Spring naar bijdragen

Openbrief Aan Geocaching.nl


zaanhoeve

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

On Topic dan maar weer:

 

knip...Mooi dat een organisatie afspraken maakt met natuurbeheerders maar dat geeft nog niet meteen het alleenrecht.

 

 

Inderdaad, alleenrecht heeft men niet. Dat geocaching.nl afspraken maakt met natuurbeheerders is historisch zo gegroeid en dat wordt ondermeer voortgezet om het geocachen in Nederland en (deels) ook de kwaliteit ervan te kunnen behouden.

Dat is gewoon onderdeel van het faciliteren van de cachers in Nederland.

Wanneer je wilt geocachen op de .com manier dan heb je voor het leggen van een cache toestemming nodig en dan treden er hier en daar problemen op. Wanneer die problemen niet meer individueel zijn en de cachers eruit gegooid dreigen te worden, probeert geocaching.nl in te springen.

 

En zoals ik in bericht 31 ook al aangaf:

 

"Samenwerking tussen diverse sites lijkt m.i. voor de natuurbeheerders niet zo uit te maken. Als ze last hebben van het fenomeen geocachen dan komen ze t.n.t. uit bij geocaching.nl.

 

Dat is omdat dit nog het grootste platvorm is en omdat daar vanuit de geschiedenis ook is onderhandeld met de natuurbeheerders. Geocaching.nl is ingestapt op het moment dat de natuurbeheerders alle cachers eruit dreigden te gooien. Van daaruit zijn er afspraken gemaakt met SBB, UL en GL. Er gaan er nog wat volgen, want er zijn veel problemen.

 

Het maakt de boswachter niet zo heel veel uit wie welke cache wil neerleggen en die gaat echt niet kijken van welke club de cache is.

 

Het is in de praktijk altijd zo geweest dat toestemmingsformulieren die op .nl staan door elke cacher, die zelf toestemming wilde vragen konden worden gedownload, dus ook door cachers die niet bij geocaching.nl zijn geregistreerd of geen geocache van geocaching .com hebben gelegd. Geen enkel probleem lijkt mij".

 

 

Niemand heeft dus een alleenrecht in deze en ik zou ook niet weten waar staat dat andere sites of cachers zich hier niet mee mogen bemoeien c.q. niet gewoon hun eigen contacten mogen hebben.

 

Verder kan ik mij erg goed vinden in de, hiervoor beschreven, vragen van Lepman.

Lijkt mij erg goed om e.e.a. te inventariseren, want waar hebben we het nu eigenlijk over?

bewerkt door Sivota
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er bestaan toch verschillende sites in Ned v.w.b cache, of niet (.NL, Meta, Terra, QC Global en omdat ik er zeker vergeet enz) . Zo moeilijk is het dus niet om de strekking van het verhaal te begrijpen.

Kees vraagt alleen of het mogelijk en of men bereid is (alle cache sites) om eens om de tafel te gaan zitten en te praten. Zo moeilijk kan het het toch niet zijn.

 

Zo moeilijk is dat inderdaad niet, maar wat is het nut dat een olifant om de tafel gaat zitten met een paar muizen?

 

Die olifant heeft ehhh 15.000 hobbyisten (zomaar een schatting) en er zijn een paar handjesvol muizen. Meer zijn dat er echt niet Remunj. Onder die muizen is ook nog eens een muis (en misschien wel twee muizen) die zomaar caches neerlegt zonder toestemming te regelen met de grondeigenaar en op die manier schade berokkent aan de gehele Caching gemeenschap. Laat dat punt eerst maar eens opgelost worden en wie weet komt er dan een leuke samenwerking tot stand. Vooralsnog heb ik in al die jaren alleen maar enthousiaste muizen zien komen, die stilzwijgend en soms langzaam een stille dood sterven. Waarom zou er samengewerkt moeten worden met niet stabiele factoren die niet blijvend zijn?

bewerkt door Team Firefox
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap er geen hout van.

Ik zoek caches bij .com

Ik log ze ook via .com

Ik lees het forum van .nl en sla berichten over die mij niet interesseren over.

Zoek ik een oplossing voor een bepaald (hardware) probleem, raadpleeg ik het forum van .nl

 

Is het soms zo dat rivaliserende groepen toch niet de gewenste aandacht krijgen en dan maar gaan roepen dat er samengewerkt moet worden ?

