Spring naar bijdragen

Caches nationaal gaan goedkeuren?


Geoman

Is de tijd rijp voor EU - NL approver?  

74 leden hebben gestemd

  1. 1. Is de tijd rijp voor EU - NL approver?

    • Ja. Voor een Nederlandse approver.
      39
    • Ja. Eén EU-Approver voor heel Europa is voldoende.
      5
    • Nooit problemen gehad met het goedkeuren. Laten zo!
      6
    • Ik heb nog nooit een cache verstopt. Geen ervaring.
      5


Aanbevolen berichten

De gehele tread aandachtig gelezen en wat me opviel waren het verhaal van Geowolf ( goed, sterk ) en het argument van Miep Miep Zoeff dat haar keuze er niet bij stond. Een beetje had ik dat ook wel maar toch heb ik gestemd voor een Nederlandse Approver.

 

Uit Amerika heb ik al een paar keer de geluiden gehoord "de Nederlandse geocachers/geocaches zijn de vervelendste" en dat zal ook best wel eens kunnen kloppen. Ook wij hebben al een paar discussies gehad met YS en Eric ....... maar ....... ik denk dat de reden hiervan is dat het Geocachen in Nederand een sterke evolutie heeft doorgemaakt. Als ik kijk naar de eerste caches in Nederland ( First Dutch of borderline van Geoman zelf ) dan zijn dat typische caches van het eerste uur. Prima caches, mooi gebied. Prima, TOEN. Maar de Nederlandse cachers onderscheiden zich, mijns inziens, door creativiteit. Men wil meer, zo gezegd. Het is ook redelijk uniek dat we in Nederland bijvoorbeeld MEER multicaches hebben dan traditionele caches ( op dit moment 285 tegen 264 ). Ik vind het persoonlijk ook prachtig wat men allemaal verzint. Iedere weekend kan weer helemaal anders zijn.

 

Hierdoor ben ik van mening dat dat alleen al vraagt om een Nederlandse kijk op caches en approval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hij bedoelt eigenlijk te zeggen dat wij nederlanders onze mond durven te roeren en niet van die meelopers zijn. :ph34r:

Zo'n gast moet mijn cache approven?

lekkere heerschap. Ach ja, eenheidworst. Nederland is de hoofdstad van Amsterdan en het ligt ergens ten oosten van europa en de hoeren lopen op klompen en iedereen gebruikt drugs en loopt met molentjes en verder is iedere vrouw lesbisch en probeert een jongetje dat te ontzenuwen door een finger in the dyke te stoppen en ze hebben zoveel lol om die woordspeling.

 

Amerika, het rijkste land ter wereld met de meeste miljarden staatschuld.

Amerika, het land met de meeste gevoerde oorlogen ter wereld en de minst gewonnen oorlogen.

Amerika, het land waar je tot je 21e niet zonder legitimatie en begeleiding in een kroeg mag komen en toch verhoudingsgewijs de meeste alcoholisten kent.

Amerika, het land dat hoogste straffen kent voor wat voor misdrijf dan ook en verhoudingsgewijs worden er de meeste misdaden gepleegd.

Amerika, het land met de grootste collectie privé wapens en verhoudingsgewijs de meeste doden door dezelfde wapens kent.

Amerika, het land dat de meest achterlijke regels kent voor het mogen plaatsen van een cache terwijl je voor bergen oudroest, sloperijen en trailers in hetzelfde natuurgebied geen toestemming voor hoeft te hebben. Vrij kamperen en er blijven wonen is toegestaan. hoeveel troep je door de jaren heen om je golfplatenwoning ook opstapeld.

Amerika, het land met uiterste rijkdom en uiterste armoede.

Amerika dat rouwt om al die dode brandweerlieden tijdens de 11e september en de familieleden van deze brandweerlieden in de kou laat staan door ze geen uitkering toe te kennen.

Amerika dat overal in de wereld de politieagent probeert te spelen en de chaos in ijn eigen land niet de baas kan.

