Spring naar bijdragen

Het Nieuwe Cachen Begint!


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

En zo draait het draadje weer om naar positieve geluiden over .NL Voor menigeen dus "het nieuwe cachen" maar dan wel bij de oude vertrouwde club :thumbup:

 

Ik heb de kaarten en zoekfunkties inmiddels ook eens naast elkaar gelegd en kom eigenlijk tot de conclusie dat Global eigenlijk weinig tot niets toevoegt aan de funktionaliteiten van GC.nl. Resteren dan nog slechts de GPX file's die ze overigens nog eens illegaal aanbieden, maar daar maken we hier toch geen gebruik van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo zie je maar weer, er is niets zo veranderlijk dan mensen en meningen. :thumbup:

 

Voor degene die denken dat mijn mening opeens is veranderd: Dat is niet zo. Het aanbod van .nl is goed, maar stilstand is achteruitgang. En aangezien men druk bezig is (geweest) met eemalige of jaarlijkse zaken als fotowedstrijden, logwedstrijden en events is er op zaken mbt de lange termijn sprake van stilstand.

 

Iets hieraan gerelateerd dat ik nog kwijt wil: Ik heb een beetje de indruk dat de vrijwilligers van .nl denken de gehele Nederlandse geocache gemeenschap te moeten plezieren met van alles en nog wat. Dat heb ik bij een andere club ook meegemaakt. Het bestuur organiseerd van alles en nog wat, er komen ook leden op af maar de leden zijn niet echt betrokken bij hetgeen het bestuur doet. Die sfeer proef ik hier ook een beetje.

 

Naar mijn mening is de oplossing hiervoor dat het bestuur een duidelijke lijn uitzet en toezicht houdt dat deze lijn wordt gevolgd en that’s it. Laat alle georganiseer en initiatieven aan de menigte over en stimuleer de zaken die het meeste bijdragen aan de uitgezette lijn. Alleen op die manier kan je leden echt betrekken bij je club. Enquetes met ‘de meeste stemmen gelden dus dat gaan we doen’ dragen niet bij aan de betrokkenheid. Laat de leden lekker hun eigen ding doen en breng als bestuur, waar nodig de koppen bij elkaar. Hoe meer leden hun ding kwijt kunnen binnen de club, hoe beter het resultaat en hoe meer tevreden leden. Eigenlijk is dit ook het succes van .com. Iedereen kan zijn ding in zijn cache kwijt. Het enige dat .com doet is de grote lijn uitzetten en zorgen dat het boeltje blijft draaien.

 

Een voorbeeld voor .nl zou het magazine Spoiler kunnen zijn. Een gemiste kans voor .nl. Dit magazine voegt voor mij echt iets toe aan het geocachen in Nederland. Het zou perfect onder de paraplu van .nl passen. Het is een medium waar je van alles mee kunt op het gebied van geocachen. Wil je de nadruk leggen op de kwaliteit van caches, dan zorg je dat hier een artikel over wordt geschreven. Wil je de nadruk leggen op de kwaliteit van logs, dan schrijf je hier een aantal artikelen over. Met een magazine heb je altijd de mogelijkheid om terug te kunnen keren op een onderwerp. Bij een eenmalig iets als een logwedstrijd kan dat niet en is iedereen het na een maand alweer vergeten en moet je iets nieuws verzinnen.

 

Helaas is ook spoiler een beetje los van .nl opgezet. Het probleem van het huidige spoiler is dat het ook maar een groepje vrijwillegers is. Als er 2 of 3 mee stoppen, is niemand in staat dat op te vangen. Onder de grote paraplu van .nl heb je 2 of 3 vrijwilligers toch iets makkelijker aangevuld gezien het grote aantal leden en is continuiteit gewaarborgd.

 

Het grote probleem is dus dat iedereen de indruk heeft dat voor dit soort goede initiatieven geen ruimte is binnen .nl. Hiervoor is een cultuur omslag nodig bij het bestuur maar ook bij de leden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo zie je maar weer, er is niets zo veranderlijk dan mensen en meningen. :thumbup:

 

Voor degene die denken dat mijn mening opeens is veranderd: Dat is niet zo. Het aanbod van .nl is goed, maar stilstand is achteruitgang. En aangezien men druk bezig is (geweest) met eemalige of jaarlijkse zaken als fotowedstrijden, logwedstrijden en events is er op zaken mbt de lange termijn sprake van stilstand.

