Spring naar bijdragen

Caches nationaal gaan goedkeuren?


Geoman

Is de tijd rijp voor EU - NL approver?  

74 leden hebben gestemd

  1. 1. Is de tijd rijp voor EU - NL approver?

    • Ja. Voor een Nederlandse approver.
      39
    • Ja. Eén EU-Approver voor heel Europa is voldoende.
      5
    • Nooit problemen gehad met het goedkeuren. Laten zo!
      6
    • Ik heb nog nooit een cache verstopt. Geen ervaring.
      5


Aanbevolen berichten

N.a.v. de goede discussies over dit onderwerp in het forum, een polletje.

 

Bij vraag twee bedoel ik een Europeese approver. Kan dus bijv een Duitser of Fransman zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als er nog maar 2 gestemd hebben dan is dus mijn antwoord duidelijk. Alhoewel ik enorm twijfel. Een Nederlandse Aprover heb ik liever omdat ik van de Amerikaanse bemoeienis af wil. Daar staat tegenover dat ik juist ook weer bang ben voor een Nederlandse Aprover omdat juist dan een regelneef beter kan controleren of ik de cache wel of niet heb aangevraagd.

Ik ben dus voor een nederlandse Aprover, maar deze moet wel op de oude voet doorgaan. Niet te gekke en te strakke regels. Het is de plaatser en de bezoeker zijn verantwoordelijkheid hoe de cache erbij ligt en achterblijft.

Ik had dus liever een poll gehad met de vraag of er nu wel of niet een ren regelneef moet komen die controleert dat we de cache ook hebben aangevraagd. Of alleen maar een poll over wel of niet aanvragen van een cache bij een of ander instantie in Nederland waar de cache is verstopt.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik heb dus gestemd voor een Nederlandse approver. Dit heeft alles te maken met dat ik hoop dat hierdoor de communicatielijnen korter worden.

 

Over mijn event ben ik met ~Erik~ in een eindeloze discussie verwikkeld geraakt over wat wel of niet een event zou zijn en heb ik steeds weer in mijn beste Amerikaans moeten uitleggen wat ik nu eigenlijk van plan was. Hopelijk kan dit voorkomen worden met een NL goedkeurder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IK heb na enige twijfel ook voor een Nederlandse aprover gekozen. Eigenlijk voel ik voor zelfregulering maar gezien de ontwikkelingen zal de klok wel niet terug te draaien zijn. Dan dus liever iemand die hier vandaan komt, en die dus beter op de hoogte is van de situatie hier. Verder een soepel beleid met niet te gekke eissen. In bossen van SBB de contacten goed houden aangezien daarmee een goede samenwerking bestaat.

Ik blijf van mening dat het de plaaster is die de verantwoording draagt. Ik doe pas sinds dit voorjaar mee en heb veel oude logs gelezen. Naar mijn mening zijn de eerste bezoekers vanzelf een controle op of de cache wel of niet kan. Als duidelijk over prikkeldraad of iets dergelijks moet klimmen wordt dit vanzelf gemeld in de eerste logs. Op die manier worden de echt foute plekken vanzelf eruit gehaald.

 

Locutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sluit mij aan bij het betoog van dutch-locutus.

Als er een approver moet komen dan wel een met lokale kennis.

Een Nederlander dus.

We zijn dan wel een Europa, maar Europa is nog niet een.

 

Niet om alles te controleren maar om ons er op te wijzen als we in ons enthousiasme een steekje hebben laten vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.

Ja, een Nederlandse keurmeester, maar wèl eentje die achteraf oordeelt op democratische grondslag.

 

De goedbedoelde pogingen om door een strakke preventieve regelgeving de ontwikkeling van geocaching in goede banen te leiden zijn naïef en hebben een averechts effect. Er zijn al te veel geesten uit de fles en het plezier van veel plaatsers is al vergald. Zelf plaats ik geen nieuwe caches meer.

 

Het plaatsen van een cache is een gunst en een bijdrage en niet iets waar toestemming voor nodig is. Eigendomsrecht verdient respect en in Nederland heeft elke vierkante meter grond een eigenaar. Maar ik ervaar en respecteer het eigendomsrecht van mijn buurman op zijn voortuin anders dan het eigendomsrecht van SBB op een natuurgebied.

 

Ik zal nooit zonder toestemming een cache plaatsen in de voortuin van mijn buurman, maar ik beschouw elk bos in Nederland evenzeer of evenmin mijn eigendom als dat van SBB. De tijd dat personen of organisaties zich hele lappen natuurschoon konden toeëigenen en vervolgens afgrendelen is voorbij. De natuur is van ons allemaal.

 

Natuurbeheerders doen heel goed werk, maar ze zitten niet te wachten op méér. Een boswachter die voor de derde keer in de week een geslacht ree heeft aangetroffen en al eens is beschoten door stropers heeft geen zin om zich te gaan verdiepen in een aanvraag (met omstandige uitleg) van iemand die een diepvriesdoosje onder een pluk mos wil leggen. En om voortaan van die flauwekul verschoond te blijven zal snel de algemene regel ‘géén geocaching!’ worden uitgevaardigd. Dat is niet mijn persoonlijke mening, maar die van het merendeel van de boswachters in de natuurgebieden waar ik met grote regelmaat wandel.

 

Caches worden niet geplaatst in broedkooien of in een veldje zeldzame orchideeën. En als dat per ongeluk of uit lompheid toch gebeurt, dan is er de sociale controle van geocachend Nederland. Daar ligt de ENIGE mogelijkheid om uitwassen te voorkomen.

