Spring naar bijdragen

Ervaring Autonavigatie Om Naar Een Cache Te Rijden.


Veendammer

Aanbevolen berichten

Het lijkt mij vooral handig als het routenavigatiesysteem in staat is om naar een set coördinaten te navigeren. Al dat gedoe met waypointbestanden vind ik te omslachtig, daarom tik ik meestal gewoon de coördinaten van de parkeerplaats of van de cache in. Je moet dan natuurlijk wel een navigatiesysteem hebben waarmee dat mogelijk is. Zelf gebruik ik Igo op een PDA, dat werkt super.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb gewoon een routeerbare kaart in mijn Garmin.

Nadeel is dan wel dat ik geen bospaadjes enzo in de GPS heb, maar ik kom wel snel op de (evt) parkeercoördinaten van de cache.

 

Bospaadjes vind ik ook niet echt nodig, red me prima met het kompas in de GPS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de Oregon en Dakota types is de routeerbare City Navigator in combinatie met Topo 2010 ideaal. Zodra je van de weg af bent en "het bos in duikt" schakel je met een paar tikjes om van de ene naar de andere kaart. Dat biedt net even wat extra's boven het kompas (waarmee je uiteraard ook prima mee uit de voeten komt!).

 

Maar om van huis naar de eerste parkeerplaats te komen, voldoet de autonavigatie uitstekend!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit klinkt heel bekend.

Eerst laden wij de losse coordinaten in de auto navigatie (vast systeem), wat niet altijd even goed gaat. Dit i.v.m. afronding van het coordinaat en een parallel weg is ineens de snelweg :)

 

Toen zijn we OSM (open street map) gaan gebruiken en dit bevalt zeer goed (is ook routeerbaar). Ben je vlak bij schakel je over op een ander profiel met je echte cache kaart (soms gaan we zelfs op OSM door).

 

Vanmorgen heb ik citynavigator 2010 geprobeert. Dit zou ter vervanging van OSM zijn en mijn eerste conclusie is dat vooral de binnendoor weggetjes niet compleet zijn (en niet goed geklassificeerd, zandpad/verhardeweg e.d). Dit valt me dus tegen.

 

Conclusie: OSM in combinatie met je topo/onroute kaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou hier gaat het goed hoor met de TomTom. Ik gebruik helemaal geen losse GPS en dat bevalt uitstekend.

Inmiddels toch al ruim 2300 caches gevonden met de TomTom. Ook helemaal gen beperking met aantal caches.

Ik heb alle tradtionals van Nederland erin staan en paperless cachen voor multi's gaat ook prima met extra SD-kaartje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik gebruik tomtom voor tradi's en naar startplaatsen van multi's te rijden.

dit werkt goed.

 

omdat ik zelf een dummy ben met progameren, en weinig op heb om me er verder in te verdiepen.

heb ik iemand bereid gevonden om dit voor mij te doen !

 

ik krijg iedere maand netjes een meeltje thuisgestuurd die helemaal is bijgewerkt. :) mijn dank is groot

kijk maar eens op coords in tomtom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken de Tomtom om naar het begin te navigeren met de auto en bij het begin van de (multi) cache gebruiken we onze Etrex.

Om de begin coordinaten in de tomtom te krijgen doe ik dit als volgt:

Download de loc-file van de cachepagina en lees die in in mapsource en sla deze vervolgens op in het gdb-formaat. (versie2)

Dit bestand converteer ik met het programmaatje POI/Route/Track converter van .gdb in tomtom.asc formaat. Je krijgt dan 2 bestandjes die je in de kaartmap van de Tomtom kopieert ( bij mijn Tomtom een map op een SD-kaartje die ik in mijn laptop kan stoppen)

Op de Tomtom kun je bij POI`s de cache selecteren om naar toe te navigeren.

 

Kwestie van een aantal keren openen en opslaan in Mapsource en POI coverter Dit laatste programmaatje kun je downloaden van internet.

Effe Googelen dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En hoe zit het eigenlijk met het batterijverbruik van zo'n TomTom? Hoe lang kan een sessie duren?

 

gaat zo 1.5 uur mee. Bij de meeste TomToms kan je ook nog een batterijladertje meenemen (werkt op 1 penlite), dan kan je natuurlijk onbeperkt cachen

 

Valt me niet tegen. Maar voor een beetje multi is dat batterijladertje wel een must. Maar het is wel grappig, dat de TomTom ook in het veld kan worden ingezet om cachges te zoeken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken voor het bereiken van beginpunten en het zoeken van "Tradi's" de Garmin Nuvi.

Over het algemeen brengt ie je goed op de plek.

Echter zijn we van mening dat je deze niet zo in kunt stellen dat ie altijd z'n werk goed doet.

Daarom hebben we ook de GPSMAP 60CSx in de auto geïnstalleerd zodat we ook nog op het pijltje kunnen rijden.

En dat scheelt kilometers want de Nuvi laat je vaak omrijden.

Dat betekend dat je het apparaat eerst weer anders moet instellen als je in de buurt komt.

Caches die bijvoorbeeld strak aan de autosnelwegen liggen levert vaak het resultaat op dat ie je via de snelweg wil laten rijden.

 

Verder staat dan de navigatie van de auto gewoon op de kaart.

 

Wat wel erg positief is dat je in de Nuvi ook coördinaten kunt invoeren.

Dat is soms bij het berekenen van een Bonus cache wel handig.

 

Het lopen van de caches doen we tegenwoordig steeds vaker met de Colorado.

Reden hiervoor is dat we in dit apparaat heel makkelijk om kunnen schakelen tussen de verschillende kaarten.

 

Als we dan een cache gevonden hebben verwijderen we deze uit de Nuvi zodat we in dat apparaat

dan ook nog weer een vorm van controle hebben over wat we nog moeten ( willen ) doen.

bewerkt door Major_Dundee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank, dank, dank en nog eens dank voor al jullie reacties.

 

Inmiddels trotse bezitter van een TomTom XL ;)

 

Nu eens kijken hoe makkelijk het in werkelijkheid gaat.

Je hebt nu een nieuw, tweede apparaat gekocht. Ik zou je anders geadviseerd hebben.

Ik zou een nieuwe Garmin voorgesteld hebben die zowel een topokaart als routeerbare wegenkaart heeft.

Als wegenkaart had je dan kunnen kiezen voor de OSM-kaart. Voor een topokaart had je een investering moeten doen, maar dan heb je ook meteen een goede kaart op je pc in Mapsource staan.

Dan switch je op je nieuwe Garmin gewoon van profiel en voila, je hebt het meest geschikte apparaat.

Zonde van je geld dus...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe alles met mijn TOMTOM XL

 

de punten voer ik met de hand in als POI's

de nadelen die ik heb ontdekt ondervang ik op de volgende manier :

Navigatie naar het beginpunt : altijd controleren of je daar kunt stoppen en of je aan de goede kant van het water uitkomt, eventueel een ander eindpunt kiezen.

Binnen 20 meter van de weg blijft de pijl aan de weg plakken : dan alleen op de coordinaten lopen.

Richtingspijl is niet betrouwbaar : kompasje aan een keycord om mijn nek, en de bovenkant van mijn kaart is noord.

Projecteren kan niet : Met behulp van een spiekbriefje voor de formules, met de rekenmachine de coordinaten uitrekenen.

Beperkte gebruiksduur accu : externe accu met zonnecellen gekocht ; kan in totaal nu ca 6 uur lopen ; in de auto kan ik hem weer bijladen

 

Hiermee heb ik tot nu toe 301 caches gevonden.

 

Harm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...