Daar komt nog bij:

 

Ik meld caches aan bij .com

Ik krijg caches geaccepteerd bij .com

Als ik voor van alles uitgemaakt wil worden, ga ik naar het forum van de buren.nl (ook als ik wil lachen om gensnet en ervani vs lepman)

Wil ik een brede discussie lezen, ga ik naar het forum van .nl

Heb ik zin om in een poll te stemmen, ga ik naar .nl

Als ik van een cache enorm heb genoten, deel ik een geo d'or uit op .nl

Als een gebied leeg is qua .com caches kijk ik af en toe bij terra.com

;)

Blauwvinger had het zelf niet beter kunnen zeggen.

 

Afsplitsing ontstaat uit onvrede, neem dat niet alleen de afsplitser kwalijk maar kijk ook eens goed in eigen boezem.

Volgens goed Nederlandsch gebruik (kijk naar de politiek en de kerken) is het natuurlijk makkelijk om die onvrede (of Calimero-gedrag???) dan maar in de vorm van een afsplitsing te doen. Als later blijkt dat er weinig volgelingen zijn moet je daar niet vreemd van opkijken natuurlijk.

Samenwerking kan dan ook betekenen dat de afsplitsing weer ongedaan gemaakt wordt.

Daar is wel moed voor nodig. Pak de handschoen op zou ik zo zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let op dit is een OPEN vraag

Kan iemand mij vertellen hoeveel geocache databases er zijn? Zijn dit amerikaanse of zijn er ook nederlandse

Die ik weet zijn amerikaanse geocaching.com en terracaching.com.

 

QualityCaching is een nederlandstalige database met een beperkt aantal caches in de Benelux, ook wij hebben daar twee caches gestald. Het laatste log dateert zo ongeveer van een jaar geleden bij een cache die simultaan ook bij GC.COM is aangemeld. De andere cache staat nu zo´n twee jaar bij QC, is 1 keer bezocht, maar nog nooit gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lepman ziet het wat mij betreft aardig scherp. Onderstaande vragen zet hij ook op .com forum en vervolgens blijft het doodstil!

 

- wie is toch die groep verontruste cachers?

 

Daar kun je namen bij gaan noemen, maar is het niet verstandiger om het eens over aantallen te hebben? Als we puur naar ´aktieve cachers' gaan kijken bij die groep verontruste cachers dan valt het allemaal wel mee en dan nog is men soms aangemeld bij verschillende caching site´s wat ook weer een vertekend beeld geeft. Maar om een schatting te maken van de werkelijke aantallen aktievelingen bij die andere site´s: TC hooguit vijf nederlandse cachers, QC ook hooguit vijf (wellicht zelfs minder), Meta is zo goed als verdwenen en Global hooguit tien tot vijftien personen. Verder heeft Global al een flinke overlap en samenwerking met Groundspeak.

 

- bij wie ligt het initiatief?

 

Bij een ´verontruste cacher´ die namens een groep ´verontruste cachers´ spreekt zonder duidelijk aan te geven over welke aantallen we het hebben en wie die groep nu eigenlijk is.

 

Verder zal een initiatiefnemende partij waarschijnlijk het meeste baat bij samenwerking hebben, al is het alleen maar een stukje publiciteit voor haar eigen toko. GC zal met samenwerking zeer weinig opschieten, hooguit om de neuzen wat meer dezelfde kant op te krijgen. Maar dan nog is de kans aanzienlijk dat na een samenwerking er wel weer een paar cachers opstaan om buiten die samenwerking om een eigen club gaan beginnen, vanwege ..... vul maar weer in: omdat de regels te streng zijn, de moderatie te strak zou zijn, men niet door 1 deur kan met iemand van het team GC. En zo is het kringetje weer rond ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er bestaan toch verschillende sites in Ned v.w.b cache, of niet (.NL, Meta, Terra, QC Global en omdat ik er zeker vergeet enz) . Zo moeilijk is het dus niet om de strekking van het verhaal te begrijpen.

Kees vraagt alleen of het mogelijk en of men bereid is (alle cache sites) om eens om de tafel te gaan zitten en te praten. Zo moeilijk kan het het toch niet zijn.