Amerika dat van preutsheid uit zijn voegen barst en topless nog steeds vies is en verhoudingsgewijs zijn er meer kinderen zwanger dan waar ook ter wereld.

Amerika, dat bouwend op die preutsheid verhoudingsgewijs meer verkrachtingen kent dan welk ander land ook ter wereld.

Amerika Amerika Amerika. Jaja

 

GRTZ

 

Kruimeldief

 

die de meeste buitenlandse vrienden onder de amerikanen heeft zitten maar er o zoveel werk aan heeft om ze weer mens te laten worden. En eerlijk gezegd kun je er niet van op aan. Zelfs een genegenheid naar jou is lucht.

Een van de stelregels die men mij openlijk vertelde was: "Het gaat er niet om wat je kunt, maar wie je kent"....

Vanaf die tijd vraag ik me af wat ze dan met mij moeten, wanneer ik word geconsumeerd.

Ze hebben me er een baan aangeboden. Ik heb geweigerd. Ik kon er drie keer zoveel verdienen als in nederland. Maar ik wil geen houten huis. vooral niet als deze op een berg staat met een eigen oprijlaan en uitzicht heeft over een baai. Ik wil helemaal geen garage voor 3 auto's als ik er maar 2 krijg. En ik wil helemaal niet op een Harley Davidson rijden als een helm niet verplicht is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om even terug te komen op de reactie van kruimeldief,

dat er altijd wel een paar caches tussendoor glippen, okee,

maar wat dan voor de beginners? wordt het dan zoiets als:

 

"Zoek een leuke plek, leg er een doos neer en plaats de coördinaten op de website?"

 

Ik blijf van mening dat enige controle op caches nodig blijft cq gewenst is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruimeldief, jij bent een van de [%^#$#@$...bijgewerkt...na rapportage...(Hawkeyes)] Nederlanders. Noooooooooit tevreden met wat je wordt aangeboden  B)

(en als ze je nu eens een helm gaven bij de Harley, dan wel gegaan??)

 

Groet,

Ronald

Tja weet je, het rode is niet gelogen en maar iets overdreven omdat ik wel ff moest rijkhalzen :blink: om de baai te zien. Serieus. En die Harley moest ik zelf kopen. Helaas weet ik niet wat je nog meer hebt geschreven. het schijnt dat de tekst aangepast is.

En zulke aanbiedingen afslaand noem je mij nooooooooit tevreden? Tuurlijk wel. ben tevreden met wat ik hier heb. Natuurlijk zaten er wel haken en ogen aan. Wij, KralenFee en Kruimeldief zijn beide nu niet echt gezond. Tja en dan kan Amerika wel eens heel erg duur worden. Alhoewel je het nog een behoorlijke tijd bij een Nederlandse Ziektekostenverzekeraar terecht kunt. Maar overzee is meer betalen :blink:. Verder zou ik daar maar 11 snipperdagen per jaar hebben en daar moet je van op vakantie en de eerste ziektedagen mee betalen.

En ik was ook niet gegaan als ik een Helm had gekregen omdat ik dan geirriteerd zou zijn over het feit dat ze van mij verwachten een helm te dragen alhoewel het daar niet verplicht is.

Die helm draag ik al als ik aan het werk ben ;)

 

 

GRTZ

 

Kruimeldief

 

Enneh, niet meer zo schelden. Je lijkt wel jaloers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om even terug te komen op de reactie van kruimeldief,

dat er altijd wel een paar caches tussendoor glippen, okee,

maar wat dan voor de beginners? wordt het dan zoiets als:

 

"Zoek een leuke plek, leg er een doos neer en plaats de coördinaten op de website?"

 

Ik blijf van mening dat enige controle op caches nodig blijft cq gewenst is.

Maar natuurlijk. Ik prefereer ook geen volledige opstand of doe maar wat je wilt in het bos. Integendeel. Ik verwacht van een ieder, ook een beginner, dat hij/zij zich aan de wet houdt. Dus als er bij een bos een bord staat dat jij je niet van de paden mag begeven dan doe je dat niet. Als er staat wandelpad, dan wandel je en fiets je niet. Zo simpel is het.

