Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Naar aanleiding van het draadje: "Hoeveel caches heeft u gevonden in de vakantie" en de verstoptechnieken die daar zijdelings aan bod kwamen vraag ik me af wat 'buitenlanders' nu anders doen dan wij? Leuke verhalen? Verrassende dingen? Natuurlijk hoef je niets te verklappen over de cache zelf.

Onze ervaring in Duitsland is dat de hinten veel moeilijker waren, dat men zelfs de hint nog weer in geheimtaal neerzet NADAT je de hint gedecrypt hebt, dat er veel augurkenpotten etc worden gebruikt en dat ze de belangrijkste tekst op de pagina eens als een soort foto hadden neergezet zodat ik de hele tekst (echt enorm) moest overtikken voor ik die door de vertaalmachine kon halen ;-)

Ook stonden we een keer aan het begin van een cacheroute, met als eerste wp een parkeerplaats netjes naast een infobord.

Oke, we moesten een soort fietspad op ofzo en de pijl van onze eenvoudige Magellan wees recht het pad af waar we geparkeerd hadden. Een rustige weg, haast geen verkeer en ik dacht nog: dat fietspad komt zo wel. Na een poosje vroegen we ons toch af of we goed zaten maar de weg was mooi. Uiteindelijk vier keer zo ver gelopen als nodig was en van een hele verkeerde kant bij het viaduct gekomen waar we moesten wezen. Zonder hulp van een paar boeren hadden we het niet gevonden en waren we ook niet OP dat viaduct terecht gekomen. Waarom er niet even bijgezet dat je vanaf die plek met de parkeerplaats en dat mooie infobord toch weer 30 meter terug had moeten gaan om de parallelweg te nemen aan de andere kant van de bosjes wat dus daadwerkelijk een fietspad was ;-)

Uiteindelijk de hele cache ook niet kunnen vinden omdat we weinig begrepen van de rekenkunde die we moesten uitvoeren, ook gingen we er maar niet van uit dat die cache helemaal niet op de weg terug van viaduct naar auto zou liggen (misschien toch wel?)

Domme Hollanders!

Geplaatst

In Frankrijk de ervaring dat men het niet zo nauw neemt met de size, een small is gewoon een micro.

Ook onderhoud is niet bijzonder en de logboekjes zijn vaak maar een paar bladzijden.

Vooral in Parijs kwamen we dit tegen.

Toppunt: een cache die van iedereen is. ( I love you) oftewel, niet vinden, gooi maar een nieuwe koker neer.

In België daarentegen ongeveer dezelfde ervaringen als in NL.

Alleen waar hier eventcaches tijdens het event online komen moest daar na het event nog aangevraagd gaan worden.

Geplaatst

In Noorwegen en Zweden zijn de cachjes vaak éénvoudig, maar goed. Wel langere afstand :yes: .

De inhoud valt erg tegen. ( vaak prut) :(

Geplaatst (bewerkt)
Caches In Het Buitenland, Wat doen ze anders dan wij?

-In Duitsland. Weinig munitiekisten, veel tupperware, plastic zakken en potten. Inhoud vaak erg ranzig en weinig goodies met enige ruilwaarde. Dat is dan ook gelijk een Nederlands luxe probleem :yes:

Qua omgeving is het allemaal veel spectaculairder, maar daarom gaan we er ook heen. Een multi is ook vaak een echte wandeling, een tradi niet zondermeer te scoren.

Alhoewel.....ook in stedelijk gebied of bij bewoonde wereld neemt het flutgehalte toe. En ook series is men niet vies van. Gelukkig weinig mysteries, want dat is erg lastig op vakantie zonder internet.

En men heeft minder moeite met het toestemmingsverhaal, want veel lokaties zijn echt bijzonder, gewoon midden in de natuur, tussen de rotsen, op een berg of in een leegstaand gebouw.

-In Denemarken: munitiekisten en tupperware. En overal recht van lopen (we hebben daar gesproken met de goodieshop eigenaar van geocaching.dk). Ga maar rustig dwars door een heideveld en leg je kist onder een heidestruik, niemand die zich daaraan stoort. Hoeft ook niet, want het is ook veel minder bevolkt.

-In Belgie: omgeving natuurlijk fraai, caches ook fraai, inhoud en onderhoud matig.

-In Luxemburg: caches erg mooi, inhoud erg matig. Toestemming....hoezo?