 

Zo moeilijk is dat inderdaad niet, maar wat is het nut dat een olifant om de tafel gaat zitten met een paar muizen?

 

Die olifant heeft ehhh 15.000 hobbyisten (zomaar een schatting) en er zijn een paar handjesvol muizen. Meer zijn dat er echt niet Remunj. Onder die muizen is ook nog eens een muis (en misschien wel twee muizen) die zomaar caches neerlegt zonder toestemming te regelen met de grondeigenaar en op die manier schade berokkent aan de gehele Caching gemeenschap.

 

Dan ken ik nog wel een groot aantal van die muizen, die trouwens trouw bij .nl rondhuppelen en zich niet geroepen voelen om toestemming te vragen voor hun cache's en dat zijn er wel meer dan een handvol. Die gewoon goedgekeurd zijn door de club. Maar dat is binnen sommige forums geen leuke gespreksstof en er wordt daarom ook nooit of nauwelijks genoemd. Dus niet gaan wijze naar andere, eerst de eigen toko dan maar eens schoonvegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik het wel begrijp.

Er zijn diverse cachers, waaronder de Topic-starter, die zich met veel Tam-Tam (nee niet Tom-Tom) van GC hebben afgekeerd en hun heil hebben gezocht bij het doodgeboren kindje genaamd TC.

Nu er bij TC nagenoeg geen caches meer bijkomen (met name in Nederland) en deze cachers natuurlijk onze mooie hobby (of was het nu sport) willen blijven beoefenen zit er maar één mogelijkheid op, terug naar GC.

Er zullen er bij zijn die dit als gezichtsverlies zien en vandaar m.i. de oproep doen tot samenwerking. Wat mij betreft lijden deze cachers geen gezichtsverlies.

Welkom terug bij wat eigenlijk de enige cache site is, GC.com, one big family :)

Ruud ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik het wel begrijp.

Er zijn diverse cachers, waaronder de Topic-starter, die zich met veel Tam-Tam (nee niet Tom-Tom) van GC hebben afgekeerd en hun heil hebben gezocht bij het doodgeboren kindje genaamd TC.

 

Daar waren toen redenen voor en die waren niet eens zo vreemd. Een belangrijke reden is inmiddels weggevallen (namelijk een grondige verandering bij het forum van gc.nl), waardoor de groep TC-ers steeds kleiner wordt, alhoewel die groep al kleiner werd na een onderlinge opsplitsing een paar jaar geleden. Een andere reden (we maken alleen kwaliteitscaches) bleek al heel snel een volkomen illusie te zijn door de komst van grote aantallen virtuele caches, puzzel caches en reizende caches. Die laatste eigenlijk uit nood geboren bij afwezigheid van trackable items. Dus kwaliteit? Ook dat argument is er eigenlijk niet meer. Het enige argument wat dan nog overeind staat, is dat men geen goedkeuring hoeft te hebben van een grondeigenaar en een reviewer. In plaats daarvan kunnen twee bevriende cachers een nieuwe cache beoordelen en online brengen. De kwaliteit hangt dan al heel snel af van vriendjespolitiek, wat vervolgens ten koste gaat van de kwaliteit van de cache, waar men zo hoog van opgaf.

 

TC was op zich niet een doodgeboren kindje, maar is inmiddels wel zo goed als dood, omdat .... men teveel op de ´grote broer´ is gaan lijken en er vanuit de Geocaching Community kennelijk weinig animo is om naar een ´andere club´ over te stappen. Niet alleen TC moet daar tegenop boksen, ook alle andere initiatieven zullen daar vroeg of laat mee te maken krijgen.

 

Nu er bij TC nagenoeg geen caches meer bijkomen (met name in Nederland) en deze cachers natuurlijk onze mooie hobby (of was het nu sport) willen blijven beoefenen zit er maar één mogelijkheid op, terug naar GC.

 

Door een samenwerking aan te gaan zou dat moment nog even uitgesteld kunnen worden. Wat je wel zag bij TC, door een gebrek aan caches, dat men steeds verder ging rijden om maar caches van de eigen club te kunnen vinden. Korte ritjes naar Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken en Engeland waren geen uitzondering. Ook steeds meer Duitsers kwamen hier cachen, omdat de caches in eigen zo ongeveer op waren. Goed voor de pomp en slecht voor de eigen portemonnee en vervolgens het eigen humeur.

