Spring naar bijdragen

kwaliteit van Goodies in caches


MegaHeks

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Jaja, maar een volle doos is ook niet alles hoor. Heb een mooi kistje gevuld bij de Wenumse Watermolen. Ipv dat mensen er nou wat uithalen... nee, alleen bijstoppen. Krijg constant de melding dat die kist vol zit. Pfffffff.

Nou ja, grote kist gekocht, dus zodra ik tijd heb (voorlopig niet, dus) zal ik er een grote ammokist van maken mits ik die daar ongemerkt kan achterlaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ehhhh,,

het is allemaal een kwestie van 'Het Kritische Volume'. :P

 

Is je cachecontainer beneden dat volume dan zal zijn inhoud de verprutteling in gaan, daarboven raakt die voller en voller met betere goodies.

Mijn kleine tupperware-caches moet ik geregeld opschonen: kleffe dropjes, beschimmelde schuimpjes, verrroeste speldjes, oude moeren, en dergelijke verwijderen. (Waterval)

Mijn grotere dozen, te weten verbanddozen, blijven kwa inhoud redelijk op peil zonder erg veel troep erin. (Hold Your Horses)

En een grote ammo-kist (Brandneteleiland!!!) zit propvol bruikbare zaken; soms is er niet eens ruimte voor een travel bug!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch gaat dat niet helemaal op, want ik ken die tonnen van Megaheks, die zijn GROOT.

 

Ik heb hier wel een paar gedachten/vragen/overpeinzingen over.

 

Wat mogen goodies kosten? Ik geef zelf niet meer dan 2 euro per goodie uit omdat ik ook bang ben dat ze toch maar geruild worden voor pakjes papieren zakdoeken en dat soort meuk. . de goodies die ik erin stop zijn wel nieuw en in originele verpakking.

 

Zou het een idee zijn om op de cachepagina te vragen of mensen bij hun log ook willen vermelden wat ze geruild hebben? Sommigen doen dat altijd en anderen nooit merk ik. Het lijkt mij een handig controlemiddel op de inhoud van de cache en ook een vorm van sociale controle.

 

Wat zijn nu eigenlijk leuke goodies om in een kleine, niet-waterdichte cache te stoppen? Snoep en dingen van metaal natuurlijk niet. Maar wat blijft er dan over? Knikkers, flippo's en surprise-ei figuurtjes kon ik bedenken, niet de leukste, meest waardevolle dingen om te vinden in een schat. Je zou er natuurlijk diamanten en gouden ringen in kunnen stoppen, klein en waterbestendig. :P

 

Welke dingen maken ruilen lastig? Een overvolle cache vind ik lastig, dat werkt bij mij net als een kerstpakket of een surprise-ei, ik krijg de inhoud er wel uit maar hoe krijg ik de inhoud er ooit weer in?

Caches waar niets leuks in zit, meestal ruil ik dan een hand rotzooi, verkleefde stickers, plakkerige snoepjes en natte papieren zakdoekjes tegen een goodie.

 

tot zover mijn 2 centen, die ik wel hier maar niet in een cache achterlaat. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan zijn dat ik een nogal geromantiseerd beeld heb van een cache, maar...

 

Bij mijn weten is de vertaling van het begrip 'cache' iets van 'voorraadje' of 'bergplaatsje'. Bij real-life caches is men soms afhankelijk van dergelijke verborgen voorraden, bijvoorbeeld in noodgevallen.

 

De artikelen (goodies) in een geocache zouden dus ook -min of meer- bruikbaar moeten zijn voor degenen die op de hoogte zijn van de cache. Zoek de geocache op en gebruik wat je nodig hebt, c.q. leuk vindt. Laat de voorraad voor anderen bruikbaar en leuk weer achter. In 'ons' wereldje wil dat zeggen dat de goodies tegen iets gelijkwaardigs dienen te worden geruild.

 

Soms heeft opeens een insectachtige parasiet zich gehuisvest in de cache. Die zit daar maar nutteloos te wezen en neemt slechts de kostbare ruimte in beslag. Een Travel Bug noemen we dat. Die haal je er dus uit. Maar hardnekkig als ze zijn, duiken ze binnen de kortste keren weer op in een andere cache...! Geocachers hebben er nog een spelelement aan toegevoegd: het doel van de TB. Daar proberen we natuurlijk zo goed mogelijk rekening mee te houden. En aangezien TB's 'schaars' zijn, zijn er groepen hunters die er doelbewust op af komen.