Tijdens het cachen zie ik soms een bord dat de toegang daarachter verboden is omdat het een broedgebied is. Dus daar blijf je weg.

Natuurlijk zijn er beginnende cachers die direct meedoen met het plaatsen van een cache. Dat kun je niemand verbieden. Ik zou ze voorstellen om eerst een aantal caches te gaan lopen om te zien hoe dat gaat en hoe ze verstopt zijn.

 

Weet je wat een veel betere advies is voor een beginnende geocacher? Volg niet blindelings het pijltje op je GPS, blijf zoveel mogelijk en zo lang mogelijk op de paden. De meeste beginners slaan gewoon linksaf het bos in drwars door alles omdat het pijltje aanwijst dat ze naar minks moeten. Dit alles terwijl een par meter verderop een wandelpad dezelfde richting op gat.

 

Wat je ook kunt doen is een beginnende geocacher/cacheplaatser eerst de helppagina's en alle info laten lezen wat ook op geocaching.nl is te vinden.

 

Weet waar je aan begint. Kijk, beginner of niet, als je geen gevoel voor de natuur hebt, geen respect voor een ander zijn eigendom hebt, dan verniel je de boel toch. Daar helpt ook geen toestemming van een landeigenaar, en in het verlengde daarvan de Approver zijn approval.

 

ik kan een cache plaatsen met alle toestemmingen. Nu ben jij een hark en schoffelt de hele omgeving kaal. Beetje vreemde uitdrukking, een hark die schoffelt, maar goed. Jij komt bij mijn cache en daarna lijkt het alsof er een bom ontploft is. Die ene paddestoel waar er nog maar een van is is platgewalst door jouw maat 46.

Dan nog is er schijnbaar niets aan de hand, ik heb toestemming. Dat rijmt niet.

 

Nogmals kijk naar alle troep wat je her en der tegenkomt in de bossen. Zelfs een drum met afgewerkte olie. Ik bedoel maar zal die drum door een cacher geplaatst zijn? daarom ben ik tegen toestemming vragen.

 

Ook een nieuweling moet weten wat je wel en wat je niet kunt maken in de natuur en dan ga ik er voor het gemak vanuit dat iedere cache in de natuur geplaatst gaat worden. Ik weet ook wel dat dit niet altijd het geval is.

 

Duidelijk? Zo niet ben ik bereid om het op een andere manier te formuleren.

 

grtz

 

Kruimeldief B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kan een cache plaatsen met alle toestemmingen. Nu ben jij een hark en schoffelt de hele omgeving kaal. Beetje vreemde uitdrukking, een hark die schoffelt, maar goed. Jij komt bij mijn cache en daarna lijkt het alsof er een bom ontploft is. Die ene paddestoel waar er nog maar een van is is platgewalst door jouw maat 46.

Dan nog is er schijnbaar niets aan de hand, ik heb toestemming. Dat rijmt niet.

 

Helemaal mee eens Kruimeldief.

 

Ook wij zijn ‘beginnende’ cachers, maar ook liefhebbers van de natuur. Voordat wij begonnen met geocachen wandelden we al veel. Daardoor begrepen we zelfs bij onze eerste cache dat we moesten proberen zoveel mogelijk de paden te zoeken.

 

Nu zijn we aan het proberen om zelf een cache te gaan maken, maar door de storm hier op het forum zijn we ondertussen toch wel een beetje huiverig geworden. Van de ene kant zouden wij wel toestemming willen vragen, maar met schrik zien wij de reactie van de gemeente al tegemoet. Het piepkleine stukje natuur waar wij onze cache willen verbergen is hoogstwaarschijnlijk van de gemeente.

 

Stel je voor wij krijgen toestemming, dan nog rijmt het niet, zoals ook Kruimeldief zegt, als daar iemand bij onze cache komt en de boel platwalst. Hier zijn wij echt bang voor, want het is ons opgevallen dat (gelukkig maar héél af en toe) er mensen zijn die met de auto zo lang mogelijk door blijven gaan. Ook bij een multicache die juist door een prachtig stukje natuur loopt.