 

Er zullen er bij zijn die dit als gezichtsverlies zien en vandaar m.i. de oproep doen tot samenwerking. Wat mij betreft lijden deze cachers geen gezichtsverlies.

Welkom terug bij wat eigenlijk de enige cache site is, GC.com, one big family :)

Ruud ;)

 

Natuurlijk lijden ze geen gezichtsverlies, maar moeten ze het alleen voor hunzelf nog accepteren dat een terugkeer helemaal zo gek niet is en hier meer dan genoeg leuke caches zijn te doen. Vooruit je moet wat meer moeite doen vanwege de grote aantallen en de diversiteit, maar er zijn voor iedereen genoeg caches te doen, als je alleen die caches wil lopen die jou aanspreken. Inmiddels zijjn er genoeg zoekfunkties waarmee gefilterd kan worden op de gewenste caches. Als dat nog aangevuld kan worden met wat leuke funktionaliteiten van Global dan zijn we er eigenlijk al en kunnen de andere site´s definitief begraven worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals aangegeven ben ik alleen de persoon die het gevoel verwoord heeft van een groep gebruikers en de moed had zijn hoofd boven het bekende maaiveld uit te steken. Ik heb de partijen ook aangegeven dat ik niet op die afspraak kom tenzij het gewenst is door meerdere partijen. Ik ben/was alleen de aangever.

 

Ik heb alle beheerders/eigenaren een mail met uitnodiging verstuurd. (Geocaching.nl. de buren.nl, Metacaching.nl en geocachingzwolle.nl) Als er partijen zijn die denken ook aan tafel te horen zitten omdat ze een site runnen maar die ik persoonlijk niet ken (sorry) kunnen mailen naar info at zaanhoeve.nl

 

Tot nu toe heb ik alleen positieve reacties. Tot er meer duidelijkheid en antwoord is van de partijen zal ik in overleg met deze partijen communiceren.

 

groetjes Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zaanhoeve, mag ik vragen welke partij(en) jij vertegenwoordigt.

Terracaching, Globaltracks of beiden?

 

Zoals aangegeven ben ik alleen de persoon die het gevoel verwoord heeft van een groep gebruikers en de moed had zijn hoofd boven het bekende maaiveld uit te steken. Ik heb de partijen ook aangegeven dat ik niet op die afspraak kom tenzij het gewenst is door meerdere partijen. Ik ben/was alleen de aangever.

ter verduidelijking. Ik ben een ...cacher, ik loop caches bij iedereen van iedereen. Een mooie wandeling is niet gebonden aan een hostende site. Ik kijk graag naar onze Ooster buren in Duitsland, Zij kijken niet naar groep maar naar de gezamenlijke hobby. Een mooi begin was het COME event in September waar verschillende vertegenwoordigers het ondanks hun verschillen samen een heel leuk weekend hebben gehad.

 

groetjes Kees

bewerkt door zaanhoeve
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:blush: Ik lees met interesse nu dit topic en ik moet 1 ding toch even zeggen:

 

Mooi dat er nu een goede -en naar mijn idee ook inhoudelijke- discussie gevoerd wordt, zonder moddergooien. Toen dit topic geopend werd had ik eigenlijk iets van "daar gaan we weer", maar de manier waarop deze discussie gevoerd wordt is prima!

 

Nu even ontopic: We staan helemaal niet negatief tegenover samenwerking, maar helaas komt dat niet van de grond. Ik heb wat navraag gedaan en het blijkt dat er in het verleden wel toenaderingspogingen gedaan zijn vanuit geocaching.nl richting de andere sites, maar dat daar niet of nauwelijks op gereageerd is.

 

Zoals het er zich naar uit laat zien, is er vanuit de andere sites niet of nauwelijks behoefte aan samenwerking, wellicht in een aantal gevallen is dat ook de reden van het ontstaan van dergelijke cachingsites. En als ik vanuit mezelf bekijk, vind ik het ook niet echt nodig, het systeem werkt toch prima zo?

