Spring naar bijdragen

Houdt geocaching op te bestaan?


spoekie

Aanbevolen berichten

Ik had gehoopt dat er na 3 maanden GC-publicatie-lockdown weer een stuwmeer aan nieuwe geocaches beschikbaar zou komen hier in de buurt, handig voor m'n streak. Dat viel helaas vies tegen, jammer dan.

Ik ben even gaan googelen en kwam een paar artikelen tegen over geocaching. Deze vond ik interessant:
Factors driving the decline in the publication of geocaches

In de periode 2000 - 2013 werden wereldwijd ieder jaar steeds meer nieuwe geocaches gepubliceerd. Sinds het topjaar 2013 wordt het ieder jaar minder. Als deze trend zich doorzet is het misschien over 10 jaar zo goed als afgelopen met deze hobby. Ik denk zelf dat het het zo'n vaart niet zal lopen.

Het is bekend dat geocachers gek zijn op statistieken dus ik wil jullie deze info niet onthouden. Het is een wetenschappelijk artikel, er wordt uitgelegd welke factoren hierbij belangrijk zijn en wie meer wil weten kan alles zelf nalezen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

10 minuten geleden zei Linkalovers:

Ach, het is zoals met zo veel andere dingen, het gaat op en neer. Vandaag links en over een paar jaar rechts. Een paar jaar geleden, was het wit, grijs of zwart en nu gaan we weer richting veel kleuren.

 

Nee, het gaat juist niet heen en weer. Het is jammer dat ik hier geen plaatje kan laten zien uit het artikel, er is een heel duidelijke trend te zien

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei spoekie:

Nee, het gaat juist niet heen en weer.

Waarom niet? In 2000 is het begonnen en de top was in 2013. Nu gaan we weer naar beneden en misschien hebben we tegen 2030 weer een top. Tegen die tijd zijn er misschien weer mensen die deze hobby nog nooit hebben gedaan en dan pas weer 'ontdekken'.

Zoals heel veel, gaat en/of werkt alles in golven, met ups en downs. Soms zijn het tops of dalen van een paar jaar en soms zijn het lange golven van een halve eeuw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel een interessant artikel trouwens. Of het helemaal ophoudt te bestaan, lijkt me persoonlijk niet zo aannemelijk. Maar dat er maatregelen genomen zouden moeten worden om het spelletje interessant te houden, dat vind ik best logisch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het artikel wordt niet gesproken of het aantal actieve geocachers toe- of afneemt. Het zou best kunnen zijn dat er nu veel meer mensen zijn die aan geocachen doen, maar dan alleen 'consumeren'. Dus veel zoekers en weinig verstoppers.

Ik ben zelf 15 jaar bezig met deze hobby en het valt me op dat er de laatste jaren veel meer 'consumers' zijn die een log schrijven van slechts een leesteken. Zelfs het opschrijven van de afkorting TFTC is al teveel werk. Het plaatsen van een eigen cache zal dan helemaal een brug te ver zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat misschien ook een factor van betekenis is: er liggen er al zo veel, het wordt steeds moeilijker om een leuk plekje te vinden.
Ik zie hier in de buurt wel dat CO's eerst een cache moeten archiveren om er een in dezelfde buurt kwijt te kunnen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens het artikel: 10% van de caches wordt jaarlijks gearchiveerd. Dus als er weinig nieuws bij komt, wordt dit probleem vanzelf opgelost.

De meeste caches liggen binnen de bebouwde kom en dan vooral in grote steden. De meeste mensen cachen liever in de natuur en daar zijn nog genoeg mooie plekjes  te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als men ervan uit gaat dat er alleen maar GC is dan is het behoorlijk vol. Wat een boel mensen niet weten is dat er ook nog minimaal 2 andere caching sites bestaan.

Als je in een cirkel van 161 meter bij GC 1 cache mag plaatsen dan kunnen er nog 2 bij via andere caching sites.

Het is dan niet nodig om caches te archiveren en kunnen er 3 keer zoveel caches komen dan nu het geval is ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat apart, geocaching als wetenschap.

Waarom je per se keuze uit meer dan 4.000.000 caches zou willen hebben, ontgaat mij een beetje. Uiteindelijk toch kwantiteit boven kwaliteit? Terwijl in het artikel wel regelmatig kwaliteit ter sprake komt, wanneer het gaat om het interesseren van nieuwe mensen, en de aandacht vasthouden van bestaande cachers.

Het is de spagaat die je in 't echie ook meemaakt. Vraag een cacher naar de als mooiste ervaren vondsten, en het gaat bijna altijd over bijzondere routes, plaatsen, etc. Kijk naar de gelogde caches, en het grootste gedeelte is dertien-in-een-dozijn.

