Spring naar bijdragen

Munitiekistje


team wolfje

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Negatieve aspecten van het geocachen te wijten aan randverschijnselen? Die randverschijnselen zijn zelf negatieve aspecten en hebben dus een directe relatie met het verval. En dat heeft weer een negatieve invloed op het fatsoenlijk vullen van ammoboxen. Voor velen (dus niet iedereen) is die box gewoon weer een puntje erbij of nodig om een leeg plekje in hun grid te vullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geweldig om te zien dat Barny eens zijn zachtaardige kant laat zien en zelfs vriendjes wil worden. Dat hij hierdoor zijn normaal gesproken kritische blik volledig uit het oog is verloren neem ik in dit geval natuurlijk helemaal voor lief. Zelf had ik ook gehoopt op een messcherpe uiteenzetting, maar moet eigenlijk zeggen dat ik toch lichtelijk teleurgesteld ben. Voor mij is dit niets anders dan een herhaling van stappen uit de eerdere post. In tegenstelling tot MarcoDomi snapt niet iedereen het natuurlijk in een keer dus ik zal het dan nogmaals in andere woorden herhalen: Wanneer je kokertjes en trails als randverschijnselen wilt typeren en je je realiseert dat dit type geocache wordt bezocht door cachers, die hier doorgaans liefkozend kokerrapers en trailtjeslopers worden genoemd, dan zou je toch moeten snappen dat ammoboxen, die je toch zeker niet vaak in trailtjes tegenkomt en ook niet als kokertje aangeduid kunnen worden, door een ander type geocacher wordt bezocht. Tja als je als ammoboxbezoeker de kokertjes en trailtjes als slap excuus wilt aanvoeren om een ammobox niet fatsoenlijk bij te vullen dan is het verval pas echt ingetreden.

bewerkt door brouwertjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus authentiek = trade up or trade even? Ja, dat zou het moeten zijn maar dat is echt een utopie hoor. Mijn allereerste cache heb ik eind 2003 gelegd, en daarna nog verschillende. Altijd zaten er goodies bij en altijd heb ik regelmatig moeten bijvullen. Hoort nu eenmaal bij de risico's van het vak.

Van mij hoeven er ook niet per se goodies te zijn in een cache die ik zelf vind. Alleen, een micro is zo ontzettend goedkoop. Vooral als er ook nog een prop papier in zit bij wijze van logboek.

 

edit, @brouwertjes, dacht ik nou dat je met kooslievend net zulke taalvirtuositeit wilde laten zien als Od en nu heb je het aangepast!!

bewerkt door Team Aragorn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik naar de aantallen kijk zijn ammoboxen tegenwoordig (in vergelijk tot kokertrails) eerder een randverschijnsel dan andersom.

Randverschijnsel heeft trouwens normaal genomen vaak de bijsmaak dat het een negatieve exponent van iets is, waarbij die rand niet de hoofdmoot vertegenwoordigt en kwantitatief in de minderheid is. Leg je de nadruk op minder (kwantitatief) of op minder (kwalitatief)?
'T is maar net hoe je het leest.

Zoals de recalcitrante ammobox-zoeker en ruiler (bestaat die eigenlijk wel?) de kokers verguist, zo verguist de kokerraper niet de ammoboxen.

Wellicht komt dit voort uit het feit dat een (klein?) fanatiek deel van ammoboxliefhebbers het voortbestaan van zijn/haar hobby bedreigd ziet door de explosieve toename van kokers en kokerrapers, terwijl de kokerraper een ammobox niet als bedreiging of minderwaardig ziet.

Ik chargeer uiteraard enigszins, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de gemiddelde kokerraper de ammoboxer meer accepteert en in zijn waarde laat dan dat de gemiddelde ammoboxer de kokerraper accepteert en in zijn waarde laat.

bewerkt door Bloodwoosj
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat behoeft geen nader onderzoek. Bloedworst heeft gelijk. Op dit forum krijg je de indruk dat er maar één vorm van cachen de echte is, waarbij de aanhangers van die caches de overige vormen van cachen als minderwaardig en onder de maat neerzetten. Onzin natuurlijk. Dat iemand bepaalde voorkeuren heeft is een uitstekende zaak. Maar wie er op uit is, om gewoon regelmatig lekker onderweg te zijn gaat natuurlijk op den duur meer fotodoosjes vinden dan ammoboxen. Zeker wanneer je niet van plan bent om de auto voor een rit van 100 km voor een ammobox uit de garage te gaan halen. So what?

