Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik ben het helemaal met sn@g eens :thumbup: .

We hebben de afgelopen weken rondje bernheze gedaan en

daar hebben we verrekte veel plezier aan gehad :) .

Geplaatst
Ik hoop dat de opraperige flutcaches niet verdwijnen, want een dagje bij onze oosterburen crossen en veel loggen geeft altijd een hoop plezier en gezelligheid. Jullie noemen maar wat jullie willen, ik vind het vooral gezellig. Ook hier kun je tijdens een regenachtige dag lekker een paar micro's rapen, wat is er mis mee? Elke cacher die de moeite neemt om te plaatsen krijgt van mij altijd een TFTC! en zeggen mij meer dan al die mensen die al aan het cachen waren toen de romeinen nog in ons land waren, klagen over micro's, maar zelf geen enkele cache plaatsen. Uit de logjes krijg je vanzelf een beeld wat wel en wat niets is. Neem nu de caches van Soekeloekie. Het zijn traditionals maar op een geweldige manier verstopt. De caches van Uneswido? Zit altijd een stuk geschiednis aan vast wat ik graag mag lezen en dan kijk je heel anders naar een bepaalde plaats. Dat kan ook met micro's. Micro's zijn niet per defenitie niets zeggende caches.

:thumbup: SN@G! Now you're talking! :)

Geplaatst
Op de pagina van die virtual in Liberia staat ergens:

You should also return to the Geocaching.com web site at least once a month to show you are still active. Caches posted and "abandoned" may be archived by the site.

Oftewel een maandje niet inloggen op .com en je hebt kans dat je caches het archief in gaan :P

Dat geldt alleen voor de "grandfathered" cache-types: virtuals en webcams. Groundspeak is ze liever kwijt dan rijk vanwege het al veelgenoemde regeltje drie ;)

Geplaatst

----------------------------------------

Log Barny

Onvoorstelbaar betreuruingswaardig dat men tegenwoordig ook al cache's als found kan loggen terwijl er helemaal geen cache ligt.

Er mag mij iemand komen uitleggen dat je op het knopje Found it kan drukken als je niet gevonden heb.

Zo kan ik ook tal van cache’s loggen om er alleen naar in de buurt te zijn geweest.

Waar moet het heen met geocaching............

Barny

Is ook op de plek geweest, en ook de bewoners gesproken, maar deze cache nooit zal loggen zolang er geen papietje is waar ik mijn krabbels op kan zetten als bewijs van gevonden te zijn

----------------------------------------

Bewijs, bewijs... het lijkt alsof de pen het even niet deed :P

Geplaatst (bewerkt)

Sommigen zien geocachen als sport, sommigen als hobby, en sommigen als allebei. Daar is wel eens een draadje over geweest.

Ik denk dat de puntenverzamelers (en ja, daar hoor ik ook wel bij, ik ben gek op statistieken, en een 'flutcache' pak ik met liefde tussen de leuke caches mee hoor) geocachen voor een groot deel als sport benaderen (inmiddels ook mijn grootste hobby overigens). Als je dan puntjes mee wil tellen die je eigenlijk niet gescoord hebt, dan zal je waarschijnlijk net zo blij zijn met een persoonlijk record bij het hardlopen terwijl je eigenlijk een stukje hebt afgesneden. Maar omdat het dan wel als sport gezien mag worden, maar het verder geen wedstrijd is, veel plezier ermee zou ik zeggen! ;)

Ik wil voor mijzelf alleen de echte Founds tellen. Een cache-eigenaar gaf mij ook al eens toestemming om te loggen terwijl ik alleen maar naar een gapend gat heb staan staren, maar dat heb ik maar niet gedaan in tegenstelling tot enkele andere niet-vinders. Nam me toen voor snel maar weer eens terug te gaan omdat de cache inmiddels vervangen is, maar dat is er nog niet van gekomen....Er liggen er daar nog zo veel in de buurt, die krabbel wordt nog wel een keer gezet.

Lastiger vond ik het toen de discussie een wending kreeg mbt de virtuals. Deze heb ik de afgelopen anderhalve maand veelvuldig achter mijn computer opgelost, wat best wel leuk is om te doen. Soms moet je op internet echt wel even zoeken voordat de gevraagde antwoorden gegeven konden worden, een traditional is soms sneller te vinden. Een enkele keer eiste de cache-eigenaar dat je echt op de locatie geweest was en verwijderde de log (hoewel dat desondanks niet duidelijk op de pagina aangegeven was, bijv door de eis om een foto te plaatsen), maar doorgaans kon het hun volgens mij niet veel schelen. Zij telden waarschijnlijk weer de puntjes dat hun cache 'bezocht' was :dribble: .