 

Om de bruikbaarheid en status van een cache in te kunnen blijven schatten, bevindt zich een logboek in de cache (en bij ons geocachers dus ook op Internet). Hierin kan worden nagegaan wie er is geweest en wat die uit de voorraad heeft weggenomen en hoe dat weer is aangevuld. Wel zo netjes. De eigenaar van de cache kan zo nagaan wie eventueel nog in de schuld staat :P ! Soms worden zelfs hele verhalen in het logboek geschreven. Ook een goede gewoonte. Maar in elk geval dient de status van de voorraad te worden bijgehouden.

 

Het bijhouden van veranderingen aan de voorraad is dan ook wat HKS betreft een logisch gevolg van het bezoeken van de cache. Een routinehandeling, die niet specifiek vermeld zou hoeven te staan op de cache-pagina.

 

Gr.M.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Laatst vond ik een douchekop in een cache...ik heb onwijs gelachen..mijn dag kon niet meer stuk...ik denk dat kinderen gek zijn op douchekoppen wat wil je nog meer.... :beerchug:

 

Hoe verzin je het, blijkt toch maar weer mijn beperkte fantasie

 

Eigenlijk ben ik benieuwd wat er nog meer door jullie wordt gevonden aan leuke/grappige/achterlijke "schatten"

 

Dit ter lering en vermaak

 

Nickx

bewerkt door Nickx
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo ben ik regelmatig afstandbedieningen uit de jaren 70 tegengekomen, maar ook telefoonhoorns en oude GSM's. Ach, ik kan er de grap wel van zien maar of je er ook echt wat aan hebt.

Overigens, allemaal in de zomer van 2003 toen ik net begon. Later werd de prullaria van beduidend mindere kwaliteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik heb nu alle vier miijn caches bijgewerkt, troep eruit gehaald en nieuw spul erin gedaan. Inderdaad, zoals Azimuth zegt, geen duur spul; ik ga zelfs niet eens de euro te boven. Maar het is wel nieuw en in de originele verpakking. Gewoon een uurtje neuzen bij Wibra, Xenos, dat soort winkels. Dan word ik boos als er mensen zijn die die nieuwe spullen meenemen en ervoor terugleggen een zakdoekje, waxinelichtje, persoonlijke noot(...), oud, duidelijk veel gebruikt plastic horloge, enz.

Bij mijn caches dan ook een duidelijk opgave wat er op dat moment aanwezig is en ik houd t ook bij. Soms denk ik wel eens: het zou niet nodig moeten zijn maar helaas....

Inderdaad: ruil met iets gelijkwaardigs en leg geen oude troep terug voor iets nieuws dat je eruit haalt. Heb je niets gelijkwaardigs, ook simpel: niet ruilen.

Ook wel tegen gekomen: "Ik had niets te ruilen bij me, heb dat en dat meegenomen en leg bij een andere cache wel wat terug....." Deze persoon snapt het dus niet helemaal... :P

Duidelijk vermeld bij mijn caches staat ook: een TB is geen goodie! Staan los van elkaar. Voor nieuwelingen is dit niet altijd duidelijk, vandaar mijn note erbij. :D

En verder maar weer vertrouwen op andere cachers, al blijven erbij die niets in hun log schrijven over ruilen en ondertussen toch spullen meenemen.. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Yvonne (GOTCHA)

Helaas komen niet alle Belgen op het forum blijkbaar. Wij hebben namelijk geen verschil gezien met de inhoud van Nederlandse caches bij de paar belgische die we hebben gedaan en die er langer dan een paar maanden lagen. Nieuwe zijn uiteraard net als in Nederland vaak goed gevuld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nergens staan op de geocaching.com site regels mbt het ruilen van spullen. het enige wat er staat is:

What are the rules in Geocaching?

 

Geocaching is a relatively new phenomenon. Therefore, the rules are very simple:

 

1. Take something from the cache

 

2. Leave something in the cache

 

3. Write about it in the logbook

 

Where you place a cache is up to you.

Dit staat in de faq.

Niets over de waarde ervan, of dat de ruil gelijkwaardig moet zijn. Dus regels zijn er niet. Dat er algemene fatsoensregels zijn lijkt me normaal. Maar niet iedereen in deze wereld houdt zich vandaag de dag nog aan fatsoensregels. Kijk maar om je heen, en dus ook bij geocaching.

