Spring naar bijdragen

Cache stats najagen, wat is er mis mee?


Geopatra

Aanbevolen berichten

Goed, ik lees dus allerlei geluiden waaruit wel blijkt dat er - gelukkig- niet 2 kampen zijn.

Wat ook naar voren komt is een zekere vraag naar waardering van verschillende types caches. Heel begrijpelijk en ook niet nieuw.

 

Besef echter wel dat een dergelijk systeem - op wat voor wijze dan ook- altijd meer problemen met zich mee brengt dan wenselijk is.

Nu is een cache een cache, onafhankelijk van wat dan ook.

Bij een of ander systeem zullen er dus regeltjes bedacht, uitgewerkt en toegepast moeten worden.

Wie gaat dat doen?

Wie gaat dat uitvoeren?

Wie gaat dat controleren?

De huidige indeling naar zwaarte en moeilijkheidsgraad functioneert al matig, maar dan wordt het ook nog eens interessant om te goochelen met de klasse etc. om een cache op papier interessant te maken. En daarmee bezoekers te trekken.

Dan wordt het dus zinvol of misschien wel nodig dat een orgaan of persoon gaat waarderen - lees dus op locatie keuren - met alle gevolgen van dien.

 

In mijn visie roep je daarmee zoveel kansen op allerlei vormen van betutteling, regelgeving, onvrijheid, fraudegevoeligheid etc. etc. op, dat het eigenlijk verstandiger is om er zelfs niet eens meer over te filosoferen !! :dribble::D

 

Groet,

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

In mijn visie roep je daarmee zoveel kansen op allerlei vormen van betutteling, regelgeving, onvrijheid, fraudegevoeligheid etc. etc. op, dat het eigenlijk verstandiger is om er zelfs niet eens meer over te filosoferen !!

Mijn idee Geopatra. Laat het maar zoals het is. (is ook wel zo makkelijk).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.

Toch filosofeer ik graag nog even door ... En als dat binnen dit onderwerp niet past, kunnen we altijd een nieuw draadje opzetten onder de titel: Wat is geocaching? Er is op dit forum best plaats voor een discussie die wat verder gaat dan ‘het ideale draagriempje’.

 

De vraag ‘wat is geocaching?’ kan gemakkelijk worden afgedaan met ‘dat bepaalt ieder voor zich!’. Natuurlijk, maar laat die dooddoener je niet weerhouden van een verkenning van de grenzen van onze hobby, een speurtocht naar de essentie van geocaching, op zoek naar onze grootste gemene deler.

 

Een cache is van oorsprong een bergplaats langs een route door grotendeels onbekend gebied. Jagers en ontdekkingsreizigers vonden er voedsel en gereedschappen en vulden de voorraad aan als dat nodig was. Begrippen krijgen een ruimere inhoud en een sport ontwikkelt zich, maar verkennen, ontdekken, verbazen en verwonderen (met behulp van GPS) blijven voor mij de essentiële ingrediënten van geocaching.

 

‘Ja, voor jou misschien, maar mij gaat het vooral om scoren en statistieken!’ Prima, maar zeg dan niet dat je aan geocaching doet. Als in jouw beleving de eerder genoemde essentiële ingrediënten ontbreken ben je niet bezig met geocaching. Er zit geen avontuur in een diepvriesdoos op een parkeerplaats. Een ‘drive in’ cache heeft niets met geocaching te maken, net zo min als meetbouten hunten of rondrijden met een autonavigatiesysteem. Let op: dit is een stelling, bedoeld om een discussie op gang te brengen, en NIET om mensen te kwetsen. Ik lees op dit forum altijd met veel plezier de intelligente beschouwingen van de opper-meetbouthunter.

 

Als een restaurant besluit voortaan kroketten en frikadellen te gaan serveren wordt het een cafetaria. En een cafetaria dat zo snel en goedkoop mogelijk kroketten en frikadellen wil slijten wordt een automatiek. Een automatiek is geen restaurant. Ja, het draait allemaal om eten, maar als je met een GPS naar een waypoint loopt ben je niet automatisch bezig met geocaching.