 

Iets hieraan gerelateerd dat ik nog kwijt wil: Ik heb een beetje de indruk dat de vrijwilligers van .nl denken de gehele Nederlandse geocache gemeenschap te moeten plezieren met van alles en nog wat. Dat heb ik bij een andere club ook meegemaakt. Het bestuur organiseerd van alles en nog wat, er komen ook leden op af maar de leden zijn niet echt betrokken bij hetgeen het bestuur doet. Die sfeer proef ik hier ook een beetje.

 

Naar mijn mening is de oplossing hiervoor dat het bestuur een duidelijke lijn uitzet en toezicht houdt dat deze lijn wordt gevolgd en that’s it. Laat alle georganiseer en initiatieven aan de menigte over en stimuleer de zaken die het meeste bijdragen aan de uitgezette lijn. Alleen op die manier kan je leden echt betrekken bij je club. Enquetes met ‘de meeste stemmen gelden dus dat gaan we doen’ dragen niet bij aan de betrokkenheid. Laat de leden lekker hun eigen ding doen en breng als bestuur, waar nodig de koppen bij elkaar. Hoe meer leden hun ding kwijt kunnen binnen de club, hoe beter het resultaat en hoe meer tevreden leden. Eigenlijk is dit ook het succes van .com. Iedereen kan zijn ding in zijn cache kwijt. Het enige dat .com doet is de grote lijn uitzetten en zorgen dat het boeltje blijft draaien.

 

Een voorbeeld voor .nl zou het magazine Spoiler kunnen zijn. Een gemiste kans voor .nl. Dit magazine voegt voor mij echt iets toe aan het geocachen in Nederland. Het zou perfect onder de paraplu van .nl passen. Het is een medium waar je van alles mee kunt op het gebied van geocachen. Wil je de nadruk leggen op de kwaliteit van caches, dan zorg je dat hier een artikel over wordt geschreven. Wil je de nadruk leggen op de kwaliteit van logs, dan schrijf je hier een aantal artikelen over. Met een magazine heb je altijd de mogelijkheid om terug te kunnen keren op een onderwerp. Bij een eenmalig iets als een logwedstrijd kan dat niet en is iedereen het na een maand alweer vergeten en moet je iets nieuws verzinnen.

 

Helaas is ook spoiler een beetje los van .nl opgezet. Het probleem van het huidige spoiler is dat het ook maar een groepje vrijwillegers is. Als er 2 of 3 mee stoppen, is niemand in staat dat op te vangen. Onder de grote paraplu van .nl heb je 2 of 3 vrijwilligers toch iets makkelijker aangevuld gezien het grote aantal leden en is continuiteit gewaarborgd.

 

Het grote probleem is dus dat iedereen de indruk heeft dat voor dit soort goede initiatieven geen ruimte is binnen .nl. Hiervoor is een cultuur omslag nodig bij het bestuur maar ook bij de leden.

 

Beste rhr_nl,

 

Ik ben het helemaal met je eens. Geocaching.nl zou zich vooral op de hoofdlijnen moeten richten en moeten zorgen dat initiatieven die er bij de 'leden' bestaan goed in de geocaching-community landen. Een probleem daarbij vind ik, en dat is hier ook al eerder geconstateerd, dat er geen leden zijn. Geocaching.nl is een stichting. En dat is m.i. niet de meest geschikte vorm voor het doel. Het zou veel logischer zijn dat iedereen die zich betrokken voelt bij het geocachen een stem heeft in hoe het moet en waar het naar toe moet. Een vereniging is uiteraard ook niet zaligmakend, en de huidige stichting doet zeer veel goed werk, maar het zou voor mij de betrokkenheid wel aanzienlijk vergroten, en ik denk dat dat ook voor anderen geldt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo zie je maar weer, er is niets zo veranderlijk dan mensen en meningen. :thumbup:

 

Voor degene die denken dat mijn mening opeens is veranderd: Dat is niet zo. Het aanbod van .nl is goed, maar stilstand is achteruitgang. En aangezien men druk bezig is (geweest) met eemalige of jaarlijkse zaken als fotowedstrijden, logwedstrijden en events is er op zaken mbt de lange termijn sprake van stilstand.