 

Ik heb al eens eerder gezegd: "ruilen doet huilen".

 

Tot slot, als ik ga geocachen heb ik alleen te maken met geocaching.com en niets met afspraken op geocaching.nl, geocaching.be of geocaching.nu. Dat zijn alleen sites ter ondersteuning.

 

Of dit ook een gewenste situatie is, oneerlijk ruilen, is een heel andere vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is ook maar net waar het je om gaat. De cache lopen is het belangrijkste. Dat ruilen maakt me geen zier uit.

In: Teamdauwtrappersmagnetischvisitekaartjevooropdekoelkast.

Uit. Nix, nada niente, niets

 

Het is algemeen bekend dat een plaatser zijn cache rijkelijk vult en dat tijdens de founds erna het gevuld zijn veranderd van rijkelijk naar gewoon gevuld of erger, vuilnisdoos.

 

Dat geldt toch voor elke cache? Ik zie een rijkelijk gevulde cache ook meer als een lokkertje van de plaatser. Daarom zie je ook vaak een TB in een maagd liggen of wordt er zo nu en dan een TB gedropt door de plaatser.

 

De reden dat we eigenlijk vaak alleen maar iets in een cache stoppen en er niets uit halen is dat de meeste rommel dat er in ligt of rommel is, of voor kinderen. Beide laten we natuurlijk gewoon liggen.

We zijn ook blijder als aan het eind van de dag de rugzak lichter is in plaats van zwaarder.

 

Voor mij moet er zoveel in ztten dat ik kan loggen.

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe er ook vaak wat spul in dat je in chipszakken vindt.

Caps e.d. en meer van dat spul dat kids graag willen verzamelen.

 

Probeer de ruil vaak te beperken tot dingen die voor kids interessant zijn.

Zelf zal het me een zorg wezen, al ben ik begonnen met het verzamelen van kaartspelen uit caches.

 

Misschien maak ik nog wel eens een kaartspel-cache. ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe er ook vaak wat spul in dat je in chipszakken vindt.

Caps e.d. en meer van dat spul dat kids graag willen verzamelen.

En dit wordt door anderen weer als waardeloze rotzooi bestempeld. Zo zie je maar, ook dit is subjectief.

Mij zul je ook zelden op een rommelmarkt treffen (alleen als helpende vader van mijn kinderen die een kleedje op de kleedjesmarkt hebben), maar hele volksstammen zweren erbij. Elke gek zijn gebrek, zeg maar.

 

Accepteer de gang van zaken zoals deze is. Je weet op voorhand dat je er voor 10EUR in stopt en voor 0,10EUR uithaalt bij het opheffen van de cache. Ga de goodieruil proberen vast te leggen in regels en het wordt nog lastiger. Welke sanctie wil je opleggen als iemand zich niet aan die regel houdt?! Ik denk dat het zichzelf wel uitkristaliseert.

 

Maar gelukkig zijn er die uitzonderingen die soms prachtige en leuke goodies in een cache stoppen. Zo ben ik al houten speelgoed tegen gekomen, leuke puzzels, CD-games (nog in de plastic), DVD's, Lego, Playmobil, leuke (kinder)boekjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe er ook vaak wat spul in dat je in chipszakken vindt.

Caps e.d. en meer van dat spul dat kids graag willen verzamelen.

 

Troep dus........ :P

 

Op zich geen probleem (troep gooi ik er altijd uit bij cachecontrole), maar wat wordt er dan uitgehaald? Een mooi nieuw in folie verpakt voorwerp tegen zo'n plastic dingetje uit een chipszak?

 

Als je niet de moeite neemt voorzien te zijn van acceptabele goodies, prima, niemand verwacht dat van een ander. Tenslotte gaat het inderdaad om het cachen, dat is voor mij (en toch ook voor de meesten, als je iedereen zo hoort) het wandelen en de kick van het vinden van het doosje.

Maar ruil din die situatie ook niet! Laat de spullen waar wel moeite voor gedaan is dan ook in de doos liggen voor die mensen die eveneens de moeite hebben genomen en het geld erin hebben gestoken.

Wat Mega helemaal in het begin van dit draadje al vermeldt: Afgezien van het werk gaat heel wat geld zitten in de inhoud van een cache, laat staan als je er meer hebt. Elke keer dat bijvullen is voor mij eveneens geen optie meer. En dan krijg je dus van die vergaardozen van allerlei troep... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...