Kortom, wat men echt anders doet is de inhoud van een cache. Weinig tot geen goodies.

Verder zijn er verhoudingsgewijs meer traditionals op interessante lokaties en is de cachedichtheid meestal lager dan hier. Behalve in de steden. Dus ook daar liever lui dan moe :(

bewerkt door Team Professor X
Geplaatst

Onze ervaring deze vakantie in de Harz was:

- de size zegt niet zoveel (een large cache was soms hetzelfde doosje als een small)

- De kleine doosjes waren meestal propvol, ook verschillende pijpen/buizen tegengekomen

- weinig tb's/coins

- wat ons het meeste opviel, was dat ze over het algemeen veel minder vaak gelogd worden dan bij ons. Dat is extra jammer omdat onze 4 kids daar allemaal een tb gedropt hebben. Die van onze oudste zoon is bijna gelijk meegenomen en ligt inmiddels in Antwerpen, die van onze jongste zoon ligt aan de Tsjechische grens, maar die van onze dochters liggen nog in de caches waar we ze gedropt hebben...

Geplaatst

In Slovenie veel traditionals gedaan die meestal op mooie plekken in de natuur liggen. Vaak een lange wandeling er naar toe. De beschrijvingen zijn altijd vertaald in het Engels, erg prettig voor de buitenlandse gast, daar kunnen wij nog wat van leren.

Er zijn redelijk veel caches door buitenlanders gelegd en dat gebeurt nog steeds. Ik vraag me af of hoe het onderhoud wordt verzorgd.

De kwaliteit van de goodies is laag en er liggen niet veel TB's. In 30 caches hebben we 2 TB/coins gevonden.

Geplaatst

Wat ons opvalt in het buitenland (andere landen in West-Europa) zijn drie dingen:

- er zijn véél minder puzzelcaches (mysteries) dan in Nederland, wat vaak verklaard kan worden (denk ik) doordat het landschap al voldoende uitdaging biedt en er dus minder behoefte is caches 'moeilijk' te maken,

- de verstopmethoden in Nederland zijn vaak vele malen inventiever/creatiever dan in het buitenland,

- er liggen caches op plekken die in Nederland nooit en te nimmer toestemming zouden krijgen. Denk aan verlaten mijnen, oude spoorwegtunnels, bunkercomplexen, verlaten gebouwen enzovoorts. Zonder een offtopic discussie te willen starten: het verbaast me toch wel dat er binnen één sport/hobby geocaching) zulke grote verschillen in interpretatie van de regels bestaan.

Maar voorop staat: ook in het buitenland brengt geocaching ons op plekken die we anders nooit zouden hebben bezocht :yes:

Geplaatst

Duitsland (of tenminste het deel hier net over de grens bij Nijmegen): betere/originele verstoptechnieken, veel mysteries (ook mysteries die achteraf gewoon een traditional blijken te zijn) en je mag er 'snachts gewoon de bossen in :yes:

Qua toestemming vragen nemen ze het vermoedelijk niet zo nauw en de reviewers kijken geloof ik nergens naar.

Of dat voor- dan/wel nadelen zijn....?!

Geplaatst

In Engeland zijn er veel traditionals, waarbij de ouderen vaak op hele mooie, soms lastig te bereiken plekjes liggen.

Ook hier de laatste jaren steeds meer flutmicro's. maar dat is inherent aan deze tijd.

multi-caches zijn vaak niet meer dan offsets, en men kiest ook soms een puzzlecache symbool hiervoor.

Toestemming? Er wordt wel meer op gelet, maar ik heb soms mijn twijfels over toestemming als een cache 10 meter van een onbewaakte spoorbaan ligt...

Ijsland: Hoezo mogen vakantiecaches niet? De een na de andere cache is neergelegd door toeristen.

Bijna geen micro's :yes:

Geplaatst

Ik zie niet zo heel veel verschil met hier. Sommige caches hebben prut inhoud andere weer niet.

Zelfs micro's gedaan in Engeland die een bezoek waard waren (dus een micro op een plaats waar een grotere cache niet mogelijk is. Zelfs op een 'park&ride' liggen vaak geen micro's maar grotere caches, alhoewel we die maar 1 keer geprobeerd hebben te vinden. En zoals al gezegd, een 'gewone' traditional is vaak al een hele wandeling. Wat me in Engeland alleen opviel, is dat er in de logs soms geklaagd wordt dat er geen pen/potlood in een micro (filmrolletje) zit, waarna de owner dat corrigeert (potlood er (opnieuw) instopt) en zich verontschuldigt. Terwijl we het hier eigenlijk normaal vinden dat er geen potlood in zit.

