Spring naar bijdragen

Bij de eerste brandhaard is een glazen pot gevonden.


Team Krabbegat

Aanbevolen berichten

10 ha natuurgebied De Kogelvanger verloren door brand

 

BREDA: Dinsdagmiddag 22 april 2008 ontstond rond 14.00 uur brand in het afgesloten natuurgebied 'De Kogelvanger' ten zuiden van Breda. Om te voorkomen dat een groot bosgebied in vlammen op zou gaan, schaalde de brandweer uit voorzorg op naar 'zeer grote brand'. In totaal brandde 10 ha van het natuurgebied af. De politie heeft geen reden om uit te gaan van brandstichting.

 

Het natuurgebied 'De Kogelvanger' is totaal 20 ha groot en maakt onderdeel uit van het Mastbos (260 ha). Het natuurgebied wordt beheerd door Staatsbosbeheer. Het betreft een open terrein met verschillende vegetatie vormen (bomen, heide en vennen).

 

Om te voorkomen dat het totale bosgebied in brand zou raken zette de brandweer 4 tankautospuiten en een grootwatertransport in. Twintig brandweerlieden hielden zich bezig met de brandbestrijding. Twintig andere brandweerlieden werden uit voorzorg stand-by gehouden. Het vuur werd bestreden door de korpsen van Breda, Ulvenhout, Prinsenbeek en Oosterhout. Rond 16.30 uur gaf de brandweercommandant het sein 'brand meester'. Het duurt zeker nog enkele uren voordat het vuur volledig gedoofd is.

 

Voor de omwonenden aan de Galderseweg is op geen enkel moment gevaar ontstaan omdat de windrichting bos inwaarts was en niet richting de bebouwing.

 

Vijf politiemensen (waaronder de plaatselijke wijkagent) zetten de omgeving af en hielden het publiek op afstand. De politie heeft geen reden om uit te gaan van brandstichting. Bij de eerste brandhaard is een glazen pot gevonden. Wellicht heeft het glas in combinatie met het zonlicht voor een vergrootglaseffect gezorgd, waardoor de brand kon ontstaan.

Auteur: Jeroen Steenmeijer

Bron: Politie MWB

 

 

 

Jammer van het gebied. Hopelijk heeft de cache Mastbos geen schade opgelopen.

 

 

 

Dit artilkel bracht mij aan het denken over de vele geocaches die er verstopt liggen met de carotte methode.

 

 

 

Op vele plekken een goede oplossing maar misschien moeten om deze reden geen glazen potten in bossen en heides worden verstopt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

...

Dit artilkel bracht mij aan het denken over de vele geocaches die er verstopt liggen met de carotte methode.

...

 

Je bedoelt waarschijnlijk een Carrotte-pot?

 

Met de Carrotte-methode moet je toch wel heel driftig heen en weer lopen om een hoge temperatuur te krijgen. :(

 

Overigens zou ik de Myth-busters willen inschakelen om de mythe te ontzenuwen, dat een glazen pindakaaspotje met daarin een canister, keurig verstopt onder wat natuurlijk materiaal, een heel bos in de hens kan zetten. :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Dit artilkel bracht mij aan het denken over de vele geocaches die er verstopt liggen met de carotte methode.

...

 

Je bedoelt waarschijnlijk een Carrotte-pot?

 

Met de Carrotte-methode moet je toch wel heel driftig heen en weer lopen om een hoge temperatuur te krijgen. :(

 

Overigens zou ik de Myth-busters willen inschakelen om de mythe te ontzenuwen, dat een glazen pindakaaspotje met daarin een canister, keurig verstopt onder wat natuurlijk materiaal, een heel bos in de hens kan zetten. :thumbdown:

 

En zo is het maar net, collega !!

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zijn de meeste carotte-potjes inderdaad niet direct blootgesteld aan zonlicht en daardoor niet de oorzaak van een willekeurige brand.

 

Maar om te zeggen '1 glazen potje kan niet een heel bos in de hens zetten' gaat misschien wat ver.

1 sigarettenpeuk of 1 lucifer zou dan ook niet 'een heel bos' in de hens kunnen zetten?

Het gaat tenslotte maar om het 1e vonkje...de rest gaat vanzelf meestal :thumbdown:

bewerkt door Lepman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie de laatste tijd ook steeds vaker glazen potten die met zwarte tape zijn omwikkeld.

