Spring naar bijdragen

Caches nationaal gaan goedkeuren?


Geoman

Is de tijd rijp voor EU - NL approver?  

74 leden hebben gestemd

  1. 1. Is de tijd rijp voor EU - NL approver?

    • Ja. Voor een Nederlandse approver.
      39
    • Ja. Eén EU-Approver voor heel Europa is voldoende.
      5
    • Nooit problemen gehad met het goedkeuren. Laten zo!
      6
    • Ik heb nog nooit een cache verstopt. Geen ervaring.
      5


Aanbevolen berichten

Na het lezen van alle posts over deze discussies lijkt het mij dat we langzaamaan in gevaarlijk vaarwater aan het belanden zijn. Er zijn naar mijn inzicht twee uitersten waar we duidelijk niet naar toe moeten, omdat dit de ondergang van geocaching in NL zal betekenen (wel erg definitief geformuleerd maar in kern waar)

 

De eerste uiterste is alles volledig te reguleren. Dit zal zorgen dat alle caches keurig worden geplaatst met toestemming van de eigenaar en er op den duur geen discussies/ontmoetingen met deze eigenaren moeten worden geregeld. Ik ben het eens met de uiteenzetting van geowolf, maar je moet niet vergeten dat dat deze beste man (of heel soms vrouw) zijn werk is. Het goedkeuren van een cache is wel niet het meest opwindendste (en waarschijnlijk vooral een administratief) deel van zijn werk, maar behoort toch ook bij het bosbeheer?

Gevolg van deze uiterste is dat dat de beheersorganisaties blijer worden, maar de geocacher minder snel een cache gaat plaatsen vanwege de papierwinkel annex bureaucratie.

 

De andere uiterste is om alles te laten zoals het nu is. Als je de mensen alle vrijheden blijft geven in het plaatsen van caches, zal dit leiden tot het uittesten van hoe ver je kan gaan eer een cache verwijderd wordt (moet worden). Op een gegeven moment zullen ook de natuurbeschermingsorganisaties (de groep eigenaren) hierin worden gemengd en zal het uiteindelijk leiden tot een generaal NEE om geocachen toe te staan. Een actie van deze organisaties kan ertoe leiden dat caches verwijderd worden en mensen beboet.

 

Het grote probleem in deze is om iedereen tevreden te houden. Dit kan volgens mij niet door één iemand aan te stellen aan als approver voor nederland (dit is slechts gemakkelijk voor het aanmelden en daarom ben ik er dus wel voor). Volgens mij is de goede manier om dit te regelen als volgt. We stellen samen een set van richtlijnen/grenzen op van wat wel en niet acceptabel is (veelal kan je dit met goed boeren verstand aanvoelen hoor, maar als het zwart op wit staat kunnen de mensen die dit verstand niet meer hebben er ook mee overweg :D). Deze richtlijnen worden vervolgens mij de stichting in 'beheer' gegeven. Zij zorgen voor de contacten met de grote organisaties en beschouwen deze richtlijnen. Misschien dat de organisaties er nog wat richtlijnen aan wensen toe te voegen.

Daarna hebben dus een pakket richtlijnen waarmee een cache getoetst zou kunnen worden. En dan komt de grote truuk: Zelfregulering. Dit is al genoemd, maar volgens mij essentieel om iedereen tevreden te houden. Als ik een cache doe en ik vind dat de maker een richtlijn te buiten is gegaan, neem ik contact met hem op en bespreek dit.

 

Let op! Dit gebeurt nu natuurlijk al doordat je je commentaar geeft en verstand gebruikt, maar de eigenaren hebben hier niets aan! Die willen gewoon een lijstje zien van dit en dat kan wel en dit en dat kan niet.

 

groetjes

flupke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het gaat nergens meer over.

 

Ik ben en een cache-zoeker, en een cache-plaatser, en een approver in de zin van dat ik de site van de cache wel of niet approve.

De approver is toch niet meer dan een papieren tijger? Iemand die zegt "lijkt me goed, online die handel" of "dit en dat lijkt me niet goed, nog even niet online"? Of zie ik dat fout. Is de approver iemand die ook veldwerk doet en aan de hand daarvan bepaald ja of nee?