 

En natuurlijk zijn er randverschijnselen, zoals bij elke hobby. TFT's en plakplaatjes op de rechter borst of bil. Maar als iemand dat leuk vindt om te doen en er een ander niet mee lastig valt, dan is er toch niets op tegen? Eén van de kinderen heeft een jaarkaart voor NAC. Een jaar lang vol met psychische kwellingen, kou lijden, natte pakken, teleurstellingen en frustraties. Toch laat hij zich de tweewekelijkse gang naar Breda voor geen goud ontgaan, want stel dat men een keer de toss wint? Dat wil je toch niet missen. Kortom, leven en laten leven en vooral je eigen gevoel volgen. Dan heeft iedereen plezier!!!

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik chargeer uiteraard enigszins, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de gemiddelde kokerraper de ammoboxer meer accepteert en in zijn waarde laat dan dat de gemiddelde ammoboxer de kokerraper accepteert en in zijn waarde laat.

 

 

Bloodwoosj, jouw veronderstelling zoals beschreven in de laatste zin vereist nader onderzoek. Died, werk aan de winkel.

Dat is natuurlijk niet zo vreemd. Dat vind je bij iedere menselijke bezigheid.

Een schaker moet lachen als hij iemand ziet die alleen maar aan snelschaken doet, een kamerkoorzanger vertrekt zijn gezicht in een grimas als hij een piratenkoor hoort en een karpervisser steekt de draak met iemand die alleen maar op voorntjes vist.

Het enige verschil met de geocachingwereld is dat de snelschaker, de piratenkoorzanger en de voorntjesvisser gewoon hun schouders ophalen en de dingen blijven doen waar ze blij van worden, terwijl de kokerraper per se voor vol wil worden aangezien en continu blijft bedelen om de zegen van de ammoboxer. Mijn advies is, blijf gewoon blijmoedig je ding doen en trek je niets aan van wat anderen denken.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Died, ik mis dit in je op 1 na laatste stukje: en dat een bepaalde groep -al dan niet authentieke- ammoboxzoekers geen kans voorbij laat gaan om de kokerzoekers en trailenthousiastelingen, alsmede de personen die genoegen scheppen in competitie, omlaag te halen, belachelijk te maken en neer te zetten als stompzinnig, minderwaardig klootjesvolk dat geen barst om medemens en overige natuur geeft en als een kudde schapen iedere cachelocatie vernielt en overhoop haalt.

 

Beide gezichtspunten getuigen in mijn ogen overigens van kortzichtigheid ten top.

Generalisaties die de zaak er alleen maar onduidelijker op maken.

 

Met je laatste zin ben ik het dan weer hartgrondig eensch, Died. Het betreft hier een hobby. Een liefhebberij die bedoeld is om plezier te geven!

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Died, ik mis dit in je op 1 na laatste stukje: en dat een bepaalde groep -al dan niet authentieke- ammoboxzoekers geen kans voorbij laat gaan om de kokerzoekers en trailenthousiastelingen, alsmede de personen die genoegen scheppen in competitie, omlaag te halen, belachelijk te maken en neer te zetten als stompzinnig, minderwaardig klootjesvolk dat geen barst om medemens en overige natuur geeft en als een kudde schapen iedere cachelocatie vernielt en overhoop haalt.

 

Beide gezichtspunten getuigen in mijn ogen overigens van kortzichtigheid ten top.

Generalisaties die de zaak er alleen maar onduidelijker op maken.

Dat de tegenpolen zo genadeloos op elkaar kunnen inhakken is hier langzamerhand gegroeid tot forumcultuur. Maar daarnaast heeft het ook een serieuzere achtergrond. Hoewel beide groepen aan cachen doen, staan hun belangen af en toe haaks op elkaar - vooral nu het steeds voller wordt in Nederland.

 

Wat wil een trailenthousiasteling? Veel caches op één dag vinden (evenals de competitieve cacher). Wat wil een ammoboxer? Een dagvullende cache met tierelantijnen. Maar helaas, volgens de regels van GS moeten caches en fysieke WPs ver genoeg van elkaar liggen. Oftewel: waar een multi ligt met opdrachten kan geen trail meer gelegd worden en andersom. Dat is het hele eieren eten, en daarmee wordt het begrijpelijk dat de verschillende groepen zo onaangenaam op elkaar kunnen reageren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Died, ik mis dit in je op 1 na laatste stukje: en dat een bepaalde groep -al dan niet authentieke- ammoboxzoekers geen kans voorbij laat gaan om de kokerzoekers en trailenthousiastelingen, alsmede de personen die genoegen scheppen in competitie, omlaag te halen, belachelijk te maken en neer te zetten als stompzinnig, minderwaardig klootjesvolk dat geen barst om medemens en overige natuur geeft en als een kudde schapen iedere cachelocatie vernielt en overhoop haalt.