 

Iets hieraan gerelateerd dat ik nog kwijt wil: Ik heb een beetje de indruk dat de vrijwilligers van .nl denken de gehele Nederlandse geocache gemeenschap te moeten plezieren met van alles en nog wat. Dat heb ik bij een andere club ook meegemaakt. Het bestuur organiseerd van alles en nog wat, er komen ook leden op af maar de leden zijn niet echt betrokken bij hetgeen het bestuur doet. Die sfeer proef ik hier ook een beetje.

 

Naar mijn mening is de oplossing hiervoor dat het bestuur een duidelijke lijn uitzet en toezicht houdt dat deze lijn wordt gevolgd en that's it. Laat alle georganiseer en initiatieven aan de menigte over en stimuleer de zaken die het meeste bijdragen aan de uitgezette lijn. Alleen op die manier kan je leden echt betrekken bij je club. Enquetes met 'de meeste stemmen gelden dus dat gaan we doen' dragen niet bij aan de betrokkenheid. Laat de leden lekker hun eigen ding doen en breng als bestuur, waar nodig de koppen bij elkaar. Hoe meer leden hun ding kwijt kunnen binnen de club, hoe beter het resultaat en hoe meer tevreden leden. Eigenlijk is dit ook het succes van .com. Iedereen kan zijn ding in zijn cache kwijt. Het enige dat .com doet is de grote lijn uitzetten en zorgen dat het boeltje blijft draaien.

 

Een voorbeeld voor .nl zou het magazine Spoiler kunnen zijn. Een gemiste kans voor .nl. Dit magazine voegt voor mij echt iets toe aan het geocachen in Nederland. Het zou perfect onder de paraplu van .nl passen. Het is een medium waar je van alles mee kunt op het gebied van geocachen. Wil je de nadruk leggen op de kwaliteit van caches, dan zorg je dat hier een artikel over wordt geschreven. Wil je de nadruk leggen op de kwaliteit van logs, dan schrijf je hier een aantal artikelen over. Met een magazine heb je altijd de mogelijkheid om terug te kunnen keren op een onderwerp. Bij een eenmalig iets als een logwedstrijd kan dat niet en is iedereen het na een maand alweer vergeten en moet je iets nieuws verzinnen.

 

Helaas is ook spoiler een beetje los van .nl opgezet. Het probleem van het huidige spoiler is dat het ook maar een groepje vrijwillegers is. Als er 2 of 3 mee stoppen, is niemand in staat dat op te vangen. Onder de grote paraplu van .nl heb je 2 of 3 vrijwilligers toch iets makkelijker aangevuld gezien het grote aantal leden en is continuiteit gewaarborgd.

 

Het grote probleem is dus dat iedereen de indruk heeft dat voor dit soort goede initiatieven geen ruimte is binnen .nl. Hiervoor is een cultuur omslag nodig bij het bestuur maar ook bij de leden.

 

Beste rhr_nl,

 

Ik ben het helemaal met je eens. Geocaching.nl zou zich vooral op de hoofdlijnen moeten richten en moeten zorgen dat initiatieven die er bij de 'leden' bestaan goed in de geocaching-community landen. Een probleem daarbij vind ik, en dat is hier ook al eerder geconstateerd, dat er geen leden zijn. Geocaching.nl is een stichting. En dat is m.i. niet de meest geschikte vorm voor het doel. Het zou veel logischer zijn dat iedereen die zich betrokken voelt bij het geocachen een stem heeft in hoe het moet en waar het naar toe moet. Een vereniging is uiteraard ook niet zaligmakend, en de huidige stichting doet zeer veel goed werk, maar het zou voor mij de betrokkenheid wel aanzienlijk vergroten, en ik denk dat dat ook voor anderen geldt.

