Spring naar bijdragen

Cache stats najagen, wat is er mis mee?


Geopatra

Aanbevolen berichten

Ik lees op dit forum nogal eens laatdunkende opmerkingen van cachers aan het adres van andere cachers die proberen veel te scoren. Mn. de tegenwoordig uit de grond schietende drive in micro's ( waar ondergetekende zelf aardig debet aan is!) zijn hier goed voor. De laatdunkende opmerkingen zijn dan ook tevens daarop gericht. :angry:

 

ECHTER: als je caches wilt hebben die in korte tijd veel gescoord worden dan zijn het diezelfde drive in caches. Zeker als ze in serie gelegd worden.

De caches waar ik de meeste energie, tijd en ambitie in steek en waar ik zelf dan flink trots op ben worden veel minder bezocht. :wine:

 

Blijkbaar is de markt voor de drive ins en dus voor de veelscoorders een flinke markt.

Maar voor mijn gevoel ligt de verhouding tussen het aantal smalende opmerkingen in het forum en het aantal veelloggers aardig mank! ;)

Mode? :cry:

 

Ik wil wel eens meer inzicht in het aantal cachers dat veel scoren/ kwantiteit hoog in het vaandel heeft staan?

En : is nadruk op kwantiteit de mindere vorm van geocachen? Tel je pas echt mee als je vnl. langere en moeilijkere scoort ?

 

Laat maar horen.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het is mij allemaal om het even. Laat iedereen nou doen wat hij/zij leuk vindt om in zijn/haar eigen, veelal vrije, tijd te doen. Wie ben ik dat ik daar een oordeel over zou mogen vellen. Of sterker nog: wie mag dat sowieso wel?

 

Het starten van dit draadje heeft in zich dat er tweespalt gezaaid gaat worden en ik ben hier dan ook eigenlijk niet zo blij mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dergelijke snelle/simpele micro's vooral leuk om te doen als ze toevallig op mn route liggen, of als "troost" als ik een andere cache in de buurt niet kan vinden.

Wel vind ik dat er een zekere balans moet zijn. Veel simpele micro's in een heel klein gebied (zoals de OSV-caches, 5 stuks in een straal van nog geen 1,5km) vind ik nogal overdreven, maak er dan een multi van...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ieder wat hij/zij wil; zowel voor de plaatsers als de zoekers.

Zelf vind ik het leuk om een cache te plaatsen in een aardig gebied met een historische waarde, educatieve waarde, cultuurhistorische waarde. Een verhaaltje erbij met waar de geocacher is.

Voorbeeld: Tot nu toe de enige cache van mij is Vosbergen. Verhaaltje erbij. Mijn buurman, tevens geocacher, woont zijn hele leven al in dit dorp en wist het geschrevene van Vosbergen niet eens. Kijk, dat vind ik leuk.

 

Maar drive'in caches, ook goed. Ieder z'n meug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verandering van spijs doet eten.

 

Geen enkel probleem met Drive-In-Caches. We verwachten dan ook niet meer dan een Micro bij zo'n cache. Jij hoeft er niet veel moeite voor te doen, dus verwachten wij dat ook niet van de cacheplaatser.

 

Ook geen enkel probleem met kwalitatief-hoogstaande caches. We vinden het alleen wel jammer dat je na zo'n cache waarbij je de hogere wiskunde/natuurkunde hebt aan moeten spreken, of een flinke wandeling door kruizenhoog modder, of moeilijk vindbare waypoints (enz.) ook een Micro aantreft. Bij zo'n kwaliteitscache verwachten wij ook een kwaliteitscachetrommel met een echt logboek en leuke goodies.

 

Dus doe ons ze allebij maar. En wat ons betreft telt iedere cacher mee.

 

tot cache,

team Wij Drie :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geopatra,

 

Ik begrijp je punt. Ik ben namelijk iemand die het best belangrijk vind om veel caches achter zijn naam te hebben staan. Ook de plaats op de rankinglijst vind ik belangrijk. Zodoende vind ik pick 'n go-caches leuk om te doen. Ik heb geen probleem met mensen die een zaterdag het land door gaan scheuren om zoveel mogelijk te vinden. Ben eigenlijk een beetje jaloers aangezien ik vanwege mijn gezin niet in staat ben hele dagen te gaan cachen. Dit scoren van caches hoort m.i. bij geocachen, alhoewel ik regelmatig lees dat dit niet de bedoeling zou moeten zijn.