Geplaatst

In Karinthië/Oostenrijk hebben we in de afgelopen periode een aantal caches gedaan, zowel Multi alsook Traditionals & Earthcaches. Daarbij vallen een aantal zaken wel op:

*) Earthcaches zijn daar bijzonder mooi en interessant.

*) De logica van Multicaches is ver te zoeken, tenminste, als je deze vergelijkt met de logica die we in Nederland bij een Multi doorgaans “normaal” vinden. De multi’s die wij gedaan hebben rondom de Milstättersee hebben dat zeer zeker niet. Daar ligt de cache op het verste punt en dan mag je over dezelfde weg terug of je zoekt jezelf een andere weg. Kan trouwens ook aan de legger worden toegeschreven want de multi’s die we hebben gedaan zijn allen van dezelfde persoon. Daarnaast valt op dat veel multi’s gebruik maken van het coördinaat van het ene WP om berekeningen te doen naar het andere WP. Natuurlijk lastig als er één WP niet klopt…….dan kom je gegarandeerd zeker niet bij het ander coördinaat uit, maar goed ook daar zijn oplossingen voor natuurlijk.

Daarnaast geeft het aantal sterren voor terrein nou niet bepaald een goede weergave van wat je te wachten staat, maar daar is al eerder hier iets over geschreven. Bereid je dus goed voor want anders kun je wel eens voor onplezierige verrassingen komen te staan !

De fysieke caches zelf stellen niet veel voor, niet qua inhoud en niet qua verstoptechniek. De beschrijving vermeldt wel vaak een Engelstalige tekst (gelukkig) want het is niet zo heel eenvoudig om het “spreek” Duits goed te kunnen omzetten…..maar vragende mensen zijn ook in Oostenrijk te helpen.

Grtz.

Jack

Geplaatst

In Zuid Amerika zijn het voornamelijk traditionals en een enkele earthcache.

In steden worden ze veel gelogd, maar daarbuiten slechts enkele keren per jaar.

Zo heeft een TB die we hebben achtergelaten in Bolivia er 3 maanden gelegen voordat de volgende cacher langs kwam.

Groeten,

Wiztel

Geplaatst

Toen wij aan de Vlaamse kust verbleven viel het mij op dat het onderhoud van de caches niet zo goed was. En zoals in alle toeristische gebieden is het niveau van de goodies bedroevend.

In Zuid-Frankrijk zie je heel veel traditionals. Maar dat zijn zeker geen oppikkertjes. Vaak moet je er een flinke bergwandeling voor maken om ze te kunnen vinden. Lange wandelingen worden gerealiseerd door een serie traditionals te plaatsen.

Geplaatst (bewerkt)

Op vakantie in de US: veel traditionals. Verscheidenheid in sizes, van micro tot "ongeveer regular".

Wat opvalt, allerhande containertypes maar we hebben geen ammoboxen gezien. Misschien vindt men dat eng of zijn ze gewoon moeilijk verkrijgbaar.

In New York zijn de magnetische keyholders erg populair.

Verdere buitenland ervaringen zijn Belgie en Duitsland. Hier vlak over de grens liggen de Belgische Ardennen met :yes::( caches. Mooi spul.

Duitsland is iets verschillender, rondom Aken vindt je ook veel micro prutdingen maar wat meer bij de stad vandaan ook wel weer mooie kisten. Vooral caches in "lost places", veelal ruines, vinden we mooi maar soms wat link.

bewerkt door De Oliva's
Geplaatst

Wij hebben best positieve ervaringen met caches in het buitenland.

Zo hebben wij in New York een stuk of 20 caches gevonden waaronder op Times square, toch een aardig druk plein een cache gevonden.

En in Londen zijn veel 'hit en runs' maar wel op bijzondere fraaie parkjes waar je als toerist anders niet zo snel zal komen.

En tot slot in Canada waar ze de caches gewoon midden in het bos plaatsen. Je moest bijna een kettingzaag in je uitrusting hebben om er te komen. Om niet te spreken van de muggen......

We plannen niet het vakantie land om het aantal caches die er liggen maar het is mooi meegenomen :yes:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...