 

‘t Is heel simpel: reserveer op het forum een aparte rubriek (met poll) voor twijfelachtige caches (uitsluitend twijfelachtig op grond van vermeende kwetsbaarheid van de gekozen locatie). Hier ontspinnen zich discussies die heel leerzaam zijn voor newbies die hun eerste cache gaan plaatsen. Discussies waar ook boswachters direct of indirect een zwaarwegende en wellicht zelfs doorslaggevende bijdrage aan kunnen leveren. De keurmeester heeft, na zorgvuldige afweging, het laatste woord. Zo ontstaat een platform voor het zelfregulerend vermogen van de geocache-gemeenschap. Caches moeten worden beoordeeld door cachers die zich ter plekke op de hoogte stellen en niet door John Doe in Wisconsin, USA.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gekozen voor een nederlandse approver, maar dan alleen voor het administatief goedkeuren en wel zo snel mogelijk.

 

Verder heeft GeoWolf precies mijn mening hierover verwoord.

 

Ik zal geen toestemming vragen voor mijn caches. Ik vind dat ik zelf wel kan bepalen wat goed is en wat niet. eventueel met hint en tips van mede geocachers. In Nederland kan al niets meer zonder dat je je moet houden aan allerlei regeltjes. Als ik een cache wil plaatsen, dan wil ik dat spontaan kunnen doen, zonder dat ik daarvoor aan iemand toestemming moet vragen. Op deze manier gaat de lol van het geocachen eraf.

Toen de eerste berichten in dit forum verschenen, dat mensen meenden dat de caches aangemeld moesten gaan worden aan de eigenaar van het desbetreffende gebied, was het mij al duidelijk dat dit een totaal verkeerde ontwikkeling was. Volgens mij is dat de ondergang van Geocaching.

 

Laten we houden zoals het is. Nu is het nog leuk.

 

Met al die regeltjes zullen veel mensen gaan afhaken. En dat lijkt mij niet de bedoeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb nogal eens moeten steggelen met Erik over zaken die hij als amerikaan niet kon inschatten.

Met het plaatsen van caches ben ik zo'n beetje gestopt, maar wil ik daar weer enthousiast aan gaan beginnen, dan gaat mijn voorkeur duidelijk uit naar een nederlander. Deze zal mogelijk wel begrip hebben van de nederlandse stand van zaken met zijn hoge bevolkingsdichtheid en zeer beperkte aanwezigheid van natuur.

Daarnaast lijkt zelfregulatie mij een nog betere zaak. Wat dat betreft spreekt het verhaal van Geowolf mij wel aan.

Waar ik niet op zit te wachten is een regeltjes handhaver cq. regelneuker of iemand die meent mijn caches te moeten keuren. Ook het vermelden van het verkrijgen van toestemming van de eigenaar is helemaal niets. Met boswachters van de diverse organisaties valt nauwelijks te praten. Geen begrip. En dat voor 30-40 bezoekers per jaar (en dat is al een populaire!) Laten we vooral zelf erg kritisch zijn waar en hoe we iets wegleggen. Via de verdere zelfregulatie komt het dan wel in orde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb nogal eens moeten steggelen met Erik over zaken die hij als amerikaan niet kon inschatten.

 

En dan te zeggen dat die Erik van Nederlandse afkomst is...

Zijn ouders zijn naar de Steets geëmigreerd toen hij 7 was.

 

Ironie ironie :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb voor een nederlandse approver gestemd. Dus iemand die de grote lijnen van het spel in de gaten houdt. Maar in ieder geval ook iemand die de fantasie van de cacher niet in de weg staat. :holiday: Verder sluit ik mij aan bij de gedachte van zelfregulering en de mate van sociale controle welke reeds bestaat binnen geocachend nederland.

 

PS Er zijn gelukkig ook boswachters waar wel mee valt te praten :D . Op verzoek van SBB heb ik een cache verplaatst, omdat ondertussen het gebied "teruggegeven" was aan de natuur. SBB had geen problemen met de sport, alleen met die specifieke locatie.

 

GPSLooney

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijkbaar ben ik nog steeds de enige voor een EU-approver. Maar eigenlijk ben ik daar ook niet voor. Was wat verward door de vraag met de mogelijke antwoorden. Eigenlijk zou ik graag willen zien dat er per land een approver komt die dan voor de rest van de wereld/Europa approved. Karl-Heinz in Duitsland, Pierre in Frankrijk, Jose in Spanje etc. Maar dan wel dat de rest van de wereld daarbij kan. Nederland als sateliet wordt niks.

Echter. Dit proces is niet democratisch! Wie stelt de approver aan? Wat moet hij doen? Voor mij is de approver uitsluitend een "papieren" functie die alleen inhoudelijk bepaald of de cache juist is geformuleerd. Nou ja, wie dan leeft dan zorgt.

Ik voel vooralsnog wel voor een www.geocaching.eu en laat de andere kant van de plas voor wat het is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HO, HO, HO!!!

Er gaan nu twee zaken door elkaar lopen.

1. Goedkeuring vragen

2. Niet-amerikaanse 'approver' of niet?

 

Het betoog van GeoWolf is prachtig en steelt mijn hart, maar hoort thuis in de andere discussie over toestemming vragen.

 

Als er een niet-amerikaanse approver komt, wil dat niet zeggen dat we dan opeens nooit meer toestemming meer nodig hebben, of dat we opeens altijd toestemming nodig hebben.

 

Laten we proberen die zaken uit elkaar te houden. Het is al zoveel leeswerk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...