Saab9-x Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 Sinds enkele dagen zijn er steeds meer eigenaren van een cache in het "Field of Fame, Nederrijn" gebied (Elten, Duitsland) die vanwege de verwoesting van de natuur daar hun cache disabelen of zelfs archiveren. Als ik een cache zoek in een natuurgebied, dan ga ik voorzichtig te werk om de cache te zoeken en laat alles heel! Het lijkt door de enorme toename van cachers dat veel mensen alleen voor de punten gaan, en geen rekening met de natuur houden. Dit is een zorgwekkende ontwikkeling. Dus voorlopig wegblijven uit dit gebied!
Track_leader Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 hoezo wegblijven uit dit gebied, dit is toch net zo iets als een druk bezocht bos ergens in Nederland. je hebt gelijk wat betreft de verwoesting van de natuur en de onbehouwenheid van de geocachers, aan de andere kant is het ook de reviewer voor Duitsland die misschien iets slimmer moet zijn met het goedkeuren van deze caches Laat niet weg dat mensen wel allerlei dingen, zoals de natuur, in acht moeten nemen Maar het is niet helemaal het probleem van de geocachers
Goedweerloper Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 Jammer, ik vond dit net zo'n leuke serie om af en toe wat van te doen. Oppikkers, maar dan wel in een bos en leuk met een wandeling te combineren. Maar ik kan dit wel begrijpen. Er wordt soms met het grofste geweld gezocht, terwijl dit helemaal niet nodig is. Ik hoop dat "even er uit" genoeg is en ze weer terug komen. En als ik zo naar de caches kijk is het 1 en dezelfde log van awema. Is het bij elke cache wel zo bar en boos? Ik zou eerst eens op je eigen plekje kijken voordat er meteen kort door de bocht wordt gedisabled.
Saab9-x Geplaatst 18 januari 2011 Auteur Geplaatst 18 januari 2011 Mijn FoF cache ligt er redelijk goed bij, maar het is een statement die we willen maken naar de cache community.
kdv Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 Mijn FoF cache ligt er redelijk goed bij, maar het is een statement die we willen maken naar de cache community. "gedraag je wat fatsoenlijker" lijkt me een zinvollere statement dan "voorlopig wegbljven uit dit gebied"
oliphientje Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 Twee weken geleden heb ik in de Flevopolder een aantal caches bezocht. In een paar gevallen was de omgeving van de cache compleet afgegraven, omdat ze wat moeilijker vindbaar waren. Echt heel triest om te zien. Bij één geval lag het aan het feit dat de cache geript was, in het andere geval was de cache slecht verstopt (micro tussen een hoop bladeren) en de coördinaten waren ook niet nauwkeurig, want de cache lag ergens anders. Ik vind het een gedeelde verantwoordelijkheid. Sommige leggers denken weinig na over of de cache niet te ver van een pad af ligt, want struinen mag niet in Nederland. Of wanneer een cache wordt bezocht door een groot aantal cachers, ontstaan er cachesnelwegen en dat is ook een aantasting van de natuur. Maar ik heb totaal geen respect voor mensen die met hun handen of bergschoenen een paar cm van de grond afgraven om te kijken of de cache er onder ligt.
Goedweerloper Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 (bewerkt) Ja de goeden hebben weer eens onder de kwaden te lijden Een melding in de beschrijving zetten bereikt de meeste boosdoeners niet, de meeste puntjesjagers (de goede en de slechte) cachen paperless en lezen de beschrijvingen niet. Attributes werken misschien wel. Om te beginnen bij alle caches niet 24/7 of het maantje doorgestreept erbij zetten (bij sommige staat dat wel). Een ander verbeterpuntje zit bij de hints. Sommige caches hebben bijna te duidelijke hints, maar bij andere staat er alleen mos/moos. En dat op plekken waar alles met mos is bedekt. En er was een cache die er 40 meter naast lag, dat werd echt een zwijnenbende maar daar is het coordinaat gelukkig aangepast en die cache is nu prima te vinden. Misschien ook een idee om ze niet allemaal tegelijk maar in groepjes van 5 caches weer online te zetten. Met steeds een paar weken er tussen. Dan zal er iets rustiger worden gecacht. 18 januari 2011 bewerkt door Goedweerloper
topzoekertje Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 Ik denk dat het een grote vergissing is om zo'n grote hoeveelheid traditionals vlak bij elkaar in een bos te leggen. Dat is toch vooral de bedoeling om veel cachers naar het gebied te trekken. Veel zullen zoveel mogelijk FoF-caches in een dag willen doen, het liefst allemaal en dan krijg je dit soort gedrag. Elk puntje moet in 2 minuten gevonden zijn en als dat niet lukt dan wordt grof geweld gebruikt. Het was mijns inziens veel beter geweest om de caches over een groter gebied te spreiden, zodat er in ieder geval een behoorlijke wandeling van cache naar cache moet worden gemaakt. Dan trek je toch een ander slag cachers. Daarnaast ben ik van mening dat caches in een bos altijd eenvoudig verstopt moeten zijn. Niks zo vervelend als een ingegraven cache in een bos met veel gevallen bladeren. Je prikt het bos helemaal stuk, zeker als er geen goede hint is.
