explore?date=all&q=geocaching

Ik weet even niet hoe ik deze afbeelding hier in het forum krijg. 
Als ik naar de grafieken kijk zie ik een zelfde patroon als in het wetenschappelijk artikel. Vanaf 2004 neemt de interesse in geocaching ieder jaar toe tot een piek in 2011. Daarna een daling tot 2018 en daarna vlakt de daling af. In 2020 is een hele lichte stijging te zien t.o.v. 2019, mogelijk een Corona effect. Volgens google trends zitten we nu weer op het niveau van 2004.

 

 

bewerkt door Peetee
Linkje aangepast, grafiek ingevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei spoekie:

Geoman: bedankt voor het laten zien van deze grafieken. De Google Trends functie kende ik nog niet, heel interessant.

image.png
Bron: https://trends.google.nl/trends/explore?date=all&q=geocaching

Ik weet even niet hoe ik deze afbeelding hier in het forum krijg. 
Als ik naar de grafieken kijk zie ik een zelfde patroon als in het wetenschappelijk artikel. Vanaf 2004 neemt de interesse in geocaching ieder jaar toe tot een piek in 2011. Daarna een daling tot 2018 en daarna vlakt de daling af. In 2020 is een hele lichte stijging te zien t.o.v. 2019, mogelijk een Corona effect. Volgens google trends zitten we nu weer op het niveau van 2004.

 

 

Het gaat wel om interesse hè, dat wil zeggen hoe vaak geocaching als zoekterm wordt gebruikt. Of al die googelaars ook werkelijk op pad zijn gegaan, is niet bekend. Het zou me niets verbazen als de corona-opleving in ieder geval gedeeltelijk een opleving achter het scherm is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Qua logs op mijn eigen caches zie ik significant meer nieuwe cachers (dwz met minder dan 25 founds) als in vorige jaren.
Dus er is hoop, al twijfel ik daaraan bij logjes die enkel een emoticon of Gevonden bevatten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Birdie.NL:

Qua logs op mijn eigen caches zie ik significant meer nieuwe cachers (dwz met minder dan 25 founds) als in vorige jaren.
Dus er is hoop, al twijfel ik daaraan bij logjes die enkel een emoticon of Gevonden bevatten.

Dit is precies de nieuwe aanwas die ik ook bedoel. Ik denk niet dat we veel nieuwe caches hoeven te verwachten van de emoticon loggers...:thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...