Door die virtuals was mijn score al met 80 extra verhoogd, maar mijn statistieken sloegen daardoor echt nergens meer op. Met GSAK kan je met een macro zo'n mooie statistiekpagina maken van alle founds. Volgens die pagina had ik op sommige dagen tienduizenden kilometers gereisd (ik zit nog te trillen van een stevige jetlag), en was in landen geweest waar ik niet dood gevonden zou willen worden (maar ja, wie wil er nu wel dood gevonden worden? :huh: )

Om die statistieken weer recht te krijgen heb ik zojuist alle Founds maar omgezet in een Note (vervelende klus overigens). Iets lagere score, maar nu alleen nog met plekken waar ik écht geweest ben, en statistieken die me ook iets zeggen. En als ik zonodig toch 10.000 founds wil hebben, dan edit ik die pagina wel :P

bewerkt door emiledk
Geplaatst (bewerkt)
Helaas werkt het niet zo. Het gaat van kwaad tot erger, zoals de praktijk uitwijst. Plaatsers en rapers van flutcaches raken weliswaar snel uitgekeken op geocaching, omdat hun manier van spelen weinig inhoudt en spoedig gaat vervelen, maar voor elke nepper die verdwijnt komen er twee terug. Het verloop is enorm. Blader op het forum eens een paar maanden terug in de tijd en verbaas je over de vele namen die slechts korte tijd de 'boventoon' voeren om vervolgens nooit meer op te duiken. De meeste neppers zijn als meeuwen. Ze komen binnenfladderen, schijten de boel onder (met flutcaches voor de puntjes) en zijn weer vertrokken.

Verloop is er altijd geweest en hoort bij een forum, maar het is nog nooit zo groot geweest als nu, en dat ligt niet alleen aan het feit dat er tegenwoordig in verhouding ook veel meer geocachers zijn. Het ergste is evenwel dat ook de 'blijvers', soms gerenommeerde plaatsers die hun sporen hebben verdiend met topcaches, zich geroepen voelen om mee te gaan in de trend van 'veel en snel' en met oppikkers gaan strooien. In plaats van het goede voorbeeld te geven aan nieuwkomers, bevestigen zij de indruk dat het bij geocaching toch vooral om statistieken (puntjes) gaat. Het spel wordt alleen maar oppervlakkiger en vluchtiger. Een zorgelijke ontwikkeling.

Heel raar misschien als Flet zijnde, maar ik ben het hiermee eens. Het Geocachen in Nederland is voornamelijk multi's. In buitenland zijn het voornamelijk traditionals.

Toch zie je hier op het moment ook steeds meer traditionals verschijnen en dat is jammer voor onze cachecultuur.

Lees wie dit schrijft!! Flet notabene. Die hebben zelf Rondje Bernheze weggelegd. 50 traditionals.

Zij zijn dus de aanstichters van dit kwaad!

Is dat zo? Wij, Flet, hadden een reputatie op het gebied van multi's en opeens komen we met een grote hoop traditionals. Wij hebben al meerdere keren uitgelegd waarom we dit hebben gedaan. Niet voor onszelf maar voor de liefhebbers van puntjes jagen. Wij konden het echter niet laten om er toch nog iets extra's in te verwerken en daarom liggen in een aantal van deze caches opdrachten alla Pretwandeling.

Zo heeft de puntenraper iets en diegene die er iets van willen maken ook nog iets.

Is dit de Geocachesport kapot maken? Inmiddels zijn er 540 teams op bezoek geweest bij ons Rondje en geloof het of niet WIJ LEZEN ALLE LOGS DIE BINNEN KOMEN. (het zijn er inmiddels meer dan 25000).

En ook bij ons wordt weleens verzocht om een gat of een onbeschrijfbaar logrolletje toch te mogen loggen.

Zij moeten dan wel aan kunnen tonen dat ze ter plaatse zijn geweest. In het andere geval wordt de log zonder meer verwijderd.

IK schrijf dit allemaal omdat er steeds weer discussie ontstaan over al dan niet flutcaches en wij zijn het wel met Kruimel en een aantal anderen eens dat het niet bijdraagt aan de positiviteit van de Geocachesport. Maar bedenk wel, het geocachen is voor iedereen en het kan nooit zo zijn dat een handjevol geocachers (al dan niet oudgediende) de smaak van de beleving mogen bepalen.

bewerkt door flet
Geplaatst

Na aanleiding van alle reactie's en onze eigen reactie willen wij het volgende vragen:

Vinden jullie dat wij Rondje Bernheze moeten ruimen en dat daarna natuurlijk ook alle andere tradionalseries volgen?

Daarmee ontstaat er weer ruimte voor multi's.

Wij zijn zowiezo al met de voorbeiding van twee multi's bezig .