 

Er zijn twee zaken:

1) de caches en het veldwerk

2) de administratie en de website

 

Die twee zijn aan elkaar gerelateerd, maar dat is nergens formeel geregeld. Niemand verbied mij een eigen geocache-database en website op te bouwen. Er is een Stichting Geocaching Nederland waar een aantal mensen in zit. Die beheren de website en zijn daar eigenaar van. Die website wordt gevoed en gelezen door ons. Ik persoonlijk ben geen lid van de stichting, noch van een evt vereniging, noch betaal ik ergens voor. Ik deel mijn caches met de rest van de wereld. Voor iedereen is het "liefdewerk oud-papier" en zoeken van sponsors. Als er mensen zijn (lees geocaching.com, geocaching.nl of wie dan ook) die niet langer gevoed willen worden met mijn caches, dan valt hun bestaansrecht weg. En bij mijn caches bedoel ik uiteraard niet uitsluitend de mijne maar die van ons allemaal. Zonder voetballers geen voetbalteam, zonder wielrenners geen Tour de France en zonder geocachers een lege website.

 

Misschien wordt het tijd voor een vereniging met eigen, nederlandse regels. Die kun je aan je leden opleggen en je kunt een contributie vragen. Lid worden bepaald iedereen voor zichzelf. Alleen jammer dat het dan allemaal member-only caches worden. Ik ben er niet meteen voor.

 

Nogmaals: het gaat nergens meer over. Verstop iets in Nederland, geef me een hint, en ik ga wel zoeken. Als het midden op een luchtmachtbasis ligt ga ik er niet heen; ik ben bang van honden. Vijftien meter hoog in een boom zie ik wel zitten met de nadruk op ZIE; daar klim ik niet in. Dat bepaal ik allemaal zelf, dat approve ik zelf wel. Of moet ik de plaatser gaan wijzen op zijn/haar verantwoordelijkheden dat er wel een dom kind kan zijn die wel die boom in zou kunnen klimmen?

 

Op elke cache pagina staat:

You assume all risks involved seeking a cache. By using this printout you agree to the disclaimer posted at http://www.geocaching.com/disclaimer.asp

 

De conclusie is dan toch simpel dat je bij het plaatsen dezelfde risico's onder ogen moet zien?

Nogmaals: ik ben verantwoordelijk voor mijn daden en uitsluitend ik zelf.

 

Ik behoef geen "approval". Alleen van mijn vrouw :D

 

Ik wil een approver die de hele zut online zet voor me en evt controleert of aan de basis is voldaan. Liefst europees, maar in ieder geval taalvaardig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb niet alle berichten gelezen, maar ik ben zeker voor één of meerdere

nederlandse approvers, deze kennen het land en de lokale wetten/regels/gebruiken

beter dan iemand van buiten nederland, die niet meer heeft als de ervaringen van

eerdere caches in een bepaald gebied en kaarten en/of andere dingen waaruit

blijkt dat het ergens specifiek wel of niet mag.

Ook de taal is vaak een probleem, iemand die de nederlandse taal niet machtig is,

hoe kan die dan in mijn tekst lezen of ik wel of niet toestemming heb?

 

Ik zie nog steeds genoeg nieuwe caches voorbij komen, waarin niet vermeld staat

dat er toestemming voor de plaatsing is, toch zijn deze goedgekeurd......

 

Vandaar mijn vraag in het draadje 'members only caches' of het niet tijd wordt voor

een handje vol approvers per land ipv iemand die achter zijn pc vandaan mijn locatie

moet beoordelen of ie wel of niet geschikt is.

 

Ik kreeg er eerder ook eentje terug, dat ie zeker wist dat dat niet in dat gebied mocht

en daarom dus ook niet goedgekeurd werd. Ik nogmaals contact opgenomen met de

mensen die het gebied beheren, en die vonden het geen enkel probleem, dus ja,

na veel vieren/vijven/zessen toch goed gekeurd gekregen.....

 

 

EastWood Team

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat je ALS je dus wil laten approven je eigenlijk een nederlandse approver wil hebben. op zich ben ik voor de zelfregulerende variant!

maar als het dus toch moet dan zie ik graag (meerdere) Nederlandse approvers.

 

 

groets,

 

Michiel :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op een ander draadje al aangegeven dat ik ook voor nationale approvers ben. Volgens mij kunnen we (ook rekening houdend met werklast, vakanties e.d.) wat de uitvoering betreft de moderator/controller structuur van het geocaching.nu forum (= min of meer de stichting) goed gebruiken.

 

Dat is een klein groepje mensen (oneven aantal) die in eerste instantie goed- of afkeuren (en dan op z'n Nederlands: met kennis van ons land, onze regelgeving en vooral gezond boerenverstand) en een klein groepje waar je eventueel bij in "beroep" kunt. En als we die mensen nou ook nog eens democratisch kiezen....... toch ?

