Spring naar bijdragen

Ervaring Autonavigatie Om Naar Een Cache Te Rijden.


Veendammer

Aanbevolen berichten

Hallo cachers,

 

Wie heeft er ervaring met geocaching op een autonavigatie?

 

Wat we zouden willen is het volgende:

  1. Geocache punten in een autonavigatie stoppen (TomTom, Garmin...)
  2. Op de navigatie selecteren naar welke cache gereden moet worden
  3. De navigator navigeert ons dan zo dicht mogelijk bij (een beginpunt van) een cache
  4. Vervolgens cachen we verder met een GPSr.

 

Het cachen zelf gebeurd dus met een GPSr, de autonavigatie dient enkel om bij de cache tekomen (wat met de GPSr soms nogal eens lastig is). Onze GPSr heeft niet de mogelijkheid om wegenkaarten in te laden en als navigator te gebruiken.

 

We zoeken dus een autonavigatie die we zonder veel gedoe kunnen voorzien van geocache punten (middels GSAK).

 

Ik weet dat het met een Garmin Nuvi mogelijk is, maar dan moet alsnog MAPSource worden gebruikt om de caches in het apparaat te krijgen.

Met TomTom weet ik dat ov2 bestanden gebruikt moeten worden, maar ik heb er geen ervaring mee.

 

Wie heeft hier ervaring mee? Alle tips zijn welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Met GSAK zou je POI Point of Intrest genereren, en deze gewoon in een map van de TT plaatsen.

In het menu van TT activeren, en overal waar je rijdt, en er is een cache in de buurt, geeft hij dit aan.

ook kan je gewoon zoeken niet op adres, maar dan op cachenaam, en dan een route daarnaartoe laten zoeken.

 

TT leidt je dan tot de dichtsbijzijnde parkeergelegenheid, en de rest moet je met je GPS doen.

 

Zo werken wij.

bewerkt door Mr.Atari
(onnodige) quote verwijderd ivm nieuw quotebeleid
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik momenteel de Navigon 2110 Max. Die heeft standaard niet de mogelijkheid voor coördinaatingave, maar daarvoor heb ik het pakketje POI-Warner bijgekocht, dat dat wel mogelijk maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik zowel TomTom auto navi als de Garmin Mobile (navi op telefoon) om de route te bepalen.

In beide navisoftware's kan je coordinaten intikken voor het navigeren. Erg gemakkelijk.

 

Bij TomTom en Garmin kan je allebei via Points of interest werken om de caches in te laden.

Ik heb hier alleen geen ervaring mee en tik gewoon de coordinaten in, werkt voor mij prima en snel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in GSAK een selectie maken van de caches die je wil gaan doen.

Deze exporteren naar een GPX file

inladen in Tyre (leuk gratis programmatje dat routes voor je kan maken)

eventueel de volgorde aanpassen zodat er een leuke route ontstaat

export naar Tomtom route (ITN) file

deze plaats je in de foldr ITN op je TT

 

in TT start je de route en deze brengt je langs de caches die je wilt vinden die dag

ter hoogte van een cache staat netjes een flag zodat je daarvandaan verder kan met de GPSr

 

Letop dat TT nog wel eens aan de andere kant van de sloot wil gaan staan, hij vind dat nu eenmaal dichterbij, zodat soms een korte detour nodig is.

 

grtz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan prima (wij gebruiken TomTom One) maar leidt af en toe tot rare uitgangsituaties. Als je een coördinaat invoert, brengt TomTom je zo dichtbij als mogelijk over de weg. En da's af en toe best lachen :thumbup: Zo stonden wij in België ooit pal tegenover een ruïne (waar de bedoelde cache lag) omdat TomTom die plek als dichts bij het ingevoerde coördinaat had bepaald, maar lag er een woeste rivier én een rotswand van 80 meter hoog tussen ons en de cache. En nee, dit was géén T5 cache :P We moesten een héél eind terug, rivier over via een brug en dan via een pad omhoog naar de ruïne. Dat pad kende de TomTom echter niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo als ook al anderen aangeven, gebruik ik ook TomTom vaak om in de buurt van caches te komen. Die voorzie ik dan van waypoints in de vorm van POI's vanuit GSAK. Dan is het een kwestie van het betreffende POI aanroepen en de rijroute ontstaat vanzelf.

Met behulp van dezelfde filterinstellingen die ik gebruik om caches naar de 'gewone' GPS (Garmin Geko 301) te sturen, genereer ik nog twee files, één met POI's voor de TT-Rider en de andere met Waypoints voor OzieCE die op de PDA (Mio 168) draait.

 

Dat is binnen een paar minuutjes gebeurd en voorkomt het invoeren van foutieve coördinaten.

 

Soms gebeurt het wel eens (bij bijv. multicaches of puzzelcaches) dat je thuis al wat voorbereidingen moet treffen aan de hand waarvan je de tussenpunten bepaalt.

Dat doe ik dan meestal in Oziexplorer en nadat de tussenpunten zijn bepaald, voer ik het geheel van waypoints vanuit OziExplorer uit.

Ten behoeve van het gebruik in TomTom maak ik dan een POI-lijst met behulp van Tyre, aangezien Ozi niet direct naar TT kan schrijven.

bewerkt door Pocileh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mensen die op een dag veel caches willen bezoeken is de combinatie GSAK, Microsoft Streets en Trips ( autoroute ), TT interessant.

Met behulp van Autoroute is het mogelijk om automatisch een optimale route te bepalen. ( Travelingssalesman problem ). Maar ook daar kan af en toe een afwijking in zitten door een snelweg of rivier. Dan zelf de route nog eens langs lopen en het betreffende waypoint handmatig verplaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat het met een Garmin Nuvi mogelijk is, maar dan moet alsnog MAPSource worden gebruikt om de caches in het apparaat te krijgen.

 

[...] maar lag er een woeste rivier én een rotswand van 80 meter hoog tussen ons en de cache. [...] Dat pad kende de TomTom echter niet.

 

Door schade en schande geleerd om niet blindelings te vertrouwen op NavMiep en om de gekozen route, maar zeker het laatste stukje, even na te lopen met een tweede kaart (of GE) :thumbup: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij maken gebruik van Sygic/MCGuider op onze mda.

Kunnen jullie uitleggen hoe je op coordinaten kan navigeren?

Ik begrijp niet hoe je deze in kan voeren. Als hij vraagt om de lengtegraad en wij voeren deze in, doet hij verder niks.

(als wij op gereed drukken, gaat hij niet verder)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken gewoon het Toyota Prius navigatiesysteem in onze auto om het coördinaat van de eerste cache of de parkeerplaats voor die cache te bereiken. Dat werkt meer dan uitstekend en het spaart de batterijen voor de gprs (alhoewel dat nou niet zo'n groot item is)

 

Aangekomen op de parkeerplaats gaan we uiteraard over op de Oregon 550T en die begeleidt ons verder keurig op weg naar de feitelijke cacheplaats. En wat bij ons met het vast ingebouwde navigatiesysteem lukt, moet bij al die losse systemen ook kunnen.

 

Kortom, geen probleem!! Doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...