Dat maakt ze ook wat minder opvallend.

 

Voordeel van afplakken met tape is ook dat als de pot aan scherven valt dit eenvoudiger op te ruimen is zonder scherpe glasscherven in het gebied.

Voor mens en dier kunnen scherpescherven een groot probleem zijn. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie de laatste tijd ook steeds vaker glazen potten die met zwarte tape zijn omwikkeld.

Dat maakt ze ook wat minder opvallend.

 

Prima idee! ;)

Ga ik voortaan in de praktijk brengen.

 

Dan ik ook maar :dribble: .

Ze zijn ook minder kwetsbaar zo, lijkt mij.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In ieder geval kan een glazen pot met de temperaturen van de laatste week echt niet zoveel effect veroorzakend at er brand kan ontstaan. OK, het was aardig weer maar de zon is echt nog niet zo krachtig geweest om een glazen pot als vergrootglas te laten fungeren om een brand te kunnen stichten.

 

Trouwens, verleden jaar op een CITO event, tijdens heerlijk weer samen met boswachters op een stuk heide boompjes trekkend, werd er door een boswachter midden op de heide gerookt en de man schoot zijn peuk al branden weg. Toen ik hem vroeg of hij op zo'n manier niet bang was voor een heide- of bosbrand, was zijn antwoord dat er nog nooit een brand is ontstaan van een sigarettepeuk die al brandend werd "weggeschoten". Ik heb mijn twijfels, maar hij zal het wel weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In ieder geval kan een glazen pot met de temperaturen van de laatste week echt niet zoveel effect veroorzakend at er brand kan ontstaan. OK, het was aardig weer maar de zon is echt nog niet zo krachtig geweest om een glazen pot als vergrootglas te laten fungeren om een brand te kunnen stichten.

 

Trouwens, verleden jaar op een CITO event, tijdens heerlijk weer samen met boswachters op een stuk heide boompjes trekkend, werd er door een boswachter midden op de heide gerookt en de man schoot zijn peuk al branden weg. Toen ik hem vroeg of hij op zo'n manier niet bang was voor een heide- of bosbrand, was zijn antwoord dat er nog nooit een brand is ontstaan van een sigarettepeuk die al brandend werd "weggeschoten". Ik heb mijn twijfels, maar hij zal het wel weten.

Bij het 'hij zal het wel weten' heb ik toch echt veel bedenkingen.

Ik ben een verstokte roker en heb de nicotine nodig, zeker tijdens moeilijkere multi's.

De ontbrandingstemperatuur van tabak en heide zal niet ver uit elkaar liggen, of wel??

NOOIT ROKEN dus in voor branden 'bevattelijke' gebieden ;) .

En laat die boswachter maar......

 

Nee allemaal, alle gekheid op een stokje. Een brand door een glazen pot kan eigenlijk niet. Je kunt ook 100+ peuken in de heide gooien zonder dat er iets gebeurt en nog meer van dit soort zaken bedenken maar: ROKEN IN EEN BOS/HEIDE-GEBIED DOE JE NIET!!

De ontbrandingstemperatuur van tabak en heide ligt echt niet ver uit elkaar.

bewerkt door nachtbraker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een glazen pot zo breekbaar is, waarom dan niet een plastic pot met schroefdeksel gebruiken? Die zijn ook verkrijgbaar in de super/winkel.

 

Ik zie iig dat de glazen potten vaak ingegraven zijn en afgedekt met een steen/plankje. Dieren kunnen op die manier ook niet bij een vergelijkbaar plastic potje komen.

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie iig dat de glazen potten vaak ingegraven zijn en afgedekt met een steen/plankje. Dieren kunnen op die manier ook niet bij een vergelijkbaar plastic potje komen.

Toch heb ik al diverse canister's moeten vervangen omdat dieren ze te pakken hebben gehad. ZSe hebben het plastic ook veel te lekker gemaakt, het zou verboden moeten worden. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de eerste keer dat wij een glazen pot tegenkwamen, ook nog als tussenpunt bij een cache, zeiden we tegen elkaar: "Dat doe je toch niet!" moesten we tussen de glasscherven door op zoek naar de informatie...

een dubbele doos maken wij meestal met een plantenpotje of iets anders dat groter is dan de doos zelf...

 

en neee dat is geen vieze oude plasticzak, jakkie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...