 

Alleen nog de boys en girls aan de overkant van de plas zover krijgen, want ik blijf graag die .com site gebruiken..... ik vind 'm fantastisch en hij wordt steeds mooier. Maar ook dat moet toch kunnen: als je ziet hoe snel geocaching groeit, dan moeten ze daar toch in 't werk omkomen zo langzamerhand ??

 

Hoe dan ook : ik wil blijven cachen en ook mijn eigen caches ggan maken, want ik vind 't veel te leuk !!! :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk zo, dat zelf regulerend hier niet werkt, er zijn nu eenmaal

gebieden waarvan echt niet de bedoeling is dat daar een cache komt,

maar niet iedereen weet/kent die gebieden, dus dat er een handje vol

mensen zijn die daar beter inzicht in hebben en eens over je cache-aanmelding

heen lezen lijkt mee heel goed, mede ook voor nieuwkomers, om de (vaak kleine)

foutjes uit de cache-aanmelding te halen.

 

 

Greetz, EastWood Team

 

ook wij blijven cachen en caches maken :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk zo, dat zelf regulerend hier niet werkt, er zijn nu eenmaal

gebieden waarvan echt niet de bedoeling is dat daar een cache komt,

maar niet iedereen weet/kent die gebieden, dus dat er een handje vol

mensen zijn die daar beter inzicht in hebben en eens over je cache-aanmelding

heen lezen lijkt mee heel goed, mede ook voor nieuwkomers, om de (vaak kleine)

foutjes uit de cache-aanmelding te halen.

 

 

Greetz,  EastWood Team

 

ook wij blijven cachen en caches maken  :lol1:

Daar ben ik het niet mee eens. Gebieden waar het echt niet de bedoeling is dat er een cache komt, zijn gebieden waar het echt niet de bedoeling is dat jij er komt. En die gebieden worden altijd aangegeven. Vogelbroedgebieden etc worden altijd aangegeven en er wordt altijd vermeld dat het verboden toegang is. Als deze gebieden wel toegankelijk zijn dan staat er altijd een bord vermeld met wat je wel mag en wat niet en vooral wanneer.

Bij gebieden die om de een of andere reden niet bedoeld zijn voor publiek (lees caches) zal altijd een bord staan waarop dit vermeld wordt.

 

Zelfregulerend werkt juist wel. Het is wat jij en ik van de natuur maken en wat ieder mens met gezond verstand weet wat je wel kunt doen of niet op wat voor plaats dan ook. Zelfregulerend werkt wel. Als ik een cache van jou vind en de omgeving klopt volgens mij niet als verstopplaats dan meld ik jou dat. Als jij daarna ingrijpt en de cache verplaatst, is zelfreguleren een feit.

 

En welke mensen bedoel je met mensen die een beter inzicht hebben en over een cache-aanmelding moeten buigen? Dat kan in ieder geval al geen Amerikaan zijn omdat daar voor de natuur al veel andere regels gelden dan in Nederland. Moet het dan toch een boswachter zijn? Wat weet een boswachter weer af van een waterschap? Of moet het een geocacher zijn die alles weet van cachen en natuur en regels van al die clubjes die allemaal wat in de melk te brokkelen hebben als het over nederlands grondgebied gaat?

 

Als ik op het terrein van Justitie een cache plaats, gelden weer andere regels dan dat ik het plaats in een bos van SBB of in een bos die door een ander club wordt beheerd. Als ik in een bos van een waterschap iets wil verstoppen dan hebben die weer andere normen en waarden dan een bos van SBB of een Gemeentelijke bos. Dan heb je nog Energiebedrijven die over lappen grond beschikken, die hebben geen boswachters en die hebben weer andere regels. Gewoon wegblijven is hun regel.

Het was geen probleem als alle grond in Nederland door SBB werd beheerd. Je hebt hier misschien wel 100 instanties en als je een multicache uitzet met diverse waypoints zou het in theorie mogelijk zijn dat je bij 5 of 6 instanties om toestemming moet vragen. Stel dat je er van 5 wel toestemming krijgt en de 6e niet? Dan moet je de hele route weer veranderen en misschien weer een ander vragen.

En dat wil je door een handvol nederlanders laten regelen?

Nuh, zelfregleren, zonder Amerikaanse inbreng, zonder .com. Zonder de overheid en semi-overheid om toestemming vragen. Gewoon je verstand gebruiken en je aan de wet houden.