 

 

 

Helaas is de stichting in handen van 2 mensen en idd zijn er geen leden. Ik weet dat GEOMAN (1 van de stichting mensen) dit draadje regelmatig leest en er vast het zijne van denkt. Je hebt hier ook direct de wortel van het probleem te pakken, alle vrijwilligers doen hun stinkende best maar als de stichting niet beweegt dan gaan initiatieven ook niet van de grond komen.

 

Kijk bv naar het sgn event. Veel events in Nederland werken naast de gc.com site met hun eigensite voor regisrtatie van deelnemers. Alle verkeer rondom inschrijving en betalingen wordt eenvoudig georganiseerd. Voor het event van de stichting gaat men facturen sturen, je kan niet zien welke teams/personen er komen.

Geen kritiek maar er blijkt wel uit dat dingen niet helemaal lekker lopen, en zo zijn er meer van deze initiatieven die gestart worden maar niet van de grond komen. Vrijwilligers zijn vrijwilligers en daar blijft het bij.

 

In de loop van de afgelopen week bekroop mij het onzallige idee dat de stichting niet echt nodig is voor wat wij doen met geocaching en dat deze functie makkelijk door iemand anders kan worden overgenomen. gc.com is commercieel en hebben vast wel een model voor andere clubs om hun data te gebruiken. Want in de basis gaat het daar allemaal om en nergens anders om.

 

samenwerken of met de anders clubs iets moois maken doet echt geen pijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een voorbeeld voor .nl zou het magazine Spoiler kunnen zijn. Een gemiste kans voor .nl. Dit magazine voegt voor mij echt iets toe aan het geocachen in Nederland. Het zou perfect onder de paraplu van .nl passen. Het is een medium waar je van alles mee kunt op het gebied van geocachen. Wil je de nadruk leggen op de kwaliteit van caches, dan zorg je dat hier een artikel over wordt geschreven. Wil je de nadruk leggen op de kwaliteit van logs, dan schrijf je hier een aantal artikelen over. Met een magazine heb je altijd de mogelijkheid om terug te kunnen keren op een onderwerp. Bij een eenmalig iets als een logwedstrijd kan dat niet en is iedereen het na een maand alweer vergeten en moet je iets nieuws verzinnen.

 

Hé. wat grappig dat via een omweg zelfs Spoiler nog voorbij komt. rhr_nl, Spoiler kan alleen maar Spoiler zijn juist doordat het ONafhankelijk is van .nl. Zou het onder de paraplu van .nl vallen, dan zouden we - in ieder geval in het verleden - nooit over andere cachingsites hebben mogen berichten want dat was een aantal jaren geleden min of meer verboden hier op het forum! Misschien is het zelfs wel een beetje aan de opstelling van Spoiler te danken dat dat veranderd is? Want ik vind het een goede verandering.

 

gc.nl is per definitie beperkt omdat het een portaal enkel en alleen voor gc.com is. Bij gc.com zijn veel dingen prima, maar lang niet alles. Ik heb nooit geprobeerd om bij gc.com veranderingen doorgevoerd te krijgen maar van vrijwilligers bij gc.nl lees je op dit forum al jaren dat Nederland op cachegebied een kleintje is, en dat Nederlandse ideeën daardoor bij .com weinig gehoor vinden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het kunnen waarderen van caches bij het loggen, en meer kwaliteitseisen buiten het verplichte logboekje.

 

En dus komen er andere initiatieven van de grond. Geen van alle zo grootschalig als gc.nl maar allemaal wel serieus gemeend en met een eigen filosofie. Denk nu niet dat ik een fan van de buren ben, het tegendeel is waar. Het enige echt nieuwe daar is volgens mij nog steeds dat cachers er binnenkort caches kunnen publiceren zonder enige controle. Ja, ook global vindt dat je toestemming moet hebben als dat nodig is maar wenst er niet op te controleren. Dus kan een plaatser doen wat hij wil en dat vind ik geen goede zaak. Met name voor de verhoudingen tussen cacheleggers en natuurbeheerders.

 

Verloren moeite dan, al die andere cachingclubjes? Nee. Voor mijzelf zeker niet want bij qualitycaching en metacaching kan ik beter mijn ei kwijt dan bij gc.com. En verder ... zulke initiatieven mogen tegenwoordig hier ook besproken worden. Bij discussies zoals deze komen allerlei standpunten voorbij. Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar het lijkt in ieder geval sommige mensen aan het denken te zetten. Net zoals gebeurt bij artikelen in Spoiler.