Nogmaals, gelukkig zijn we dat maar héél af en toe in de logs tegengekomen, maar iedere ene keer is eigenlijk al eentje teveel.

Dus wij kunnen wel op onze vingers getikt worden in verband met een niet juiste keuze van een cache, maar een cacher die met auto en al over paden gaat waar dat beslist niet mag (en eigenlijk ook niet kan), dat mag dan zomaar??????? Of een cacher die zich op een andere manier niet weet te gedragen? Welke regeltjes zijn hier dan voor in de maak? Want als wij toestemming hebben gevraagd voor onze cache, dan zijn wij verantwoordelijk voor die cache en het stukje natuur waar die cache ligt. Hoe kunnen wij naar de gemeente toe garanderen dat andere cachers zich aan de regels en de wet houden?

 

hatsjoe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hatsjoe

gezondheid :blink:

 

Ben blij met jullie reactie. Hier zie je dus duidelijk dat beginnende cachers wel degelijk weten van de hoed en de rand voor wat het gedrag in de natuur is. En eigenlijk is dat ook logisch. De meeste cachers zijn al volwassen en hebben dat gevoel wel of niet. Geocaching geeft je dat gevoel niet.

 

Een tip van mij? Plaats de cache, doe je best om zoveel mogelijk de kans te ontlopen dat een stel rouwdouwers tekeer gaan in dat stukje natuur. laat je emailadres of een 06 nummer achter in de cache. De vinder kan dan bij calamiteiten je direct waarschuwen en een eventuele landeigenaar die de cache vind kan jou zijn mening geven :blink:

 

Bij welke stad of dorp ligt straks deze cache? Dit ivm een eventueel bezoek van de KralenFee en Kruimeldief ;)

 

GRTZ

 

Kruimeldief B)

 

Ik zou hier toch bijna diepzinnig worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik word het eigenlijk een beetje zat al dat lezen over dezelfde zaken. Niet dat approven, toestemming vragen, briefje naar de .com geen belangrijke onderwerpen zijn, jazeker wel, maar alle meningen zijn zo'n beetje nu wel bekend. Het wordt tijd dat eens wat gebeurt. Wie neemt daartoe nu het heft in handen? Wie bepaalt wat er nu gaat gebeuren? Wie maakt een planning van te ondernemen stappen? Het bestuur van de Stichting? Wie...wie?

Dan kunnen we eindelijk weer eens kneuteren over waypoints, Ozi en hoe je een track maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het bestuur van de Stichting? Wie...wie?

En dan is er nog de vraag welke stichting? Die van geocaching.nl? Die van gocaching.nu? of die van de SVNG?

 

GRTZ

 

Kruimeldief B)

 

Ik word het eigenlijk een beetje zat al dat lezen over dezelfde zaken.
De aandachtigste toehoorder is de spreker zelf.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch nog even een berichtje over iets wat ons opviel. Iedereen heeft het over die Yotian Soldier als goedkeurder. Onze cache is echter goedgekeurd door Erik88l-r uit Suwanee, Georgia, USA. Aan de overkant van de plas doen ze het blijkbaar toch ook met meer dan één goedkeurder voor Europa. Wat let ons dan om ook meer dan één goedkeurder te kiezen? Meer is beter.

 

Deze Erik-nogwat kan trouwens verdacht goed Nederlands voor een Amerikaan. We hadden bij het plaatsen nog niet onze vertaling naar het Engels helemaal op orde. Dat heeft hij toen maar even verbeterd. B)

 

tot cache,

Team Wij Drie :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Yvonne (GOTCHA)

Puzzelstukjes vallen op hun plaats. Onze cache KMRD was binnen 24 uur goedgekeurd terwijl er geen woord engels is gebruikt. Hij lijkt ons namelijk helemaal niet geschikt voor iemand die niet in het bezit is van het juiste gereedschap en dus hebben we bewust geen vertaling toegevoegd. Inderdaad de approver is Erik!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...