Spring naar bijdragen

Navigatie


luusarno

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal ik heb een vraag ik ben een beginnende in geochaching en kan eind deze maand overstappen met een andere gsm (heb nu een blackberry curve) daar heb ik niks aan wat betreft geochacing.. nu wil ik graag de samsung galaxy s3 of s2 nemen iemand daar ervaringen mee met het zoeken van de coordinaten??? of heeft iemand een suggestie voor een ander soort gsm?? met vriendelijke groeten een groentje Luusarno (heb er al wel lekker 5 gevonden samen met 3 vriendinnen :) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Persoonlijk heb ik het niet zo op telefoons om mee te navigeren- noem mij hopeloos ouderwets, maar telefoons zijn om mee te bellen. De rest is bijzaak.

 

Tegenwoordig is er erg goed navigatiespul in de handel. Wij cachen zelf met een GPSmap 60CSX, een paar jaar terug aangeschaft want dat was toen DE beste koop en hij doet het nog goed, tegenwoordig is er een opvolger waar mij even de naam van is ontschoten. Hebben we bijna 1300 caches mee gevonden, maar geen vriendinnen. Die staan niet op de kaart :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor echt serieus geocachen is een telefoon inderdaad te beperkt, maar om te ontdekken of je het een leuk hobby vindt of voor een keer tussendoor is het goed bruikbaar. Ik heb sinds kort een smartphone (sony xperia) en daar kan ik nauwkeurig genoeg mee navigeren. Ik denk dat andere smartphones met een GPS en de mogelijkheid om een geocache-app (bv. op Iphone of Android-toestellen) te installeren geschikt zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf een Samsung Galaxy S1 en heel af en toe doe ik er wel eens een cache mee. Het is te doen, maar vaak is de onnauwkeurigheid behoorlijk groot. Vooral onder bladerdek en dergelijke. De accu raakt snel uitgeput en met je gsm in de regen lopen is geen goed idee. Dat geldt ook voor de Galaxy S2 en S3 en alle smartphones en tablets in het algemeen.

Mocht je toch voor de Galaxy gaan (of een ander Android-toestel) raad ik o.a. de gratis apps c:geo en GDAK aan. Als je een abonnement met weinig dataverbruik neemt kunnen beide apps met een beetje voorbereiding ook goed offline werken. Er zijn trouwens veel meer apps voor geocaching, zowel betaald als gratis. Met iPhones heb ik geen ervaring.

Maar zoals hierboven al een paar keer benoemd: niets gaat boven een echte outdoor gps!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...] ooit zullen wij er zelf 1 gaan verstoppen komt helemaal goed:)

 

Dat heeft echt geen haast hoor! Beloof ons liever dat je éérst gaat sparen voor een deugdelijke GPS-ontvanger, héél veel ervaring opdoet met schatten zoeken en veel gezellige wandelingen met al jouw vriendinnen maak!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ooit zullen wij er zelf 1 gaan verstoppen

 

Goedbedoeld advies: doe dat verstoppen bij voorkeur wel met een echte GPS.

De onnauwkeurigheid van GSM navigatie is dermate groot, dat het heel moeilijk wordt om een voor de verstopplek (of tussenpunten) redelijk zuiver coordinaat te bepalen.

 

Bij het zoeken heb je niet alleen te maken met de onzuiverheid van de apparatuur van de verstopper, maar ook die van de zoeker. Zelfs als die maar enkele meters bedraagt, kan dat bij elkaar opgeteld, zelfs met goede apparatuur al makkelijk een tiental meters onzuiver (off-coord) zijn

Mocht iemand met bijv. een andere GSM ooit een cache willen zoeken die is verstopt met een GSM, dan kan de onnauwkeurigheid van beide toestellen, bij elkaar opgeteld, wel vele tientallen meters bedragen.

Dan wordt, bijv. in een bos, zoeken daarvan vrijwel onbegonnen werk. Met enkele meters verschil, kunnen aanwijzingen of vragen te beantwoorden soms heel anders uitpakken. Laat staan met tientallen.

 

Dat is met goede GPSsen soms al een uitdaging, met GSM vrijwel niet te doen.

 

Mijn advies: elke goedkope GPS is al beter dan een dure GSM

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Goedbedoeld advies: doe dat verstoppen bij voorkeur wel met een echte GPS.

De onnauwkeurigheid van GSM navigatie is dermate groot, dat het heel moeilijk wordt om een voor de verstopplek (of tussenpunten) redelijk zuiver coordinaat te bepalen.

 

...

 

Mijn advies: elke goedkope GPS is al beter dan een dure GSM

 

Wat bedoel je met een GSM? De GPS in een moderne smartphone doet eigenlijk niet meer onder voor een speciaal GPS apparaat. Eigenlijk het enige nadeel om een smartphone te gebruiken bij het cachen is de geringe batterijcapaciteit. Met een speciaal GPS apparaat kun je de hele dag met een setje batterijen doen, met een smartphone hooguit enkele uren. Het enige waar je op moet letten, als je een smartphone gebruikt ,is dat je de GPS gebruikt voor je lokatiebepaling. Als je de GPS uitzet, dan vallen veel smartphones terug op lokatiebepaling via de GSM masten en dat is inderdaad erg onnauwkeurig. Als je dat bedoelt, dan klopt je verhaal.

bewerkt door wirholt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de aanvulling Wirholt. Het is inderdaad wat ik bedoel te zeggen.