 

‘Niemand dwingt jou om snelle caches te doen!’ Gelukkig niet, maar het fastfood zit in de weg en ontneemt mij, vaak letterlijk, het zicht op lekkernijen. Het is de viskraam voor het restaurant, de roker aan tafel, het sterblok in de speelfilm.

 

In de afgelopen jaren heb ik een tiental teams warm gemaakt voor geocaching. Eerst enkele caches samen doen, daarna op eigen vleugels. Veel enthousiaste verhalen en reacties ontvangen, maar in de laatste maanden proef ik ook teleurstelling: ‘Nou, ik heb eens op de site gekeken, maar als ik zie wat daar soms als een cache wordt gepresenteerd.’ Het werd genant. Ik begon me te schamen voor mijn hobby. Daarom krijgen aspiranten van mij voortaan een lijst met echte caches en tips om op de site het koren van het kaf te scheiden. Jammer, dat het zo ver gekomen is ...

 

Deze negatieve ervaringen vormden ook de aanleiding voor mijn pleidooi voor classificatie van caches. Het liefst zie ik de snelcaches echter verdwijnen achter een aparte button, net als de meetbouten. Daar kunnen de snelscorers zich dan uitleven met eigen kaarten en statistieken. Zij vertegenwoordigen immers een nieuwe sport, die uit geocaching is voortgekomen, maar daar nog slechts zijdelings mee te maken heeft. En als een geocacher trek heeft in een snelle hap, dan kan hij altijd daar terecht om iets uit de muur te trekken.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

site gekeken, maar als ik zie wat daar soms als een cache wordt gepresenteerd.’ Het werd genant. Ik begon me te schamen voor mijn hobby. Daarom krijgen aspiranten van mij voortaan een lijst met echte caches en tips om op de site het koren van het kaf te scheiden. Jammer, dat het zo ver gekomen is ...

 

Deze negatieve ervaringen vormden ook de aanleiding voor mijn pleidooi voor classificatie van caches. Het liefst zie ik de snelcaches echter verdwijnen achter een aparte button, net als de meetbouten. Daar kunnen de snelscorers zich dan uitleven met eigen kaarten en statistieken. Zij vertegenwoordigen immers een nieuwe sport, die uit geocaching is voortgekomen, maar daar nog slechts zijdelings mee te maken heeft. En als een geocacher trek heeft in een snelle hap, dan kan hij altijd daar terecht om iets uit de muur te trekken.

.

 

@Geowolf

Vind je het erg als ik je mening niet deel.?!

Jouw visie op de definitie van geocachen is de jouwe. Ik vind hem bekrompen. Dat is de mijne. :(

 

Bij jou proef ik dus wel degelijk een zekere minachting voor snelle caches en voor mensen die oog hebben voor hun klassement.Daarom zette ik dit lijntje op: ik wil wel eens een idee hebben hoe veel mensen er nu zijn die er zo over denken.

 

De waarheid ligt natuurlijk in het midden. :P

 

Wat mijzelf betreft overigens: soms wil ik alleen maar scoren, zoveel mogelijk op 1 dag. En soms wil ik graag langer en ingewikkelder zodat je een voldaan gevoel aan die cache overhoudt. Anders krijg ik dat voldane gevoel ook als ik flink gescoord heb.

Belangrijkste is echter: ik kom op plaatsen waar ik anders niet kom en zie daardoor dingen die ik anders niet zou zien. Of dat nu natuur is -voorkeur- of een mooi plekje, gebouw of wat dan ook.

Dit probeer ik in de door mij geplaatste caches tot uiting te brengen! :thumbup:

 

Snel kan zeker ook interessant zijn; als je er voor open staat.

 

Mijn mening dus.

 

Groet,

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prima, maar zeg dan niet dat je aan geocaching doet.

Oef, dat vind ik een nogal boute uitspraak.

Het kan best zijn dat je gelijk hebt, maar laat eerst De definitie van geocachen zien die algemeen aanvaard is en waar die definitie staat.

Mocht daarin expliciet staan dat geocachen, dus per definitie, niet is: 'het snel en veel achter elkaar vinden van caches', (of woorden van gelijke strekking) dan heb je gelijk. Als dat er niet staat, dan is je uitspraak een verwoording van je eigen mening en zou je dat zo ook tot uiting moeten brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk zou je deze discussie in twee delen moeten splitsen, één met als onderwerp "Geocachers die cache stats najagen, wat is er mis mee?" en één met als onderwerp "Caches die geplaatst worden om cachestatjagers te faciliteren, wat is er mis mee?"