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben wel blij met het event, zeker als daar alle .NL bobo’s komen, ik simpele ziel zal er ook aanwezig bij zijn maar als ze facturen gaan versturen dan heb ik een probleem.

 

Ik weiger namelijk om giraal geld te gebruiken, ik heb geld in mijn zak om alle privé zaken te betalen, dus dat zou betekenen dat ik niet zou kunnen betalen, ik hoop wel dat daar een oplossing voor gevonden word.

 

En ik denk dat het een juiste beslissing is om niet zomaar met iedereen samen te werken, en ook niet noodzakelijk, wel goede sturing en daar schort het nog al eens aan.

 

.NL heeft een ernstige vacuüm van geschikte en capabele mensen, die enkele, die ik het ook persoonlijk heb gezegd, nagelaten natuurlijk, daar wringt mijn inziens de schoen en word/is de achillespees.

 

Als er niet snel de goeie mensen word gevonden (geen bluffers en van dat soort volk) en op hun juiste plek word gezet ben ik bang dat .NL zijn langste tijd allang heeft verbruikt en teert troosteloos in op zijn opgebouwde credits, maar ook dan staan er genoeg andere mogelijkheden over om toch doosjes te kunnen vinden

 

 

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Team Aragorn: Natuurlijk kan Spoiler alleen spoiler zijn in de huidige opzet, los van .nl. Ik gebruikte het alleen als voorbeeld van een goed initiatief waar ruimte voor moet zijn binnen de algemene lijn van .nl. Deze algemene lijn beperkt je dan tot alleen geocachen en niet alle andere vormen van cachen en daarmee is het idd een magazine met een andere identitiet. Maar het gaat om het idee.

 

@ Delbar Halpipe: Een stichting heeft vrijwilligers en donateurs, een vereniging heeft leden. What's the difference. Uiteindelijk doe je het voor de leden/donateurs of hoe je het beestje ook noemt en verder iedereen die er plezier van heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Delbar Halpipe: Een stichting heeft vrijwilligers en donateurs, een vereniging heeft leden. What's the difference. Uiteindelijk doe je het voor de leden/donateurs of hoe je het beestje ook noemt en verder iedereen die er plezier van heeft.

 

Het grote verschil is dat een vereniging leden heeft en een stichting niet.

 

De leden van een vereniging hebben direct/indirect invloed op de samenstelling van bestuur en de wijze waarop een doel bereikt wordt. Bij een stichting, ook al steunt men die stichting bv middels donaties, heeft men hier niets over te zeggen en kan het bestuur dat bepalen zonder inmenging van leden/donateurs.

 

Greetz Bloodwoosj

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weiger namelijk om giraal geld te gebruiken, ik heb geld in mijn zak om alle privé zaken te betalen, dus dat zou betekenen dat ik niet zou kunnen betalen, ik hoop wel dat daar een oplossing voor gevonden word.

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

:dribble: Moet jij betalen dan? Ik ging ervan uit dan jij als BGN-er (Bekende Geocachende Nederlander) overal op invitatie van de organisatie langs kunt komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weiger namelijk om giraal geld te gebruiken, ik heb geld in mijn zak om alle privé zaken te betalen, dus dat zou betekenen dat ik niet zou kunnen betalen, ik hoop wel dat daar een oplossing voor gevonden word.

Dus je bent een bekende bij de Belastingdienst, het energiebedrijf etc als je op kantoor je rekening komt betalen :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben wel blij met het event, zeker als daar alle .NL bobo’s komen, ik simpele ziel zal er ook aanwezig bij zijn maar als ze facturen gaan versturen dan heb ik een probleem.

 

Ik weiger namelijk om giraal geld te gebruiken, ik heb geld in mijn zak om alle privé zaken te betalen, dus dat zou betekenen dat ik niet zou kunnen betalen, ik hoop wel dat daar een oplossing voor gevonden word.

 

Maar Barny, jij hebt toch zelf overal een oplossing voor? :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...