 

Zodra een GSM plaatsbepaalt via het netwerk is dat zeer onnauwkeurig.

Een smartphone waar een echte GPS functie inzit is in principe gewoon een soort GPS, met als nadeel dat ie snel leeg is als de GPS functie ingeschakeld is.

 

Toch is het ook zo, dat qua ontvangst "echte" GPSsen vaak betere antennes hebben dan menig smartphone.

 

Een echte GPS blijft derhalve toch mijn (persoonlijke) voorkeur hebben. Zeker als je serieus veel wil gaan cachen.

 

Voordeel van een smartphone is natuurlijk wel weer de veelheid aan tools en apps die je erop kwijtkunt om je te helpen bij het oplossen van allerlei vraagstukken die je in het veld kan tegenkomen en / of Googlen onderweg, wat met de meeste GPSsen weer niet kan.

 

Het blijft een afweging van wat jij in het cachen belangrijk vind. Veel cachers hebben dus gewoon allebei bij zich.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ooit zullen wij er zelf 1 gaan verstoppen

 

Goedbedoeld advies: doe dat verstoppen bij voorkeur wel met een echte GPS.

De onnauwkeurigheid van GSM navigatie is dermate groot, dat het heel moeilijk wordt om een voor de verstopplek (of tussenpunten) redelijk zuiver coordinaat te bepalen.

 

Bij het zoeken heb je niet alleen te maken met de onzuiverheid van de apparatuur van de verstopper, maar ook die van de zoeker. Zelfs als die maar enkele meters bedraagt, kan dat bij elkaar opgeteld, zelfs met goede apparatuur al makkelijk een tiental meters onzuiver (off-coord) zijn

Mocht iemand met bijv. een andere GSM ooit een cache willen zoeken die is verstopt met een GSM, dan kan de onnauwkeurigheid van beide toestellen, bij elkaar opgeteld, wel vele tientallen meters bedragen.

Dan wordt, bijv. in een bos, zoeken daarvan vrijwel onbegonnen werk. Met enkele meters verschil, kunnen aanwijzingen of vragen te beantwoorden soms heel anders uitpakken. Laat staan met tientallen.

 

Dat is met goede GPSsen soms al een uitdaging, met GSM vrijwel niet te doen.

 

Mijn advies: elke goedkope GPS is al beter dan een dure GSM

 

Heb je een link naar een vergelijkende test? Of verzin je dit zelf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verzin dit natuurlijk zelf. E.e.a gebaseerd op mijn persoonlijke mening hierover.

 

Een mening die wel is gevormd, door het feit dat ik hierover bijvoorbeeld op dit forum, maar zeker ook op het forum van Groundspeak, door de jaren heen tot op dit moment het nodige heb gelezen aan ervaringen van cachers die de moeite hebben genomen om met beide toestellen tegelijk een cache te zoeken.

Over het algemeen waren die niet erg te spreken over de prestaties van de diverse smartphones als het om exacte plaatsbepaling ging.

 

Routenavigatie lukt prima, want om op een bestaande weg te blijven is niet zo heel veel nauwkeurigheid nodig.

Wordt je achter naar punt X midden in het bos of tussen bergen of wat dan ook gestuurd, dan was een goede fix met een GPS veel sneller gemaakt, dan met een smartphone als die al een fix kregen.

 

GPS en de bijbehorende apps in de meeste smartphones slurpen stroom als een '67 Camaro benzine. Voor een langere cachetrip heb je al snel extra powersupply in welke vorm dan ooknodig. Ook niet altijd handig>

 

Ga je voor veelzijdigheid dan is een smartphone een prima keus.

Ga je voor nauwkeurigheid en long battery-life dan blijft (voor mij) de GPS favoriet.

 

Exacte data of vergelijkende tests bij "betrouwbare" instituten kan ik je daarover niet leveren.

Maar als je de moeite neemt om er de diverse gerelateerde fora op na te lezen, kun je je wel enigszins een mening vormen.

 

Hou me ten goede, de techniek staat niet stil en smartphones winnen steeds meer terrein (vooral door hun veelzijdigheid) ten opzichte van apparaten met maar 1 hoofdfunctie maar ook de fabrikanten van die apparaten zitten niet stil.

 

Het blijft een afweging van wat jij belangrijk vind aan functie-eisen voor jouw apparaat.

 

Ik blijf dus vooralsnog bij mijn mening, dat zeker bij het exact bepalen van een exact coordinaat voor een verstopplek een GPS mijn voorkeur heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het maar 1x geprobeerd te vergelijken, maar met mijn smartphone GPS gaf die als afwijking: 10 meter "nauwkeurigheid", terwijl als ik dat met mijn GPS Oregon 450 deed, was de "nauwkeurigheid" max 4 meter. En dit was niet in een bos, maar in een open veld midden in de polder. Helaas kon ik met beide nog steeds niet de goed verstopte, gecamoufleerde cache vinden. :(

 

Dus wat dat betreft moet ik Twin Peaks wel gelijk geven dat een echte GPS nauwkeuriger is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...