 

Over het eerste onderwerp is mijn mening (en volgens mij vele met mij) dat iedereen zelf zijn eigen motivatie om te cachen heeft, en iedereen dat ook voor zichzelf moet weten.

 

Over het tweede onderwerp heb ik wel wat twijfels. Er zijn een aantal guidelines waar een cache aan moet voldoen.

Zo moet een cache een permanent karakter hebben (minimaal 3 maanden) en moet hij minimaal 161 meter bij een andere cache vandaan liggen. Daarnaast wordt er aangedrongen om als men een serie caches dicht bij elkaar legt er een multi-cache van te maken.

 

Persoonlijk vind ik dat deze "guidelines" best wat strenger mogen, vooral om te voorkomen dat een locatie bezaaid wordt met vele micro's.

Een beperking van het aantal caches binnen een bepaalde straal kan voorkomen dat gebieden met hoge concentraties aan snelle caches onstaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prima, maar zeg dan niet dat je aan geocaching doet.

Oef, dat vind ik een nogal boute uitspraak.

Het kan best zijn dat je gelijk hebt, maar laat eerst De definitie van geocachen zien die algemeen aanvaard is en waar die definitie staat.

Mocht daarin expliciet staan dat geocachen, dus per definitie, niet is: 'het snel en veel achter elkaar vinden van caches', (of woorden van gelijke strekking) dan heb je gelijk. Als dat er niet staat, dan is je uitspraak een verwoording van je eigen mening en zou je dat zo ook tot uiting moeten brengen.

Het is misschien een boute uitspraak, maar als je naar de definite en de regels van geocaching op www.geocaching.com kijkt vallen eigenlijk alle micro's buiten de definitie omdat je niks meeneemt uit de cache (en niks achterlaat behalve een note in de log)

 

What is Geocaching?

 

Geocaching is an entertaining adventure game for gps users. Participating in a cache hunt is a good way to take advantage of the wonderful features and capability of a gps unit. The basic idea is to have individuals and organizations set up caches all over the world and share the locations of these caches on the internet. GPS users can then use the location coordinates to find the caches. Once found, a cache may provide the visitor with a wide variety of rewards. All the visitor is asked to do is if they get something they should try to leave something for the cache.

 

What are the rules in Geocaching?

 

Geocaching is a relatively new phenomenon. Therefore, the rules are very simple:

 

1. Take something from the cache

 

2. Leave something in the cache

 

3. Write about it in the logbook

 

Where you place a cache is up to you.

 

Bron: http://www.geocaching.com/faq/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@GeoWolf. Hoe kan je je schamen voor je hobby?

 

Lijkt wel of er iets verschrikkelijks gebeurt? :P

 

Sommigen willen scoren, sommigen willen veel lopen, sommigen willen een stad bezoeken, sommigen willen moeilijke wiskundige zaken opslossen, sommigen willen alleen met de auto :thumbup:, sommigen willen alles.

Let's have some fun zou ik zeggen. Oordelen over wat nu wel en niet kan... ach.

Een oprechte vraag. Wat maakt een cach iets om je voor te schamen? Wat lees je dan. Ik ben er toch nog steeds van overtuigd dat de cachers hun best doen om zo veel mogelijk plezier te hebben, en anderen plezier te bezorgen. Of ben ik weer te optimistisch. :(

 

Team Skansen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap niet waarover we ons druk maken. Iedereen is vrij om het geocachen op zijn/haar manier in te vullen. Wil je cachen om alleen snel te scoren, prima. Wil je cachen om mooi plekjes op aarde te zien ook prima!

Ik vind het zinloos om hierover een oordeel te hebben.

Wij gaan morgen iig weer op jacht!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je naar de definite en de regels van geocaching op www.geocaching.com kijkt vallen eigenlijk alle micro's buiten de definitie

Het gaat hier niet om de soort cache, maar hoe eenvoudig een cache te vinden is.

GeoWolf stelt, dat zij die vaak en snel scoren niet aan geocachen doen.