 

Dat er geocachen voor mij ook nog is: oplossen van puzzels, nieuwe omgevingen leren kennen, heerlijke wandelingen met een doel, andere mensen ontmoeten met dezelfde passie, high tech-hobby, enz. betekent niet dat die eigenschappen hoger moeten worden gewaardeerd dat de drang om te 'scoren'.

 

Ik ben een keer een half dagje rond Den Bosch geweest om een paar van je caches te vinden en kom zeker nog eens terug.

Doorgaan met die micros en bij voorkeur iets meer uitbreiden naar het noorden (Utrecht e.o.). :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij houden van een mix van beide.

 

We vinden een wandeling door een mooi natuurgebied het leukst, maar een snelle drive inn cache is soms leuk om onderweg naar een grotere mee te pakken.

 

De caches met puzzels bekijken we nu thuis een stukje beter, als het voor ons te ingewikkeld is ( zoveel graden dit en met de windrichting dat ... ) dan slaan we de betreffende cache maar ff over. We houden wel van puzzelen maar dan wel met coordinaten.

 

Het leukst vinden we de caches waar je als beloning een mooie trommel of kist met goodies treft. :D Die komen we helaas steeds minder tegen, de meeste goodies die we nu treffen zijn van generlei waarde. Om maar netjes te blijven. Jammer dat andere niet net als ons leuke hebbedingetjes in de cache doen. Zodat degene die na je komt een leuke mengeling van dingen aantreft. Zeker als je met kinderen op pad gaat is het leuk om voor hun in een cache leuke dingen aan te treffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsjaa een cache als station to station blijft natuurlijk voor ons het recept voor geslaagde dag, maar die micro caches zijn uitstekend om weer eens wat anders te doen of als het donker of zeer slecht weer is.We hebben ook wel eens een rondje den bosch gedaan maar dan kom je toch vermoeiender thuis dan van een tocht uitgezet door Dwarreltje.We vinden ook juist die combinatie leuk van een lange en 1 of meer kleintjes in de buurt.Maar inderdaad het zou leuker zijn als ze wat meer verspreid en vooral bij lange caches buiten de grote steden komen.

Wat betreft ranking vind ik ook leuk om bij te houden het zou nog mooier zijn als de moeilijkheids punten van de caches meetelden dus bv: een lange moeilijke cache heeft 3sterren voor

de moeilijkheids graad en 4 voor het terrein dus als je die gelopen hebt dan ga je 7 punten omhoog in de ranking.Wel zo eerlijk lijkt mij als je het toch ziet als een soort competitie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betreft ranking vind ik ook leuk om bij te houden het zou nog mooier zijn als de moeilijkheids punten van de caches meetelden dus bv: een lange moeilijke cache heeft 3sterren voor

de moeilijkheids graad en 4 voor het terrein dus als je die gelopen hebt dan ga je 7 punten omhoog in de ranking.Wel zo eerlijk lijkt mij als je het toch ziet als een soort competitie.

Als je het als een competitie ziet, waarom dan niet ff een dagje flink doorklikken met de muis? Je hebt er zo 1000 found bij hoor.

Niet zo eerlijk, maar alles voor de kijkcijfers, toch?

En bovendien, wie controleert de logs en of je daar wel écht geweest bent?

 

Wie houdt er nu wie voor de gek?? :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat iedereen lekker cachen waar hij zin in heeft. Competitie heeft m.i. "(n)iets" met geocachen te maken.

Wil je er wel een competitie-element in brengen dan moet je de caches anders gaan beoordelen.

5 micro tegen 1 multi of 3 traditionele tegen 1 mysterie enz. enz.

 

Of de rating van de caches gebruiken voor een puntentelling.

 

"ratings out of 5 stars. 1 is easiest, 5 is hardest"

 

Even gauw met de auto 5 drive-ins is veel gemakkelijker dan 10-15 km berg op en af lopen en dan ook nog eens met ijskoude vingers proberen de uitkomsten op papier te schrijven en op te tellen enz.

 

Mogelijkheid zou kunnen zijn:

De sterren van de "difficulty" optellen bij de sterren van het "terrain".

Wie dan de meeste sterren vergaart staat bovenaan?? :D

 

Zal de approver leuk vinden! ;)

 

Maar wie gaat dat bijhouden? :dribble:

 

Dus laten we lekker doorgaan waar we mee bezig zijn. Ons gewoon lekker de tijd te verdrijven! :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.