We zouden dan binnen het "Rondje Bernhezegebied" kunnen proberen om enkele korte multi's neer te leggen.

We hebben dit al eerder bekeken en het is moeilijk maar dat willen we best nog een keer doen als dat het geocachen in het algemeen ten goede komt.

Laten we niet steeds Discussieren maar spijkers met koppen slaan.

Geplaatst
Na aanleiding van alle reactie's en onze eigen reactie willen wij het volgende vragen:

Vinden jullie dat wij Rondje Bernheze moeten ruimen en dat daarna natuurlijk ook alle andere tradionalseries volgen?

Ik vind het zorgwekkend dat men op het forum gaat vragen of ze caches moeten gaan ruimen. Hiermee bereik je a. maar een kleine groep cachers en b. wie ben ik of een ander om te bepalen of caches weg moeten of niet. :P

Geplaatst (bewerkt)

Zoals wel vaker wordt hier weer geen onderscheid gemaakt tussen traditionals op interessante plekken en traditionals en mysteries op flutplekken.

Een opraper kan op een interessante plek liggen waar je anders nooit gekomen zou zijn.

Ik heb vooral een hekel aan oprapers op nietszeggende plekken. Of je hebt een mysterie opgelost, kijkt waar hij ligt en dan gruwel je (onlangs nog een mysterie die eindigde onder een electriciteitskastje op een industrieterrein.... :P ) Je gaat dan toch maar omdat je er veel tijd aan hebt besteed om hem op te lossen, maar na de laatste had ik zoiets van...dat doe ik de volgende keer ook niet meer. Dan plaats ik een note van "moet dat nou?" of iets anders om te laten merken dat ik het niet zo waardeer dat ik naar een vreselijke plek moet om een puntje te scoren na een veel tijd kostende mysterie(hoewel, ik doe niet aan puntjes scoren, ik rij ook wel eens een eind om één cache te doen en ja dan wil ik graag een found loggen ook als deze geript blijkt, want ik ga niet nog een keer zo'n eind rijden puur voor het puntje. De kosten zijn daarvoor te hoog.)

Kortom, tradi's, micro's, oprapers het maakt me niet uit, als de plek maar interessant is of de verstopmethode fantastisch.

Ik moet trouwens hoognodig eens kijken of ik Bedevaart 2 nog eens kan afmaken. Die heb ik wegens hevig onweer moeten staken.....alleen een note geschreven toen. Was immers geen not found want we waren nog niet bij de cache....

bewerkt door Kiddooz
Geplaatst

Nee, natuurlijk niet ruimen. Niet zolang je er zoveel mensen een groot plezier mee doet.

Geplaatst

.

;) Nee absoluut niet ruimen! Wij hebben er bijzonder veel plezier aan beleefd, en anderen ook, getuige het hoge aantal geo D'ors op de eindcache :P .

Alle hulde voor het rondje!!

Geplaatst

Dat moeten jullie natuurlijk zelf weten.

Vermoedelijk hoor ik bij wat Goedweerloper de Anti-Micro Brigade noemt ... daarom zullen jullie het vast niet vreemd vinden dat er bij die 25.000 logs geen van mij zit.

De reactie die ik bij zulke series heb ik overigens niet "@#$%!" maar meer: "Jammer!" Voor mij is het iedere keer als ik een cache leg opnieuw een uitdaging om er iets moois en liefst iets leerzaams van te maken. Een cache die de bezoekers zich na een maand of misschien zelfs na een jaar nog kunnen herinneren. Al zijn het er maar 10 in een jaar, dan is het goed.

Zo'n cache leggen kost veel tijd, Flet, dat weten jullie ook. Alleen al een mooie ronde uitzetten met goede tussenpunten kost mij úren. Maar ja, 25.000 logs lezen kost ook veel tijd. Daarvoor zit je binnen achter de computer, en voor het uitzetten ben je buiten.

Daarmee is het net zoals met cachen: je kunt kiezen voor puzzels en/of (series) traditionals, dan zit je veel achter de computer of in de auto. Of je kiest de langere multi's, en dan ben je veel buiten.

Ik heb gekozen, en iedere keer dat ik ga cachen - of het nu gaat om het lopen van andermans route of het uitzetten van een eigen tocht - geniet ik van die keuze. En vind ik het jammer, dat anderen niet lijken te beseffen wat ze missen.

Groetjes, Fangorn.

Geplaatst (bewerkt)
Vermoedelijk hoor ik bij wat Goedweerloper de Anti-Micro Brigade noemt ... daarom zullen jullie het vast niet vreemd vinden dat er bij die 25.000 logs geen van mij zit.

