Spring naar bijdragen

Multicache En Waypoints


smash4

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Na een aantal gewone caches te hebben gevonden, werd het tijd voor een nieuwe ontdekking: een multicache.

Hier snap ik iets niet van: om papierloos te cachen krijg ik alle waypoints ook gelijk aangeleverd met de uiteindelijke coordinaat.

Dan hoef ik dus niet meer alle raadsels en vragen ( = papier) op te lossen want de waypoints heb ik al...?en eigenlijk kan ik dat helemaal overslaan aangezien ik de coordinaten ook al heb van de cache zelf...?

Dit lijkt me niet de bedoeling; wie kan mij wat licht in deze duisternis geven?

 

met vriendelijke groet, smash4

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo,

 

Na een aantal gewone caches te hebben gevonden, werd het tijd voor een nieuwe ontdekking: een multicache.

Hier snap ik iets niet van: om papierloos te cachen krijg ik alle waypoints ook gelijk aangeleverd met de uiteindelijke coordinaat.

Dan hoef ik dus niet meer alle raadsels en vragen ( = papier) op te lossen want de waypoints heb ik al...?en eigenlijk kan ik dat helemaal overslaan aangezien ik de coordinaten ook al heb van de cache zelf...?

Dit lijkt me niet de bedoeling; wie kan mij wat licht in deze duisternis geven?

 

met vriendelijke groet, smash4

Multicaches zijn er in oneindig veel variaties. Geef eens een voorbeeld (linkje) naar een cache waarbij je dat hebt?

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je alle waypoints meteen krijgt, incl. het eindcoördinaat, dan heeft de legger een fout gemaakt. Maar ik denk dat je een beginnersfoutje maakt. De finalcoörds zijn normaal nooit in de lijst van waypoints.

Ik raad je in ieder geval aan je nog wat te verdiepen in multi's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je alle wp's van een multi op de GPS zet, dan zul je ook een coordinaat van de cache krijgen. Maar dat is niet het juiste coordinaat. Het coordinaat dat je berekent tijdens de wandeling ligt wel binnen een bepaalde straal van het gegeven wp. Ik meen dat het ongeveer 3 km. is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je alle wp's van een multi op de GPS zet, dan zul je ook een coordinaat van de cache krijgen. Maar dat is niet het juiste coordinaat. Het coordinaat dat je berekent tijdens de wandeling ligt wel binnen een bepaalde straal van het gegeven wp. Ik meen dat het ongeveer 3 km. is.

 

Eigenlijk logisch, maar dat betekent dus wel dat je alle vragen en opdrachten uit moet printen om onderweg op te lossen om je nieuwe wp te berekenen, toch? en zo naar het einddoel toe.

Dus om verwarring onderweg te voorkomen misschien ook maar beter om de waypoints niet op de gps te zetten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je alle wp's van een multi op de GPS zet, dan zul je ook een coordinaat van de cache krijgen. Maar dat is niet het juiste coordinaat. Het coordinaat dat je berekent tijdens de wandeling ligt wel binnen een bepaalde straal van het gegeven wp. Ik meen dat het ongeveer 3 km. is.

Volgens mij bedoel je hier de locatie van het '?' bij mystery caches. Bij een multi geeft het icoontje meestal de beginlocatie/parkeerplaats aan. De afstand naar de eindcache kan enkele tientallen meters zijn, maar ook tientallen kilometers. Dat verschilt gewoon per multi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk logisch, maar dat betekent dus wel dat je alle vragen en opdrachten uit moet printen om onderweg op te lossen om je nieuwe wp te berekenen, toch? en zo naar het einddoel toe.

Dus om verwarring onderweg te voorkomen misschien ook maar beter om de waypoints niet op de gps te zetten?

 

 

Je hoeft niet altijd een nieuw WP te berekenen, het kan zijn dat je op de gegeven WP's iets moet zoeken een letter, getal of iets anders.

bewerkt door de-fam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je krijgt alleen die waypoints in je gps die in de laatste kolom (coordinate) daadwerkelijk een coordinaat is ingevuld. Je ziet dat dat bij het waypoint final niet zo is en als het goed is heb je die dan ook niet in je gps.

 

Volgens mij krijg je altijd een icoon van kistje met een coordinaat. Dit is niet het uiteindelijke cachecoordinaat en ook niet het parkeercoordinaat.

 

Maar erg gemakkelijk is het om alle gegeven coordinaten al in de GPS te hebben. En afhankelijk van de soort GPS een print van de pagina of de tekst in de GPS.

bewerkt door Miniatuur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is wel een hele rare cachelisting, want de coördinaten van de waypoints waar je vragen moet beantwoorden worden niet gegeven, ook niet als formule. Wel staat er telkens een andere waypoint gegeven: die hebben wel coördinaten, maar geen vraag. Als je paperless cachet, en de waypoints in je GPS zet heb je de vragen dus niet beschikbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is geen goed voorbeeld voor een beginner. De vragen en de coordinaten hadden als één waypoint opgenomen meoten worden in plaats van ze te verdelen over 2 waypoints. Ook lijkt het er inderdaad op dat de locatie van het kistje al gegeven is. Ik zou je willen adviseren om eens een andere multi te doen, dan snap je snel genoeg hoe het bedoeld is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Conclusie: eerst een andere multicache om erin te komen en het idee te begrijpen, en toch pen en papier mee, zeker in het begin.

Hartelijk dank allen, voor het helpen.

We gaan het opnieuw proberen!

( toevallig iemand een tip om mee te beginnen in de buurt van Nijmegen...?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...