 

Beide gezichtspunten getuigen in mijn ogen overigens van kortzichtigheid ten top.

 

 

In Engeland zeggen ze dan "hear hear...."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Team Aragorn, wijze opmerkingen, en dat is deels ook de oorzaak denk ik.

Kanttekening: trailtjes liggen in mijn ogen vaak langs de meer oninteressante wegen waar een multi wellicht toch niet langs zou gaan. Met de toevoeging van een virtueel waypoint (of hoe dat tegenwoordig ook heet) is, denk ik, veel te omzeilen. In België (en trouwens in Nederland ook al wel) heb ik al enkele keren de mengvorm gezien waar er toch een soort middenweg wordt gevonden: losse tradi's, maar met een mooie twist, die vaak micro of small zijn, maar met een mooie grote en vaak leuk gemaakte bonus op het eind. Beste voorbeeld dat ik ooit gezien heb is Solterheide Baatsbeekvallei.

 

Ik heb echter ook het gevoel (maar dat is misschien de blinde vlek van de nieuwkomer die ik toch wel ben) dat er vaak ook gemopperd wordt omdat het inderdaad een beetje de cultuur is. En met alle respect, ik ben nog weinig voorbeelden tegen gekomen van mensen die puntjes wél leuk vinden (waaronder een grote groep beginnende enthousiastelingen) die zitten te "hakken" op de ammobox/(wandel)multiliefhebbers. Het is meestal omgekeerd. En dat schrikt mensen af.

 

Ik ben het dus volledig eens met Bloodwoosj.


Enneh: dank je TT :rolleyes:

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb echter ook het gevoel (maar dat is misschien de blinde vlek van de nieuwkomer die ik toch wel ben) dat er vaak ook gemopperd wordt omdat het inderdaad een beetje de cultuur is. En met alle respect, ik ben nog weinig voorbeelden tegen gekomen van mensen die puntjes wél leuk vinden (waaronder een grote groep beginnende enthousiastelingen) die zitten te "hakken" op de ammobox/(wandel)multiliefhebbers. Het is meestal omgekeerd. En dat schrikt mensen af.

 

Ik word er bijna schor van.... "hear, hear". Je bent in grootse vorm.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gerrit Tabak, je weet dat ik jouw wijze van geocachen respecteer en soms jaloers ben dat Ma Tabak jouw beste cachemaatje is. Ma Od houdt wel van fietsen, maar is allergisch voor het zoeken in brandnetels en het knuffelen van lantaarnpalen. Was dat niet het geval, dan zou ik misschien reeds 2525 (Zager and Evans) founds hebben en zeggen: Vlinder, zit niet zo te zeuren, gun ieder zijn plezier. Gelukkig is Ma Od allergisch.
De clubliefde van jouw zoon is mooi. Zoals je schrijft, liever naar NAC dan goud en ze hebben al twee puntjes, twee keer zoveel als het grote Vitesse. Sorry, ik dwaal af.

Died, ook jij raapt wel eens een koker, maar dat heeft dan te maken met jouw onderzoek naar hetgeen een mens beweegt om te doen wat hij eigenlijk niet wil doen.

Domi, generaliseren is nooit goed. Ik schreef dan ook o.a.: “Voor velen (dus niet iedereen)......”

 

Aragorn, het 161 meter verhaal is ook wel eens ter sprake gekomen en dat leidde bij mij tot de conclusie dat Nederland bijna cacheverzadigd is. En daar zijn andere discussies uit voortgekomen waar ik het nu niet weer over wil hebben.

Ik heb een mening, die aan verandering onderhevig is en die bepaalt wat ik leuk vind om te doen. De eerste koker vond ik leuk, de tiende niet meer. Ik verheerlijk ook de ammobox niet, heb er genoeg gezien, maar de bijbehorende geocaches zijn dikwijls voor mij wel de moeite waard. Wanneer ik over een jaar boomklimmen leuk vind, dan ga ik boomklimmen (slecht voorbeeld). Ik gun ieder zijn plezier, maar schrijf hier wel hoe ik over dingen denk. Ik val echter niemand persoonlijk aan en dat kan niet van iedereen worden gezegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...