 

GRTZ

 

Kruimeldief

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij zijn gebieden waarvan het de bedoeling is dat ik er niet kom, en de gebieden die verboden zijn voor publiek, dezelfde gebieden...ik mag er niet in. Blijft over de gebieden waar ik wel in mag, maar een aantal dingen niet mag doen. Dat zullen dingen zijn, waarvan de beheerder of eigenaar vindt dat het de flora en/of fauna schaadt, de rust voor dieren en andere bezoekers verstoort e.d. En inderdaad is er een groot aantal instanties met allemaal eigen regeltjes en wetjes. En daar word je gek van. Niet omdat het er zoveel zijn, maar omdat ze veelal kant nog wal raken. Maar goed.

Stel nou, stel nou, dat centraal bekend is welke instantie heerst over welk gebied en dat centraal ook bekend is welke instantie welke regeltjes en wetjes hanteert en dus bekend is welke regeltjes en wetjes geldenn voor welk gebied. Dan is het toch niet zo gek om dat centraaltje te laten beoordelen of de plaats van de cache voldoet aan de (op dat moment) geldende wetjes en regeltjes? Wij blij, want we hoeven geen toestemming aan de beheerder/eigenaar te vragen. Beheerder/eigenaar blij, want die weet dat er volgens de regeltjes en wetjes wordt gehandeld. Mocht het centraaltje er niet uitkomen, dan communiceert die met de beheerder/eigenaar. Geen frustratie voor ons. Makkelijk toch? Maar ja, ...stel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IK heb voor een Nederlandse aprover gekozen. Eigenlijk voel ik voor zelfregulering.

Indien dit niet mogelijk is dan maar iemand die hier vandaan komt, en die dus beter op de hoogte is van het de Nederlandse situatie. De lijnen zijn dan ook lekker kort.

Ik zie eigenlijk niet zo zeer de voordelen van een niet Nederlandse aprover.................

denk, denk, denk,........... nee kan echt niets bedenken.

 

st1snpr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor alle duidelijkheid, ook wij hebben gestemd voor een nederlandse approver.

Zelfregulerend KAN werken, voor de meesten zal het ook werken, misschien, maar

voor veel ook niet, denk daarbij vooral aan beginners.

Maar ook degene die misbruik maken van het zelfregulerend zijn, waardoor andere

geocachers bij het zoeken een verhoogt risico lopen op bekeuringen of andere (straf)maatregelen.

Een broedgebied bijvoorbeeld is voor iedereen duidelijk, maar wij hebben laatst een cache gedaan in brabant,

waar aan het begin met veel bordjes staat, niet van de paden afwijken, maar de cache lag 'slechts' 24 meter uit het pad!!

Ik de eigenaar gemaild, eveneens in de cachelog geplaatst, dat dat niet echt de bedoeling was, maar tot op heden

geen reactie, dit is al een simpel feitje, dat zelfregulerend niet werkt.

Daarbij werkt het zoals het nu gaat ook niet.

Kortom wij zijn voor een (groep) nederlandse approver(s)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een broedgebied bijvoorbeeld is voor iedereen duidelijk, maar wij hebben laatst een cache gedaan in brabant,

waar aan het begin met veel bordjes staat, niet van de paden afwijken, maar de cache lag 'slechts' 24 meter uit het pad!!

Ik de eigenaar gemaild, eveneens in de cachelog geplaatst, dat dat niet echt de bedoeling was, maar tot op heden

geen reactie, dit is al een simpel feitje, dat zelfregulerend niet werkt.

Daarbij werkt het zoals het nu gaat ook niet.

Kortom wij zijn voor een (groep) nederlandse approver(s)

Overal zit kaf onder het koren. het is geen bewijs dat zelfregelen niet werkt, het is een bewijs dat er ook onder de cachers "asoos" zijn ;). Een "Dutch approving team" kan dit dan wel beoordelen maar zullen toch ook eerst de cache moeten lopen als ze niet op de hoogte zijn met het gebied.

Een nederlandse approver is natuurlijk wel voor jou gemakkelijker bereikbaar om hier een melding van te maken en dus de cache van de site te laten halen.

Maar ook met deze cache kun je volgens mij wel actie ondernemen richting .com. Ik denk dat Hawkeyes of een ander admin/mod van dit forum je wel de weg kan wijzen in deze. Hiermee laten we ook meteen onze goed bedoelingen zien.

 

GRTZ

 

kruimeldief :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...