De reactie die ik bij zulke series heb ik overigens niet "@#$%!" maar meer: "Jammer!" Voor mij is het iedere keer als ik een cache leg opnieuw een uitdaging om er iets moois en liefst iets leerzaams van te maken. Een cache die de bezoekers zich na een maand of misschien zelfs na een jaar nog kunnen herinneren. Al zijn het er maar 10 in een jaar, dan is het goed.

Zo'n cache leggen kost veel tijd, Flet, dat weten jullie ook. Alleen al een mooie ronde uitzetten met goede tussenpunten kost mij úren. Maar ja, 25.000 logs lezen kost ook veel tijd. Daarvoor zit je binnen achter de computer, en voor het uitzetten ben je buiten.

Daarmee is het net zoals met cachen: je kunt kiezen voor puzzels en/of (series) traditionals, dan zit je veel achter de computer of in de auto. Of je kiest de langere multi's, en dan ben je veel buiten.

Ik heb gekozen, en iedere keer dat ik ga cachen - of het nu gaat om het lopen van andermans route of het uitzetten van een eigen tocht - geniet ik van die keuze. En vind ik het jammer, dat anderen niet lijken te beseffen wat ze missen.

Groetjes, Fangorn.

:P

bewerkt door Kiddooz
Geplaatst (bewerkt)

.

:dribble: Nee absoluut niet ruimen! Wij hebben er bijzonder veel plezier aan beleefd, en anderen ook, getuige het hoge aantal geo D'ors op de eindcache ;) .

Alle hulde voor het rondje!!

Helemaal mee eens! NIET ruimen! Niet alleen omdat wij hem binnenkort willen doen, maar ook voor de variatie! Het is toch mooi en goed dat er verschil is en niet alleen maar eenheidsworst (onder het mom van "kwaliteit")? En als we toch alleen maar kwaliteit willen, zullen we dan ook meteen maar de Telegraaf in de ban doen? En bladen als Prive, Story e.d. ook maar niet meer lezen? En niet meer kijken naar die flutzenders als RTL 4, 5, SBS 6, Veronica e.d. ? Want we gaan toch allemaal uiteraard voor de kwaliteit, nietwaar? Jongens, zolang mensen plezier beleven aan wat voor caches dan ook, op welke manier dan ook, op welke plaats dan ook is het toch prima? Gun iedereen de lol om het cachen te beleven op hun eigen manier (ja, zelfs op de "mopper"manier). En als er eens wat tegenvalt, nou ja, jammer dan. De zon schijnt toch ook niet elke dag? Happy hunting allemaal! :P

(oeps! Hij schijnt natuurlijk wel elke dag, alleen zien we dat niet altijd. Affijn, jullie begrijpen wel wat ik bedoel)

bewerkt door no-name
Gast Team_Maju
Geplaatst

Ik zou ze ook niet ruimen... gezien de positieve logs bij dit rondje.. ga ik er vanuit dat ze niet onder de noemer flutcaches vallen :P

Maar dat is ook een discussie die hier tot in den treure gevoerd kan worden dus nogmaals:

NIET IEDERE MICRO IS EEN FLUTCACHE net zoals NIET IEDERE FLUTCACHE EEN MICRO IS!

Maar tig pagina's geleden ging deze topic volgens mij over het loggen van caches die niet aanwezig zijn.

Mocht er een cache van mij weg zijn en iemand meldt me dat, dan mag die dat loggen als gevonden. Waar ik me aan erger is als er dan meteen nog wat logs achteraan komen van cachers die ook dat gat gevonden hebben ookal staat cache disabled.

Ik verwijder ze niet.. gewoon omdat me dat teveel moeite is en ik zo iets heb van.. je doet maar als je er blij van word..

In de tijd dat ik cachte heb ik meermaals een not found gelogd, als cache weg was, of ik doodleuk de cache gewoon niet vinden kon.. die caches bezoek ik dan ook niet meer! Meestal ben ik dan al meerdere keren terug geweest op de plek, behalve dan als ze me tever weg lagen.

Ik vind het niets te maken te hebben met mijn eergevoel.. dan maar een not found.

Ik vind er ook een verschil in zitten van het wel loggen van een vermiste cache:

Als je de eigenaar gemaild hebt en cache is daadwerkelijk weg en je krijgt dan te horen log maar.. dan prima.

Maar gewoon loggen omdat je toevallig een gat gevonden hebt waarvan je denkt ooo daar lag die.. nee, dat vind ik stukken minder.

Maar iedereen moet doen wat die niet laten kan! Wel grappig dat steeds uit dit forum blijkt dat de oudgedienden zich hier niet schuldig aan zouden maken.. hmmmm... soms blijkt uit logs die ik lees toch iets heel anders... maar goed.. das weer een andere discussie ;)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...