Alle respect voor Geopatra: zij voorziet immers duidelijk in een behoefte bij veel cachers. Er is niets mis met mensen die graag scoren. Gezonde competitie stimuleert en kan veel voldoening geven.

 

Zelf voel ik een cache echter graag in mijn benen en tussen mijn oren. Dat betekent een flinke wandeling door een interessant gebied. Minstens een middag, maar liefst een hele dag onderweg, met kaarten op de PDA en wetenswaardigheden in mijn hoofd.

 

Als ik na afloop moe maar tevreden thuis kom heb ik het gevoel een prestatie te hebben geleverd. Niet tegenover anderen, maar uitsluitend voor mezelf. Twee jaar geleden duidde het getal achter iemands naam nog op soortgelijke persoonlijke prestaties. Door de opmars van de snelle ‘drive in’ cache correspondeert het getal voor mijn gevoel niet langer met een prestatieniveau. Het begrip ‘score’ is uitgehold en dat vind ik jammer.

 

Ik begrijp dat cachers die graag ‘scoren om te scoren’ een hoog getal als een prestatie op zich beschouwen. Maar liefhebbers en plaatsers van snelle caches moeten zich ook realiseren dat velen het NIET als een prestatie zien om op een parkeerplaats een filmkokertje uit een vangrail te halen.

 

Geocaching heeft zich ontwikkeld tot een stadium waarin het zinvol is om, net als bij andere gevestigde sporten, verschillende klassen en categorieën te gaan onderscheiden. Zo krijgt het begrip ‘score’ weer inhoud en betekenis. Een score in klasse A is van een andere prestatie-orde dan een score in klasse B. Niet meer- of minderwaardig, maar ANDERS. Plaatsers classificeren daarbij zelf hun cache op basis van hun INTENTIE:

A = nadruk op natuur- en/of cultuurbeleving; een dergelijke cache is gebonden aan een gebied

B = sport en spel staan centraal (puzzels, navigatietechnieken); de omgeving is slechts een kader en in feite uitwisselbaar

C = veel bezoek en scoren staan voorop; de cache is snel en gemakkelijk bereikbaar.

 

Uiteraard overstijgen de meeste en vaak ook de beste caches alle klassen, maar doorslaggevend is het uitgangspunt, de inspiratie en primaire beweegredenen van de plaatser, niet de uitwerking van het idee. Dus:

A = ik wil een mooi gebied of een interessante locatie laten zien

B = ik heb een leuk/origineel idee voor een GPS-puzzeltocht

C = ik wil veel bezoek en anderen graag gelegenheid geven om snel te scoren.

 

Het grootste voordeel van een dergelijke classificatie is de mogelijkheid om te filteren bij het samenstellen van kaarten. Dit in aanvulling op het huidige sterrensysteem, dat vrij subjectief is en weinig houvast biedt. De kaarten slibben langzaam dicht met elkaar overlappende bolletjes en elk middel om het kaf van het koren te scheiden is welkom. Dit in het volle besef dat het kaf van de één koren voor de ander is.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij vinden de diversiteit aan caches erg leuk. Natuurlijk haal ik meer voldoening uit het vinden van een cache waar een lange tocht aan vooraf is gegaan maar daar heb je niet altijd voor. Vorige week nog tussen 2 colleges door twee Geopatra's gedaan en snel weer terug met de trein zodat ik precies op tijd weer terug was. Voor dat soort situaties vind ik dat soort caches ook erg leuk, zeker als de uiteindelijke plek leuk is. Och en zo kunnen we vaak cachen ook als we niet veel tijd hebben. Maar in het geval we ver weg gaan cachen dan wil ik zo'n gebied ook 'afstropen' en lange multi's helpen dan niet, ach ik vind het allemaal leuk!

 

Score en ranglijsten interesseren me een beetje, als ik niet al 100 caches achterliep toen we begonnen dan zou ik er veel meer waarde aan hechten dan nu. Nu vind ik het wel leuk om er zoveel mogelijk te vinden maar tja nummer 1 kan ik toch niet meer worden en dan is de uitdaging van een ranglijst voor mij wel weg. Zo af en toe kijk ik toch nog wel even hoeveelste we staan (ergens rond de 40 geloof ik)

 

Alexander (die zijn carnavalsvakantie omdoopt tot cachevakantie en er dus veel gaat vinden deze week)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...