Voor nóg een dozijn van dertien-in-een-dozijn lijkt trouwens best plaats te zijn. Lastiger wordt het wanneer je iets uitgebreiders wilt plaatsen. De interessantste natuurgebieden, bijzonderste plekken zijn namelijk bijna altijd 'bezet'. Of men wil er geen cache, na slechte ervaringen uit het verleden.

Jammer vind ik trouwens dat de vroegere gewoonte van een flinke doos met ruilspulletjes bijna verdwenen lijkt. Niet dat ik zo graag iets wil ruilen, maar na ruim 8 km wandelen en ca. 25 WPs is een petling wel een heel armetierige 'schat'. Mr. Aragorn zei daarover altijd: "Kosten en moeite zijn gespaard".

Dat allemaal gemopperd te hebben, kan ik nog steeds veel plezier beleven aan een mooi uitgezette multi. Zelfs na bijna 18 jaar. Gewoon op avontuur in je eigen buurt, of op ontdekkingsreis wanneer je toevallig eens verder weg bent.

(Fangorn)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, om een parel te vinden, moet je veel oesters openen.
Binnen mijn regio wil ik graag de boel schoon houden, en pak ik dus ook de trails mee. Maar buiten de regio doe ik zelf eigenlijk nooit een trail, liever een earthcache of een mooie multi.
Hoe gaan jullie daar mee om?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe gewoon de caches die me wat lijken, mooie multi's, lange wandel trails, lange fiets tochten of special tradi's. Het liefst zover als mogelijk weg bij bebouwing. Wat me niets lijkt ( b.v. moeilijke mysteries, CO kronkels, challenges, carpools, snelle oppakers ), gaan rechtstreeks de ignore bak in.

Gelukkig heb ik geen 'dwang' om mijn regio schoon te houden. Sterker nog, vaak laat ik niet interessante caches langs de route gewoon liggen, maar de vrouw denkt daar vaak anders over.

Buiten de regio cachen we zelden. We gaan zelden 45 min of meer rijden voor een multi. Dan moet het wel een hele mooie ( en lange ) zijn of we kunnen daar meerdere multi's achter elkaar lopen.

Overigens, zie mijn handtekening hieronder. 20 minuten zoek is wel het maximum, daar de ignore bak.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Genhenk:

Hoe gaan jullie daar mee om?

Het leuke aan deze hobby is eigenlijk dat er voor ieder moment wel een passende cache te vinden is.

Wat ik daarmee bedoel is dat de voorkeur voor ons uitgaat naar een mooie multi.

Maar afhankelijk van beschikbare tijd, de weersomstandigheden verschilt de reisafstand / het reisdoel.

45 minuten rijden tot in de buurt enz.

Dat zelfde geldt ook voor het soort (multi) een "wandel" of een "uitdagende", een "oude" of een "nieuwe"

In de jaren dat wij op pad zijn, tja je ziet wel een verschil opkomen, dus waar het spel voorheen wat beter voorbereid werd, is met de komst van de app ineens iedereen snel geïnteresseerd, member... nee gelijk premium en "doet even een cache".

Noem het een vorm van erosie?

óf daarmee het einde in zicht is, zo snel zal het niet lopen naar mijn idee.

 

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wereldwijd en met name in Nederland is onze hobby bezig aan een revival. Zie onderstaande Google Trends grafieken. 
Persoonlijk merk ik het aan de belangstelling vanuit de media die, met name in de Corona periode, flink is toegenomen. 
Ook het aantal forumregistraties per maand vertoond, na jaren van daling, een opgaande lijn. 

8CEB2F83-888F-41D7-AD65-5205C68E3D0C.jpeg

79C21194-9720-4DBE-9A4D-30DF9D9A2263.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier in de randstad zie je ook duidelijk veel meer micro's en  nano's, gewoon omdat het netjes verberen van b.v. een ammo-box hier op heel veel plaatsen gewoon niet mogelijk is. 

Wat leuke/mooie multi's betreft: kijk altijd even in de logs. Veel waypoints zijn of gewijzigd/ verdwenen of voor meerdere uitleg vatbaar. Multi's mogen best moeilijk zijn, maar als je vragen krijgt over iets waarmee je alle kanten uit kunt dan is dat niet leuk meer.
Laats nog een onduidelijk verhaal, de CO reageerde niet. Toen maar eens een bekende mede cacher gevraagd hoe hij/zij op de coörds uitwas gekomen.
Antwoord: Coörds van iemand anders gehad.  

Multi's zijn leuk. maar duidelijke listings zijn wel cruciaal. 5 of 10 km lopen voor de kat zijn viool vindt niemand leuk.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...