 

Het werd al eerder aangehaald, maar Lepman verwoordt dat ook prima. Als ik bij mezelf kijk, dan maak ik het meest gebruik van de faciliteiten van .com en .nl. .com omdat dat nou eenmaal dé geocaching site is, waar je eigenlijk niet omheen kan. .nl vanwege geo d'ors, forum en de chat (laatste tijd wat minder vanwege de opkomst van Twitter, maar zoals Arnold Schwarzenegger al pleegt te zeggen: I'll be back!), van metacaching gebruik ik de statistieken en van de andere sites zag ik eigenlijk (let wel, voor mezelf!) niet de toegevoegde waarde.

 

Iedereen dus zijn specialiteiten, en ja, het is misschien handiger als er 1 gezamenlijk aanspreekpunt/website zou zijn met alle wenselijke functionaliteit, maar daar houdt het eigenlijk ook wel mee op. Het is alleen maar handiger..

Ik wed dat de gemiddelde cacher prima zijn weg weet te vinden, en ook prima voor zichzelf kan bepalen waar hij zich bij aansluit. En of dat nou 1 cachingsite is of 10, dat maakt toch niet uit? Straks gaan we ook nog iedereen erbij halen die voor zichzelf een cachingsite gemaakt heeft.

 

Wat mij betreft mag het wel zo blijven... Maar mochten door dit topic nu toch andere cachingsites gaan denken: "Hey, dat samenwerken zien we wel wat in!" Dan kunnen ze het best contact opnemen met 1 van ons team. We kunnen natuurlijk altijd bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken je als beheerder van deze twee sites. Gaan die dan niet vertegenwoordigd worden of door iemand anders? Ik begrijp dat je nu of misschien zelfs later ook een bepaalde positie in wilt nemen als aangever of communicator, maar waarom nemen deze sites dan geen deel aan het overleg of hoe worden deze dan vertegenwoordigd?

 

Als er moet worden samengewerkt, dan zitten er hier toch juist fundamentele verschillen in bijvoorbeeld de toestemmingsregel.

 

Ik weet niet hoe het met Terracaching gaat, maar het pas van de buren afgesplitste en aan jou overgedragen Globaltracks zal toch ook wel mee willen praten, of althans de kans willen hebben?

Of blijven deze sites buiten beeld en het gewoon volkomen anders dan de rest doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook hier maar even mijn post zoals ik hem op het forum van gc.com heb gezet;

 

Hoe kun je de belangen van de cacher gaan behartigen zonder dat je eerst nu eindelijk eens bij die gebruikers gaat informeren of die dat ook wat vinden???

Nu wordt er alleen maar gesproken over "groepjes", "enkele cachers" maar aantallen worden niet genoemd.

Ik vind het eigenlijk nogal hoog uit de lucht dat hier gesteld wordt dat de geocachers hierop zitten te wachten. De reacties op diverse fora zijn van een groep cachers die je op een aantal handen kunt tellen en een deel daarvan geeft ook duidelijk aan er niet om te zitten springen.

 

Volgens mij is het echt zo dat de overgrote meerderheid zich prima red met de huidige situatie en echt niet zit te springen om een belangen behartiger.

 

Dus voordat er überhaupt plannen worden gemaakt en gesprekken worden gevoerd denk ik dat men er goed aan doet om eerst die geocachers die men wil gaan vertegenwoordigen te gaan raadplegen. Het blijft dan echter een scheef systeem omdat echt niet iedere cacher ook (actief) op de diverse fora aanwezig is.

 

Mocht het zo zijn dat een grote meerderheid dit wel ziet zitten zou er moeten worden gekeken waar de geocachers behoefte aan hebben. Dan kun je pas met de partijen om de tafel gaan zitten om te kijken wat je gezamenlijk kunt gaan ondernemen.

 

Dus wat mij betreft wordt er nu eerst eens aan de cachers gevraagd of zij wel willen dat er een vertegenwoordiging plaatsvind. Verder vind ik het dan ook nog eens zo dat op een democratische manier deze groep moet worden samengesteld en niet zoals nu uit een aantal mensen die zichzelf opwerpt om er wat in te gaan doen.

 

Als nu blijkt dat er geen behoeft aan is laat het dan ook gewoon voor wat het is en laat ieder forum, site etc gewoon zijn/haar ding doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...