Sivota Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 Mijn FoF cache ligt er redelijk goed bij, maar het is een statement die we willen maken naar de cache community. Ik kan mij het wel voorstellen dat een groep cachers een statement wil maken, maar dat kan alleen maar wanneer alle leden uit de groep hun caches (mogelijk in samenwerking met een reviewer) voor een tijdje op temporarly disabled zetten en e.e.a. duidelijk op de cachepagina verwoorden. Je hebt het over "we"en ik veronderstel daarom wat onderling contact. Daarnaast ook zelf kritisch kijken naar verbeteringen die men zelf kan aanbrengen rond hun caches. Een cache moet je kunnen vinden en je een slag in de rondte moeten zoeken, draagt niet bij. Met een oproep op een forum bereik je maar een klein deel van de geocachers. De meeste komen daarvoor te weinig frequent (of na het aanmaken van een account) helemaal niet op fora. Ik vind het wel verdrietig om te lezen dat de boel zo overhoop wordt gehaald, maar ook hier valt nog wel eens te lezen dat men denkt dat het om enkele incidentjes gaat. Bij elke discussie over een vorm van regulering zie ik die opvatting wel ergens in een berichtje terug. Helaas denk ik dat het in sommige gebieden helemaal niet meevalt en dat dit soort zaken, met het toenemen van het aantal geocachers, alleen maar erger wordt. Succes met het statement, ik hoop dat het helpt.
mmjjt Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 Jammer dat het daar zo uit de hand loopt. Afgelopen zomer in dat gebied zalig aan het cachen/ wandelen geweest en ben zelfs de topicstarter daar nog tegen gekomen. Maar ook toen waren er inderdaad al caches waar geen cachetrail maar zowat een karrespoor naar toe liep. Met name op die plekken waar er eigenlijk nog 20 meter om moest worden gelopen maar waar de meeste cachers klaarblijkelijk de kortste route naar de cache namen. Ik hoop dat een tijdelijke stop het gebied wat rust geeft en de toekomstige "geluks zoekers" de natuurregels in acht nemen.
Team Professor X Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 Ik denk dat het een grote vergissing is om zo'n grote hoeveelheid traditionals vlak bij elkaar in een bos te leggen. Dat is toch vooral de bedoeling om veel cachers naar het gebied te trekken. Veel zullen zoveel mogelijk FoF-caches in een dag willen doen, het liefst allemaal en dan krijg je dit soort gedrag. Elk puntje moet in 2 minuten gevonden zijn en als dat niet lukt dan wordt grof geweld gebruikt. Het was mijns inziens veel beter geweest om de caches over een groter gebied te spreiden, zodat er in ieder geval een behoorlijke wandeling van cache naar cache moet worden gemaakt. Dan trek je toch een ander slag cachers. Helemaal mee eens! Dit heeft ook niets met cachen en genieten van de natuur te maken, maar zoveel mogelijk vinden op een dag. Powertrails en soortgelijke "dumps" vragen om dergelijk gedrag. Beetje hypocriet om te gaan jammeren over geen respect voor de natuur. Die is hier duidelijk veroorzaakt door de leggers! Leg je zo'n hoop bij elkaar, dan krijg je na haastige goudzoekers de haastige puntjesjagers en die zijn gewoon blind. Archiveren is de beste oplossing
Bloodwoosj Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 Sinds enkele dagen zijn er steeds meer eigenaren van een cache in het "Field of Fame, Nederrijn" gebied (Elten, Duitsland) die vanwege de verwoesting van de natuur daar hun cache disabelen of zelfs archiveren. Als ik een cache zoek in een natuurgebied, dan ga ik voorzichtig te werk om de cache te zoeken en laat alles heel! Het lijkt door de enorme toename van cachers dat veel mensen alleen voor de punten gaan, en geen rekening met de natuur houden. Dit is een zorgwekkende ontwikkeling. Dus voorlopig wegblijven uit dit gebied! Beste Saab9-x, misschien doe je er verstandig aan eens in de spiegel te kijken. Dit staat er in je eigen cachelisting. "Het aantal aktieve Cachers in de Nederrijn streek is duidelijk gestegen en daaraan willen wij voor