De definitie die je aanhaalt (wat overigens geen echte definitie is) stelt noch enige voorwaarde aan de locatie van de cache, noch aan moeilijkheidsgraad om deze te vinden. Als dit als De definitie van het geocachen wordt beschouwd, dan zijn de 'scoorders' dus ook aan het geocachen. Maar dat wisten we al, dus dit zijn allemaal woorden om niets en tijd consumerende discussies die nergens toe leiden.

Ik vind, jij vindt, hij vindt etc. Doe wat je zelf leuk vindt om te doen en gun anderen die vrijheid ook. Dat betekent in de praktijk: doe de cache die bij jou past en maak een cache op een wijze die jij voorstaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een gedoe allemaal. Alle dagen brood is niet goed, en alle dagen in een driesterren restaurant eten gaat ook vervelen. Alle dagen vreselijke multi's of af en toe een snelle er tussen door. De een heeft nu eenmaal meer tijd dan de ander. En wat is er mis mee om in één dag 10 of 15 caches te scoren. Als degeen die ze vind het maar leuk vind en een goeie dag heeft. Dat is de hobby, dat is geocachen. Voor ieder wat wils, en zo moet het ook blijven.

Groetjes Marja :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk houd ik van variatie. Toen het nog lekker warm was, heb ik veel gecached. Mijn formule was meestal: hele dag erop uit, beginnen met een snelle single voor het moreel, daarna een lekkere multi, liefst een lange wandeling door mooi gebied, kan stad of land zijn. Dan kijken hoeveel tijd er nog is en die opvullen met makkelijke singles of offsets. Dan een snelle hap bij mijn vriend MD en in de avond ook nog wat tijd voor wat snelle caches. Soms ook wel eens 2 lange multi's gedaan, b.v. van Dwarreltje. Dan blijft er minder tijd over voor singles.

 

Moraal van dit verhaal: voor mij veel afwisseling in een beperkt gebied. Hoef ik niet teveel tijd te verdoen met autorijden. Bij mijn eigen caches streef ik ook naar die afwisseling. Relatief heb ik weinig multi's, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door mijn mede-cache-leggers hier in de buurt. :(

 

Op deze wijze heb ik veel gescoord afgelopen jaar, maar om nou te zeggen, dat ik alleen cache stats najoeg, nee. Ik vond het een prettige bijkomstigheid mij ineens hoog in de statistieken terug te vinden. Maar daar heb ik in een ander draadje al over uitgeweid. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Yvonne (GOTCHA)

Daar wil ik nog iets aan toevoegen: niet iedereen heeft de conditie om 30 km per dag te lopen. Als je dan lekker een dag op pad bent en er een van 15 km in de benen hebt zitten dan is het erg lekker om nog een paar kleintjes te doen. Dus Zuid Limburgers, kunnen er nog een paar kleintjes bij, liefst voor volgend weekend? :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij maakt het niet uit of iemand gaat cachen om te scoren, zolang die mensen dan ook caches uitzoeken die gemakkelijk te scoren zijn. Af en toe merk ik dat er cachers zijn die met de auto toch een natuurgebied in drammen alleen om snel te scoren. Dat vind ik dus beslist nergens voor nodig! Zelfs heel verkeerd :( ! Hiermee loop je juist het risico het geocachen bij diverse natuurorganisaties in een slecht daglicht te stellen. En dat is volgens mij nooit de bedoeling van geocachen en past nergens in een definitie van geocachen :thumbup:

 

Thea

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat iedereen doen waar hij of zij zin in heeft. Wij zitten er een beetje tussenin. We vinden het prachtig om een dag "toer de boer" te gaan (autorijden, natuurbeleving, wandelen) en tevens veel te cachen. We vinden de score wel belangrijk. We kijken toch steeds even naar de rankinglist. Geocachen heeft voor ons dus ook een sportief element (winnen).

Daar tegenover vinden we de multicaches, de caches waarbij je puzzels moet oplossen, op je kompas moeten varen of avontuurlijke elementen het leukst. De drive-inn caches beginnen op een gegeven moment ook wel te vervelen. Het mooie van geocaching is, dat er voor elk wat wils is. Niet iedereen zit in dezelfde omstandigheden en heeft dezelfde mogelijkheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...