iedereen, ..., de mogelijkheid bieden om een Cache te verbergen. Een Field of Fame, voor iedereen, die zichzelf wil vereeuwigen of eenvoudig een creatieve verstopte Cache wil maken. Hier heeft iedereen de kans een Cache te verbergen, zonder dat er moeizaam toestemming bij de landeigenaar gevraagd moet worden. Wij zouden graag zien, dat veel Cachers meedoen." Als je het mij vraagt en constateert dat veel toeloop wellicht niet samengaat met aandacht voor de natuur, zit er hoe sneu misschien ook, niks anders op dan je cache te archiveren. De toeloop zal bij een vergroting van het aantal caches in dit FoF alleen maar toenemen. Dat houd je niet tegen door je cache tijdelijk te disablen. Zodra er ergens veel caches liggen die makkelijk te vinden zijn trekt dat veel cachers. En jazeker, cachers mogen voorzichtig omgaan met de natuur, maar cacheleggers kunnen zich ook afvragen hoe ze de kans zo groot mogelijk maken dat er voorzichtig met de natuur omgegaan wordt. En dat is naar mijn mening niet door tientallen traditionals in één en hetzelfde natuurgebied neer te leggen en dan een oproep doen aan anderen om hun voorbeeld te volgen (ook nog onder het mom van: hier hoef je niet moeilijk te doen over toestemming) en zoveel mogelijk bezoekers te lokken. My 2 cents, Greetz Bloodwoosj.
Goedweerloper Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 (bewerkt) Ik heb nog 1 ding toe te voegen. Het is blijkbaar allemaal begonnen om de cache van awema. Nu heb ik geen idee of iemand anders hier die cache heeft gevonden, maar dat is ook een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. De cache ligt in het bos, net iets te ver van het pad af. Met wat afwijking, goed gecamoufleerd, en een hint waar je pas wat aan hebt wanneer je de cache (bijna) in je handen hebt. En dan gaan klagen dat het bos vernield wordt na zoveel bezoekers? Sorry hoor, maar alleen al om bij de cache te komen moet je door het bos heen. Nu heb ik daar zelf voorzichtig gezocht (vooral met de ogen), maar ik ben natuurlijk wel dat bos door geweest. 18 januari 2011 bewerkt door Goedweerloper
De Wijngemachtigde Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 (bewerkt) Ik kende het hele fenomeen van de FoF caches niet, maar nu ik er zo naar kijk, vind ik het wel prima dat leggers die caches het archief in gooien. Wat is nu eigenlijk de reden voor dat hele FoF gebeuren? Om zoveel mogelijk cachers de mogelijkheid om zelf een cache te leggen, zonder al teveel poespas?! En vervolgens komen er veel cachers die gaan zoeken en omdat er veel cachers komen die gaan zoeken wordt de natuur geschaad. Dat haalt je de koekoek! Met de explosieve stijging van het aantal cachers, het daarmee gepaard gaande toenemende aantal cachers die zelf willen leggen en het daarmee gepaard gaande aantal cachers die het wat minder nauw nemen met de natuur (zeker als er al een gebaand pad richting cache loopt), roep je dit wel over jezelf af. Dat is toch logisch, of ligt dat aan mij? Of je moet alle caches direct boven het pad hangen, waar iedereen erbij kan en niemand van het pad af hoeft. Zoeken hoort bij cachen, en niet iedereen vindt de cache direct. Met veel caches, en veel cachers krijg je automatisch dat er veel gezocht wordt, en dus lijdt de natuur hieronder... Prima plan dus: in het archief met die traditionals, hup allemaal, en daarvoor in de plaats een tweetal, of drietal, leuke multi's die het gebied ook doen beleven. Je zou af en toe willen dat er in bepaalde gebieden meer cachers eens een kritische blik zouden werpen op hun cache-omgeving en (de gevolgen van) de aldaar heersende cachedichtheid. 18 januari 2011 bewerkt door De Wijngemachtigde
Ellino Geplaatst 18 januari 2011 Geplaatst 18 januari 2011 Jammer! Ik had daar binnenkort even lekker punten willen pakken. Dat kan overigens ook met respect voor de omgeving. Lekker scoren met de gedachte dat je je eigen hobby aan het opheffen bent op het moment dat je er een kl*tezooi van maakt.
Aanbevolen berichten